مردان بسیاری از وجود سردرد های مزمن احساس نارضایتی و شکایت می کنند.این سردرد ها باعث می شود فرد نتواند به انجام کارهای روزانه خود بپرازد و یا روند انجام فعالیت های روزانه شخص کیفیت خود را از دست بدهد.اما به راستی دلیل این سردرد ها چیست و چه عاملی می تواند باعث بروز آن ها شود.در این مطلب قصد داریم با بررسی آزمایشی به بیان پاسخ این سوال ها بپردازیم.

گروهی از پژوهشگران از دانشگاه فنلاند شرقی ۲۶۰۱ مرد در سنین ۴۲ تا ۶۰ سال را مورد مطالعه قرار دادند که در یک بررسی درازمدت درباره عوامل خطرساز برای بیماری قلبی شرکت کرده بودند.

این مردان از نظر میزان‌های سرمی ۲۵ هیدروکسی ویتامین دی، شاخصی برای وضعیت ویتامین دی در بدن، آزمایش شدند و در ۶۸ درصد این مردان میزان سرمی ویتامین دی کمتر از ۵۰ نانومول در لیتر بود که عموماً آستانه کمبود ویتامین دی محسوب می‌شود.

 

 

همچنین از این مردان خواسته شده بود که فراوانی دچار شدن به سردرد را گزارش کنند.

این پژوهشگران پس از تقسیم این مردان بر اساس میزان سرمی ویتامین دی به چهار گروه دریافتند که گروه با کمترین میزان‌های ویتامین دی نسبت به گروه با بیش‌ترین میزان این ویتامین بیش از دو برابر (۱۱۶ درصد) بیشتر در معرض سردردهای مزمن بودند.

همچنین سردردهای مزمن در مردانی که در ماه‌هایی غیر از ماه‌های تابستان معاینه شده بودند، با فراوانی بیشتری گزارش شده بود. در ماه‌های غیر تابستانی به علت کمبود تابش اشعه ماورای بنفش نوع بی (UVB) نور خورشید به پوست، به مقدار کمتری مواد پیش‌ساز ویتامین دی در پوست به ویتامین دی فعال بدل می‌شوند، بنابراین میانگین سرمی ویتامین دی ممکن است کاهش یابد.

این بررسی به شمار فزاینده‌ای از شواهد دراین‌باره افزوده می‌شود که کمبود ویتامین دی می‌تواند اثرات بدی بر سلامت بگذارد و باعث افزایش خطر دچار شدن به بیماری‌های مزمن گوناگون ازجمله زوال شناختی، اسکلروز متعدد یا ام‌اس، نشانگان روده تحریک‌پدیر (IBS) و سرطان مثانه شود. همچنین کمبود ویتامین دی در زنان باردار با افزایش دچار شدن کودکانشان به اوتیسم، اختلال کم‌توجهی بیش‌فعالی (ADHD) و آسم همراهی دارد.میزان‌های پایین ویتامین دی قبلاً هم – البته در بررسی‌های کوچک‌تر- با افزایش خطر سردرد مربوط شده بود.

اکنون این نتایج بیانگر آن است که در فنلاند و کشورهای دیگر دور از خط استوا، باید در ماه‌های غیر تابستانی مراقبت بیشتری از لحاظ افزایش میزان‌های این ویتامین با خورد ماهی‌های چرب، گوشت قرمز یا جگر، تخم‌مرغ یا روغن کبد ماهی یا مکمل‌های ویتامین دی انجام داد.

منبع: خبرپو

5 1000
ارسال شده در 21 دی 1395 توسط با موضوع بیماری ها

پیشنهاد سردبیر

  • به هم ریختن سیکل و دوره قاعدگی
  • کنار گذاشتن وعده صبحانه
  • مصرف کلم بروکلی و این همه فایده
  • معجزه آسا ترین روش ها برای برطرف کردن گودی کمر
  • مشکلات پوستی ناشی از اضطراب کودک
  • ترفندهای شیک پوشی را از ما بپرسید
  • آب و واکنشهای شیمیایی بدن
  • بهره برداری بیمارستان ریگان تا پایان امسال
  • محبوبترین ها

  • سیگار الترونیکی جایگزین خوبی برای سیگار، اما مضراتی هم دارد؟
  • نمره دانستنی های پزشکی افراد مختلف
  • boogio کفشی استثنایی
  • بررسی اثرات سلامتی ابزارهای دخانی الکترونیکی
  • برنامه تحقیقاتی مبارزه با فقر در دانشگاه میشیگان
  • سندرم نادر و جالب در بدن این پسر بچه
  • هورمون درمان چاقی شناسایی شد
  • شرکت های ایرانی پیشگام در تولید دارو
  • رپورتاژ

  • بهترین راه حل برای افراد پرمشغله جهت تناسب اندام
  • لیفتینگ با نخ
  • اکو قلب جنین چیست ؟
  • درمان افتادگی پلک به روش پلاسما
  • علائم بارداری در روزهای نخست
  • الو دکتر

    تلگرام دکتر سلام
    دندانپزشکی دکترسلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما