ورزش برای دیابت ورزش دیابت

اختلال متابولیک یا به زبان ساده تر اختلال سوخت و ساز یکی از اختلالاتی است که در بدن بوجود می آید و آن را دیابت یا بیماری قند مینامند.هورمون انسولین در بدن انسان وظیفه پایین آوردن قند خون را بر عهده دارد و کسانی که به بیماری دیابت مبتلا میشوند بدن شان توانایی تولید این هورمون را از دست میدهد و اختلالاتی در بدن شان بوجود می آید.

ورزش بهترین راه برای بهبود توانایی بدن در استفاده از انسولین و کنترل سطح قند خون است. اما چه مقدار ورزش خیال شما را برای رسیدن به این امر راحت می‌کند؟

شروع یک برنامه ورزشی

اگر دیابت دارید، برای شروع یک برنامه ورزشی باید از تیم پزشکی خود اجازه بگیرید. موضوعاتی که باید با پزشک درباره آنها صحبت کنید عبارتند از: اینکه در چه سطحی باید فعالیت کنید، یا اینکه آیا به مراقبت‌های ویژه نیاز دارید یا خیر و اینکه چه داروهایی باید مصرف کنید. این‌ها از جمله مسائلی هستند که باید در جلسه معاینه مورد بحث و بررسی قرار بگیرند.

حداقل ۵ روز در هفته ورزش کنید

هنگام ورزش ماهیچه‌های بدن گلوکز را به عنوان سوخت از رگ‌ها بیرون می‌کشند و به کنترل قندخون کمک می‌کنند. پژوهشگران دریافته‌اند که این اتفاق نه فقط در طول فعالیت فیزیکی که حتی ۲۴ تا ۷۲ ساعت پس از آن هم ادامه پیدا می‌کند. به همین خاطر متخصصان پیشنهاد می‌کنند که افراد دیابتی حداقل ۵ روز در هفته ورزش ‌کنند تا جذب گلوکز به وسیله عضله‌های بدن‌شان به صورت مستمر ادامه داشته باشد.

در هر نوبت چه میزان ورزش کنید؟

محققان تا امروز به یک جواب قطعی برای این سوال نرسیده‌اند. با وجود این شواهد تحقیقات زیر می‌توانند تا حد زیادی کمک‌کننده باشند:

بسیاری از مطالعات در زمینه ورزش و دیابت حاکی از آن است که پیاده‌روی (و در مواردی دوچرخه‌سواری و دوی آهسته) به مدت ۳۰ دقیقه در هر نوبت می‌تواند کاملا در کنترل قندخون موثر باشد. یک تیم پژوهشی ایتالیایی نیز گروه قابل‌توجهی از بیماران دیابتی را برای دو سال تحت نظر گرفتند. آنهایی که به طور متوسط ۳۸ دقیقه روزانه به ورزش می‌پرداختند به میزان قابل‌قبولی به کنترل قندخون دست یافتند. اما آنهایی که از این میزان هم فراتر رفتند تا ۸۵ دقیقه در روز به ورزش پرداختند، علاوه بر کنترل قند توانستند اضافه‌وزن خود را نیز کاهش دهند. کارشناسان تغذیه و تناسب‌اندام برای رسیدن به وزن مناسب ۴۵ تا ۶۰ دقیقه ورزش روزانه را کافی می‌دانند.

طوری شروع کنید که راحت باشید

یک فرد دیابتی که تا به حال سابقه ورزش منظم را نداشته، حتما لازم نیست برنامه‌های روزانه خود را با ۳۰ تا ۶۰ دقیقه شروع کند. خیلی واضح است که اگر اهل ورزش نبوده باشید بعد از چند دقیقه به نفس‌نفس خواهید افتاد و ناامید خواهید شد. حتی ممکن است بدن‌تان دچار آسیب‌دیدگی‌های جبران‌ناپذیری شود. بنابراین بهتر است برای شروع با هر مقداری که برای‌تان ممکن است آغاز کنید. این مقدار حتی می‌تواند ۵ یا 10 دقیقه در روز باشد. از آن به بعد روزانه ۱ تا ۲ دقیقه به زمان ورزش خود اضافه کنید.

