مشاوره زیبایی
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو ، لیفت با نخ
گروه پزشکان برنا
دکتر غلامرضا اکبری
پزشک پوست و مو
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
طراح طب
طراح طب
مرکز اسکن و طراحی سه بعدی جراحی زیبایی صورت
کلینیک یکتا/ساختمان پزشکان
کلینیک یکتا
مجهزترین کلینیک پوست و مو زیبایی با دستگاه لیزر الکساندرایت
ساختمان پزشکان، دکتر حبیب سهرابی
دکتر حبیب سهرابی
متخصص گوش،حلق،بینی جراح زیبایی بینی
دکتر هادی صادق /کلینیک
دکتر پژمان هادی صادق و دکتر پریسا هادی صادق
متخصص ارتودنسی
دکتر مقیمی
دکتر مهرداد مقیمی
فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
کلینیک دندانپزشکی پارسا/ساختمان پزشکان
کلینیک دندانپزشکی پارسا
ایمپلنتوژیست
ساج
کلینیک ساج
زنان و زایمان
کلینیک سیب سبز
کلینیک سیب سبز
آفر ویژه برای پکیجها
دکتر عارفی
دکتر وحید عارفی
جراح و متخصص بیماری های لثه
ایران نوین
کلینیک ایران نوین
کاشت مو
دکتر فرزاد فرامرزی
دکتر فرزاد فرامرزی
فوق تخصص آندوسکوپی و کولونوسکوپی بدون درد
دکتر مجید صالح
دکتر مجید صالح
متخصص جراحی فک وصورت،زیبایی بینی

1

همانطور که می دانید یکی از مهم ترین عوامل حفظ سلامت استخوان ها و تندرستی بدن وجود کلسیم به میزان کافی است. کلسیم در مواد غذایی مختلف وجود دارد ، در این مطلب در رابطه با راه های جذب کلسیم صحبت خواهیم کرد ، با ما همراه باشید.

یکی از اصلی ترین عوامل پوکی استخوان، کمبود کلسیم است، برای اینکه بدن، کلسیم لازم را جذب کند، باید به نکات زیر توجه کرد:

سبزی هایی مانند اسفناج، کنگر فرنگی، چغندر، چای و کاکائو دارای اسید اگزالیک می باشد. اسید اگزالیک به کلسیم می پیوندد وکمپلکس نامحلول درست می کند، ایجاد این کمپلکس جذب کلسیم را کاهش می دهد.

اسید فیتیک که یک اسید موجود در سبوب غلات است نیز با کلسیم، کمپلکس نامحلول تشکیل می دهد. حبوبات نیز منبع خوبی برای کلسیم هستند ولی مقدار کلسیم جذب شده از حبوبات به خاطر اسید فیتیک موجود در آن ها کم می باشد.

دریافت مقدار کافی کلسیم توسط تغذیه و در صورت برطرف نشدن نیاز به کلسیم، استفاده از مکمل کلسیم برای جلوگیری از ابتلا به بیماری پوکی استخوان بسیار مهم و تأثیرگذار می باشد.

وجود اسیدفسفریک در نوشابه ها باعث کاهش جذب کلسیم می شوند. بنابراین باید از استفاده زیاد آن ها پرهیز کنید.

انواع مواد خوراکی مثل سیب زمینی، کدو، نخود و صیفی جات و ریشه بعضی از این مواد منبع خوب و مناسبی برای تأمین کلسیم می باشند و در جذب کلسیم نیز مشکلی به وجود نمی آورند.

سبوس جو و غلات را به صورت متعادل مصرف کرده و این اشتباه را نکنید که چون مقداری از سبوس برای بدن مفید است و اثر چشمگیری در سلامتی دارد، مصرف زیاد آن برای بدن بسیار مفیدتر و بهتر است؛ بلکه مصرف زیاد از حد فیبر، از جذب ویتامین های ضروری و عناصر معدنی مورد نیاز، جلوگیری می کند و عامل کمکی برای جذب نشدن کلسیم و در نتیجه ایجاد پوکی استخوان می باشد.

توصیه به شما، استفاده از فرآورده های لبنی کم چرب می باشد که می تواند اکثر نیاز روزانه فرد به کلسیم را تأمین کند. لبنیات پرچرب مانند کره، خامه و پنیر چرب حاوی کلسیم کم و گاهی فاقد کلسیم می باشد.

ویتامین D باعث افزایش جذب کلسیم می شود؛ این ویتامین با فعال کردن یک پروتئین حامل در روده سبب اتصال کلسیم به این پروتئین شده و در نتیجه جذب کلسیم از طریق جدار روده را آسان می کند. از طرف دیگر کمبود ویتامین D باعث نرمی استخوان شده و این مسئله منجر به اردکی راه رفتن مبتلایان می شود. یکی از راه های تأمین ویتامینD بدن، تابش آفتاب به پوست می باشد و راه دیگر تأمین آن از مواد عذایی است.

از خوردن غذاهایی که پرچرب است پرهیز کنید وجود چربی در غذا باعث ترکیب این گونه چربی ها با کلسیم در روده ها و ایجاد ترکیبات نامحلول کلسیم می شود که کلسیم را غیرقابل جذب می کند.

از خوردن غذاهایی که غنی از سدیم می باشد، پرهیز کنید. خوردن نمک زیاد به خاطر داشتن سدیم باعث افزایش میزان سدیم شده و در نتیجه سبب دفع کلسیم به همراه ادرار می شود.

 

 

هرگز مصرف کلسیم را فراموش نکنید

عده زیادی تصور می کنند که توصیه های پزشکی برای مصرف کلسیم و لبنیات فقط برای زنان باردار یا سالمندی که علایم پوکی استخوان دارند، می باشد؛ در صورتی که چنین نیست و این تصور به کلی اشتباه و خطرآفرین است. داشتن یک رژیم غذایی با میزان کافی کلسیم برای تمام افراد صرف نظر از جنس و سن است. به تمام خانواده ها توصیه می شود که همیشه منابع مغذی این ماده معدنی را تهیه نمایند و مصرف آن ها را به یکدیگر توصیه کنند. اگر شما والدین کودکانی هستید. آن ها را از همین امروز درباره پیشگیری از بیماری های مختلف، آموزش کامل دهید.

با فرزندانتان درباره نیاز مداوم بدن به منافع کلسیم، صحبت کنید و مطمئن شوید که کودکان مخصوصاً دختران، کلیسم کافی برای ایجاد و استحکام توده استخوانی را دریافت کنند. در تمامی مراحل زندگیتان چه میانسالی، چه کهنسالی، مصرف کلسیم را از یاد نبرید تا استخوان هایی مقاوم داشته باشید، به ویژه اینکه تا قبل از ۳۰سالگی مصرف کلسیم را به طور مستمر ادامه دهید.

5 1000
ارسال شده در 27 فروردین 1393 توسط با موضوع تغذیه
کد کم چیست؟

کدکم می تواند از دندان ها اسکن سه بعدی بگیرد و در همان لحظه اقدام به ساخت کل یا بخشی از دندان با ظرافت فوق بالا نماید.

اطلاعات بیشتر
دندانپزشکی دکترسلام

درباره ی دکتر سلام

مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما پذیرش آگهی
x