دیابت از جمله بیماری هایی است که ارتباط مسقیمی با نوع تغذیه دارد. مواد غذایی فراوانی هستند که سبب کنترل و کاهش و یا تشدید این بیماری می شوند. به همین سبب مبتلایان به این بیماری ملزم به رعایت اصول خاصی هستند تا از تشدید دیابت و ابتلا به عوارضی همچون کوری و یا قطع عضو جلوگیری کنند. با دکتر سلام همراه باشید.

وعده صبحانه بهترین وعده برای افزایش مصرف فیبر از طریق میوه ها و فراورده های لبنی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت، انتخاب گزینه های صحیح غذایی در این وعده علاوه بر این که سوخت و ساز بدن را در تمام طول روز بالا می برد، راهی مناسب برای کنترل قند خون در مبتلایان به دیابت است.

اصل اول؛ حذف نکردن وعده صبحانه: تحقیقات نشان می دهد صرف نظر کردن از صبحانه باعث ابتلا به چاقی و مقاومت به انسولین می شود. مطالعات دیگر تایید می کنند که مصرف کنندگان صبحانه بهتر می توانند در برابر غذاهای چرب و پرکالری مقاومت کنند. هدف از خوردن صبحانه در دیابتی ها، کنترل بهتر قند خون و جلوگیری از پرخوری در طول روز است.

اصل دوم؛ مصرف صبحانه در خانه: شما می توانید و البته نباید از رستوران ها برای خوردن صبحانه استفاده کنید. یک وعده غذایی مناسب برای صبحانه همیشه در خانه قابل دسترس است. یک صبحانه سبک می تواند شامل کربوهیدرات ها و چربی های سالم بعلاوه پروتئین باشد و نزدیک به 1000 کالری به بدن شما برساند.

اصل سوم؛ مصرف غلات همراه با میوه: یک وعده غلات کامل حداقل 5 گرم فیبر به بدن شما می رساند و مطالعات نشان داده اند که مصرف منظم غلات باعث کاهش وزن می شود. استفاده از غلات کامل به همراه میوه های تازه مانند توت فرنگی یا زغال اخته را می توان یک رژیم دیابت پسند دانست.

اصل چهارم؛ مصرف دانه کتان: این دانه ها غنی از فیبر و پروتئین هستند و اسیدهای چرب امگا 3 موجود در آنها به بهبود سلامت قلب و کاهش کلسترول کمک می کند و از میزان التهاب بدن می کاهد.

اصل پنجم؛ بلغور جوی دو سر: یکی از بهترین گزینه های صبحانه برای دیابتی ها است و در هر فنجان 4 گرم فیبر دارد به طوری که باعث کنترل قند خون می شود. مطالعات نشان داده که مصرف یک فنجان بلغور جو برای 5 تا 6 بار در هفته خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را تا 39 درصد کاهش می دهد.

اصل ششم؛ شیر یا ماست کم چرب: شیر علاوه بر این که حاوی کلسیم و ویتامین دی بالا است خطر ابتلا به سندرم متابولیک یعنی مجموعه ای از علائم که منجر به دیابت و بیماری های قلبی می شوند را کاهش می دهد. ویتامین دی موجود در محصولات لبنی کم چرب همچنین با کاهش میزان کلسترول و بهبود سطح انسولین در ارتباط است.

اصل هفتم؛ چای دارچین: دارچین بهترین گزینه برای کاهش قند خون است و اضافه کردن آن به چای یا قهوه برای کنترل و مدیریت دیابت می تواند مفید باشد.
منبع: rd

ارسال شده در 23 دی 1395 توسط آقای جوانبخت با موضوع دیابت

پیشنهاد سردبیر

  • ماده مخدر قارچ
  • بررسی زردی در نوزادان و بزرگسالان
  • چرا ورزش کردن بر بسیاری از اشخاص چاق بی ثاثیر است
  • مصرف پوست مرغ و این عوارض خطرناک
  • بعد از نیمه شب به غذا فکر نکنید
  • مصرف زولبیا و بامیه وابتلا به بیماری قلبی
  • راه حل طب سنتی برای وسواس
  • با این مواد غذایی جوانی دوباره را به خود هدیه دهید
  • برای نارسایی قلبی یک تزریق جدید ابداع شد
  • برداشتن عضوی از درون بدن
  • اثر مفيد فوليک اسيد بر شنوايي
  • با این تکنیکها به چشمتان نیروی تازه بدهید
  • پاکسازی پوست با توجه به مزاج
  • افزایش شیر مادر به کمک این خوراکی های مقوی
  • چه علتی می تواند می تواند موجب رویش موهای زائد شود؟
  • محبوبترین ها

  • خواندن نوار تست آزمایش ادرار و خون با یک آپلیکشن جدید
  • علتهای شناخته نشده یبوست را بشناسیم
  • علت اینکه بدن برخی اوقات سردتر است؟
  • خطر ایجاد آرتروز در اثر شکستن قلنج
  • چرا منافذ پوست بزرگتر می شود و درمانهای طبیعی آن
  • چکاپ سلامتی در عرض یک دقیقه در منزل
  • نشانه های تعریق زیاد و راه های تشخیصی
  • ضربان ساز قلب در چه مواقعی گذاشته میشود؟
  • درمان سریع مسمومیت غذایی در فصل گرما
  • رفع کمردرد کهنه و مزمن به شیوه خوراکی و سنتی آن
  • فوتبال سبب افزایش خطر ابتلا به بیماری های مغزی
  • خوبی ها و بدی های پودرکافئین
  • هر آنچه که باید درباره داروهای بیهوشی بد انیم
  • توضیحاتی در مورد ابتلا به رینیت آلرژیک
  • آشنایی با مشکلات رایج مری
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است