برخی بر این باورند نان و برنج و سیب زمینی بعد از هر نوع فعالیت ورزشی می تواند مضر و چاق کننده باشد می خواهیم در ادامه این مطلب به بررسی کالری و ارزش تغذیه ای هر یک از این خوراکی ها اشاره کنیم همچنین نظر متخصصین تغذیه را نیز در این باره جویا شده ایم .افراد ورزشکار بد نیست به این مطلب نگاهی بیندازند .

⛔️❗️متن باورغلط تغذیه ای:

در وعده غذایی بعد از ورزش از خوردن غذای پرکربوهیدرات مثل نان و برنج و سیب زمینی خودداری کنید.

✅ متن پاسخ :

در ابتدا بهتر است بدانیم که پروتئین، کربوهیدرات و چربی  همگی از منابع احتمالی سوخت برای انقباض عضله هستند. در مطالعات مشخص شده که در طی ورزش، بدن بیشتر بر منابع کربوهیدراتی تکیه دارد و مصرف کربوهیدرات به عنوان منبع تامین کننده انرژی یک مزیت به حساب می آید. کربوهیدرات در بدن بیشتر به شکل گلوکز برای مصرف به عنوان سوخت عضلات مورد استفاده قرار می گیرد و گلوکز در بدن بیشتر به شکل گلیکوژن در عضلات و کبد ذخیره می شود.

در صورت عدم تامین منابع کربوهیدراتی، تخلیه گلیکوژن می تواند انجام شود. تخلیه گلیکوژنی یک روند تدریجی است که در روزهای متوالی تمرینات اتفاق میافتد، در این شرایط شکست گلیکوژن عضلات بیشتر از میزان جایگزین شده است و ورزشکار در روزهای آتی، انرژی کافی جهت انجام ورزش نخواهد داشت.

یک رژیم پرکربوهیدرات یا رژیم بارگیری گلیکوژن می تواند به ورزشکار کمک کند تا ذخایر گلیکوژن را به حداکثر رسانده و قادر به ادامه ورزش باشد. به طور متوسط پس از ورزش هر ساعت فقط ۵% از گلیکوژنی که در حین ورزش مصرف شده است دوباره ساخته می شود و تعویق دریافت کربوهیدرات برای مدت طولانی، ساخت مجدد گلیکوژن عضله را کاهش می دهد.

همچنین در طی مطالعات نشان داده شده که مصرف ۹-۵ گرم پروتئین به ازای هر ۱۰۰ گرم کربوهیدرات پس از ورزش می تواند میزان ساخت گلیکوژن عضلانی را افزایش دهد و نیاز به پروتئین در طول ورزش فقط کمی بالاتر از نیاز افراد کم تحرک است و از مصرف پروتئین خیلی زیاد باید اجتناب شود.

با مصرف متعادل مواد غذایی و توجه به نکات تغذیه ای معتبر و متناسب، سلامتی خود را حفظ کنید.


منبع: دکتر سلام

لینک مرتبط: تغذیه ورزشی

 

ارسال شده در 16 دی 1395 توسط motallebi-b با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • ایران یکی از بزرگترین بازار های لوازم آرایشی بهداشتی
  • رفع آبریزش از بینی با سرکه سیب
  • 11 راه آسان برای کم کردن سرعت پیری
  • سوزاندن چربی و ساختن عضله با این ورزشها
  • آلرژی داران بخوانند
  • ابتلای خردسالان به سرماخوردگی در این فصل
  • پماد مرگ‌آفرين؛دونده زن را به کام مرگ کشاند!
  • تفاوت خانواده دوستی در زنان و مردان
  • خطر HIV برای جوانان
  • سریع ترین و نتیجه بخش ترین راههای ترک سیگار
  • اطلاعات مفید و ارزنده درباره ویتامین B1
  • غذاهای مناسب برای سه تا چهار ساعت قبل از تمرین
  • خوراکی از قارچ در کنار غذاهای گوشتی
  • با آرایش و رعایت این نکات زیباترین لب ها را داشته باشید
  • تکنیک های میوه شویی
  • محبوبترین ها

  • التهاب را با این خوردنی ها رفع کنید
  • خواص جادویی این 5 سبزی معطر را بشناسید
  • مقایسه سیب زمینی شیرین در برابر سیب زمینی سفید
  • بهترین زمان برای مصرف موز
  • مواد غذایی تاثیرگذار بر دفع مواد زاید از بدن
  • با کدو حلوایی پوستتان را شاد کنید
  • دریافت آب کافی برای بدن با مصرف برخی میوه ها
  • 5 دلیل مهم برای خوردن بیشتر اسفناج
  • تاثیرات مثبت آب میوه بر بدن
  • آب میوه های ضد سرطان
  • خواص بی نظیر خیار را بشناسیم
  • مصرف سبزیجات و تاثیر آن بر ورزشکاران
  • خواص دارویی هلو
  • درمان مشکلات روده با زنجبیل
  • سلامت بدن با مصرف پیاز!
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است