مصرف لبنیات لبنیات عدم مصرف لبنیات استفاده از لبنیات

از عوارض مختلف مصرف لبنیات چه میزان اطلاع دارید این دسته غذایی چه مزایایی برای سلامتی مان به همراه دارند سعی کنید مصرف لبنیات را فراموش نکنید چون در صورت عدمن دریافت این دسته غذایی ممکن است دچار کمبود کلسیم و دیگر عارضه ها واختلالات مربوط به استخوان شوید .

هرساله، هر امریکایی‌‌ به‌طور متوسط ۱۶.۲۰۰ کیلوگرم پنیر و ۱۰.۸۰۰ کیلوگرم بستنی یا محصولات لبنی منجمد می‌خورد. کاملا درست است اگر بگوییم بسیاری از مردم شیفته‌ی لبنیات هستند.

 بنابراین ممکن است شگفت‌آور باشد اگر دریابید که مصرف انواع محصولات لبنی از سال ۲۰۰۵ به‌طور پیوسته‌ در حال کاهش است. براساس نظرسنجی‌ها و گزارش نتایج آن از سوی انجمن تغذیه و رژیم غذایی امریکا، ۲۲٪ از امریکایی‌ها کمتر از پیش لبنیات مصرف می‌کنند.

بهانه‌هایی که مردم برای فرار از مصرف لبنیات بیان می‌کنند، وجود جایگزین‌های متنوع برای شیر است. از جمله کاهش وزن، پوستی روشن‌تر، پیشگیری از بیماری و افزایش انرژی تنها چند مورد از مواردیست که افراد با رژیم غذایی بدون لبنیات بدان دست می‌یابند. اما آیا واقعا می‌دانید هنگامی که لبنیات را کنار می‌گذارید و در برابر مصرف آن مقاومت می‌کنید، چه چیزی را به دست می‌آورید یا از دست می‌دهید؟

دریابید که آیا شیر واقعا برای بدن خوب است یا نه و هنگامی که آن را از رژیمتان حذف می‌کنید چه عوارضی در کمین شماست؟

۱. استخوان‌بندی بدن خود را شکننده می‌کنید.

تا سن ۳۰ سالگی، سرعت استخوان‌سازی بدن بیشتر از تجزیه‌ی استخوانی است. پس از ۳۰ سالگی، تجزیه استخوان‌ها از ساخت آنها سبقت می‌گیرد. بهترین روش برای تقویت اسکلت بدن؟ کلسیم. به گفته‌ی دکتر ربکا بلک، مدیر مرکز تغذیه بالینی در نیو‌یورک لبنیات یکی از بهترین منابع تامین کلسیم است، زیرا بدن کلسیم موجود در لبنیات را، در مقایسه با دیگر غذاها، بهتر جذب می‌کند. با حذف لبنیات گامی در جهت پوکی استخوان و شکستگی آنها برمی‌دارید.

او در ادامه می‌افزاید که اگر شما قصد حذف شیر گاو را از برنامه‌ی غذایی خود دارید، سایر منابع کلسیم برای تقویت اسکلت بدن همچون سبزی‌های برگ‌دار (چغندر،کلم پیچ، اسفناج، بروکلی، بروکلی ) توفو و ساردین‌ها را بیشتر مصرف کنید. همچنین، به گفته‌ی بلک، روزانه یک مکمل کلسیم و یک مکمل ویتامین D بخورید. قطعا آن‌ها را به همراه غذا مصرف ‌کنید، زیرا اسید معده به جذب آن‌ها کمک می‌کند.

۲. کم‌تر به آرایش نیاز پیدا می‌کنید.

عدم مصرف لبنیات منجر به عدم نیاز به پوشاننده‌های آرایشی برای صاف کردن پوست صورت می‌شود: شیر ممکن است عامل آکنه باشد، درنتیجه رژیم بدون لبنیات مانع از بیرون ریختن جوش‌ها می‌شود. بر اساس تحقیقی از مدرسه پزشکی دارمتوس، شیر حاوی هورمون‌هایی مانند تستوسترون است که غدد چربی پوست را تحریک کرده و منجر به بروز جوش می‌شود.

۳. خطر ابتلا به سرطان را در خود تخفیف داده‌اید…

… و به همین ترتیب اگر همسر شما نیز مصرف لبنیات را کاهش دهد، همین امر برای او نیز صدق می‌کند. محققان سوئدی دریافتند که نوشیدن بیشتر از یک لیوان شیر در روز می‌تواند خطر ابتلا به سرطان تخمدان را افزایش دهد، در عین حال مطالعه‌ایی در دانشگاه هاروارد نشان داد،

مردانی که بیش از دو وعده لبنیات در روز مصرف می‌کنند در مقایسه با آن‌هایی که لبنیات کمتری مصرف می‌کنند یا مصرف نمی‌کنند، ۳۴٪ بیشتر از دیگران در خطر ابتلا به سرطان پروستات هستند. باز هم، هورمون های لبنی مقصرند؛ فرآورده های لبنی میزان فاکتور رشد شبه انسولین را در خون افزایش می‌دهند، هورمونی که به عنوان سوخت رشد سلولهای سرطانی شناخته شده‌اند.

۴. نیازمند مصرف مکمل‌های ملین فیبری می‌شوید.

