دکتر نوروزعلی
دکتر علیرضا نوروزعلی
جراح - دندانپزشک
دکتر گوگانی
دکتر صابر سید گوگانی
متخصص ارتودنسی
کلینیک ساج
پلی‌کلینیک شبانه‌روزی ساج
هر آنچه شما می‌خواهید
آزمایشگاه نیلو
آزمایشگاه نیلو
اختلالات اسيد امينه
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
کلینیک یکتا
کلینیک یکتا
کلینیک تخصصی پوست و مو
ایران نوین – رجایی
لاغری با دستگاه یا رژیم
کلینیک ایران نوین
دکتر رضا شعبان‌پور
دکتر رضا شعبان‌پور
طراحی لبخند با لومینییرز سرامیکی بدون کوچک‌ترین تراش
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
کلینیک شارلوت
کلینیک شارلوت
کلیه خدمات پوست،مو و زیبایی
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو پلاسماجت
کلینیک دندانپزشکی رویال
کلینیک دندانپزشکی رویال
دکتر وفایی
دکتر حمیدرضا وفایی
جراحی پلاستیک و ترمیمی (لیپوماتیک)

 روش های جلوگیری از آلزایمر جلوگیری از آلزایمر پیشگیری از آلزایمر آلزایمر و بیخوابی آلزایمر

 

آلزایمر یکی از بیماری هایی است که اغلب در سنین پیری به سراغ افراد می آید.به دلیل سخت بودن این بیماری چه برای خود فرد و چه برای اطرافیان بیمار،پیشگیری از آلزایمر موضوع بسیار مهمی است.تصور اینکه هیچ راهی برای پیشگیری از آلزایمر وجود ندارد باوری غلط است.در این مطلب قصد داریم شما را با راهکارهایی برای پیشگیری از آلزایمر آشنا نماییم.

** تغذیه سالم
تغذیه سالم مهمترین عامل در سلامت تمام ارگان های بدن، به ویژه مغز است. مصرف مواد غذایی سالم و ارگانیک، اجتناب از غذای چرب، شور، فرآوری شده و گنجاندن میوه و سبزی در وعده های غذایی تا حد زیادی بدن را در مقابل انواع بیماری ها مصون می کند.
شکر مهمترین عامل در کاهش توانایی مغز با افزایش سن است. بنابراین اگر به دنبال مغزی سالم با حداکثر توانایی هستید؛ رژیم غذایی مدیترانه ای را انتخاب کنید. از طرفی مطالعات محققان دانشگاه راش نشان می دهد احتمال ابتلا به آلزایمر در افرادی که رژیم غذایی زیر را دنبال می کنند، ۵۳ درصد کمتر است.

** رژیم غذایی مناسب در کاهش آلزایمر
-هر روز از میوه و سبزیجات، به ویژه سبزیجاتی که برگ سبز پهن دارند، استفاده کنید.
-آجیل را در برنامه غذایی خود بگنجانید و سعی کنید به جای تنقلات ناسالم فقط از آجیل استفاده کنید.
-در هفته چند بار لوبیا مصرف کنید.
-حداقل دو بار در هفته از گوشت ماکیان استفاده کنید.
-حداقل یک بار در هفته ماهی بخورید.
-حداقل دو بار در هفته از یکی از محصولات خانواده توت (خشک یا تازه) استفاده کنید.
-مصرف گوشت قرمز، کره و مارگارین، شیرینی، پنیر پرچرب (مانند پنیر پیتزا) فست فود و غذای سرخ کرده را محدود کنید.

** ورزش و فعالیت فیزیکی منظم
بارها در مورد فواید ورزش شنیده ایم؛ ولی افرادی که نقش ورزش را در سلامت بدن و مغز باور دارند؛ اندک هستند. ورزش و فعالیت فیزیکی منظم با افزایش ضربان قلب، خون بیشتری را به سمت مغز هدایت می کند و این مکانیسم منجر به توسعه و رشد نورون ها می شود. از پیاده روی ساده شروع کنید و تاثیر شگفت انگیز آن را ببینید.

** با افراد بیشتری معاشرت کنید
معاشرت با اقوام و دوستان شاد و سرزنده و تعاملات اجتماعی نقش مهمی در نرمش مغزی دارد؛ با دوستان خود قرار بگذارید ‌و برای فعالیت هایی مانند کوه‌پیمایی و پیاده روی برنامه ریزی کنید.

** مغز خود را به چالش بکشید
تمرینات ذهنی یکی از مهمترین شیوه های دستیابی به سلامت مغز است. حل جدول و پازل، به خاطر سپردن اشعار و یادگیری زبان جدید از جمله مهمترین چالش های ذهنی هستند. نکته مهم در افزایش توانایی مغز، ایجاد بستر مناسب برای یادگیری مطالب جدید است.

** سیگار را کنار بگذارید
مطالعات نشان می دهد سیگار سبب نازک شدن غشاء مغز می شود و از این طریق نقش مهمی در کاهش توانایی حافظه، زبان و ادراک دارد.

** به میزان کافی بخوابید
بدن و مغز برای بازسازی به هشت ساعت خواب کامل در شب نیاز دارند. شبکه های اجتماعی که به تازگی به یکی از مهمترین فعالیت های افراد به ویژه قبل از خواب تبدیل شده اند، یکی از مهمترین دلایل کمبود و اختلال خواب هستند. به یاد داشته باشید تنها هنگام خواب مغز از شر سموم خلاص شده و تمام آموخته ها را سرو سامان می دهد. پس این وقت را در اختیار مغز قرار دهیم. کمبود خواب یکی از مهمترین دلایل اختلال حافظه و کاهش توانایی شناختی است.

** از خود محافظت کنید
استفاده از کمربند ایمنی در رانندگی، کلاه ایمنی در موتور و دوچرخه سواری و استفاده از کفش مناسب به منظور جلوگیری از زمین خوردن، از بروز آسیب های مغزی و نخاعی جلوگیری می کند. ضربه و تکان مغزی می تواند شروع اختلالات حافظه باشد.

** در مورد پیری نگرش منفی نداشته باشید
مطالعات محققان دانشکده بهداشت ییل و دانشگاه جان هاپکینز حاکی از آن است که نگرش های منفی در مورد پیری، نظیر اینکه افراد مسن ناتوان و ضعیف هستند، ساختار مغز را به گونه ای تغییر می دهد که احتمال بروز آلزایمر افزایش می یابد.
محققان بر این باورند که افکار منفی سبب استرس می شود و استرس، مهمترین عامل تغییرات پاتولوژیک (آسیب شناسی) مغز است.
بیماری پیشرونده آلزایمر شایعترین نوع زوال عقل است که باعث اختلال در حافظه، تفکر و رفتار فرد می شود. این بیماری از دیدگاه علمی بر اثر کاهش ماده شیمیایی سروتونین در مغز بروز می کند و به این ترتیب انتقال پیام های عصبی مختل می شود. دلیل این بیماری همیشه کهولت سن نیست و عوامل ژنتیکی، سکته مغزی و شوک عاطفی نیز می توانند منجر به این بیماری شوند.
بر اساس آمار مرکز بین المللی آلزایمر، در حال حاضر ۴۶.۸ میلیون نفر در سراسر جهان به زوال عقل مبتلا هستند و این تعداد تا سال ۲۰۵۰ میلادی، به ۱۳۱.۵ میلیون نفر به ویژه در کشورهای در حال توسعه می رسد.
محققان دانشگاه کالیفرنیا در سان فرانسیسکو چاقی، باریک شدن شریان کاروتید، افسردگی، سطح پایین تحصیلات، افسردگی، فشار خون بالا، عدم تحرک، استعمال دخانیات، سطح بالای اسید آمینه و دیابت نوع ۲ را به عنوان مهمترین عوامل خطر آلزایمر برشمرده اند.
علمی (۶) ** ۹۲۵۹**۱۸۳۴
مترجم:سپیده علی‌کاشانی ** انتشار: ناهید شفیعی

منبع: ایران ویج

 

5 1000
ارسال شده در 17 دی 1395 توسط با موضوع بیماری ها

پیشنهاد سردبیر

  • اهمیت مصرف موادغذایی سالم در صبحانه
  • 6 ضد آفتاب طبیعی برای حفظ سلامت و شادابی پوست
  • ارتباط موم گوش با تغییرات درون بدن
  • کلید هایی طلایی برای افزایش حافظه بلند مدت
  • درمان نقرس با مواد گیاهی
  • با کمک هم آلزایمر را متوقف کنیم
  • هفت خوراکی افزاینده نیروی مغز
  • دستگاههای بدنسازی مضر برای بدن
  • محبوبترین ها

  • 45 ماده سمی که گرد و غبارِ درون خانه ها به همراه دارند
  • چگونه استعدادهای پنهان خود را شکوفا کنیم
  • افزیش خطر سکته با بد خوابی
  • چه آهنگی در هنگام افسردگی، حالم را بهتر می کند؟
  • چای کیسه ای خوشبو کننده ای طبیعی برای ماشین
  • گوگل با ذهنیات ما چه می کند
  • همه عوامل مختل کننده کنترل زمان
  • از بین بردن گرمی هوا در منزل
  • رپورتاژ

  • خرید اینترنتی بلیط هواپیما و رزرو هتل بهتر است یا خرید تور ؟
  • خداوند متعال مو را برای زیبایی بندگانش قرار داده است
  • دکتر شاهین بهجو جراح زیبایی و ترمیمی
  • ارائه خدمات ویژه سلامت و زیبایی دندان در کلینیک دیبا
  • کلینیک ارتودنسی دکتر گوگانی
  • ارکید
    تلگرام دکتر سلام
    دندانپزشکی دکترسلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما
    x