مشاوره زیبایی
دکتر ترنگ آقا بیگی/ ساختمان پزشکان
دکتر ترنگ آقا بیگی
دندانپزشک
دکتر محمد علی بیات شهبازی/ ساختمان پزشکان
دکتر محمد علی بیات شهبازی
فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو ، لیفت با نخ
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
طراح طب
طراح طب
مرکز اسکن و طراحی سه بعدی جراحی زیبایی صورت
دکتر شبنم شادابی/ساختمان پزشکان
دکتر شبنم شادابی
متخصص جراحی پلاستیک بینی و صورت
دکتر کمالی
دکتر کمالی
پوست مو و زیبایی
دکتر مقیمی
دکتر مهرداد مقیمی
فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
دکتر آرین دخت آزادمنش/ ساختمان پزشکان
دکتر آرین‌دخت آزادمنش
جراح دندان پزشک
دکتر زهره سادات نوروززاده/ساختمان پزشکان
دکتر زهره سادات نوروززاده
جراح دندانپزشک
کلینیک دکتر شادآلویی/ساختمان پزشکان
کلینیک دکتر شادآلویی
متخصص ارتودنسی _ زیبایی و دندان
گلزار/ساختمان پزشکان
دکتر منیره تهرانی
جراح- دندانپزشک زیبایی
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
دکتر ایمانی
دکتر محمدتقی ایمانی
فوق تخصص جراحی پلاستیک، زیبایی و ترمیمی
ساج
کلینیک ساج
زنان و زایمان
گروه پزشکان برنا
دکتر غلامرضا اکبری
پزشک پوست و مو
دکتر علی میقانی /ساختمان پزشکان
دکتر علی میقانی
بورد تخصصی گوش و حلق و بینی و جراحی سر و گردن
دکتر ترنگ آقا بیگی/ ساختمان پزشکان
دکتر ترنگ آقا بیگی
دندانپزشک
دکتر آرین دخت آزادمنش/ ساختمان پزشکان
دکتر آرین‌دخت آزادمنش
جراح دندان پزشک
دکتر مقیمی
دکتر مهرداد مقیمی
فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
کلینیک دکتر شادآلویی/ساختمان پزشکان
کلینیک دکتر شادآلویی
متخصص ارتودنسی _ زیبایی و دندان
دکتر فرزاد فرامرزی
دکتر فرزاد فرامرزی
فوق تخصص آندوسکوپی و کولونوسکوپی بدون درد
گروه پزشکان برنا
دکتر غلامرضا اکبری
پزشک پوست و مو
دکتر زهره سادات نوروززاده/ساختمان پزشکان
دکتر زهره سادات نوروززاده
جراح دندانپزشک
دکتر ایمانی
دکتر محمدتقی ایمانی
فوق تخصص جراحی پلاستیک، زیبایی و ترمیمی
طراح طب
طراح طب
مرکز اسکن و طراحی سه بعدی جراحی زیبایی صورت
دکتر ادیب
دکتر محمود ادیب
جراح دندانپزشک ایمپلنتولوژیست
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
دکتر محمد علی بیات شهبازی/ ساختمان پزشکان
دکتر محمد علی بیات شهبازی
فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
گلزار/ساختمان پزشکان
دکتر منیره تهرانی
جراح- دندانپزشک زیبایی
دکتر وحید عارفی ( ساختمان پزشکان)
دکتر وحید عارفی
جراح و متخصص بیماری‌های لثه(پریودانتیکس)
دکتر شبنم شادابی/ساختمان پزشکان
دکتر شبنم شادابی
متخصص جراحی پلاستیک بینی و صورت
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو ، لیفت با نخ
ساج
کلینیک ساج
زنان و زایمان
 

چشم ها یکی از اعضای بسیار ظریف و حساس در بدن انسان ها هستند که نیازمند مراقبت های ویژه ای می باشند تا قدرت بینایی انسان در معرض خطر قرار نگیرد.همان طور که در تمام اعضای بدن فعالیت ماهیچه ها باعث ورزیده تر شدن آنها می شود و برعکس هر چه کمتر به ماهیچه ها ورزش دهید آنها را تنبل تر کرده اید،این موضوع در مورد ماهیچه های چشم هم صادق است.در این مطلب قصد داریم شما را با 15 روش را برای حفظ و تقویت بیناییآشنا نماییم.

