چالش دادن در تغذیه چالش خوراکی چالش تغذیه ای

با چالش دادن در تغذیه و خورد و خوراکتان قادر خواهید بود عادت های مختلف غذایی تان را تغییر دهید چالش هایی که در ادامه این مطلب در اختیارتان قرار خواهیم داد برای ترک عادات منفی غذایی شما مفید و موثر هستند و انواع بیماری های خطرناک را از شما دور خواهند کرد.

در این مطلب من با تهیه چالش ۱۳ روزه سعی کرده ام بعضی از عادات و اصول غلط تغذیه ای را در شما حذف کنم، شما هر روز از این چالش سعی کنید یک عادت غلط خود را کنار بگذارید تا در پایان این ۱۳ روز، با یک برنامه صحیح تغذیه ای روزانه از شر بسیاری از بیماری ها در امان باشد.

Θ چالش روز اول:

پیشگیری از بیماری های قلبی و فشارخون با مصرف کمتر از ۵ گرم نمک (۱ قاشق مرباخوری) در روز چگونه؟

با جایگزینی سبزی های تازه یا خشک (آویشن، شوید، سیر)، آبلیموی ترش، آب نارنج و… به جای نمک

Θ چالش روز دوم:

آیا می دانید هر قوطی نوشابه معادل ۱۰ قاشق غذاخوری شکر است که حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلو کالری انرژی دارد و مصرف روزانه آن منجر به ۷ کیلوگرم اضافه وزن در سال می شود.

Θ چالش روز سوم:

آیا میدانید کاهش مصرف قند و شکر در کاهش ابتلا به دیابت، بیماری های قلبی، سرطان ها و بیش فعالی کودکان نقش دارد؟

حذف قند و شکر هنگام صرف چای مهمترین گام برای کاهش قند و شکر دریافتی است.

چالش دادن در تغذیه چالش خوراکی چالش تغذیه ای   چالش دادن در تغذیه چالش خوراکی چالش تغذیه ای

Θ چالش روز چهارم:

برای پیشگیری از اضافه وزن، چاقی و بیماری های قلبی چربی مصرفی خود را کاهش دهید. چگونه؟

با پخت غذاها بصورت آبپز، بخارپز، تنوری و کبابی و کاهش مصرف غذاهای سرخ شده، آماده و فست فودها.

Θ چالش روز پنجم:

آیا میدانید روغن های غیراستاندارد و تایید نشده (روغن های سنتی) برای مصرف مناسب نیستند؟

برای پخت و پز از روغن زیتون و کانولای استاندارد و برای سرخ کردن از روغن مخصوص سرخ کردن استفاده کنید.

Θ چالش روز ششم:

به برچسب تغذیه ای محصولات غذایی از نظر میزان نمک (سدیم)، قند و چربی توجه و انواع کم نمک، کم شکر و کم چرب تر را انتخاب نمایید.

اقلام دارای برچسب های تغذیه ای سبز رنگ انتخاب های سالم تری هستند.

Θ چالش روز هفتم:

مصرف میوه ها و سبزیجات رنگی مختلف به علت محتوای بالای ویتامین ها و فیتوکمیکال ها عامل مهمی در پیشگیری از بیماری های غیر واگیر ازجمله سرطان ها و بیماری قلبی عروقی می باشد.

چالش دادن در تغذیه چالش خوراکی چالش تغذیه ای   چالش دادن در تغذیه چالش خوراکی چالش تغذیه ای   چالش دادن در تغذیه چالش خوراکی چالش تغذیه ای

Θ چالش روز هشتم:

مصرف میوه ها و سبزیجات کامل به جای آب میوه ها و سبزیجات علاوه بر ویتامین ها می تواند بخش زیادی از فیبر مورد نیاز روزانه را تامین نموده و سلامت دستگاه گوارش را تضمین می نماید.

مصرف روزانه حداقل ۵ واحد میوه و سبزی به علت کالری کم و قدرت سیرکنندگی بالا می تواند به کنترل اضافه وزن و چاقی کمک نماید.

Θ چالش روز نهم:

مصرف ۲ لیوان شیر یا ماست کم چرب پاستوریزه در روز برای رشد کودکان و نوجوانان و پیشگیری از ابتلای بزرگسالان و سالمندان به پوکی استخوان و شکستگی های ناشی از آن ضروری است.

Θ چالش روز دهم:

آیا میدانید دریافت زیاد نمک و کافئین (شکلات، قهوه و نوشابه) باعث افزایش دفع ادراری کلسیم از بدن میشود و خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد؟

Θ چالش روز یازدهم:

توجه داشته باشید که اضافه نمودن چای، پودر قهوه، نسکافه و کاکائو به شیر موجب کاهش جذب کلسیم شیر و کمبود کلسیم می شود.

Θ چالش روز دوازدهم:

از خرید هر نوع نمک تصفیه نشده با عنوان “نمک دریا” خودداری نمایید. نمک دریا فاقد ید بوده و به علت داشتن محتوای بالای فلزات سنگینی مانند سرب و جیوه سبب ایجاد مسمومیت می شود.

Θ چالش روز سیزدهم:

نگران سلامت خود هستید؟ نمک کمتر مصرف کنید. چگونه؟

با حذف و جایگزینی منابع پنهان نمک شامل تنقلات شور (چیپس، پفک، چوب شور و …)، غذاهای کنسرو شده و آماده با میوه و آجیل خام و غذاهای خانگی

چالش دادن در تغذیه چالش خوراکی چالش تغذیه ای   چالش دادن در تغذیه چالش خوراکی چالش تغذیه ای   چالش دادن در تغذیه چالش خوراکی چالش تغذیه ای   چالش دادن در تغذیه چالش خوراکی چالش تغذیه ای


تهیه و تنظیم: ساناز مطلبی خامنه کارشناس تغذیه و رژیم درمانی


منبع: دکتر سلام

5 1000
ارسال شده در 22 دی 1395 توسط با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • بررسی علل ایجاد پارونیشیا یا عقربک
  • راه حل عدم تمایل به نوشیدن شیر
  • این عوامل در بروز ناباروری مردان تاثیر میگذارند
  • کالری موجود در پلوی بلغور
  • مروری بر عقاید صحیح و غلط درمورد ريزش مو
  • پیشگیری از چاق شدن با خواب مناسب
  • داستان کارتخوان در اتاق عمل به کجا رسید؟
  • چگونه از نوار قلبی بیماری مادرزادی ASD را تشخیص دهیم
  • محبوبترین ها

  • انرژی زایی با کمک تغذیه
  • چای، استامینوفن را قوی تر می کند!
  • کانال تلگرام علمی، پزشکی و سلامت دکتر سلام
  • این خوراکی ها را برای داشتن خوابی آسوده نخورید
  • داشتن سرگیجه را جدی بگیرید!
  • اهمیت کاهش مصرف سدیم برای فشارخون بالا
  • لمس کردن این قسمتهای بدن ممنوع!
  • چگونه سریع عامل عفونت های تنفسی را شناسایی کنیم؟
  • رپورتاژ

  • آسیب های دندان از آنچه فکر می‌ کنید به شما نزدیک ‌تر است!
  • کمک به بهبود هضم و افزایش ایمنی
  • دندانپزشکی زیبایی و ایمپلنت
  • لبخندی دلنشین و جذاب
  • درمان های زیبایی دندان توسط دکتر مجید فر
  • الو دکتر

    دندانپزشکی دکترسلام
    تلگرام دکتر سلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما