مادران شیرده رژیم غذایی هنگام شیردهی خورد و خوراک مادران شیرده تغذیه مادران شیرده

مادران شیرده باید از یک رژیم غذایی مفید و پرخاصیت پیروی کنند تا بتوانند باعث تقویت و رشد نوزادشان شوند نوزادان تا 6 ماهگی از شیرمادر تغذیه می کنند و به همین خاطر باید مادران مراقب خورد و خوراک خود باشند برخی موادغذایی مفید در این زمینه به شما معرفی خواهیم کرد .

مادران شیرده نباید به رژیم های غذایی شدید روی بیاورند، چه این کار میزان شیر آنها را کاهش می دهد.
 مادرانی که شیر می دهند، نیاز به مصرف کالری بیشتری دارند.
روزانه دو تا سه وعده بیشتر از هر کدام از چهار گروه مواد غذایی مصرف کنید؛
به عنوان مثال، یک عدد میوه یا یک وعده ماست به عنوان میان وعده میل کنید؛
محصولات لبنی که شامل ماست، پنیر و شیر می شوند، منابع خوب کلسیم به حساب می آیند.
سایر غذاهای غنی از کلسیم عبارتند از:
ماهی آزاد یا سالمون (به خصوص انواع کنسرو شده ای که استخوان ماهی در آنها نرم و حل شده است) و انواع ساردین؛
مغز بادام و کنجد؛
دانه پخته شده سویا و سایر انواع نخودفرنگی، لوبیا و عدس؛
توفو (نوعی خوراکی پنیرمانند محبوب در شرق آسیا که در واقع حاصل خمیر سفت شده شیر سویا است) غنی از کلسیم سولفات؛
سبزیجاتی مانند کلم پیچ، کاهوی ژاپنی و کلم بروکلی؛
میوه خشک به خصوص انجیر خشک؛

مکمل های غذایی
تمام زنانی که شیر می دهند، باید مولتی ویتامین حاوی فولیک اسید مصرف کنند.

نوشیدنی ها
•    نوشیدنی‌ها حاوی مواد غذایی به صورت مایع اند، به خصوص آب که به رفع عطش مادر کمک می کند؛
•    بسیاری از مادران در می‌بایند در جریان شیردادن به نوزادشان بیشتر از حد معمول احساس عطش و تشنگی دارند. ایده خوبی است موقع شیر دادن هر اندازه مایلید نوشیدنی مصرف کنید؛
•    به صورت منظم آب بنوشید و در هوای گرم یا هنگام فعالیت زیاد میزان نوشیدن آب را افزایش دهید؛

روغن و چربی
•    مقادیر اندکی چربی اشباع نشده را به تغذیه روزانه تان بیفزایید، در حد دو تا سه قاشق غذاخوری (30 تا 45 میلی لیتر). این چربی می تواند شامل روغن مورد استفاده در پخت و پز، روغن سالاد و مورد استفاده در سس، مارگارین و مایونز باشد. مصرف کره، مارگارین جامد، روغن های حیوانی جامد و روغن شرینی پزی را محدود کنید.

کافئین
•    مصرف کافئین روزانه خود را در حد دو فنجان قهوه یا سایر نوشیدنی های حاوی کافئین کاهش دهید؛
•    کافئین از طریق شیر شما به نوزاد می رسد و ممکن است او را عصبی کند؛
•    غذاها و نوشیدنی های حاوی کافئین عبارتند از قهوه، چای، انواع کولا (کوکاکولا، پپسی کولا و نوشابه های مشابه) و انواع شکلات.

رژیم غذایی هنگام شیردهی
مادران شیرده نباید به رژیم های غذایی شدید روی بیاورند، چه این کار میزان شیر آنها را کاهش می دهد. در مورد بیشتر زنان، شیر دادن می تواند به تدریج باعث کاهش وزن شود، چه وزن اضافی آنها را در دوره بارداری کاهش می دهد. بدن یک مادر شیرده برای تولید شیر نیازمند ذخایر چربی است که عمدتا در دوره بارداری شکل گرفته اند.

نی نی بان

5 1000
ارسال شده در 20 دی 1395 توسط با موضوع تغذیه | 405 بازدید

پیشنهاد سردبیر

  • از اچ آی وی دوری کنید
  • فیس بوک و مشکلات روحی بیشتر
  • 10 بازی کودکانه که درخلاقیت نوزادتان مؤثر اند
  • براي كودكان به چه دلیل قصه میگویند
  • روشهای خبررسانی به نزدیکان در مورد حامله شدن
  • درمان انواع دردها با تنظیم تنفس
  • درباره فواید تمرینات کگل چه میدانید
  • سیگاری ها و این نکات مراقبتی
  • محبوبترین ها

  • اگر شریک زندگیتان سیگاری است بخوانید!
  • سیگارکشیدن و پوکی استخوان
  • اعتیاد چه بر سر این بانوان آورده است! (عکس)
  • طبیعی ترین دشمن سیگار
  • پاکسازی بدن از نیکوتین با این مواد
  • تصاویر منتخب برای ترک سیگار
  • اعتیاد به مواد مخدر و تاثیرات آن بر روح و روان
  • نتایج جالب در مورد اعتیاد به کوکائین
  • رپورتاژ

  • پوستی به لطافت و درخشندگی ابریشم
  • اکو قلب جنین چیست ؟
  • غربالگری نوزادان جهت بیماری متابولیک
  • لیزر بهترین روش در مشکلات دندان های مصنوعی و خانم‌های باردار
  • ایمپلنت بهترین روش برای کاشت دندان و زیبایی صورت
  • الو دکتر

    تلگرام دکتر سلام
    سرطان های لب و دهان با مصرف ناس
    دکتر هومن عشقی

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما