مشاوره زیبایی
ساج
کلینیک ساج
زنان و زایمان
دکتر بابایی
دکتر بابایی
متخصص پوست،مو، زیبایی، لیزر
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
دکتر مجید نداف کرمانی
دکتر مجید نداف کرمانی
متخصص جراح پلاستیک و زیبایی
دکتر عباسی
دکتر محسن عباسی
متخصص جراحی دهان، فک و صورت، ایمپلنتولوژیست
دکتر هادی صادق /کلینیک
دکتر پژمان هادی صادق و دکتر پریسا هادی صادق
متخصص ارتودنسی
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو ، لیفت با نخ
بیوتی لیزر
بیوتی‌لیزر
دکتر کیان‌پیشه
چشمخانه، ساختمان پزشکان
کلینیک چشمخانه
به روز ترین تجهیزات و دانش چشم پزشکی
کلینیک ارتوپدی سپید
کلینیک ارتوپدی سپید
کلینیک ره یا
دکتر امید رحمانی
پزشک پوست مو زیبایی كاسمتولوژيست از فرانسه
ایران نوین
کلینیک ایران نوین
کاشت مو
دکتر علیرضا فقیهی
دکتر علیرضا فقیهی
متخصص گوش و حلق وبينى
پیرایه
پوست، مو و زیبایی
دکتر گوگانی
دکتر صابر سید گوگانی
متخصص ارتودنسی

درمان بی خوابی خواب آلودگی با غذا با خستگی ام چه کنم

در این مطلب قصد داریم در رابطه با دو مشکل شایع بین افراد صحبت کنیم. بسیاری از افراد هستند که دچار مشکل بی خوابی هستند و بسیاری دیگر نیز دائما در طول روز احساس خستگی می کنند ، خوردن این مواد غذایی به دسته ی اول توصیه می شود و برای دسته ی دوم منع.

آیا تا به حال بی خوابی به سراغتان آمده؟ آیا شما هم جزو افرادی هستید که آرزوی داشتن خوابی راحت و عمیق را دارند؟ آیا می دانید که تغذیه مناسب می تواند نقش بسزایی در بالا بردن کیفیت خواب شما یا بی خواب شدنتان داشته باشد؟ محققان آمریکایی می گویند اگر خوراکی های مناسبی را برای وعده شام خود انتخاب کنید و این وعده غذایی را حداقل ۳ تا ۴ ساعت پیش از خواب بخورید، به طور حتم هم سریع تر به خواب می روید و هم از داشتن خوابی عمیق و راحت لذت می برید…

حالا اگر دوست دارید خوراکی های خواب آور را بیشتر بشناسید با ما همراه شوید.

۱.بادام

بادام سرشار از منیزیم است و افزایش سطح این ماده معدنی در بدن می تواند باعث ریلکس شدن عضلات و بالا رفتن کیفیت خواب در افراد مختلف شود. به علاوه، پروتئین مرغوب موجود در بادام می تواند سطح قندخون را در طول خواب ثابت نگه دارد. ثابت ماندن قندخون در طول خواب باعث می شود پریدن از خواب و احساس گرسنگی در طول شب به حداقل ممکن برسد. به همین دلیل بهتر است در وعده شام، حدود ۳۵ گرم بادام خام را به سالاد خود اضافه کنید یا ۴ تا ۵ عدد بادام را یکی، دو ساعت پیش از خواب میل کنید.

۲.موز

اگر برخی از شب ها دچار بی خوابی می شوید، از رختخواب خود بیرون بیایید و یک عدد موز بخورید. موز جزو بهترین منابع دریافت منیزیم و پتاسیم محسوب می شود. این دو ماده معدنی مفید هم به سادگی استرس را از روان و عضلات شما دور خواهند کرد و هم آرامشی نسبی را که لازمه داشتن خوابی راحت است، برایتان به ارمغان خواهند آورد. به علاوه موز حاوی ماده ای به نام تریپتوفان نیز هست که این ماده در مغز ما به سروتونین و ملاتونین تبدیل می شود. این ترکیب های هورمونی جزو موادی هستند که افزایش سطح شان در مغز می تواند آرامش بیشتری را برای افراد در پی داشته باشد و استرس و فکر و خیال های بی جا را از آنها دور کند. به همین دلیل اگر تجربه خواب خوبی را در طول شب ندارید، حدود نیم ساعت پیش از خواب یک عدد موز را با یک لیوان شیر ولرم مخلوط کنید و آن را بخورید.

۳.لبنیات

ماست، شیر و پنیر هم مانند موز حاوی تریپتوفان هستند و مصرف آنها پیش از خواب می تواند آرامش بیشتری را برایتان به دنبال داشته باشد. اصلا وجود همین تریپتوفان در محصولات لبنی است که باعث می شود شما بعد از مصرف خوراکی هایی مانند ماست و دوغ احساس خواب آلودگی کنید. ضمن اینکه کلسیم موجود در لبنیات هم یکی از بهترین عوامل کاهش استرس در بدن به شمار می رود. با این حساب اگر می خواهید شامی سبک و سالم بخورید و خوابی راحت را هم تجربه کنید، مصرف شیر، ماست، پنیر و دوغ را به همراه نان های سبوس دار و مقداری سبزی تازه به شما پیشنهاد می کنیم.

۴.تخم مرغ آب پز

تخم مرغ یکی از غنی ترین منابع دریافت پروتئین است. در میان تمام مواد پروتئینی مختلف از جمله انواع گوشت های قرمز و سفید، تخم مرغ از پروتئین به مراتب بالاتری برخوردار است. همان طور که در موارد بالا عنوان شد، مصرف خوراکی های سرشار از پروتئین می تواند به داشتن خوابی راحت کمک کند. البته بهتر است تخم مرغ را به صورت کاملا آب پز و سفت همراه یک لیوان دوغ کم نمک و مقدار کمی نان سبوس دار مصرف کنید تا ارزش تغذیه ای شام خود را هرچه بیشتر افزایش دهید.

۵.جوی دوسر

جوی دوسر جزو غلاتی است که بیشتر افراد آن را به صورت خشک و بوداده در وعده صبحانه مصرف می کنند. اما آیا می دانید که مصرف یک پیاله بزرگ از سوپ جوی دوسر می تواند خواب خوشی را برایتان به همراه داشته باشد؟ این سوپ یک غذای نرم، گرم، ساده، ارزان و مغذی است. کلسیم، منیزیم، فسفر و پتاسیم موجود در جو دوسر هم می تواند باعث بالا رفتن کیفیت خواب شما شود. البته هرچه میزان نمک و روغن سوپ جوی دوسر کمتر و میزان سبزی های به کار رفته در آن بیشتر باشد، سوپ مغذی تری در اختیارتان خواهد بود. مصرف مداوم جوی دوسر، علاوه بر سیر نگه داشتن طولانی مدت شما می تواند باعث کاهش سطح کلسترول خونتان هم بشود، بنابراین خوردن این سوپ حدود

۲ تا ۳ ساعت پیش از خواب همراه یک کف دست نان سبوس دار به افراد بد خواب توصیه می شود.

۶.گیلاس

محققان دانشگاه پنسیلوانیا به تازگی اعلام کرده اند که مصرف یک لیوان آب گیلاس، یک پیاله گیلاس تازه، کمی گیلاس خشک یا حتی کمپوت بدون شکر گیلاس، حدود نیم تا یک ساعت پیش از خواب می تواند حس خواب آلودگی بیشتری را برای افراد به همراه داشته باشد. مصرف گیلاس باعث افزایش سطح ملاتونین در بدن و ایجاد حس کرختی و سبکی در عضلات می شود و به همین دلیل هم خوردن آن به افراد مبتلا به بی خوابی پیشنهاد می شود.

۷.غلات سبوس دار

غلات سبوس دار جزو کربوهیدرات های پیچیده ای محسوب می شوند که ارزش غذایی به مراتب بالاتری نسبت به غلات تصفیه شده دارند. نان های سبوس داری مانند نان سنگک، ماکارونی و برنج های قهوه ای همگی جزو غلات کامل طبقه بندی می شوند. تریپتوفان موجود در این غلات عاملی برای افزایش کیفیت خواب است. اگر بتوانید مقدار مشخصی از غلات کامل را در وعده شام خود بگنجانید می توانید از هضم خوب و راحت غذا و داشتن خوابی راحت هم در طول شب مطمئن شوید. از آنجا که عمل هضم نان های سبوس دار در بدن به آرامی صورت می گیرد، بنابراین گنجاندن آنها در وعده شام می تواند انرژی کافی شما را تا صبح فراهم کند تا مجبور نباشید در طول شب چند بار به خاطر گرسنگی از خواب بپرید.

5 1000
ارسال شده در 25 فروردین 1393 توسط با موضوع تغذیه
ویزیت یاب

پیشنهاد سردبیر

  • اگر ابروهای شما دچار ریزش یا کم پشتی شده اند بخوانید
  • در چه سنی به کودکم واکسن آنفلولانزا بزنم ؟
  • خاصیت عناب را باهم مرور میکنیم
  • عوارض استفاده از داروهاي بيهوشي در سالمندان
  • زمانیكه عشق از بین می رود
  • احتمال عقب ماندگي ذهني کودک با قطع يکباره داروهاي ضد بارداري
  • چطوری جذاب نشان دادن خود را یاد بگیریم
  • بررسی کلی در رابطه با تک فرزندی یا چند فرزندی
  • محبوبترین ها

  • شکست عواطف و پیامدهای آن
  • رفع اضطراب به روشی بسیار جالب
  • 6 چیز که شما نباید به آنها اهمیت دهید
  • پنج راه طلایی برای شادمان شدن شما
  • کسانی که میخواهند زبان جدید یاد بگیرند توجه کنند
  • بررسی نوع زندگی و راه و روش افراد نابغه
  • کمک خوراکی های مختلف برای رفع استرس
  • پارانویید ها چگونه اند؟
  • رپورتاژ

  • درمانی بدون درد در نهایت آرامش با یک دندانپزشک حرفه ای
  • دکتر دندانپزشک امینی عضو انجمن ایمپلنتولوژی آمریکا
  • کلینیک آندوسکوپی وکولونسکوپی دکتر فرزاد فرامرزی
  • رفع موهای زائد در کلینیک سیب سبز
  • همه چیز درباره کم‌خونی
  • دندانپزشکی دکترسلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما پذیرش آگهی
    x