ویژگی های توت فرنگی مصرف توت فرنگی خواص توت فرنگی توت فرنگی

توت فرنگی ویژگی های درمانی خاصی برای سلامتی مان در بر دارد این میوه حاوی املاح و موادمعدنی از جمله ویتامین C می باشد که برای خونسازی ما بسیار مفید و مناسب است بد نیست با ارزش تغذیه ای و کالری این میوه بیشتر آشنا شوید و آن را در رژیم غذایی تان بگنجانید .

🍓یک ماه مکمل یاری با توت فرنگی که غنی از آنتوسیانین می باشد، ریسک بیماری قلبی عروقی، شاخص های استرس اکسیداتیو و فعالیت پلاکتی در انسان را بهبود می بخشد.🍓

توت فرنگی به دلیل محتوای بالای مواد مغذی ضروری و فیتوکمیکال های مفید، به نظر می رسد اثرات مفیدی بر سلامت انسان دارد و میوه ای مهم در رژیم غذایی مدیترانه ای است. افراد سالم داوطلب روزانه با ۵۰۰ گرم توت فرنگی به مدت یک ماه مکمل یاری شدند. پروفایل لیپیدی پلاسما، شاخص های خونی و سلولی وضعیت آنتی اکسیدانی، استرس اکسیداتیو و عملکرد پلاکتی در شروع مطالعه، بعد از ۳۰ روز مصرف توت فرنگی و ۱۵ روز بعد از پایان مطالعه اندازه گیری شدند.

نتایج: مقادیر بالای ویتامین C و آنتوسیانین ها یافت شد. مصرف توت فرنگی تأثیر مفیدی بر پروفایل لیپیدی با کاهش معنی دار سطوح کلسترول تام، لیپوپروتئین با دانسیته پایین و تری گلیسرید (به ترتیب 8.78%-، 13.72%-، 20.8%-، P<0.05) در مقایسه با شروع مطالعه داشت. در حالی که لیپوپروتئین با دانسیته بالا بدون تغییر باقی ماند.

مکمل یاری با توت فرنگی همچنین سطوح مالون دی آلدهید سرم، OHdG-8 ادرار و ایزوپروستان (به ترتیب 31.4%-، 29.67%-، 27.9%-، P<0.05) را به طور معنی دار کاهش داد. تمام پارامترها بعد از دوره پاکسازی به مقادیر شروع مطالعه برگشتند.

بعد از مصرف توت فرنگی افزایش معنی دار سطوح ظرفیت آنتی اکسیدانی تام پلاسما از طریق اندازه گیری توانایی کاهش آهن پلاسما و ظرفیت جذب رادیکال اکسیژن و سطوح ویتامین C (به ترتیب 24.97%+، 41.18+، 41.36%+، P<0.05) مشاهده شد. به علاوه همولیز خود به خودی و اکسیداتیو در مقایسه با ابتدای مطالعه به طور معنی دار کاهش یافت (به ترتیب 31.7%-، 39.03%، P<0.05) که بعد از دوره پاکسازی ثابت باقی ماند. در نهایت دریافت توت فرنگی، تعداد پلاکت های فعال شده را در مقایسه با مقادیر شروع مطالعه و دوره پاکسازی به طور معنی دار کاهش داد (P<0.05)

مصرف توت فرنگی پروفایل لیپیدی پلاسما، بیومارکرهای آنتی اکسیدانی، دفاع آنتی همولیتیک و عملکرد پلاکتی را در افراد سالم بهبود می بخشد که بررسی بیشتر بر روی جمعیت با ریسک بالای بیماری های قلبی عروقی را می طلبد.


ترجمه و تنظیم: ساناز مطلبی خامنه کارشناس تغذیه و رژیم درمانی


منبع: دگتر سلام

لینک مرتبط: کالری توت فرنگی 

ارسال شده در 22 دی 1395 توسط motallebi-b با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • بیمه شدن عمر با دریافت منیزیم
  • واکسینه علیه آنفلوانزا
  • تاثیرات رنگ قرمز از دیدگاه قرآن و احادیث
  • موی بینی و نقش آن در سلامتی
  • استاتین قادر است امکان لخته شدن خون پس از عمل تعویض مفصل را کاهش دهد
  • رژیمی ترین سس دنیا برای سالاد شما
  • توصیه هایی برای هفته های اول پس از زایمان
  • رژیم لاغری «اتکینز» چیست؟
  • هنگامیکه چربی دور شکم از بین نمی رود
  • بررسی خواص درمانی زرشک و زیتون
  • ظروف پلاستیکی و مایکروویو
  • سازمان انتقال خون از اهدا کنندگان خون در محرم درخواست مهم کرد
  • آزمایش بزاق برای تشخیص آلزایمر در کانادا
  • درباره ورزش زنان چه می دانید
  • یک سوال کلیشه ای ؛چند تا بچه کافيست؟
  • محبوبترین ها

  • نکات قابل توجه در استفاده از مواد سفید کننده
  • مردها این مواد غذایی را بیشتر بخورند
  • نظام آموزشی ایران مبتنی بر حرفه گرایی نیست
  • آرامش درون و طول عمر با ازدواج
  • سیگار الترونیکی جایگزین خوبی برای سیگار، اما مضراتی هم دارد؟
  • با این رموز زنان موفقی در جامعه شوید
  • هرگز چای کنیایی نخرید
  • اگر به فکر رهایی از ارتروز هستید بخوانید
  • قابلمه‏ های سوخته و تـَه ‏گرفته را اینگونه بشوئید
  • با پونیلا به علاقه هاتون برسید
  • کاهش مرگ زنبورهای عسل با نور درمانی
  • تبدیل شدن پا به کفش!
  • شناسایی معابر دارای آبگرفتگی از سوی پلیس راهور
  • عامل اضافه وزنتان پیدا شد
  • سفارش طب سنتی به کسانیکه مشکل کلیه دارند
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است