دکتر علیرضا فقیهی
دکتر علیرضا فقیهی
متخصص گوش و حلق وبينى
بیوتی لیزر
بیوتی‌لیزر
دکتر کیان‌پیشه
دکتر شاهین شمس
دکتر شاهین شمس
متخصص جراحی فک و صورت
دکتر گوگانی
دکتر صابر سید گوگانی
متخصص ارتودنسی
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
ایران نوین
کلینیک ایران نوین
کاشت مو
کلینیک صدف
دکتر فرح آل قیس
متخصص کاشت و پیوند مو
دکتر نوروزعلی
دکتر علیرضا نوروزعلی
جراح - دندانپزشک
دیبا
کلینیک تخصصی دیبا
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
دکتر بابایی
دکتر بابایی
متخصص پوست،مو، زیبایی، لیزر
کلینیک دندانپزشکی رویال
کلینیک دندانپزشکی رویال
دکتر عباسی
دکتر محسن عباسی
متخصص جراحی دهان، فک و صورت، ایمپلنتولوژیست
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو ، لیفت با نخ

نشانه های استرس شدید علت استرس دلایل استرس درمان استرس

درست است که امروزه اغلب افراد در زندگی روزمره ی خود استرس را تجربه می کنند،اما نباید اجازه دهیم این اضطراب شدت پیدا کند.ممکن است فرد در برهه ای از زندگی روزمره ی خود دچار استرس شده باشد و این استرس موجب شده باشد فرد هر روز از خودش دورتر و دورتر شود.در بسیاری از شرایط بدون اینکه فرد برای مشکل استرس آور خود راه حلی پیدا کرده باشد،با گذشت زمان آن دوران سخت را سپری می کند.اما این پایان ماجرا نیست!به حال خود رهاکردن مشکل، فقط اوضاع‌ را وخیم‌تر و طولانی‌تر می‌کند، و موجب تاثیرات زیان‌بار و بلندمدت بر بدن‌تان می‌شود.در این مطلب قصد داریم شما را با 10 علامت آشنا نماییم که وجود آن ها نشان می دهد شما دچار استرس شدید هستید.

