عوارض بیماری گوارشی بر روحیات بیماری های گوارشی ارتباط اختلالات رفتاری با بیماری های گوارشی اختلالات گوارشی

 

دستگاه گوارش یکی از مهم ترین دستگاه های بدن انسان محسوب می شود که به وجود آمدن هر مشکلی در آن می تواند برای شما ناراحت کننده باشد و سلامت فرد را تحت تاثیر قرار دهد.اما آیا می دانستید سلامت دستگاه گوارش بر روحیات و رفتار شما تاثیر گذار است؟تحقیقات نشان می دهد، میان اختلالات رفتاری و متعادل نبودن باکتری‌های دستگاه گوارش رابطه نزدیک وجود دارد.

عوامل خاصی بر شرایط میکروبیوم و محیط دستگاه گوارش تاثیرمی‌گذارد که رژیم غذایی از مهم‌ترین آنهاست. سلامت دستگاه ایمنی نیز رابطه نزدیکی با شرایط دستگاه گوارش دارد.
مغز چگونه با دستگاه گوارش مرتبط است؟
ارتباط دستگاه گوارش با مغز از طریق عصب واگ یا سیستم عصبی روده برقرارمی‌شود. عصب واگ از ساقه مغز آغاز می‌شود و در طول گردن، قفسه سینه و شکم امتداد می‌یابد. سیستم عصبی دستگاه گوارش را به دلیل توانایی آن در عملکرد خودکار و نیز توانایی برقراری ارتباط با سیستم عصب مرکزی توسط اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک، مغز دوم می‌نامند.
نقش باکتری‌ها در افسردگی و اضطراب
شواهد روشنی وجود دارد که نشان می‌دهد میکروارگانیسم‌های دستگاه گوارش می‌توانند عصب واگ را فعال کنند و نقش مهمی در تاثیرات واسطه‌ای بر مغز و رفتار انسان داشته باشند. همچنین براساس تحقیقات، میکروبیوم دستگاه گوارش بر ترکیب شیمیایی مغز و فعالیت آن تاثیر می‌گذارد.
به عنوان مثال، کسانی که از سندرم روده تحریک پذیر و عوارضی مثل دل‌درد، درد شکم، نفخ، گاز، اسهال و یبوست رنج می‌برند، عموما دچار افسردگی و اضطراب هستند. ارتباط میان باکتری‌های دستگاه گوارش و اضطراب و افسردگی یک رابطه دوجانبه است. باکتری‌های دستگاه گوارش بر تولید سروتونین و دوپامین ـ هورمون‌های شادی‌آور بدن ـ تاثیر می‌گذارند. بیش از 90 درصد سروتونین بدن در دستگاه گوارش یافت می‌شود.
این انتقال‌دهنده عصبی، تنظیم‌کننده اصلی حرکات دستگاه گوارش است. سروتونین در عین حال به عنوان هورمون احساس خوب شناخته می‌شود و به ایجاد حس شادی و حال خوب کمک می‌کند.
مطالعه‌ای که سال 2014 درباره خرگوش‌ها انجام شد، نشان داد مصرف پروبیوتیک‌ها به طبیعی شدن واکنش‌های ایمنی و بازگشت اختلالات رفتاری به حالت طبیعی در این حیوان منجرمی شود. با توجه به این آزمایش، مصرف فرآورده‌های پروبیوتیک ـ که بر تعادل باکتری‌های مفید و مضر روده تأثیر می‌گذارد و این تعادل را به نفع افزایش جمعیت باکتری‌های مفید تغییر می‌دهد  ـ می‌تواند تاثیرات درمانی بر علائم اختلالاتی مثل اضطراب و افسردگی داشته باشد.
چگونه به میکروبیوم روده کمک کنیم؟
داشتن رژیم غذایی سالم، یکی از راه‌هایی است که به تقویت سلامت دستگاه گوارش و درنتیجه، تقویت روحیات ما کمک می‌کند. پایه رژیم غذایی‌تان را میوه و سبزی قراربدهید. غذاهای تخمیری مثل کفیر، ماست طبیعی، ماست پروبیوتیک، عسل و سبزیجاتی مثل کنگرفرنگی از منابع خوب و طبیعی برای تقویت میکروبیوم دستگاه گوارش هستند. مصرف مکمل‌های پروبیوتیک نیز می‌تواند به ایجاد یک محیط گوارشی سالم کمک کند.منبع سلامت نیوز

ارسال شده در 21 دی 1395 توسط دکتر سلام با موضوع بیماری ها

پیشنهاد سردبیر

  • رژیم خوب است ، اگر پایدار باشد
  • نکات لازم در مصرف انتی بیوتیک ها
  • اگر سزارین کرده اید بخوانید
  • چه چیزهایی به کلیه های شما آسیب می رساند
  • بروز بیمارهای قلبی با نیکوتین
  • دلیل اصلی جرو بحث های خانوادگی
  • چگونه دور چرت و خواب آلودگی را خط بکشید
  • همه چیز در مورد دلایل نرسیدن به ارگاسم
  • محبوبترین ها

  • تهیه نسل جدیدی از کاندوم
  • جهت تجدید قوای جنسی با روش گیاهی
  • اهمیت مراقبت از واژن
  • تاثیرات چاقًی و اضافه وزن بر رابطه زناشویی
  • تاثیرگذارترین مواد بر نزول قوای جنسی
  • چرا باید برای آمیزش زمان بندی دقیق داشت؟
  • اشکالات و فواید استفاده از کاندوم
  • دانستنی هایی در مورد زگیل آلت تناسلی
  • رپورتاژ

  • همه چیز درباره کم‌خونی
  • اصلاح طرح لبخند و دندانپزشکی زیبایی
  • کلینیک سیب سرخ -گونه‌گذاری،فرم‌دهی چانه، برجسته‌سازی لب
  • فیزیوتراپی- راه حلی برای بهبود حرکت
  • دندانپزشکی زیبایی و ایمپلنت
  • الو دکتر

    لاغر شو
    نخ دندان ارکید
    تلگرام دکتر سلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است