مشاوره زیبایی
ایران نوین
کلینیک ایران نوین
کاشت مو
گروه پزشکان برنا
دکتر غلامرضا اکبری
پزشک پوست و مو
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
طراح طب
طراح طب
مرکز اسکن و طراحی سه بعدی جراحی زیبایی صورت
کلینیک دندانپزشکی پارسا/ساختمان پزشکان
کلینیک دندانپزشکی پارسا
ایمپلنتوژیست
ساختمان پزشکان، دکتر حبیب سهرابی
دکتر حبیب سهرابی
متخصص گوش،حلق،بینی جراح زیبایی بینی
دکتر مجید صالح
دکتر مجید صالح
متخصص جراحی فک وصورت،زیبایی بینی
دکتر فرزاد فرامرزی
دکتر فرزاد فرامرزی
فوق تخصص آندوسکوپی و کولونوسکوپی بدون درد
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو ، لیفت با نخ
ساج
کلینیک ساج
زنان و زایمان
دکتر عارفی
دکتر وحید عارفی
جراح و متخصص بیماری های لثه
کلینیک یکتا/ساختمان پزشکان
کلینیک یکتا
مجهزترین کلینیک پوست و مو زیبایی با دستگاه لیزر الکساندرایت
دکتر ایمانی
دکتر محمدتقی ایمانی
فوق تخصص جراحی پلاستیک، زیبایی و ترمیمی
دکتر ادیب
دکتر محمود ادیب
جراح دندانپزشک ایمپلنتولوژیست
دکتر مقیمی
دکتر مهرداد مقیمی
فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی

زندگی در بر گیرنده موارد زیادی است که سر و کله زدن با همه آن ها نیازمند صبر و تحمل زیاد است.اگر در زندگی نتوانیم صبر کنیم و تحمل داشته باشیم قطعاً در راه های زیادی کم می آوریم و البته پیشرفت و تلقی برایمان سخت یا حتی غیر ممکن خواهد شد.پس بهترین کار این است که صبر و تحمل مان را بالا ببریم،اما چگونه؟

در خانه آنها همه چیز به هم ریخته بود. مهدی همیشه با برادر بزرگ‌ترش بر سر کوچک‌ترین امکانات، از لباس و وسایل مدرسه گرفته تا یک تکه نان دعوا می‌کرد. پدر آنها معتاد بود و خواهر بزرگ‌ترش همراه مادرشان برای گذران زندگی خیاطی می‌کردند. خواهر کوچک‌تر درس می‌خواند، اما خیلی زود به خاطر کتک‌هایی که از برادر‌ها می‌خورد از خانه فرار کرد و بعدها شنیدیم بزهکار شده است.

برادرها هم وضع بهتری نداشتند. یکی از آنها خیلی زود درس را کنار گذاشت و به کارگری رو آورد. او معتقد بود مردن بهتر از دنبال کردن راه پدرش است. پدرشان چند سال بعد ناچار شد خانه را ترک کند، یعنی بیرونش کردند. برادر بزرگ‌تر هنوز هم کارگر است. پدر کارتن خواب شد و کسی از او خبری ندارد. مهدی اما راه اعتیاد و بزهکاری پیشه کرد. 13 ساله بود که درس را رها کرد و راه آسان پول در آوردن را با موادفروشی و سرقت دنبال کرد و چند سال بعد سر از زندان در آورد. خواهر بزرگ‌تر هرگز ازدواج نکرد و اکنون دچار افسردگی است. مادر خانواده هنوز هم سعی می‌کند با خیاطی خانواده را اداره کند. پسر بزرگ‌تر دیگر به خانواده پدری کمک نمی‌کند. او ازدواج کرده و مستقل شده است.

سرگذشت مهدی را وقتی در کانون اصلاح و تربیت بود، دنبال می‌کردم. همیشه برایم سوال بود چرا در یک خانواده با یک زمینه تربیتی و فرهنگی، واکنش‌هایی این‌قدر متفاوت دیده می‌شود.

چه چیزی به برخی از ما قدرت می‌دهد بیش از بقیه تاب بیاوریم و ادامه دهیم.

آنها که می‌توانند

روان‌شناسان تاب‌آوری را توانمندی فرد در برقراری تعادل زیستی روانی در شرایط خطرناک می‌دانند. دکتر نسترن فقیهی، روان‌شناس معتقد است در واقع، تاب‌آوری بیانگر نوعی قدرت طبیعی انسان در انطباق با شرایط سخت است. قدرتی است که به فرد امکان می‌دهد در زمان رویارویی با تهدیدهای جدی به موفقیت دست یابد.

این روان‌شناس معتقد است هر چه در مقابل مشکلات بیشتر تاب بیاوریم احتمال این که بتوانید بر تهدیدهای بیشتری غلبه کنیم، افزایش می‌یابد.

او می‌گوید: کسانی که قدرت تاب‌آوری بالاتری دارند در بازگشت به تعادل اولیه یا رسیدن به تعادل سطح بالاتر در شرایط تهدیدکننده نسبت به دیگران بهتر عمل می‌کنند و سازگاری بیشتری از خود نشان می‌دهند که نتیجه آن کسب موفقیت بیشتر در زندگی است.

در واقع ظرفیت مثبت افراد برای سازگاری با استرس و فجایع، تاب‌آوری است و این عاملی است که ما را در مقابل خطرات احتمالی محافظت و در مقابل عوامل خطرساز آینده قوی‌تر می‌کند.

آیا تاب‌آوری، مادرزادی است؟

هنوز جای این سوال باقی است که آیا تاب‌آوری یک خصیصه مادرزادی است یا می‌توان آن را آموخت؟

پرویز شریفی درآمدی و رضا احمدی، دو روان‌شناس هستند که کنجکاوی خود را در این زمینه با یک پژوهش پاسخ گفتند. آنها با آزمایشی که روی 42 نفر از بیماران جوان و نوجوان پسر مبتلا به وابستگی مواد مخدر انجام دادند و برنامه آموزشی را برای آنها اجرا کردند، متوجه شدند آموزش تاب‌آوری بر بهبود سلامت روان افراد مبتلا به وابستگی مواد نقش مهم و تعیین‌کننده‌ای دارد.

شریفی و احمدی اعتقاد دارند آموزش تاب‌آوری باعث افزایش سلامت روان افراد مبتلا به وابستگی مواد می‌شود. بر این مبنا آنها پیشنهاد می‌کنند به افراد مبتلا به وابستگی مواد، آموزش تاب‌آوری داده شود و معتقدند یافته‌های این تحقیق می‌تواند در برنامه‌ریزی‌های پیشگیری، آموزشی و بهداشت روانی افراد مبتلا به وابستگی مواد موثر باشد.

پرویز شریفی، تفاوت ویژگی‌های اساسی افراد تاب‌آور که سلامت روان را ارتقا می‌بخشد توان اجتماعی، توانمندی، حل مساله، خود گردانی و احساس هدفمندی و باور به آینده‌ای روشن می‌داند و احمدی اعتقاد دارد این خصیصه سبب رضایتمندی بیشتر از زندگی و موفقیت توام با تلاش می‌شود و در عین حال پرخاشگری را کاهش می‌دهد.

بیایید تاب بیاوریم

دوست دارید از این به بعد شما هم قدرت تاب‌آوری خود را افزایش دهید؟ می‌خواهید راهی نشان بدهیم تا بتوانید از این پس کمتر در چالش‌های روزگار جا بزنید و بخوبی پیش بروید؟ پس به موارد زیر با دقت توجه و عمل کنید:

انعطاف و آموزش: تاب‌آوری یک روش انعطاف‌پذیر است نه یک نسخه واحد برای همه موقعیت‌ها.پس باید کمی خلاق باشید.