۱. احساس خستگی می‌کنید.
اگر باوجودِ یک استراحتِ شبانه‌ی کامل، جدا‌شدن از رختخواب برای‌تان کار سختی است، احتمالا ازنظر بالینی خسته‌ هستید. جین پرنوتو اِرمان، کارشناس آموزش، و متخصص سلامت رفتاری در انجمن سلامتِ کلینیک کلیولند، طی گزارشی می‌گوید: چون بدن‌تان احساس می‌کند بیش‌ازحد کار انجام می‌دهد، حتی داشتن یک خوابِ شبِ خوب هم جهت تجدید‌قوا برای روز بعد کافی نیست. برای کاهش استرس در زندگی‌تان کاری بکنید. بدن‌تان از شما سپاس‌گزار خواهد شد.
۲. نمی‌توانید بخوابید.
عجیب ‌آن‌که، باوجودِ خستگی شدید و همیشگی، وقتی دچار استرس بیش از حد هستید عملا خوابیدن برای‌تان دشوارتر می‌شود. بی‌خوابی استرسی از این نشات می‌گیرد که نمی‌توانید به تعهدات‌تان در زندگی فکر نکنید به علاوه‌ای این واقعیت که بدن‌تان هنوز، فارغ از این‌که ساعت چند است، در «حالت اضافه‌کاری» است. و البته چون نمی‌توانید بخوابید، روز بعد خسته‌تر هم خواهید بود که این خستگی فقط بار استرس شما را افزایش می‌دهد.
۳. همیشه بیمار هستید.
بدیهی است، اگر خواب‌تان دچار مشکل باشد، بیماری ظرف مدت کوتاهی، به دنبال بی‌خوابی، به سراغ‌تان می‌آید. چون بدن‌تان در این دوره‌ی پراسترس بیش‌ازحد کار کرده است، مجالی برای بهبود یافتن از بیماری یا مریضی کوچکی که در وجود شما رخنه کرده، نداشته است و شما حتی برای جنگیدن با کوچکترین سرماخوردگی هم روزگار سختی را پیش‌رو خواهید داشت. مطالعات نشان داده‌اند وقتی دچار استرس هستید، سیستم ایمنی بدن شما حدود ۳۰% ضعیف‌ می‌شود. «روز سلامت روان» داشتن، اغلب حسن‌تعبیری است برای «سر کار نرفتن»، ولی بعضی‌وقت‌ها لازم است این کار را انجام دهیم تا بدن و ذهن‌مان را سالم نگه‌داریم.
۴. فراموش‌کار هستید.
وقتی دچار استرس هستید به احتمال فراوان به علت آن است که یک‌باره کلی کار روی سرتان ریخته است. با کار زیاد و مسئولیت‌های زندگی که بر سرتان آوار شده‌اند، رسیدگی به همه‌ی امور ریز و درشت دشوار می‌شود. اگر بعضی‌وقت‌ها یادتان نمی‌آید کلیدهای‌تان را کجا گذاشته‌اید یا مدام قرار و مدارهای‌تان را فراموش می‌کنید، به احتمال زیاد تا نقطه‌ی فروپاشی تحت استرس هستید. کمک بخواهید و نگذارید این وضعیت ادامه پیدا کند.
۵. سردرد و بدن‌درد مزمن دارید.
همان‌طور‌که پیش‌تر گفتم، وقتی دچار استرس می‌شوید، بدن‌تان خودش را در «حالت اضافه‌کاری» قرار می‌دهد. و خستگی حاصل از آن نه تنها بر توجه و تمرکز شما تاثیر می‌گذارد، بلکه بر بدن‌تان هم فشار فیزیکی وارد می‌کند. بدن شما یک سازوکار طبیعی دارد به نام “بجنگ یا فرارکن”، که از همان روزگار نخست بشریت شکل گرفته است؛ زمانی‌که طبیعتا مجبور بودیم از حیوانات درنده فرار کنیم. امروزه، هرچند مجبور نیستیم نگران شیرها و خرس‌ها باشیم که نکند از ناکجاآباد بیرون بیایند و به ما حمله کنند، اما بدن‌مان در برابر استرس‌های مکررِ ناشی از تلنبار شدن امور مختلف زندگی، به همان روش عمل می‌کند. فکر می‌کنید چرا مالش شانه‌ها بعد از یک روز طولانی چنان احساس خوبی به آدم می‌دهد؟ چون بدن‌تان تمام هشت ساعتِ پیش از آن‌ را زیر بار استرس، با مسائل بی‌ارزش دست‌و‌پنجه نرم می‌کرده است.
۶. بیش‌از اندازه احساساتی شده‌اید.
دکتر لوسی هِمِن، یکی از روانشناسان سانتاکروز سی.ای. توضیح می‌دهد، «وقتی به شدت دچار استرس هستید، ساقه‌ی مغزتان – بخش پیشین مغز- اوضاع را به‌دست می‌گیرد و بخشی که پیامدها را پیش‌بینی می‌کند در سایه پنهان می‌شود.» به همین خاطر است که استرس داشتن باعث می‌شود غصه‌ی گذشته‌ها را بخورید، یا اگر کسی سربه‌سرتان گذاشت خیلی زود از کوره در بروید. یادتان می‌آید وقتی بچه بودید و تا دیروقت بیدار می‌ماندید و مجبورتان می‌کردند بخندید؟ مفهوم همان است. آن‌وقت‌ها بدن‌تان آن‌قدر تحت استرس ناشی از خستگی بود که کوچک‌ترین چیزی، هرچند به شکلی احمقانه، شما را دوباره به‌ خنده می‌انداخت. ولی وقتی یک آدم‌ بالغ هستید و استرس باعث می‌شود کسی را که در مترو به شما تنه زده است با فشار به عقب هل بدهید، این بار واکنش شما-برخلاف واکنش‌های زمان کودکی- چندان خنده‌دار نیست!
۷. مشکلات گوارشی دارید.
هراندازه تاکید کنم استرس بیش‌ازحد می‌تواند چقدر ناراحتی جسمی به بار بیاورد، بازهم کم است. حالت تهوعی که هنگام ورود به پارکینگ اداره به شما دست می‌دهد، واکنش مستقیمی به استرس روزی است که در پیش‌رو دارید. ولی این مشکل، فقط یک سروصدای معمولی شکم نیست، می‌تواند برای سیستم گوارشی‌تان مشکلاتی به بار بیاورد که ممکن است به استفراغ یا مسائل دیگری بینجامد.
۹. احساس منگی و سرگیجه دارید.
همه می‌دانند موقع استرس باید نفس‌های عمیق کشید و سعی کرد آرام بود، درست است؟ وقتی خودتان را در شرفِ ترس می‌بینید، بهتر است این نکته را یادتان باشد. وقتی پای غریضه به میان می‌آید، در حقیقت خودتان را با هر نفسی که می‌کشید از اکسیژن محروم می‌کنید که منجر به گیجی و «لرزش» می‌شود و می‌تواند باعث کاهش سطح هوشیاری‌تان شود. وقتی استرس به شدت به شما حمله می‌‌کند «جلوی آن‌را نگیرید»، تمام تلاش‌تان را بکنید تا این بحران را پشت سر بگذارید پیش از آن‌که آسیب بیشتری به ذهن و بدن خود وارد کنید.
۱۰. به مکانیسم‌های مقابله‌ای روی می‌آورید.
پس از یک روز کاری سخت، احتمالا فقط دوست دارید به خانه برشد و یک بطری نوشیدنی را از یخچال بردارید و پای تلویزیون سر بکشید. با این که یکی دو لیوان نوشیدنی بعد از به خانه رسیدن و کمی استراحت، مشکلی ندارد ولی نوشیدن برای آن‌که بتوانید استراحت کنید کاملا مشکل دارد. چون احتمال دارد صبح روز بعد حتی با استرس بیش از حد از خواب بیدار شوید. اگر می‌بینید برای کاستن از استرس، بیشتر و بیشتر به دارو ونوشیدنی وابسته شده‌اید، باید بی‌درنگ به فکر کمک گرفتن باشید.
منبع: شفاف
5 1000
ارسال شده در 27 بهمن 1395 توسط با موضوع روانشناسی
سیب سرخ

