تغذیه در بارداری تغذیه خانم های باردار برنامه غذایی خانم های باردار

ماه دوم ماه تشکیل قلب جنین و شروع ضربان قلب وی است پس با توجه به رشد وی در این روزها باید تغذیه و خورد و خوراک مادر نیز تنظیم شود برای ماه ۲ بارداری رژیم غذایی مفید و مناسبی در این بخش آورده ایم که در رشد و نمو جنین در شکم مادر تاثیر بسزایی خواهد گذاشت .

ماه دوم، از هفته ۵ بارداری آغاز می شود. تعداد زیادی از بانوان ماه اول را بدون اینکه از بارداری خود مطلع باشد می گذرانند.

در ماه دوم بارداری، ممکن است بیماری صبحگاهی رنج ببرید و این حالت همراه با استفراغ باشد با این حال، شما باید رژیم غذایی سالم و خوب داشته باشید. این ماه درست زمانی است که لوله عصبی جنین تشکیل و مغز، نخاع و اعصاب او رشد می کند. علاوه بر این، سیستم عمومی، قلب و گردش خون رشد می کند از این رو، رژیم غذایی این ماه بسیار مهم است.

مواد مغذی حیاتی که در ماه ۲ بارداری باید در رژیم غذایی خود قرار دهید:

✅ اسید فولیک:

اسید فولیک یا فولات  می بایست در ماه های اول مصرف شود، که موجب رشد سریع و سالم لوله عصبی جنین می شود. اگر مکمل اسید فولیک را مصرف نکنید کودک شما را خطر ابتلا به نقایص لوله عصبی و زایمان زودرس تهدید می کند.

Θ اسیدفولیک در  مواد غذایی مانند:

  • اسفناج
  • غلات غنی شده
  • بروکلی
  • آرتیشو
  • مارچوبه
  • کلم بروکسل
  • گل کلم
  • شلغم
  • چغندر
  • مرکبات (پرتقال، نارنگی)
  • آووکادو
  • حبوبات (لوبیاها، نخود، عدس، نخودفرنگی)
  • کیوی
  • کاهو
  • مغزها (گردو، بادام، فندق)
  • دانه آفتابگردان

⇐ شما میبایست ۴۰۰ میکروگرم از این ویتامین را هر روز در طول ماه دوم بارداری مصرف کنید.

تغذیه در بارداری تغذیه خانم های باردار برنامه غذایی خانم های باردار   تغذیه در بارداری تغذیه خانم های باردار برنامه غذایی خانم های باردار

✅ آهن:

اگر شما به اندازه کافی آهن از مواد غذایی دریافت نکنید، شما دچار احساس خستگی و کم خونی خواهید شد. شما نیاز به مصرف ۲۷ میلی گرم آهن در هر روز دارید. مواد غذایی حاوی آهن، به تنهایی آهن مورد نیاز شما در دوران بارداری را تامین نمی کند. از این رو، شما همچنین باید مکمل آهن نیز مصرف کنید.

✅ کلسیم: 

در ماه دوم بارداری، استخوان های کودک شما شروع به رشد می کند.از این رو نیاز به کلسیم دارد. شما باید ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم در هر روز مصرف کنید. شما به راحتی می توانید کلسیم از طریق منابع غذایی مانند لبنیات و سبزیجات برگ سبز دریافت کنید. اگر شما کلسیم در رژیم غذایی خود اضافه نکنید، بدن شما کلسیم مورد نیاز جنین را از استخوان ها و دندان های شما میگیرد. دندانها و استخوانهایتان دچار ضعف و شکننده می شوند.

تغذیه در بارداری تغذیه خانم های باردار برنامه غذایی خانم های باردار   تغذیه در بارداری تغذیه خانم های باردار برنامه غذایی خانم های باردار   تغذیه در بارداری تغذیه خانم های باردار برنامه غذایی خانم های باردار

✅ پروتئین:

در حالی که بیشتر زنان فکر می کنند نیاز پروتئین در طول سه ماهه دوم و سوم است، اما این درست نیست. شما باید دوز مصرف پروتئین را در تمام دوران بارداری بیشتر کنید. پروتئین برای جریان خون مناسب کودک شما و نیز تسهیل رشد عضلات او ضروری است.

Θ منابع خوب پروتئین:

  • پنیر کم چرب
  •  ماهی
  • سینه مرغ یا بوقلمون بدون استخوان
  • تخم مرغ
  • ماست یونانی کم چرب
  • آجیل ها
  • عدس
  • حبوبات
  • دانه های سویا

با این حال، مطمئن شوید که ماهی دارای مقدار جیوه پایین است.

تغذیه در بارداری تغذیه خانم های باردار برنامه غذایی خانم های باردار   تغذیه در بارداری تغذیه خانم های باردار برنامه غذایی خانم های باردار   تغذیه در بارداری تغذیه خانم های باردار برنامه غذایی خانم های باردار   تغذیه در بارداری تغذیه خانم های باردار برنامه غذایی خانم های باردار


تهیه و تنظیم: ساناز مطلبی خامنه کارشناس تغذیه و رژیم درمانی


منبع: دکتر سلام

لینک مرتبط: رژیم غذایی ماه اول بارداری 

 

ارسال شده در 23 دی 1395 توسط motallebi-b با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • تحولات روحی و روانی شما با مادرشدن
  • چگونه انگیزه ی کودک را زیاد کنیم
  • مصرف داروهاي ضد افسردگي در بيماران افسرده، به توان رانندگي آسيب مي‌رساند
  • مراقبت از نوزاد و این پیامدهای روحی برای مادر
  • نخستین 2 نفرگیلانی با خون RH NULL
  • چرایی شیوع افسردگی پس از فرزنددار شدن
  • شیوه نوین برای رفع زخم مزمن پا
  • دستور تهیه قرص طبیعی آرام بخش
  • اطلاعات کامل درباره بیماری چشمی گلوکوم
  • مراحل تغییرات گلوکوم چشم
  • خواص شگفت انگیز انجیر، کاهو و انگور
  • الگوی درست غذای مصرفی در کودکان
  • تصاویری از میوه زالزالک
  • دستگاه اسکلتی یا سیستم اسکلتی بدن انسان
  • ۶ راهنمایی ساده در مورد مراقبت از پوست در زمستان
  • محبوبترین ها

  • روزه گرفتن و ریزش مو و درمان طبیعی آن
  • عوارض صابون برای صورت
  • 5 تکنیک مفید آرایشی
  • تقویت موها با کمک گرفتن از این مواد طبیعی
  • داروهای خانگی برای رهایی از تیرگی گردن
  • موثرترین رمزهای حفظ زیبایی و زیباتر شدن
  • ریزش مو و عوامل درونی بدن
  • دست و ناخن و شیوه مراقبت از آن
  • داروهای خانگی برای دور کردن چین و چروک
  • درمان های موثر برای شلی پوست
  • راهکار ساده و موثر برای مقابله با جوش ها
  • چگونه ماسک چند منظوره درست کنیم؟
  • 7 چیز جالبی که درباره پوست نمیدانید
  • بروز خطوط مختلف روی قسمتهای مختلف پوست بدن
  • روشن کننده های پوست
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است