کنترل افکار آشفته صداهایی در مغز دلیل عصبانیت بعد کنکور
تو اشتباه کردی. نباید این کار را انجام میدادی. آیا دائما در ذهنتان خود را سیبل انتقاد قرار می دهید؟ برای مثال تصمیم گرفته بودید که در کنکور امسال رتبه ی خوبی بیاورید اما متاسفانه اوضاع آنطور که پیش بینی می کردید به خوبی پیش نرفت و حالا شما ماندید و ندای انتقاد گر درونتان. این مسئله تا حدی خوب است اما از حد خود که بگذرد می تواند موجب آزار روحی شما شود.

در درون تمامی افراد نوعی «ندای انتقادگر درونی» نهفته که بر تک تک ما فرمانروایی می کند، ما را مورد اهانت قرار می دهد و نقاط ضعف مان را به رخ مان می کشد. این ندای مخرب، دیالوگی درونی را با ما به راه می اندازد، توصیه های غیرسازنده ای می کند و می خواهد کنترل زندگی مان را در نیز در دست بگیرد.

به گزارش «بهداشت نیوز» بهتر است در زمان هایی که از آن ندا آگاهی داریم در صدد خاموش کردن آن برآییم اما واقعیت آن است که در بسیاری مواقع که این ندای مخرب به رفتارها و زندگی های روزمره مان وارد و در آنها مداخله نیز می کند از آن آگاهی نداریم.

انتقادهای شدیدی که در بسیاری از موارد و در پاسخ به همین نداهای مخرب، از خودمان می کنیم، زندگی را برای مان دشوار می سازد.

در ادامه این نوشته راهکارهایی را خواهید آموخت که به شما کمک خواهند کرد تا با این دشمن درونی آسان تر کنار آیید. برای کار آمدن با این افکار منفی، مخرب و انتقادی قدم های  زیر را برای شروع دنبال کنید:

۱- دفعه بعد و زمانی که حال روحی بدی پیدا می کنید توجه بیشتری به آن داشته باشید

دفعه بعدی که به اصطلاح رایج مود مناسبی ندارید از خودتان بپرسید، در آن زمان و در مورد خودتان چگونه می اندیشید.

۲- موقعیت هایی را که سبب شروع شکل گیری افکار منفی در شما می شوند را تشخیص دهید

به عنوان مثال یک تماس تلفنی از جانب پدر یا دوست تان می تواند افکار انتقاد برانگیزی را در شما شکل دهد.

۳- به زمان هایی که تصور می کنید دیگران شما را دوست ندارند توجه بیشتری کنید

و افکاری را مورد آزمون و خطا قرار دهید که تصور می کنید آن افراد در مورد شما دارند.

۴- از تمامی افکار انتقادآمیزی که در مورد سایرین دارید هوشیار باشید

این امکان وجود دارد که آن افراد ارزش های فراوانی داشته باشند و مورد تهاجم انتقادهای شما قرار گرفته اند.

زمانی که از این افکار آگاهی پیدا کردید، زمان آن فرا می رسد که راهکارهای زیر را در مورد آنها به کار بگیرید:

 

ضمیر «من» را به «تو» تبدیل کرده و تصور کنید که در حال بلند گفتن چیزهایی به خودتان هستید یا اینکه آن مطالب را یادداشت می کنید.

به عنوان مثال زمانی که به خودتان می گویید: “من چقدر احمق هستم. نمی توانم از پس انجام هیچ کاری بربیایم.”، این جملات را به صورت جدیدی بیان کنید. مثلا بگویید: “تو چقدر احمق هستی. نمی توانی از پس انجام هیچ کاری بربیایی.”

زمانی که به جای اول شخص، دوم شخص را مورد خطاب قرار می دهید، به نوعی کاری درمانی را انجام می دهید. با این کار به دلیل اصلی دیالوگ ذهنی خود پی خواهید برد.

۲- دریابید که افکار منفی شما از کجا آمده اند. بیاندیشید و دریابید که این نداها چه و یا شبیه چه کسی هستند

عمدتا در میان صداهایی که فرد می شنود، ارتباطی با اتفاقات گذشته زندگی او وجود دارد. زمانی که با این نداها رابطه برقرار می کنید، می توانید به ریشه آن پی برده و قادر خواهید بود که بهتر از آنها فاصله بگیرید.

قدم بعدی نیز تغییر افکارتان از طرق زیر است:

 

۱- با ندای انتقادگر درون خود چالشی به راه بیاندازید

مسلما یکی از بهترین راهکارها برای خاموش کردن ندای درون تان، داشتن نقطه نظری واقع گرایانه و مهربانه در مقابل آن است. با صدای بلند یا از طریق نوشتن، پاسخ های صادقانه ای را به آن ندا بدهید.

در این مورد لازم است از ضمیر اول شخص «من» استفاده کنید. مثلا بگویید: “من فرد باارزشی هستم و خصوصیات خوبی در من وجود دارد که می تواند دیگران را به سمت من متمایل سازد.”

