وزن کردن قبل از خواب شبانه وزن کردن بلافاصله بعد از نوشیدن آب وزن کردن بلافاصله بعد از انجام ورزش وزن کردن بعد از خوردن غذا شروع رژیم کاهش وزن یا شروع ورزش

گاهی اوقات بهتر است وزن خود را اندازه گیری نکنیم چون ممکن است به ضرر سلامتی خود رفتار می کنیم تزاروها در این مواقع ممکن است در سنجیدن وزن ما  اشتباه کنند سعی کنید پس از نوشیدن آب ،روز شروع رژیم لاغری ،بعد از ورزش ،بعد از زایمان خود را وزن نکنید .

۱ – وزن کردن بعد از خوردن غذا

بعضی از ما بلافاصله بعد از خوردن غذا، خودمون رو وزن می کنیم و غصه می خوریم که چرا نیم کیلو یا یک کیلو به وزن ما اضافه شده است. اما این وزن، وزن واقعی نیست بلکه وزن غذایی است که در معده و لوله های گوارشی قرار دارد. همونطور که می دانیم، همه غذایی که می خوریم جذب بدن نمی شود و بخشی از اون از بدن دفع می شود. پس در واقع فقط بخشی از وزن غذایی که خورده ایم،‌ در بدن باقی می ماند.
همچنین، بدن بعد از صرف غذا دچار یک سری تغییرات فیزیولوژیکی می شود که وزن درست رو نشان نمی دهد. مثلاً بعد از خوردن غذا و بر حسب کیفیت غذایی که خورده شده است، حجم خون افزایش پیدا می کند. یا اگر غذای پرنمک مصرف کرده باشیم، به علت تجمع مایعات در بدن، دچار اضافه وزن کاذب می شویم. بنابراین، وزن بعد از صرف غذا، وزن واقعی و دائمی نیست

۲ – وزن کردن در طی اولین هفته های شروع رژیم کاهش وزن یا شروع ورزش

با شروع یک برنامه ورزشی یا رژیمی،‌ وسوسه پریدن بر روی ترازو و بررسی پیشرفتی که داشته ایم، زیاد می شود. معمولاً‌ هم در هفته های اول،‌ شاهد کاهش وزن چشمگیری خواهیم بود که به ما انگیزه مضاعف می دهد. اما بعد از گذشت چند هفته، کاهش وزن دچار کندی می شود و دیگر به سرعت اولیه وزن کم نمی کنیم و این مسأله می تواند باعث نا امیدی ما شود.
علت اینکه در مراحل اولیه به سرعت وزن کم می کنیم این است که با کمتر غذا خوردن، بدن به سراغ ذخایر گلیکوژن ماهیچه ها و کبد می رود تا انرژی مورد نیاز برای فعالیت ها رو فراهم کند. گلیکوژن به آب متصل است پس وقتی که بدن از گلیکوژن استفاده می کند، آب از گلیکوژن جدا می شود و از بدن دفع می گردد. پس وزنی که کم می کنیم،‌ در حقیقت وزن آب است که از بدن دفع شده است و نه وزن ناشی از چربی اضافی بدن. به همین دلیل، ما نباید دائم در مراحل اولیه به وزن کردن خودمون اقدام کنیم.

۳ – وزن کردن بلافاصله بعد از انجام ورزش

بعضی از ما بلافاصله بعد از پایین آمدن از تردمیل، بر روی ترازو می رویم تا نتیجه فعالیت خودمون رو در شماره های ترازو ببنیم و بفهمیم که چقدر چربی سوزانده ایم. ما غافل از این حقیقت هستیم که چربی سوزی بلافاصله بعد از ورزش و به همین زودی،‌ اتفاق نمی افتد. هر تغییر وزنی هم که ترازو در این فاصله کوتاه به ما نشان بدهد، در واقع ناشی از دفع آب از طریق عرق است و به زودی و با نوشیدن آب، سر جای خود بر می گردد.یا به علت افزایش ضربان قلب وزن درستی نشان داده نخواهد شد پس نباید بلافاصله بعد از ورزش، خودمون رو وزن کنیم

۴ – وزن کردن بلافاصله بعد از نوشیدن آب

نوشیدن یک لیوان بزرگ آب،‌ وزن ما رو به اندازه نیم کیلوگرم اضافه تر نشان می دهد. مسلماً این آب اضافی از بدن دفع می شود اما نه در همان زمان و بلافاصله بعد از نوشیدن اون. پس نباید بعد از نوشیدن آب خودمون رو وزن کنیم.

۵ – وزن کردن قبل از خواب شبانه

اغلب ما عادت داریم که صبح ها و بعد از بیدار شدن از خواب،‌ خودمون رو وزن کنیم. اما بعضی از ما، شب هنگام و درست قبل از خواب هم یک بار دیگر خودمون رو وزن می کنیم چون کنجکاو هستیم که بدانیم آیا در طی همان روز،‌ وزن کم کرده ایم یا نه. این وزن ممکن است که کمتر یا بیشتر از وزنی باشد که در صبح مشاهده کرده ایم. اما مسلماً وزن واقعی ما نیست چون افزایش یا کاهش وزن، به این سرعت و فقط در طی یک روز، اتفاق نمی افتد. این وزن در واقع وزن آخرین وعده غذایی که خورده ایم، آخرین ورزشی که کرده ایم و آخرین باری که آب نوشیده ایم می باشد.
به همین دلیل، توصیه می شود که یک روز خاص از هفته و یک ساعت خاص از اون روز رو انتخاب کنیم و فقط هفته ای یک بار و اون هم در همان روز و همان ساعت همیشگی، خودمون رو وزن کنیم.

۶ – وزن کردن بلافاصله بعد از بچه دار شدن

بعضی از خانم ها تصور می کنند که با فارغ شدن و تولد فرزندشون، کاهش وزن بسیار چشمگیر و قابل توجهی خواهند داشت و لذا بلافاصله اقدام به وزن کردن خودشون می کنند. وزن کردن در چنین شرایطی معمولاً نا امید کننده است چون به هیچ وجه کاهش وزن مورد انتظار رو نشان نمی دهد.

۷ – وزن کردن در دوران قاعدگی

تغییراتی که در دوران قاعدگی در بدن خانم ها اتفاق می افتد، باعث بروز نوسانات زیادی در وزن می شود و حتی وزن رو یک تا چهار کیلوگرم اضافه تر نشان می دهد. در هر صورت این افزایش وزن به خودی خود ایجاد شده و به خود به خود هم رفع می شود. پس نباید این نوسانات باعث نا امیدی یا هیجان زدگی و خوشحالی بی مورد فرد شود.


منبع: دکتر سلام

لینک مرتبط: شایعات تغذیه ای: موضوع ورزش و کاهش وزن

5 1000
ارسال شده در 16 دی 1395 توسط با موضوع تغذیه | 231 بازدید

پیشنهاد سردبیر

  • مصرف مناسب اسپرسو تاثیر بسزایی در سلامتی شما دارد
  • آسیب های جامعه در پی تک فرزند بودن خانواده ها
  • مزایای گنجاندن امگا ٣ در رژیم های غذایی (قسمت دوم)
  • جانشین داروی ناراحتیهای کیسه صفرا
  • کالری تخمه کدو
  • خیانت در مردان با این زمینه ها
  • راه و روش افراد با کلاس
  • اضطراب بیش از حد یک نوع اختلال است
  • محبوبترین ها

  • احساس غم و غصه عوارض منفی آن روی بدن
  • خانم های جوان! این توصیه ها را حتما بخوانید
  • ارتباط خصوصیات فردی با فرزند چندم خانواده بودن
  • نشانه های روان شناختی افسردگی
  • برای شادی و موفقیت بیشترتان بخوانید
  • از کامپیوتردرمانی چه می دانید
  • روانشناسی تحقیرکنندگان و تحقیر شوندگان
  • نحوه ی آگاه سازی کودکان از مرگ
  • رپورتاژ

  • فیزیوتراپی- راه حلی برای بهبود حرکت
  • دکتر دندانپزشک امینی عضو انجمن ایمپلنتولوژی آمریکا
  • سالن زیبایی و عروس مریم رئوف
  • آزمایش ژن‌های مرتبط با چاقی (بروز شده)
  • دندانپزشکی زیبایی و ایمپلنت
  • الو دکتر

    تلگرام دکتر سلام
    دکتر هومن عشقی
    نخ دندان ارکید

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما