شکست خوردن در هر مرحله ای از زندگی برای تمام افراد اتفاق می افتد.اما تنها انسان های با اراده می توانند بعد از شکست بلند شوند و مسیر موفقیت را پیدا کنند.داشتن اراده می تواند مهم ترین و بارزترین ویژگی افراد موفق باشد.اما آیا راهی برای تقویت اراده وجود دارد و اگر هست چگونه می توانیم فردی با اراده باشیم.
لاله شهیدی دکتری روانشناسی عمومی و مشاور نوجوان و خانواده در این خصوص بیان کرد: قدرت اراده و انضباط می تواند زندگی فرد را متحول کند و سبب تقویت قدرت درونی اش برای کسب موفقیت و رسیدن به اهدافش شود.
وی در خصوص راه های تقویت اراده اظهار داشت: یکی از این راه ها تعیین هدف برای انجام هر کار است. هدف باید واضح، روشن، قابل اجرا و مطابق با توانایی فرد باشد.
این مشاور نوجوان و خانواده با بیان اینکه افراد باید استعدادهای درونی خودشان را کشف کنند، عنوان کرد: یادداشت برنامه های روزانه و اولویت بندی کارها نیز سبب افزایش اراده می شود.
شهیدی تصریح کرد: همچنین داشتن خودگویی و تلقین های مثبت توانایی انجام کارها را به طور چشمگیری افزایش می دهد.
وی توصیه کرد: افراد باید کارهای سخت و دشواری را که تصور می کنند انجام آن برایشان غیر ممکن است، به گام های کوچک تقسیم و به ترتیب به آن ها رسیدگی کنند.
این دکتری روانشناسی عمومی در خصوص تمرینات تقویت اراده افزود: مشارکت و کمک کردن به والدین در اموری که فرد به طور طبیعی از انجام آن ها شانه خالی می کند، با وجود آنکه شخص تمایلی به پرداختن به این فعالیت ها ندارد، سبب شکل گیری اراده قوی می شود؛ مانند مقاومت در برابر تمایلات مثبت مثل خوردن غذای مورد علاقه یا ایستادگی در برابر استفاده بیش از حد از فضای مجازی و اینترنت.
شهیدی عنوان کرد: کوهنوردی نیز یکی از ورزش هایی است که روحیه صبر در برابر سختی ها و مشکلات را در فرد افزایش می دهد.
وی یادآور شد: انجام به موقع فرایض دینی، چشم پوشی کردن از خواسته خود و انفاق کردن به دیگران نیز سبب تقویت اراده می شود. البته لازم است هر روز ذهن را متمرکز یک تغییر کنیم و یک به یک این تحولات را به مرحله اجرا در آوریم.
این مشاور نوجوان و خانواده اظهار داشت: خواب خوب و کافی به داشتن روان سالم و اراده قوی کمک می‌کند. از این رو، افراد خسته قدرت تصمیم گیری و کنترل امور را از دست می دهند.
وی عادت های کوچک اما نیرومند مانند استحمام به موقع یا مسواک زدن را برای افزایش اراده مفید خواند و گفت: انجام روزانه 10 دقیقه مراقبه و تمرکز روی یک موضوع معنوی خاص از دیگر راهکارهای تقویت اراده محسوب می شود.
شهیدی تصریح کرد: گاهی نیز ایجاد تنوع و شکستن عادات معمول در زندگی روزانه و شخصی برای افزایش اراده ضروری است.
وی توصیه کرد: افراد باید برای پبشرفت های هرچند کوچک خود، پاداش هایی در نظر بگیرند که این امر اراده آن ها را برای ادامه مسیر تقویت می‌کند.
این مشاور نوجوان و خانواده با بیان اینکه پیش بینی موانع و برنامه ریزی برای رفع آن ها، تقویت اراده را به همراه دارد، یادآور شد: صبر در برابر مشکلات و سختی ها در مسیر رسیدن به اهداف نیز سبب تقویت اراده می شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

 

 

ارسال شده در 24 دی 1395 توسط خانم انیسی با موضوع روانشناسی

پیشنهاد سردبیر

  • مرغ سالم چه ویژگی هایی دارد؟
  • استفاده از باکتری ها برای ترک سیگار
  • افزایش احتمال صدمات مغزی با دیابت و فشار خون بالا
  • چگونه یک خورشت قورمه سبزی گیاهی درست کنیم
  • ارزشمند ترین توصیه ها برای کاهش وزن با رژیم ساده
  • کم خونی ایرانی ها کم شد رشد قد زیاد
  • ترمیم بینی پس از شکستگی
  • وزارت بهداشت ژاپن درباره عوارض جانبي داروي روماتيسم هشدار داد
  • لاغری با کمک آجیل ها
  • هنگام مواجهه با شپش چه کارهایی باید انجام دهیم
  • خوراکی های ایجاد کننده سرطان معده
  • بر ترس خود پیروز شوید
  • حفاظت از بدن در برابر گرمای تابستان
  • از سایت ها و وبلاگ های پزشکی و سلامت حمایت می کنیم
  • این افراد از بیماری حصبه مصون می مانند
  • محبوبترین ها

  • هشدارهای بدن برای آرتریت روماتوئید
  • عامل بیماری سیاه سرفه
  • عوارض و خطرات جانبی شنا در استخر برای سلامتی
  • اگر این بیماری را دارید حتما رژِیم بگیرید
  • پیشگیری از مشکلات هورمونی در خانم ها
  • بیماری های بعد از ازدواج
  • چگونه حالت تهوع و استفراغ را درمان کنیم؟
  • دارویی که می‌تواند به صورت ریشه‌ای با اوتیسم مبارزه کند
  • دشمنی زوال عقل با امگا 3
  • چه چیزی باعث تامپوناد قلبی می شود؟
  • تاثیرات منفی گرده علف هرز
  • برای تشخیص سرطان در منزل چه کنیم
  • ضعف عضلانی – علائم، تشخیص، درمان
  • شایع ترین مشکلات بهاری سنین پایین
  • مناسبترین رژیم غذایی برای بیماران تیروئیدی
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است