اگر با چنین لحنی با ندای درون خود برخورد کنید، می توانید آن صدای مخرب انتقادگر را خنثی کنید.

۲- صدای دورن تان را به عمل تبدیل سازید

واضح است که ندای انتقادگر درونی شما، توصیه های بدی را برای تان دارد. به عنوان مثال به شما می گوید: “هیچ چیزی نگو. هیچ کس علاقه ای به شنیدن آنچه می گویی ندارد.” زمانی که ندای ویرانگر درونی خود را بشناسید، می توانید دریابید که چه چیزی بر روی رفتار شما تاثیر گذاشته است.

آیا در این زمان ناگهان ساکت می شوید؟ تلاش کنید رفتارهایی را برای دفاع از خود در مقابل این افکار داشته باشید.

۳- رفتارتان را تغییر دهید

زمانی که متوجه شوید این افکار و نداهای انتقادگر تا چه اندازه می توانند مخرب باشند، هوشمندانه در صدد مقابله با آنها بر خواهید آمد. زمانی که به این نداها گوش نمی دهید، نقطه نظرهای شما به سمت بهتری سوق پیدا می کند اما می تواند سبب ایجاد اضطراب در شما نیز بشود.

شما در حال مبارزه با افکار، رفتارها و عقایدتان هستید به همین دلیل نیز آنها بلندتر به ابراز خود می پردازند و مقاومت بیشتری نشان می دهند. اما هرچقدر تلاش شما برای غلبه بر آنها افزایش پیدا کند، کم کم از قدرت آن نداها نیز کاسته می شود.

۴-  چگونگی برخورد با افکار انتقادگر حقیقی را جدی بگیرید

حتی اگر در میان نداهای انتقادگری که می شنوید حقایقی هم وجود دارد، دلیل خوبی برای هجوم آوردن به خودتان و انتقادهای شدید از خود نیست. این انتقادها نه تنها شما را از خودتان متنفر خواهد کرد بلکه باعث بد شدن حال تان نیز می شوند و احتمال روی دادن مجدد آنها نیز افزایش می یابد.

بهترین راهکار برای بدست آوردن نقطه نظری مهربانانه به این افکار و رفتارهای منفی، تغییر دادن آنهاست. اگر بتوانید رفتارهای ناپسند حاصل از نداها، افکار منفی و انتقادگر خود را تغییر دهید می توانید زندگی تان را متحول سازید.

شما قدرت بهتر کردن زندگی و بازسازی مجدد خود را دارید و می توانید تبدیل به فردی شوید که او را دوست دارید و تحسینش می کنید. اگرچه با بالا رفتن سن افراد، در آنها اضطراب هایی نیز شکل می گیرد اما با همه اینها ارزش دارد که برای تغییر تلاش کنید و زندگی را برای خود بیش از اندازه سخت نگیرید.

اگر در میان هدف گذاری هایی خود ایجاد تغییراتی بر ندای انتقادگر خود نیز داشته باشید، خواهید توانست به نوعی هارمونی درونی دست پیدا کنید. لازم است که به آنچه هستید احترام بگذارید و حس خوبی نسبت به او داشته باشید.

منبع: بازده

5 1000
ارسال شده در 1 فروردین 1396 توسط با موضوع روانشناسی

پیشنهاد سردبیر

  • آشنایی با نژاد امریکن استافورد شایر تریر
  • بقچه شوید
  • کاهش احتمال مبتلا شدن به دیابت،چطور؟
  • آیا می دانید روغن سبوس برنج ویتامین های زیادی دارد
  • شست و شوی اصولی قمقمه آب
  • امواج وای فای برای نوزادان ممکن است خطرناک باشد
  • ماشین لباسشویی جدید با قابلیت کنترل با تلفن هوشمند
  • خوابیدن در اتاق بدون نور
  • محبوبترین ها

  • ترفندهای موثر برای زیبا کردن آشپزخانه
  • احساس داغی در پاها
  • ترفندهایی برای کاهش وزن بهتر و سریع تر
  • وسایل بسیار مهم و ضروری
  • پول خرج کردن در این سنین
  • اشتباهات معمول در آشپزی
  • دردهای شدید تر از درد زایمان کدامند؟
  • بوم لب آسیب زننده و مضر است
  • رپورتاژ

  • ایمپلنت؛ تنها جایگزین دندان از دست رفته
  • مرکز فروش محصولات درمان زخم،دیابت و سوختگی
  • اپتی ویژن، درمان نوین خستگی چشم
  • دکتر مقدم ارائه دهنده برترین خدمات پیشرفته دندان پزشکی
  • دندانپزشک زیبایی- ایمپلنتولوژیست – لمینیت
  • الو دکتر

    دندانپزشکی دکترسلام
    تلگرام دکتر سلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما