دیبا
کلینیک تخصصی دیبا
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
دکتر نوروزعلی
دکتر علیرضا نوروزعلی
جراح - دندانپزشک
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو ، لیفت با نخ
دکتر بابایی
دکتر بابایی
متخصص پوست،مو، زیبایی، لیزر
دکتر عباسی
دکتر محسن عباسی
متخصص جراحی دهان، فک و صورت، ایمپلنتولوژیست
ایران نوین
کلینیک ایران نوین
کاشت مو
بیوتی لیزر
بیوتی‌لیزر
دکتر کیان‌پیشه
کلینیک دندانپزشکی رویال
کلینیک دندانپزشکی رویال
دکتر شاهین شمس
دکتر شاهین شمس
متخصص جراحی فک و صورت
دکتر گوگانی
دکتر صابر سید گوگانی
متخصص ارتودنسی
کلینیک صدف
دکتر فرح آل قیس
متخصص کاشت و پیوند مو

ميوه ها و سبزي ها براي بدن خوب هستند. بعضي از آن ها حتي به مبارزه با بيماري هاي مزمن مانند بيماري هاي قلبي و سرطان کمک مي کنند. در سال هاي اخير هم گرفتن آب ميوه هاي مختلف بسيار باب شده است. گرفتن آب ميوه ها شامل بيرون کشيدن عصاره از ميوه ها و سبزي هاي تازه مي باشد. بسياري از افراد اين کار را به منظور سم زدايي و پاکسازي گوارش انجام داده و بخشي از رژيم غذايي شان مي کنند. طرفداران اين شيوه معتقدند گرفتن آب ميوه ها مي تواند جذب مواد مغذي آن را راحت تر کند در حالي که ديگران مي گويند اين کار باعث محروميت از مواد مغذي مهمي چون فيبر مي شود
مروري مفصل داريم بر اين شيوه و تأثيرات خوب و بد آن روي سلامت.
آب ميوه را نبايد جايگزين وعده غذايي کرد زيرا از نظر تغذيه اي متعادل نبوده و حاوي چربي يا پروتئين کافي نيست.
گرفتن آب ميوه ها فرآيندي است که عصاره ميوه ها و سبزي ها را بيرون مي کشد و اين کار معمولاً باعث مي شود بيشتر مواد جامد آن که شامل هسته ها و پالپ مي باشد از اين عصاره جدا شود. مايع حاصل حاوي بيشتر ويتامين ها، مواد معدني و آنتي اکسيدان هاست که به طور طبيعي در خود ميوه يا سبزي موجود هستند.

شيوه هاي آب گيري
شيوه هاي مختلفي براي آب گيري وجود دارد، از فشردن ميوه در دست گرفته تا استفاده از دستگاه هاي آب ميوه گيري.
به طور معمول دو نوع دستگاه آب ميوه گيري وجود دارد:
. آب ميوه گيري هاي مرکز گريز: اين آب ميوه گيري ها ميوه و سبزي را خرد کرده و با عملکرد چرخشي سريع، آن ها را به پالپ تبديل مي کنند.
. آب ميوه گيري هاي فشاري سرد: به اين انواع، خرد کن ميوه هم مي گويند، اين دستگاه ها ميوه ها و سبزي ها را بسيار آهسته تر له مي کنند تا بيشترين عصاره ممکن را از آن بگيرند.
آب ميوه گيري هاي فشاري سرد، گرمايي توليد نمي کنند بنابراين موجب از بين رفتن آنزيم هاي مفيد و مواد مغذي نمي شوند اما اين اتفاق در آب ميوه گيري ها گريزنده از مرکز مي افتد.

هدف از گرفتن آب ميوه ها و سبزي ها
معمولاً دو هدف وجود دارد:
• براي پاکسازي يا سم زدايي: در اين هدف، غذاي جامد حذف شده و تنها آب ميوه و سبزي مورد استفاده است تا بدن از سموم پاکسازي شود. اين شيوه هاي سم زدايي ممکن است سه روز يا چند هفته طول بکشند.
• براي تکميل رژيم غذايي عادي: آب ميوه تازه را مي توان به عنوان مکملي در دسترس در رژيم غذايي روزانه گنجاند، با اين کار مي توانيد دريافت مواد مغذي ميوه ها و سبزي ها را که احتمالاً جور ديگري به بدنتان نمي رسد، افزايش دهيد.

يکي از اهداف نوشيدن آبميوه سم زدايي بدن است
مصرف آب ميوه راهي است ساده براي دريافت مغذي فراوان
بسياري از افراد مواد مغذي مورد نيازشان را به تنهايي از تغذيه اي که دارند دريافت نمي کنند. ميزان مواد مغذي در غذاهايي که مي خوريم بسيار کمتر از آني است که بايد باشد. دليلش هم متدهاي فرآوري و فاصله زماني طولاني بين توليد تا فروش مي باشد. محيط آلوده و ميزان بالاي استرس هم مي تواند نياز ما به مواد مغذي خاص را افزايش دهد. ميوه ها و سبزي ها سرشار از ويتامين، مواد معدني، آنتي اکسيدان و ترکيبات گياهي هستند که مي توانند از بروز بيماري ها جلوگيري کنند
ريسک آلزايمر نيز با مصرف آب ميوه ها و سبزي ها پايين مي آيد. دليلش هم ميزان بالاي پلي فنول ها در آب ميوه است. پلي فنول ها آنتي اکسيدان هايي هستند که در غذاهاي گياهي يافته شده و از سلول هاي مغزي محافظت مي کنند
اگر مصرف مقدار ميوه و سبزي توصيه شده براي شما سخت است و نمي توانيد در رژيم غذايي روزانه تان اين ميزان را بگنجانيد، آب ميوه مي تواند راهي مناسب و راحت براي افزايش دريافت ويتامين هاي تان باشد. تحقيقي نشان داد ترکيب آب ميوه ها و سبزيجات و مصرف آن ها به عنوان مکمل طي 14 هفته، ميزان بتاکاروتن، ويتامين ث، ويتامين اي ، سلنيوم و اسيد فوليک را در افراد مورد آزمايش افزايش داده بود. همچنين نوشيدن آب ميوه تهيه شده از ميوه ها و سبزي هاي تازه يا پودر کنستانتره مخلوط، باعث افزايش اسيدفوليک، آنتي اکسيدان، بتاکاروتن، ويتامين ث و ويتامين اي مي شود.

ميوه کامل، محافظي در برابر بيماري هاست اما مطالعات در مورد آب ميوه چيز ديگري مي گويد!
شواهد زيادي وجود دارد که مصرف ميوه هاي کامل را به کاهش ريسک بيماري ها مربوط مي داند اما شواهدي که همين رابطه را بين آب ميوه و کاهش خطر بيماري ها نشان دهد، وجود ندارد. فوايد ميوه و سبزي براي سلامتي مي تواند بيشتر به خاطر آنتي اکسيدان ها باشد تا فيبر، و اگر چنين چيزي درست باشد، پس آب ميوه نيز مي تواند فوايدي مشابه ميوه کامل داشته باشد. اما شواهد ضعيفي وجود دارند که نشان مي دهند آب ميوه ها و سبزي ها مي توانند به مقابله با سرطان کمک نمايند. اطلاعات انساني در اين مورد کم بوده و ساير يافته ها نيز ثبات چنداني ندارند.
يافته هاي ديگر هم مي گويند که مثلاً آب ميوه ها مي توانند ريسک بيماري هاي قلبي را کاهش دهند. آب سيب و آب انار نيز در کاهش فشارخون و ميزان کلسترول مؤثرند.
ضمناً مصرف آب ميوه و سبزي به صورت مايع يا کنستانتره مخلوط مي تواند ميزان هموسيستئين و نشانگرهاي استرس اکسيداتيو را کاهش دهند، هر دو عامل در تقويت سلامت قلب مؤثرند
ريسک آلزايمر نيز با مصرف آب ميوه ها و سبزي ها پايين مي آيد. دليلش هم ميزان بالاي پلي فنول ها در آب ميوه است. پلي فنول ها آنتي اکسيدان هايي هستند که در غذاهاي گياهي يافته شده و از سلول هاي مغزي محافظت مي کنند.

طرفداران آب ميوه اغلب ادعا مي کنند نوشيدن آب ميوه بهتر از خوردن خود آن است. آن ها ادعايشان را با اين نکته ثابت مي کنند که با حذف فيبر، مواد مغذي راحت تر جذب بدن مي شوند. با اين حال اين ادعا پشتوانه علمي ندارد. در واقع ما به فيبر ميوه ها و سبزي ها نياز داريم تا از تمام فوايد آن ها بهره مند شويم. مثلاً آنتي اکسيدان هاي مهمي که به طور طبيعي در فيبرهاي گياهي موجودند، در فرآيند آب گيري از دست مي روند. بيشتر از 90 درصد فيبر حين فرآيند آب گيري از بين مي رود. برخي از فيبرهاي محلول باقي مي مانند اما اکثر فيبرهاي نامحلول از بين مي روند.

ضمناً مطالعات نشان داده افزايش مصرف فيبر محلول مي تواند ميزان قند خون و کلسترول را بالا ببرد. همچنين معلوم شده فرايند مخلوط کردن بهتر است زيرا در اين تکنيک فيبرهاي بيشتري باقي مي مانند.

آيا بايد به آب ميوه هاي مان فيبر اضافه کنيم؟
ميزان فيبر موجود در آب ميوه، بستگي دارد به نوع ميوه اي که استفاده مي کنيم، اما افزودن پالپ به ساير غذاها يا نوشيدني ها براي افزايش مصرف فيبر توصيه مي شود. هر چند اين توصيه نشان دهنده اين است که مصرف فيبر بهتر از دور ريختن آن است اما شواهد هم نشان مي دهد افزودن فيبر به آب ميوه باعث نمي شود از فوايد مشابه مصرف خودِ ميوه و سبزي به طور کامل بهره مند شويم.

مصرف آب ميوه با هدف کاهش وزن، ايده خوبي نيست
آنتي اکسيدان هاي مهمي که به طور طبيعي در فيبرهاي گياهي موجودند، در فرآيند آب گيري از دست مي روند. بيشتر از 90 درصد فيبر حين فرآيند آب گيري از بين مي رود.

بيشتر رژيم هاي لاغري شامل محدوديت هاي سفت و سخت در مورد مصرف کالري هستند، که به طور کلي در درازمدت قابليت تداوم ندارند و مي توانند موجب کاهش ميزان کالري سوزي شوند.
آب ميوه را نبايد جايگزين وعده غذايي کرد زيرا از نظر تغذيه اي متعادل نبوده و حاوي چربي يا پروتئين کافي نيست. افزودن پروتئين و چربي به آب ميوه مي تواند ايده خوبي باشد.

پاکسازي گوارش با آب ميوه ممکن است مضر باشد
شواهد علمي وجود ندارد که نشان دهد پاکسازي گوارش با آب ميوه، براي سم زدايي بدن لازم است. اين شيوه ممکن است براي افرادي که مشکلات کليوي دارند يا داروهاي خاصي مصرف مي کنند مضر باشد.
آب ميوه، حاوي قند فراواني است و در مقايسه با آب سبزيجات، قند و کالري بسيار بيشتري دارد.

سلامت نيوز

 

5 1000
ارسال شده در 2 اردیبهشت 1396 توسط با موضوع خواص میوه و سبزیجات
سیب سرخ
کلینیک صدف
دندانپزشکی دکترسلام

درباره ی دکتر سلام

مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما پذیرش آگهی
x