اگر دچار اختلالات خواب هستید بهتر است از برخی مواد خوراکی درمانی موثر در این زمینه کمک بگیرید توت سفید ،توت فرنگی ،موز ،غلات ،بلغور ،شیر و بادام از مفیدترین و خوشمزه ترین خوراکی هایی هستند که در این زمینه به شما کمک می کنند راهنمایی های ما را در این زمینه مطالعه کنید .

 توت سفید

  • اگر شب ها خواب راحتی ندارید و یا به سختی به خواب می روید توت ها می توانند مثل دارویی طبیعی به رفع این مشکل کمک کنند.
  • توت هایی که در محیط های پرنور و در معرض آفتاب زیاد پرورش داده می شوند در واقع یک منبع طبیعی از ملاتونین هستند.
  • ملاتونین هورمونی است که به طور طبیعی در بدن انسان تولید می شود و به خوابیدن کمک می کند.

شاتوت و توت فرنگی

  • شکل تازه و یا مربای این میوه ها منبعی طبیعی و سرشار از ماده ملاتونین به شمار می رود. این ماده به تنظیم ساعت خواب بدن شما کمک شایانی می کند. بهترین زمان مصرف این میوه ها هم یک ساعت قبل از خواب است.

موز

  • ماهیچه های بدن برای استراحت و بازسازی به مقادیر زیادی پتاسیم و منیزیم احتیاج دارند و موز نیز میوه ای سرشار از این دو ماده معدنی است. همچنین میل کردن موز باعث ترشح هورمون تریپتوفان در بدن می شود که اثر آرام بخش برای مغز دارد.

غلات سبوس دار

  • منابع غذایی سرشار از کربوهیدرات نیز باعث ترشح هورمون تریپتوفان و سروتونین در بدن می شود که هر دوی این هورمون ها در ایجاد احساس آرامش برای مغز سهم بسزایی دارند.
    غلات سبوس دار جزو کربوهیدرات های پیچیده ای محسوب می شوند که ارزش غذایی به مراتب بالاتری نسبت به غلات تصفیه شده دارند. نان های سبوس داری مانند نان سنگک، ماکارونی و برنج های قهوه ای همگی جزو غلات کامل طبقه بندی می شوند.
  • تریپتوفان موجود در این غلات عاملی برای افزایش کیفیت خواب است. اگر بتوانید مقدار مشخصی از غلات کامل را در وعده شام خود بگنجانید می توانید از هضم خوب و راحت غذا و داشتن خوابی راحت هم در طول شب مطمئن شوید.
  • از آنجا که عمل هضم نان های سبوس دار در بدن به آرامی صورت می گیرد، بنابراین گنجاندن آن ها در وعده شام می تواند انرژی کافی شما را تا صبح فراهم کند تا مجبور نباشید در طول شب چند بار به خاطر گرسنگی از خواب بپرید.

بلغور

  • بلغور نیز مانند نان تست و غلات سبوس دار در بدن عمل می کند. میل کردن یک کاسه بلغور باعث می شود که هورمون های تریپتوفان و سروتونین در بدن ترشح شود، در نتیجه قند خون افزایش یابد و سرانجام، مغز احساس آرامش داشته باشد. همچنین بلغور حاوی ملاتونین است که به تنظیم ساعت بدن کمک می کند.

شیر گرم

  • شیر نیز مانند موز میزان هورمون های تریپتوفان و سروتونین را در خون تنظیم می کند. همچنین شیر حاوی کلسیم است که عنصری خواب آور به شمار می رود.

بادام

  • بادام سرشار از منیزیم است و افزایش سطح این ماده معدنی در بدن می تواند باعث ریلکس شدن عضلات و بالا رفتن کیفیت خواب در افراد مختلف شود.
  • به علاوه، پروتئین مرغوب موجود در بادام می تواند سطح قند خون را در طول خواب ثابت نگه دارد. ثابت ماندن قند خون در طول خواب باعث می شود پریدن از خواب و احساس گرسنگی در طول شب به حداقل ممکن برسد.
  • به همین دلیل بهتر است در وعده شام، حدود ۳۵ گرم بادام خام را به سالاد خود اضافه کنید یا ۴ تا ۵ عدد بادام را یکی، دو ساعت پیش از خواب میل کنید.

کاهو و سیب دارای ترکیبات آرامبخش هستند، از این رو بهتر است قبل از خواب یک لیوان شیر با یک عدد سیب بخورید یا اگر به شیر حساسیت دارید، آب کاهو و آب سیب را مخلوط کرده و یا سالادی از کاهو و سیب رنده شده همراه با سسی که از آب لیمو یا نارنج و یک قاشق روغن زیتون تهیه شده، میل کنید.


منبع: دکتر سلام

ارسال شده در 16 دی 1395 توسط motallebi-b با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • مهار سرطان مردانه با آبمیوه پاییزی
  • دانستنی هایی در زمینه برونشیولیت
  • دردتان را با شنیدن موسیقی کم کنید
  • 4 عنصر ضروری برای بدن
  • با یک تکنولوژی پوشیدنی نوروپاتی اتونومیک دیابتی زود تشخیص داده می شود
  • خواب آورترین و کسل کننده ترین خوراکی ها
  • ناهنجاری “اسپرم سر گرد” در ایران
  • عمده ترین ترس های خانم های باردار
  • دیدگاه روانشناسی درباره جایگاه پدر
  • بهترین ضد استرس های طبیعی و پرفایده
  • عواملی که اراستگی مردان را از بین میبرند
  • کسانی که پرده گوششان پاره شده توجه کنند
  • این دانه کوچک خواص بسیار مهمی دارد بخوانید
  • علل مهم برای سرد شدن رابطه دو نفره
  • عنصر حیات همه موجودات شناخته شد!
  • محبوبترین ها

  • خواب آلودگی و حوادث جاده ای مختلف
  • دندان کودکتان را با اسمارتیز خراب نکنید
  • آشنایی با پوکایوکه یا همان خطا ناپذیر سازی
  • سرطان با این علائم ناچیز
  • کنفرانس پوست، مو و زیبایی در آمریکا با ارائه مدرک بین المللی
  • دیگر بدخواب ها نگران خوابشان نباشند
  • چای سبز برای صبحانه بهتر است
  • تشکر کودکان بهبود‌یافته محک از طبیبان
  • کارهایی که بعد از غذا خوردن نباید انجام داد!
  • راه حل درمانی برای فشار روانی و کارزَدگی
  • آینده نامشخص شرکت یاهوو
  • بیماران میتلا به ام اس صاحب عینک هوشمند شدند
  • برخی غذاهای سنتی هم خمیر مرغ دارند!
  • عرق تن جایگزین آب اشامیدنی
  • نگاهی به عمل های زیبایی از بعد روانشناسی
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است