ورزش چه خاصیتی دارد؟ ورزش تاثیرات ورزش بر روی بدن

هنگامی که یک کودک راه میروید،میدود،به بالا و پایین میپرد و وسایل را جابجا میکند در واقع قدرت حرکتی و عضلانی اش را تقویت مینماید و همچنین انجام بازی هایی همانند فوتبال کردن افزایش توانایی اش را به دنبال دارد.بازی کردن با توپ توانایی بینایی در کودک را افزایش خواهد داد.جوانان و بزرگسالان هم برای تقویت و حفظ توانایی هیشان به ورزش نیاز دارند.

از آنجا که خداوند انسان را برای زندگی در طبیعت آفریده است به کار انداختن عضلات و حواس گوناگون به منظور حفظ سلامت لازم است و از آنجا که در زندگی شهری امروز، تحرک انسان کاسته شده ورزش می‌تواند در حفظ تندرستی کمک‌کننده باشد.

اما انسان به استراحت نیز نیاز دارد. استراحت هم نیاز جسمی و هم نیاز روانی انسان است. خواب بخشی از استراحت انسان را تشکیل می‌دهد که در آن ترمیم بدن در بزرگسالان و نیز رشد جسمی کودکان صورت می‌گیرد. علاوه بر این، در بخشی از خواب که با حرکات سریع چشمان همراه است و فرد در این دوره‌های 20 تا 30 دقیقه‌ای که چند بار در روز روی می‌دهد رویا می‌بیند، تنش و اضطراب هم کاسته می‌شود. بنابراین کم خوابیدن نه‌تنها سبب فرسودگی جسمی و در کودکان موجب کاهش رشد می‌شود، بلکه سبب اضطراب و نگرانی هم می‌شود. اما استراحت انسان تنها خواب خلاصه نمی‌شود. در طول روز هم گاهی انسان نیاز به استراحت جسمی را حس می‌کند، دمی می‌آساید تا تجدید قوا کند. علاوه بر آن انسان نیاز به تمدد فکر هم دارد و مهم‌تر از همه آن که اوقاتی هم برای خلوت کردن با خداوند و نیایش ضرورت دارد.

در روزگاران گذشته، چیزی به نام اوقات فراغت معنی نداشت. بشر هر لحظه باید به فکر جان خود و تأمین سرپناه و آب و غذا ‌بود و فرصتی برای فراغت نبود. تنها حاکمان و وابستگان آنان از رنج کار دائم معاف بودند و وقت آزاد داشتند به سرگرمی و تفریح و گاه شکار و ورزش بپردازند. این موضوع حتی تا مدتی پس از انقلاب صنعتی هم غلبه داشت که کارگران و کشاورزان باید تمام ساعات روز را کار می‌کردند تا در حدی که فقط زنده بمانند و عایدی کسب کنند. بتدریج با ظهور طبقه متوسط بود که برای کسانی بجز سرمایه‌داران، مالکان و حاکمان نیز اوقات فراغت مطرح شد و کار جسمی نیز با گسترش ماشین‌ها که در کارخانه کار ده‌ها کارگر را انجام می‌دادند یا به صورت کشتی‌های بخار، لکوموتیو و اتومبیل انسان را از پیاده رفتن معاف می‌کردند، به حداقل رسید. به این ترتیب بود که هم برای گذران اوقات فراغت و هم تحرک جسمی و حسی، ورزش همگانی اهمیت یافته است.

عدم نیاز به فعالیت بدنی برای تأمین معاش و وفور نسبی محصولات غذایی که موجب پرخواری و افزایش وزن می‌شود، هر دو دست به هم داده است و دیابت، فشار خون، افزایش چربی‌های خون، سکته‌های قلبی و مغزی را به صورت مسائل عمده بهداشتی و درمانی درآورده است. بسیاری از افراد، اوقات فراغت را هم به بی‌تحرکی و نشستن پشت رایانه سپری می‌کنند. از این روست که روی بردن به ورزش همگانی در اوقات فراغت جنبه مهم، مفید و ضروری پیدا می‌کند. ورزش همگانی نه‌تنها موجب سلامت جسمی و پیشگیری از بیماری‌ها، بلکه موجب همبستگی گروهی و نشاط اجتماعی و کاستن از ابتلائات ناشی از تفریحات مضر و غیرسالم می‌شود. امید آن که مدارس، دانشگاه‌ها، کارخانه، ادارات و شرکت‌ها علاوه بر ورزشگاه و بوستان جایگاه ورزش همگانی شود.

منبع : جام جم آنلاین

5 1000
ارسال شده در 5 بهمن 1395 توسط با موضوع ورزش و سلامتی

پیشنهاد سردبیر

  • خطاهای باورنکردنی جراحان انگلیسی
  • تفسیر تمامی اشکهای کودک
  • بررسی و یافته های تشخیصی بیماری مینیر
  • خطاهای رایج در ایجاد چین و چروک
  • از بردن تیغ به سمت موهای نوزاد خودداری کنید
  • زیبایی بیشتر با کمک شنبلیله
  • مراقبت از سلامت پا در امراض قندی
  • راهکارهای تغذیه‌ای به منظور افزایش جذب ویتامین E
  • محبوبترین ها

  • مناسب ترین روش برای طبخ سبزی جات
  • نسخه ورزشی و غذایی برای صاف کردن شکم
  • آیا نیازی به مصرف نمک نداریم؟
  • غذاهایی برای جلوگیری از بیماری های قلب و عروق
  • علتهای شگفت انگیز اضافه وزن را بدانید
  • توصیه های موثر برای مصرف میان وعده در حاملگی
  • شیره انگور و خواص شگفت انگیز آن
  • غذا را قورت ندهید
  • رپورتاژ

  • علائم بارداری در روزهای نخست
  • لیفتینگ با نخ
  • ایمپلنت بهترین روش برای کاشت دندان و زیبایی صورت
  • خدمات دندانپزشکی دکتر فريال حاجی زاده
  • هدفم از کاهش وزن، رسیدن به یک عدد نبود!
  • الو دکتر

    تلگرام دکتر سلام
    دندانپزشکی دکترسلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما