مشاوره زیبایی
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
دکتر ایمانی
دکتر محمدتقی ایمانی
فوق تخصص جراحی پلاستیک، زیبایی و ترمیمی
دکتر مجید صالح
دکتر مجید صالح
متخصص جراحی فک وصورت،زیبایی بینی
دکتر عارفی
دکتر وحید عارفی
جراح و متخصص بیماری های لثه
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
گروه پزشکان برنا
دکتر غلامرضا اکبری
پزشک پوست و مو
دکتر هادی صادق /کلینیک
دکتر پژمان هادی صادق و دکتر پریسا هادی صادق
متخصص ارتودنسی
ساختمان پزشکان، دکتر حبیب سهرابی
دکتر حبیب سهرابی
متخصص گوش،حلق،بینی جراح زیبایی بینی
دکتر فرزاد فرامرزی
دکتر فرزاد فرامرزی
فوق تخصص آندوسکوپی و کولونوسکوپی بدون درد
ایران نوین
کلینیک ایران نوین
کاشت مو
کلینیک دندانپزشکی پارسا/ساختمان پزشکان
کلینیک دندانپزشکی پارسا
ایمپلنتوژیست
ساج
کلینیک ساج
زنان و زایمان
طراح طب
طراح طب
مرکز اسکن و طراحی سه بعدی جراحی زیبایی صورت
کلینیک یکتا/ساختمان پزشکان
کلینیک یکتا
مجهزترین کلینیک پوست و مو زیبایی با دستگاه لیزر الکساندرایت
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو ، لیفت با نخ
دکتر مقیمی
دکتر مهرداد مقیمی
فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی

23

یکی از اصلی ترین نیاز های روزانه بدن پروتئین است. اصلی ترین منبع پروتئین را گوشت می دانیم ، اما تنها گوشت نیست که حاوی منابع پروتئینی است. در ادامه قصد داریم در رابطه با مواد غذایی که حاوی پروتئین مورد نیاز بدن هستند ، صحبت کنیم.

پروتئین ها یکی از منابع اصلی غذایی و از مهمترین عوامل تشکیل دهنده ساختار بدن محسوب می شوند.

متخصصان تغذیه و سلامت تاکید دارند که مصرف منابع غذایی پروتئینی برای کنترل سوخت و ساز و فرآیندهای حیاتی بدن، لازم و ضروری است. امروزه با تاکید متخصصان رژیم های غذایی بر خوردن غذاهای کم چرب و کم کالری، پروتئین که یکی از عناصر موثر در تعیین وزن بدن اما درعین حال از منابع اصلی تغذیه ای است از رژیم غذایی افراد حذف شده و یا مصرف آن به حداقل رسیده است.

مطالعات نشان می دهند که کاهش یا عدم مصرف غذاهای پروتئین دار، منجر به پرخوری و اضافه وزن می شود. علاوه بر این، مصرف پروتئین برای رشد و ترمیم عضلات بدن ضروری است.

سایت اینترنتی هلت آلیشزنس در مقاله جدید در این باره آورده است اگر قصد دارید یک برنامه غذایی سالم را دنبال کنید در نظر داشته باشید که ۱۰ تا ۳۵ درصد از غذای دریافتی روزانه تان را باید پروتئین ها تشکیل دهند.در این مقاله چند مورد از منابع مهم و مفید مواد غذایی برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن ارائه شده که عبارتند از:

خشکبار و مغزها

انواع مغزها از جمله پسته، گردو و بادام منابعی سالم وغنی از پروتئین هستند و چربی آنها نیز از نوع چربی اشباع نشده است که باعث انسداد رگ های خونی نمی شود و یکی از عناصر اصلی یک رژیم غذایی سالم به شمار می آیند. همچنین خشکبار و مغزها سرشار از فیبر خوراکی هستند که همراه با پروتئین موجود در آنها، مدت بیشتری شما را سیر نگه می دارند. مطالعات نشان می دهد که بادام سرشار از ویتامین ها، فیبر و مواد معدنی است، کلسترول بد خون را پائین می آورد و به کنترل وزن نیز کمک می کند.

تخم مرغ

سازمان قلب آمریکا اخیرا اعلام کرده است که مزایای مصرف متعادل تخم مرغ یعنی کمتر از شش عدد تخم مرغ کامل در هفته بر خطرات ناشی از کلسترول آن غلبه می کند. بنابراین توصیه می شود تخم مرغ را به صورت آب پز مصرف نمائید و از مزایای غذایی آن بهره مند شوید.

ماست

ماست بویژه ماست چکیده سرشار از پروتئین است که می تواند به عنوان یک میان وعده سالم مصرف شود.

انواع گوشت لخم شامل مرغ و بوقلمون و بره

گوشت بوقلمون منبعی غنی از پروتئین و درعین حال با کالری پایین است. بیشتر گوشت های لخم در هر ۱۰۰ گرم سرو آنها، حدود ۳۰ گرم پروتئین مورد نیاز بدن را تامین می کنند. همچنین توصیه می شود این منابع غنی پروتئینی به صورت آب پز مصرف شوند تا برای بدن زیانی نداشته باشند.

تخم ماهی و خاویار

تخم های ماهی از گونه های مختلف و خاویار نیز از منابع غنی پروتئینی محسوب می شوند به طوری که در هر ۱۰۰ گرم تخم ماهی سرو شده ۲۸.۶ گرم پروتئین مورد نیاز بدن تامین می شود.

پنیر

پنیر یکی دیگر از منابع غنی از پروتئین است. پنیر کم چرب به همراه میوه جات و سبزیجات می تواند میان وعده مناسبی باشد که بین وعده های غذایی، شما را سیر نگه می دارد.

عدس و بادام زمینی

عدس و بادام زمینی نیز از منابع غنی از پروتئین، فیبر و مواد معدنی هستند و همچنین کالری کمی دارند و تقریبا فاقد چربی هستند. از آنجا که عدس خیلی زود پخته می شود و طعم مطبوعی نیز دارد، می توان از آن به عنوان یک وعده غذایی یا یک میان وعده مفید استفاده کرد.

تخمه کدو

کدو سرشار از فیبر، مواد معدنی و ویتامین ها است. بررسی ها نشان می دهد که هر ۲۸ گرم تخمه کدو حاوی هشت گرم پروتئین و مقادیر زیادی مواد معدنی شامل پتاسیم، منگنز و آهن است البته از آنجا که این خوردنی حاوی چربی زیاد است لذا باید از زیاده روی در مصرف آن پرهیز کرد.

5 1000
ارسال شده در 24 فروردین 1393 توسط با موضوع تغذیه
کد کم چیست؟

کدکم می تواند از دندان ها اسکن سه بعدی بگیرد و در همان لحظه اقدام به ساخت کل یا بخشی از دندان با ظرافت فوق بالا نماید.

اطلاعات بیشتر
دندانپزشکی دکترسلام

درباره ی دکتر سلام

مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما پذیرش آگهی
x