افرادی که از پرکاری تیروئید رنج میبرند از چه رژیم های غذایی باید کمک بگیرند متخصصین تغذیه چه توصیه هایی به این افراد می کنند آیا با روش های خوراکی کنترل ودرمان این بیماری امکانپذیر خواهد بود ؟ کاهش عملکرد غده تیروئید با برخی سبزیجات مفید امکانپذیر خواهد بود .

از آن‌جا که میزان نیاز انرژی در این شرایط ۶۰-۵۰ درصد و در موارد خفیف‌تر ۳۰-۱۰ درصد افزایش می‌یابد، بیماران باید از رژیم پر کالری (حدود ۴۰ کیلوکالری به ازای هر کیلوگرم وزن بدن) استفاده نمایند بهتر است بیماران تعداد وعده‌های غذایی را افزایش دهند و در مقابل، از حجم هر وعده، مقداری کم کنند.

دریافت پروتئین نیز باید بین ۱/۷۵-۱ گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن افزایش یابد. گنجاندن تخم‌مرغ، گوشت قرمز، گوشت ماکیان و ترکیب غلات و حبوبات در رژیم غذایی برای تأمین نیاز پروتئینی توصیه می‌شود. در صورت تخلیه ذخایر پروتئینی بدن، استفاده از مکمل‌های پروتئینی به ویژه قبل و بعد از عمل جراحی زیر نظر متخصص تغذیه، می‌تواند مفید باشد.

با توجه به افزایش نیاز ویتامین‌ها، استفاده از مکمل ویتامین C، ویتامین B کمپلکس خصوصاً ویتامین‌های B1، B2، B6 و B12 همراه رژیم غذایی بسیار مفید هستند. به طور کلی استفاده از مولتی‌ ویتامین و مولتی مینرال توصیه می‌شود.

منابع غذایی عمده ویتامین‌های فوق که باید در رژیم غذایی این بیماران گنجانده شوند عبارتند از:

  • انبه
  • مرکبات
  • کیوی
  • شیر و فرآورده‌های آن
  • جوانه حبوبات
  • ماهی

سبزیجات مفید در هیپروتیروئیدیسم عبارتند از:

  • هویج
  • کرفس
  • فلفل، سبز
  • جعفری
  • تره آبی
  • زردآلو
  • سیب
  • زغال‌اخته
  • گریپ‌فروت
  •  آناناس

# از مصرف زیاد ید پرهیز شود.

لازم به ذکر است از آن‌جا که بعضی از مکمل‌های ویتامینی و مواد معدنی، دارای مقادیری ید نیز هستند، مبتلایان به پرکاری تیروئید، باید از مصرف این قبیل مکمل‌ها و هرگونه مکمل ید پرهیز کنند. در ضمن از مصرف برخی غذاهای دریایی، علف‌ها و جلبک‌های دریایی هم که غنی از ید هستند، باید اجتناب نمایند.

# مصرف کلیه غذاها و نوشیدنی‌های تحریک‌کننده مانند شکلات و نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند چای، قهوه، کولا و همچنین کشیدن سیگار باید در این بیماران محدود شود.

# استفاده از گواتروژن‌های طبیعی

منظور از گواتروژن‌ها ترکیباتی هستند که باعث کاهش عملکرد غده تیروئید می‌شوند. بنابراین استفاده از آن‌ها به هنگام پرکاری تیروئید مۆثر خواهد بود.

منابع عمده گواتروژن‌ها عبارتند از:

  • سبزیجات خانواده کلم از قبیل کلم
  • گل‌کلم
  • کلم قمری
  • کلم بروکلی
  • بروکسل
  • اسفناج
  • شلغم
  • گلابی
  • هلو
  • بادام زمینی
  •  سویا

جالب است بدانید ترکیبات گواتروژن به دنبال حرارت از بین می‌روند. نسبت به دریافت توأم گواتروژن‌های طبیعی یا داروهای ضد تیروئید باید کاملاً احتیاط نمود؛ زیرا این ترکیبات می‌توانند باعث افزایش عوارض جانبی داروها شوند. البته همان‌طور که اشاره شد پخت مواد غذایی فوق می‌تواند این اثرات را کاهش دهد.

با توجه به این که سوخت و ساز کلسیم در مبتلایان به بیماری گریو تغییر می‌کند این افراد بیشتر در معرض پوکی استخوان (استئوپروز) قرار دارند. بنابراین مصرف مکمل کلسیم زیر نظر متخصص می‌تواند مفید باشد.

در شرایطی که فرد مشکل کلیوی یا قلبی خاصی نداشته باشد، مصرف روزانه ۴-۳ لیتر آب در روز توصیه می‌شود. در بعضی از بیماران مبتلا به اگزوفتالمی نیز شاید مجبور به محدود کردن مقدار مایعات و نمک دریافتی باشیم.


تهیه و تنظیم: ساناز مطلبی خامنه کارشناس تغذیه و رژیم درمانی


 منبع: دکتر سلام

لینک مرتبط: اهمیت مصرف ماهی برای مبتلایان به کم‌کاری تیروئید 

ارسال شده در 16 دی 1395 توسط motallebi-b با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • آیا خوردن میوه هنگام عصر چاق کننده است؟
  • لیستی از گیاهان دارویی موثر برای تقویت مو
  • خرید نان هایی که خیلی برشته اند،ممنوع
  • گلوکوم و دانسته های مهم درباره آن
  • شروع طرح بسیج ملی آموزش همگانی تغذیه صحیح در دی ماه
  • با مچ‌بند سونی یک ورزش هوشمند داشته باشید
  • راه اندازي مركز رشد داروهاي سنتي و طب گياهي در كشور
  • رایج ترین سوزش سردل در دوران بارداری و درمان با ورزش
  • بخورید اما لاغر بمونید
  • بهترين آب معدني دنيا را بسازيد
  • عوامل وحشت زا در فیلم های ترسناک
  • امکان پذیرشدن شستشوی مغزی و حذف خاطرات
  • برنامه ریزی برای بچه دار شدن با توجه به نوع فصل
  • مشکلات پوست و موی سر بعلت برسهای آلوده است
  • عارضه های ورزش در هوای گرم و مقابله با آن
  • محبوبترین ها

  • چطور بدون استفاده از تجهیزات، عضلات گردنتان را تقویت کنید.
  • با ورزش از سکته و فشارخون دورشوید
  • دمای محیط چه تاثیراتی بر دریافت انرژی در زمان ورزش دارد؟
  • در بدنسازی سلامتی تان را بخطر نیاندازید
  • سازگاری با تمرینات ایروبیک
  • مخلوط کردن مکملها بمنظور تقویت سطح تستسترون
  • آموزش تصویری ورزش های ساده که در هر مکانی میتوان انجام داد
  • در ورزش کمر صدمه می بینید
  • ملاحظات ویژه در مورد ورزشکاران و بیماران دیابتی
  • درباره داشتن پشت‌ بازوهای حجیم توصیه های جی‌کاتلر را بخوانید
  • تمرین های استقامتی و نکاتی درباره آن
  • در یک هفته بیشتر از 5 روز ندوید
  • شیوه هایی برای کوچک کردن ا ندازه سینه
  • جاگینگ سبب زیاد شدن طول عمر می شود
  • برای آب کردن شکم ,حرکت پلانک تاثیر فوق العاده عالی دارد
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است