وقتی لبنیات را کنار می‌گذارید، ممکن است نا‌آگاهانه ماده‌ی مغذی دیگری را از رژیمتان کنار گذاشته باشید: پرویوتیک‌ها. این باکتری‌های مفید معمولا در ماست و پنیرهای نرم وجود دارند و با مجموعه‌ای از مزایای خوب برای تنظیم سیستم گوارش مرتبطند. مطالعه‌ایی که در مجله‌ی آمریکایی تغذیه بالینی به چاپ رسید،

نشان می‌داد پروبیوتیک “زمان گوارش روده” را حدودا ۱۲ ساعت بهبود بخشیده، تعداد دفعات دفع بدن را تا ¼ برابر افزایش می‌دهد و موجب رفع یبوست و دفع آسان‌تر می‌شود. خبر خوب: پروبیوتیک‌ها در غذاهای غیر لبنی متنوعی مانند کلم رنده شده با سرکه، ترشی و تخوراک سویا و قارچ نیز پنهان شده‌اند.

۵. نیاز به شلوارهای بزرگتری دارید.

نخوردن کره، بستنی و شیرکامل یک راه مطمئن برای لاغر شدن است، درست است؟ ممکن است نباشد. در یک مطالعه بلند مدت سوئدی، مشخص شد افرادی که مقدار زیادی چربی لبنی مصرف کرده بودند، نسبت به آن‌های که چربی کمتری از لبنیات مصرف می‌کردند، بیش از نیم برابر احتمال ابتلا به چاقی در طی یک دوره ۱۲ ساله را داشتند. بلک می‌گوید: لبنیات منبعی سرشار از چربی و پروتئین است و از آنجایی که کندتر هضم می‌شوند،

احساس سیری طولانی‌تری را پدید می‌آورند. بدون لبنیات، حتی جایگزینی انواع چربی و پروتئین‌های سرکوبگر که گرسنگی را سرکوب می‌کند، سخت است. بلک می‌افزاید: فقط کافیست پروتیئن و چربی را جایگزین کربوهیدرات‌های ساده که موجب افزایش وزن هستند، نمائید. اما اگر ابدا لبنیات نمی‌خورید، حداقل چربی‌ها اشباع و غذاهای شامل پروتئین مانند آجیل و کره مغزها، دانه ها، تخم مرغ و حبوبات را مصرف کنید .

۶. احساس نفخ دارید.

مقصر سویا است. بلک می‌گوید: وقتی مردم گروهی از مواد غذایی مانند لبنیات را کنار می‌گذارند، تمایل دارند به دنبال جایگزین‌هایی که طعم و بافت مشابه‌ای دارند، بروند. جایگزین اغلب محصولات لبنی بر پایه‌ی سویا استوار است. مانند پنیر سویا، شیر سویا و کره سویا. بلک می‌افزاید، مشکل اینجاست که هضم سویا دشوار است، به‌ویژه اگر شما یکباره مصرف آن را افزایش دهید.

زیرا سویا دربرگیرنده‌ی مولکول‌های قندی به نام الیگوساکاریدها هستند که بدن به آسانی قادر به هضم آنها نیست، به این معنا که آن‌ها همچون مانعی در دستگاه گوارش عمل کرده و موجب نفخ و گاز معده می‌شوند.

۷. باید بیمه‌نامه عمر خود را تمدید کرده و مبلغ را بالا ببرید.

طبق مطالعه‌ای در BMJ، نوشیدن هر لیوان شیر در روز خطر مرگ را تا ۱۵٪ افزایش می‌دهد. چه ترسناک! محققان دریافتند احتمال خطر مرگ در دو دهه‌ی آینده از زندگی زنانی که روزانه سه لیوان یا بیشتر شیر می‌نوشند، تقریبا دو برابر آن‌هایی است که روزانه کمتر از یک لیوان می‌نوشند. محققان انگشت اتهام را به سوی گالاتوز، قند ساده‌ی موجود در شیر که اثبات شده موجب تحریک استرس اکسیداتیو و التهاب درجه پایین است و صحنه را برای بیماری‌ها آماده می‌کند، می‌گیرند.

جالب توجه است که بدانید محصولات تخمیرشده‌ی شیر شامل ماست و پنیر، گالاتوز کم‌تری دارند یا فاقد آن هستند. مطالعات نشان می‌دهد، خطر مرگ در زنانی که بیشتر از شیر از این مواد غذایی یعنی ماست و پنیر مصرف می‌کنند، پایین‌تر است.

 ایران اکونومیست

ارسال شده در 21 دی 1395 توسط دکتر سلام با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • عادت‌های نادرست مضر برای گوش
  • چه روغنی برای چه غذایی خوب است ؟
  • پرخاشجو شدن در سنین پایین
  • مراحل جرم گیری دندان در محل زندگی شما
  • 6 روش حفظ زیبایی زمانی که دچار آلرژی بهاره می شوید
  • دیابت،علامت هشدار اولیه برای سرطان لوزالمعده
  • آموزش گام به گام برش دادن نارگیل
  • با این مواد غذایی ، چربی های خود را به سرعت از بین ببرید
  • محبوبترین ها

  • آلرژی زاهای خطرناک
  • کارهایی که بعد از غذا خوردن نباید انجام داد!
  • کلسیم اصلی ترین ماده معدنی برای بدن
  • با 6 خاصیت عسل خام آشنا شوید
  • لاغری بیشتر با رعایت این نکات
  • بررسی کالری چغندر
  • نگاهی‌ اجمالی به چاق شدن (2)
  • مصرف سرخ کردنی ها خطر ابتلا به حمله قلبی را بالا می برد
  • رپورتاژ

  • لیزر درمانی راه حلی بدون تیغ برای دندانپزشکی
  • دندانپزشکی زیبایی و ایمپلنت
  • بیماری های پستان (اعمال جراحی-کنترل و بررسی توده ها و سرطان پستان)
  • اپتی ویژن، درمان نوین خستگی چشم
  • اکو قلب جنین چیست ؟
  • الو دکتر

    نخ دندان ارکید
    لاغر شو
    تلگرام دکتر سلام
    مزایای استفاده از هل

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است