مطالب پیشنهادی

پیشنهاد سردبیر

  • با ماسک کدو تنبل در فصول سرد سال پوست خود را شاداب نگه دارید
  • رفع خط های روی شکم با این روش ها
  • تاثیر منفی شیفت های اجباری پرستاران
  • 4 نکته مهم که نشان می دهد استخوان های شما مشکل دارند
  • در آزمایشگاه سلولهای بنیادی اولین بافت معده انسانی تولید شد
  • آشنایی با ضد التهاب های ساده
  • با ماساژ دادن پاها وزن خود را کم کنید
  • با این روش ها حس کنجکاوی را در کودک زیاد کنید
  • محبوبترین ها

  • طلاق به خاطر شبکه های اجتماعی
  • خانم های بیوه و طلاق گرفته افسرده ترند
  • نحوه رفتار پس از نزاع زناشویی
  • 9 کلید طلایی برای اینکه شخصیتی کاریزماتیک داشته باشید
  • به راز شخصیت خود پی ببرید
  • در علم روانشناسی منظور از اضطراب جنسی چیست؟
  • علت نگاه مردان به زنان
  • بهبود کار ریه با خندیدن
  • رپورتاژ

  • کلینیک لاغری و تناسب اندام ساج
  • هایفو HIFU – لیفت صورت بدون جراحى
  • مرکز تخصصی دندانپزشکی دکتر سید سعید هاشمی
  • کلینیک دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی رویال
  • دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی دیبا
  • کلینیک صدف
    دندانپزشکی دکترسلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما پذیرش آگهی
    x