مواد غذایی مفید مواد غذایی سالم مواد غذایی تقویتی مواد غذایی مواد خوراکی

مواد غذایی نقش پر رنگی در میزان سلامت فرد به عهده دارند. استفاده از مواد غذایی سالم سبب تقویت سلامتی و برعکس عدم مصرف مواد سالم بروز بیماری های متعدد را در پی خواهد داشت. سنین میانسالی از جمله حساس ترین دوران زندگی است و در این دوران بدن برای عدم افت و از دست رفتن سلامتی نیاز به تقویت دارد. با دکتر سلام همراه باشید.

با کمک پیشرفت‌هایی که در علم تغذیه و ورزش صورت گرفته است ورزشکاران قدرتی می‌توانند طی سال‌های بیشتری کارایی و قدرت خود را حفظ کنند.

همان طور که با افزایش سن نوع تمرین‌های ورزشی تغییر می‌کند، تغذیه ورزشکاران نیز باید متفاوت باشد.

با افزایش سن میزان ترشح اسید معده کاهش می‌یابد و کارایی بدن کمتر می‌شود. بدین ترتیب بسیاری از ریزمغذی‌های به راحتی جذب نمی‌شوند و سوخت و ساز به سرعت قبل نخواهد بود. در اینجا به ۴ ماده غذایی که وزنه‌برداران باید حتما از سنین میانسالی به بعد استفاده کنند، اشاره شد.

۱- ویتامین B۱۲:

هنگامی که فرد به ۴۰ سالگی می‌رسد، باید ویتامین B۱۲ بدن تامین شود. ویتامین B۱۲ تنها برای حفظ سلول‌های عصبی و مغزی نیست بلکه این ویتامین‌ انرژی سوخت و ساز را نیز تامین می‌کند. این ویتامین به سوخت و ساز چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها کمک می‌کند.

ویتامین B۱۲ معمولا از حیوانات به دست می‌آید و در غذاهای دریایی و گوشت قرمز یافت می‌شود. به بزرگسالان پیشنهاد شده است که در روز ۲.۴ میکروگرم B۱۲ در وعده‌های غذایی داشته باشند. با این حال با افزایش سن و کاهش اسید معده میزان جذب B۱۲ در بدن کم می‌شود. بنابراین ۲۰ درصد افراد بالای ۵۰ سال مشکل کمبود B۱۲ دارند. پزشکان پیشنهاد می‌کنند که در سنین ۵۰ سال به بالا افراد در روز ۵ تا ۱۰ میکروگرم B۱۲ در غذاهای روزانه داشته باشند.

۲- استیل – ال – کارنیتین (ALCAR) این ماده انرژی سوخت و ساز بدن را تامین می‌کند و جریان خون را بهبود می‌بخشد. این ماده غذایی همچنین کارایی شناختی را بهتر می‌کند. بعد از میانسالی ALCAR به کنترل عضلات کمک می‌کند و در چربی‌سوزی نقش دارد. با افزایش سن این ماده کمتر در بدن تولید می‌شود. بنابراین از ۵۰ سالگی به بعد باید مکمل‌هایی برای دریافت این ماده غذایی مصرف شود تا حداقل در روز ۲ بار ALCAR -۵ میلی‌گرم وارد بدن شود.

۳- کراتین:

کراتین یکی از مکمل‌های معروف بین ورزشکاران قدرتی است. این ماده برای افزایش قدرت و توانایی غیر هوازی مصرف می‌شود. کراتین آب‌رسانی بیشتری به عضلات را تحقق می‌بخشد و باعث می‌شود که عضلات حجیم‌تر شوند. کراتین همچنین کارایی مغزی را افزایش می‌دهد بعد از ۵۰ سالگی مصرف کراتین توصیه می‌شود زیرا از افتادن ناگهانی جلوگیری می‌کند. توصیه شده است که در روز ۳ تا ۵ گرم کراتین مصرف شود.

۴- ویتامین D:

ویتامین D تنها برای روحیه و سلامت قلبی و عروقی مهم نیست. بلکه این ویتامین به تراکم استخوان و میزان تستسترون بدن نیز مربوط است. هرچقدر سن بالاتر می‌رود بیشتر به این ویتامین احتیاج داریم و میزان جذب ویتامین D نیز کاهش می‌یابد.

 

منبع: سلامت نیوز

ارسال شده در 23 دی 1395 توسط آقای جوانبخت با موضوع سلامت سالمندان

پیشنهاد سردبیر

  • 4 رفتار مخرب والدین، بعد از طلاق
  • اختلال روانی در زمینه پرخوری
  • امراض در دوران سالخوردگی
  • بهترین مواد غذایی مفید برای تقویت ذهن کودک
  • زندگی مشترک با این موارد راهی طلاق می شود
  • کروم و پایین اوردن قند خون
  • برای استفاده از مکمل های ورزشی به این نکات توجه کنید
  • چگونگی یک خمیردندان با کیفیت
  • محبوبترین ها

  • در انجام درمان‌های ارتودنسی این باید‌ها و نبایدها را بخوانید
  • چای ،عامل جدید خراب شدن دندان
  • دندانهایتان را با برگ درخت بو سفید کنید
  • دندان شش چیست؟ اهمیت و پیشگیری از پوسیدگی دندان شش
  • آشنایی با یک ماده سمی در دهان،آمالگام دندانی
  • دراوردن دندان کودک ملزم رعایت بهداشت وی است
  • عکس سلفی و تاثیر آن بر دهان و دندان
  • سیگار کشیدن باعث به وجود آمدن مشکلات دهان می شود
  • رپورتاژ

  • چشمانی زیبا و گیرا با پپتیدها!
  • هایفو HIFU – لیفت صورت بدون جراحى
  • بهترین و کم هزینه ترین گزینه لیپوماتیک
  • اپتی ویژن، درمان نوین خستگی چشم
  • بیماری های پستان (اعمال جراحی-کنترل و بررسی توده ها و سرطان پستان)
  • الو دکتر

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است