جایگزین‌های مناسب برای ورزش

هر فعالیتی که عضله‌های بزرگ بدن شما را درگیر کند و ضربان قلب و تعداد تنفس‌تان را افزایش دهد، می‌تواند شما را در کنترل بیماری‌تان یاری کند. انجام فعالانه کارهای خانه، قدم زدن در محیط کار و حتی برخی کارهای به ظاهر کم‌اهمیت مثل آب دادن باغچه گاهی بیش از آنچه فکرش را بکنید برای‌تان مفید هستند.

نتایجی که باید از یک برنامه ورزشی دیابتی انتظار داشته باشید

کسی که دیابت دارد یا دچار اضافه وزن است، اگر یک برنامه ورزشی صحیح را در پیش بگیرد، وزن کم خواهد کرد. حتی اگر کاهش وزن میسر نباشد، مطالعات نشان داده که ورزش منظم به کنترل قند خون آنها کمک می‌کند. ورزش منظم به آنها انرژی بیشتری می‌دهد و باعث کاهش درد و سایر مشکلات بهداشتی می‌شود؛ همچنین کمک می‌کند که خواب بهتر و روحیه قوی‌تری داشته باشند.

دیابت، ورزش و سطح قند خون

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، ورزش قندخون را کاهش می‌دهد. اما چقدر؟ جواب این سوال برای افراد گوناگون متفاوت است. کارشناسان ورزش و تغذیه که در کلینیک‌های دیابت مشغول‌اند معمولا به بیماران توصیه می‌کنند که برخوردشان با ورزش درست شبیه داروهای کاهنده قندخون باشد. یعنی قبل و بعد از ورزش قندخون‌شان را اندازه‌گیری کنند و براساس مدت و میزان فعالیت فیزیکی به یک برآورد کلی از تاثیر ورزش در میزان قندخون‌شان دست یابند.

ورزش در کنار رژیم‌غذایی و داروهای دریافتی به ابزار مطمئنی برای کنترل قند تبدیل خواهد شد و علاوه بر آن خطر عوارضی مانند هایپوگلیسمی پس از ورزش کاهش خواهد یافت؛ وضعیتی که باعث کاهش ناگهانی سطح قند خون تا یک حد خطرناک می‌شود. بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 تنها از طریق ورزش سطح قند خون خود را کنترل می‌کنند.

منبع : الو دکتر

امتیاز بدین ! 1 امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز
Loading...
ارسال شده در 17 دی 1395 توسط دکتر سلام با موضوع دیابت

پیشنهاد سردبیر

  • اگر فشار خون دارید ، زالزالک بخورید
  • واریس و عوارض جانبی آن
  • تاثیر استرس روی پوست و مو
  • ساندویج هویج و پنیر
  • آیا با خوراکی های آرامش بخش را میشناسید؟
  • 11 خوراکی موثر برای مقابله با آنفولانزا
  • چطوری کمتر ورزش کنیم ولی جوان دیده شویم
  • فاجعه مادران و کودکان معتاد
  • محبوبترین ها

  • شبیه‌سازی ساختار درخت را روی یک تراشه
  • فواید رژیم غذایی گیاهی
  • مصرف آنتی بیوتیک های قوی موجب ناشنوایی می شود
  • با تغییر سبک زندگی از سرطان پیشگیری کنید
  • برنامه های جدید وزارت بهداشت برای بیمه ها
  • هشدار پلیس فتا در خصوص اینترنت های رایگان نوروزی
  • آیا زهر زنبور برای پیشگیری از سرطان فایده دارد؟
  • ساخت کمربندی برای افراد نابینا در فنلاند
  • رپورتاژ

  • خرید اینترنتی بلیط هواپیما و رزرو هتل بهتر است یا خرید تور ؟
  • لیفتینگ با نخ
  • متد جدید ترمیم مو فقط در یک جلسه
  • همه چیز درباره کم‌خونی
  • اپتی ویژن، درمان نوین خستگی چشم
  • الو دکتر

    تلگرام دکتر سلام
    محبوبیت داروهای گیاهی در بین بیماران قلبی
    دکتر هومن عشقی
    نخ دندان ارکید

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است