دانستن نحوه عملکرد بینایی

با فراگیری نحوه عملکرد بینایی می توان فهمید که برای تقویت بینایی چه کارهایی باید انجام داد. با علم این موضوع برای تقویت بینایی باید روش همیشگی دیدن و استفاده از چشمان را تغییر داد.

استفاده از نمودار بینایی

با استفاده از یک نمودار بینایی و نصب آن بر روی دیوار می توان پیشرفت بینایی خود را اندازه گرفت.

استراحت دادن به چشمان

استراحت دادن به چشمان از دیگر روش های تقویت بینایی است برای این منظور کف دو دست خود را بر روی هم بکشید تا گرم شود سپس کف دستان خود را که گرم شده است بر روی چشمانتان بگذارید تا آنها استراحت کنند.

این کار را هر چند وقت یک بار در طول روز به ویژه زمانی که پشت رایانه نشسته اید، انجام دهید.

همچنین می توانید برای آرامش دادن به چشمانتان هر روز از کمپرس های جایگزین سرد و گرم نیز استفاده کنید.

حفظ رطوبت

حفظ توازن طبیعی رطوبت چشمان یکی از مهمترین مسائل در زمینه سلامت چشم است.

چشمان خشک خارش پیدا می کنند قرمز شده و حتی دردناک می شوند. سعی کنید مرتب پلک بزنید حتی زمانی که به صفحه تلویزیون و یا رایانه نگاه می کنید.

ورزش دادن به چشمان

اگر می دانید که فعالیت ماهیچه ها باعث ورزیده تر شدن آنها می شود در آن صورت احتمالا می دانید که هر چقدر کمتر به ماهیچه ها ورزش دهید آنها را تنبل تر کرده اید. این موضوع در مورد چشم نیز صدق می کند.

ورزش های خاصی وجود دارد که می توان برای تقویت ماهیچه های چشم انجام داد و این ورزش ها به تقویت بینایی کمک می کنند.

یکی از این ورزش ها استفاده از روش 20 در 20 در 20 است. برای این منظور باید هر 20 دقیقه بر روی یک شئ که دست کم 20 فوت (600 سانتی متر) فاصله دارد برای 20 ثانیه تمرکز کرد.

با استفاده از این ورزش مشاهده می کنید که چقدر بهتر می توان دید.

یکی روش دیگر برای ورزش دادن چشم این است که انگشت شصت خود را پنج اینچ (12.7 سانتی متر) دورتر از صورت خود نگاه دارید و بر روی آن تمرکز کنید و بعد از پنج ثانیه به فاصله دورتر نگاه کنید. این کار را هر از گاهی که وقت دارید انجام دهید.

افزایش انعطاف چشم

اگر ورزش می کنید باید بدانید که بعد از هر برنامه ورزشی انجام حرکات کششی و انعطافی مهم است. اگر حرکات کششی انجام ندهید و اگر بارها و بارها از چند ماهیچه استفاده کنید و از گروه ماهیچه های مخالف استفاده نکنید در آن صورت ماهیچه ها انعطاف خود را از دست خواهند داد.

اگر شغلی دارید که لازمه آن صرف مدت زمان زیادی در مقابل صفحه رایانه است باید هر از گاهی بر روی روی اشیایی که دورتر قرار گرفته اند تمرکز کنید و سعی کنید که برای مدت طولانی چشمان خود را بر روی یک هدف قرار ندهید.

کم کردن روشنایی صفحه رایانه

کم کردن میزان روشنایی صفحه رایانه می تواند به استراحت دادن به چشمان کمک کند اما در عین حال باید در نظر داشته باشید که روشنایی صفحه رایانه باید به اندازه باشد که مشکلی برای دیدن ایجاد نکند؛ علاوه بر این صفحه نمایش رایانه خود را باید به صورتی نگاه دارید که بازتاب نور مواجه نشوید.

استراحت دادن مکرر به چشم

اگر چشمان شما باید مدت طولانی بر روی یک وظیفه تمرکز کند. هر ساعت 10 دقیقه به چشمان خود استراحت دهید تا از فشار بر چشم کاهش یابد و به چشمان فرصتی برای ترمیم داده شود.

کاهش تنش

سیستم بدن هر کسی واکنش متفاوتی به تنش نشان می دهد. چشمان مدام تحت فشار و استرس قرار دارند. هر چقدر بیشتر تلویزیون نگاه کنید، به رایانه بیشتر خیره شوید، بیشتر با بازی های تلفن همراه خود بازی کنید بیشتر چشمان خود را تحت تنش و استرس قرار می دهید.

سعی کنید که بیشتر از نور طبیعی استفاده کرده و کمتر از ابزارهای دیجیتالی استفاده کنید.

اگر این کار را انجام دهید در نتیجه آن متعجب می شوید که بهتر مشاهده خواهید کرد.

اندکی بخوابید

تا کنون متوجه شده اید زمانی که برای مدت زیادی کار می کنید و به اندازه کافی نمی خوابید احساس خستگی و سردرد می کنید و دید شما تار می شود.

خواب برای تمام عملکردهای بدن مهم است و استراحت مناسب می تواند باعث تقویت بینایی شود زیرا خواب به ماهیچه های چشم که زیاد کار می کند اجازه می دهد که کاملا استراحت کنند.

عینک آفتابی بزنید

از دیگر اقداماتی که برای تقویت بینایی می توان انجام داد حفظ چشمان در برابر اشعه UVاست. برای این منظور با استفاده از عینک آفتابی مناسب می توان از چشمان در برابر اشعه UV حفاظت و در نتیجه بینایی را تقویت کرد.

چشمانتان را تغذیه کنید

چشمان نیز مانند سایر قسمت های بدن برای عملکرد خوب به تغذیه مناسب نیاز دارد. برای این منظور هویج، کلم پیچ، زغال اخته، زردآلو، و سایر غذاهای غنی از بتا کاروتن مصرف کنید زیرا آنها موجب تقویت بینایی می شوند.

آب بنوشید

بدن انسان به طور متوسط از حدود 60 درصد و یا میزان بیشتری آب تشکیل شده است.

اگر چشمان شما اغلب خشک ، خسته می شوند و دید تار پیدا می کنید سعی کنید مصرف آب خود را افزایش دهید.علاوه بر این نوشیدن آب برای کل بدن مفید است.

مصرف ویتامین هایی که برای بینایی مفید هستند

از دیگر اقداماتی که برای تقویت بینایی می توان انجام داد مصرف ویتامین هایی است که برای بینایی مفید هستد.

برای این منظور باید مقدار زیادی ویتامین های A و C و همچنین لوتئین و zeaxanthin مصرف کرد.

از سوی دیگر مصرف امگا 3 را فراموش نکنید. اسیدهای چرب امگا 3 از مواد مغذی مفیدی هستند که به سلامت انسان کمک می کنند.

بیشتر مردم می دانند که مصرف امگا 3 برای سلامت قلب خوب است با این وجود بسیاری نمی دانند که مصرف امگا 3 می تواند باعث سلامت شبکیه شود و روند کاهش دید مرتبط با افزایش سن را متوقف سازد.

مصرف آمینو اسیدها

مصرف آمینو اسیدها از دیگر اقدامات مفید برای تقویت بینایی هستند.آمینو اسیدها به ویژه تورین (Taurine) برای سلامت چشم ضروری هستند. آمینو اسیدها از چشمان در برابر رادیکال های آزاد محافظت کرده و بافت چشم را سالم نگاه داشته و از زوال چشم جلوگیری می کند.

منبع: انتخاب
5 1000
ارسال شده در 16 اسفند 1395 توسط با موضوع چشم و چشم پزشکی
[bws_google_captcha]

تایید کنید که ربات نیستید !!!

دندانپزشکی دکترسلام

درباره ی دکتر سلام

مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما پذیرش آگهی
x