تاب‌آوری از ویژگی شخصی و تعامل شما با محیط برمی‌خیزد. پس حساسیت خود را برای روش‌های تعاملی بالا ببرید و ایمان داشته باشید که می‌توانید. آماده باشید، زیرا این روش هیچ وقت چندان ساده نیست، اما خبر خوب این است که می‌توان آن را آموخت.

کدام مقاوم‌تر است، زن یا مرد؟

به خانم‌ها مژده می‌دهیم، برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهد آنها تاب‌آوری بیشتری نسبت به مردان دارند.

البته خانواده نیز در این مورد نقش مهمی ایفا می‌کند. وقتی شما خانواده‌ای باشید که می‌دانید چطور بچه‌های توانمند و تاب‌آوری تربیت کنید چه دختر چه پسر، از شیوه‌های صحیح شما بهره خواهند برد و قوی و مقاوم رشد می‌کنند.

حمایت، دلسوزی و احترام شما نسبت به کودکان می‌تواند شخصیت آنها را تاب‌آور پرورش دهد.

خود تاب‌آورسازی! همه چیز هم به دست خانواده نیست. خودتان هم نقش مهمی در این میان دارید. برای این که بتوانید بیش از امروز تحمل و تاب‌آوری خود را در مقابل مشکلات بالا ببرید، بهتر است در مواقع بحران یا موقعیت گیج‌کننده خود را آرام کرده و روی انجام کارهای مفید تمرکز کنید.

به خود و توانایی‌هایتان خوشبین باشید. بعد از هر سختی آسایشی است. مهم این است که شما می‌توانید بر آنها غلبه کنید.

در موقعیت‌های سخت و دشوار از حس شوخ‌طبعی استفاده کنید و فراموش نکنید خنده بر هر درد بی‌درمان دواست.

اعتماد به نفس و عزت‌نفس خود را بالا ببرید. خودتان را بشناسید و به داشته‌ها و توانایی‌های خود واقف باشید و نقاط ضعف خود را تقویت کنید و از شکست‌ها درس بگیرید.

فکر، عمل و ارتباط

برای این که مسأله‌های زندگی را بتوانید حل کنید، باید ذهنتان همیشه پویا باشد. پس سعی کنید کنجکاو باشید و همیشه راه‌های جدیدی برای انجام کارها پیدا کنید.

با خودتان و دیگران روراست باشید و سعی کنید از شکست‌های خود و دیگران درس بگیرید.

هیچ رویه‌ای آن‌قدر قطعی نیست که تغییرش آسمان را به زمین بیاورد. بنا بر این، مطابق موقعیت‌ها انعطاف‌پذیر باشید و به قول معروف، زمانه با تو نسازد، تو با زمانه بساز.

ارتباط موثر، رمز موفقیت است. پس شنونده خوبی باشید تا ضمن همدلی با دیگران و افزایش تعامل اجتماعی راه بی‌پایانی از مهارت‌های دیگران در حل مسائل پیش راهتان گشوده شود.

انسان‌ها متفاوتند و این به معنی سیاه و سفید بودن آنها نیست. سعی کنید با هر کسی که در ارتباط هستنید وجهی مثبت و دوست‌داشتنی از شخصیتش بیابید و با آن ارتباط برقرار کنید. آدم‌ها را همان طور که هستند، بپذیرید.

ایمان داشته باشید خدا برنامه‌های خوبی برای شما و دنیایی که در آن زندگی می‌کنید، دارد. با لبخند، زندگی‌تان را بگذرانید و… .

زندگی را تنها تاب نیاورید، بلکه به شیرینی زندگی کنید.

منبع : جام جم آنلاین

5 1000
ارسال شده در 10 بهمن 1395 توسط با موضوع روانشناسی
کدکم چیست؟

بهترین روش برای ایمپلنت, ارتودنسی و زیبایی دندان استفاده از دستگاه فوق پیشرفته کدکم است.

اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان
دندانپزشکی دکترسلام

درباره ی دکتر سلام

مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما پذیرش آگهی
x