مشاوره زیبایی
دکتر علیرضا فقیهی
دکتر علیرضا فقیهی
متخصص گوش و حلق وبينى
بیوتی لیزر
بیوتی‌لیزر
دکتر کیان‌پیشه
دکتر مجید نداف کرمانی
دکتر مجید نداف کرمانی
متخصص جراح پلاستیک و زیبایی
پیرایه
پوست، مو و زیبایی
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
کلینیک ارتوپدی سپید
کلینیک ارتوپدی سپید
ایران نوین
کلینیک ایران نوین
کاشت مو
دکتر عباسی
دکتر محسن عباسی
متخصص جراحی دهان، فک و صورت، ایمپلنتولوژیست
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
چشمخانه، ساختمان پزشکان
کلینیک چشمخانه
به روز ترین تجهیزات و دانش چشم پزشکی
دکتر بابایی
دکتر بابایی
متخصص پوست،مو، زیبایی، لیزر
دکتر هادی صادق /کلینیک
دکتر پژمان هادی صادق و دکتر پریسا هادی صادق
متخصص ارتودنسی
ساختمان پزشکان، دکتر حبیب سهرابی
دکتر حبیب سهرابی
متخصص گوش،حلق،بینی جراح زیبایی بینی
ساج
کلینیک ساج
زنان و زایمان
دکتر مجید صالح
دکتر مجید صالح
متخصص جراحی فک وصورت،زیبایی بینی
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو ، لیفت با نخ
مهره‌های ستون فقرات فایده لبنیات برای کمردرد تغذیه مناسب در کاهش کمردرد تاثیر سیزیجات بر کمردرد

کمردرد، انسان را از کار و زندگی می اندازد. با وجود این درد دیگر نمی توانیم مثل قبل به فعالیت های خود بپردازیم. بعضی از مبتلایان به کمردرد می کوشند که با کمک فیزیوتراپی یا ماساژ درمانی، این درد را کاهش دهند. اما جالب است بدانند که تغذیه ی مناسب، می تواند تاثیر زیادی بر روی ستون فقرات آنها داشته باشد.

 تقریباً ۸۰ درصد آلمانی‌ها به طور مداوم از انواع کمردرد رنج می‌برند. تحرک کم، کشیدگی عضلات و ساییدگی مهره‌ها از دلایل شایع چنین دردهایی هستند.معمولاً ورزش و روش‌های سنتی مثل ماساژ و فیزیوتراپی به عنوان روش‌های رایج برای کاستن از ناراحتی‌ها و مشکلات چنین عارضه‌ای تجویز می‌شوند.

اما یک رژیم غذایی مناسب نیز می‌تواند تأثیری جدی در جلوگیری از درد کمر داشته باشد. اکثر مردم تأثیر آب و مایعات، سبزی‌ها و لبنیات بر سلامتی ستون فقرات و استحکام اسکلت را دست‌کم می‌گیرند.

آب و مهره‌های ستون فقرات

آب نقشی چند وجهی در عملکرد ستون فقرات ما ایفا می‌کند. بیرون مهره‌ها محکم به نظر می‌رسد در حالی که درون آن‌ها مانند اسفنج است و یک چهارم وزن هر مهره را آب تشکیل می‌دهد.

با هر فشاری که به ستون فقرات وارد می‌شود، دیسک بین مهره که مثل کمک فنر عمل می‌کند، تغییر شکل می‌دهد. با هر فشار، آب از هسته اصلی دیسک بین مهره ای که ماده‌ای ژله‌ای شکل دارد، خارج می‌شود. با قطع فشار، ماده خارج شده دوباره جذب می‌شود.

بدن افراد برای داشتن ستون فقرات محکم اما منعطف به نوشیدن یک و نیم الی دو لیتر آب در روز نیاز دارد. این میزان می‌تواند از آب معدنی، سبزی‌ها، آب میوه یا دمنوش‌های گیاهی شیرین نشده تأمین شود.

لیموترش، برش پرتقال یا برگ تازه نعنا می‌تواند آب لوله‌کشی یا آب معدنی را خوش طعم کند و عطش برانگیز باشد.

فرآورده‌های لبنی

کلسیم یکی از مهم‌ترین مواد آلی برای تشکیل استخوان است و کمبود آن به پوکی استخوان می‌انجامد. فرآورده‌های حیوانی چون شیر، ماست و پنیر منابع غنی کلسیم هستند. در پنیر مقادیر زیادی فسفر نیز وجود دارد که همراه با کلسیم به استحکام و ساخت توده استخوان کمک می‌کند.

آب نقشی چند وجهی در عملکرد ستون فقرات ما ایفا می‌کند. بیرون مهره‌ها محکم به نظر می‌رسد در حالی که درون آن‌ها مانند اسفنج است و یک چهارم وزن هر مهره را آب تشکیل می‌دهد

فسفر و کلسیم لازم است به طور متعادل در بدن وجود داشته باشند و استخوان‌سازی مستلزم وجود متوازن این دو عنصر در بدن است. هر اختلافی در نسبت این دو عنصر در کار استخوان‌سازی اختلال ایجاد می‌کند. یکی از عوامل این اختلال، مصرف فست‌فودها و نوشابه‌های گازدار و شیرین است.

بدن برای جبران این عدم تعادل، ناچار است از استخوان‌ها کلسیم بگیرد و این به نوبه خود موجب مشکلاتی می‌شود. برای همین هر مرد باید روزانه یک و نیم گرم کلسیم یا فسفر دریافت کند؛ میزانی که برای زنان یک گرم در روز است. این مقدار در دو لیوان شیر یا دو تکه پنیر وجود دارد. شیر و ماست و پنیر علاوه بر این حاوی ویتامین کا نیز هستند که جلوی تحلیل رفتن توده‌های استخوانی را می‌گیرد.

مهره‌های ستون فقرات فایده لبنیات برای کمردرد تغذیه مناسب در کاهش کمردرد تاثیر سیزیجات بر کمردرد

سبزی‌ها

کلم یا اسفناج نیز سرشار از کلسیم هستند. سبزی‌های سبز دو عنصر بود و منیزیم هم دارند که برای استحکام اسکلت‌بندی لازم‌اند.

بور روند جذب کلسیم، منیزیم و فسفر در بدن و استخوان‌سازی را تسهیل می‌کند. بور و منیزیم علاوه بر اسفناج در کلم بروکلی یا کاهوپیچ نیز وجود دارند. کاهو یا اسفناج، ویتامین ب کافی را نیز به بدن می‌رساند؛ ویتامینی که موجب محکم‌تر شدن استخوان‌ها و اسکلت می‌شود.

بهتر است هر کس در وعده‌های غذایی روزانه، سه نوع سبزی مصرف کند. ویتامین کا و روی نیز برای داشتن استخوان‌های سالم مفیدند. برنج طبیعی، غلات سبوس‌دار و تخم‌مرغ در کنار سبزی‌ها این مواد آلی ضروری را به بدن می‌رسانند.

 

مهره‌های ستون فقرات فایده لبنیات برای کمردرد تغذیه مناسب در کاهش کمردرد تاثیر سیزیجات بر کمردرد

 

منبع: ایسنا

5 1000
ارسال شده در 6 اردیبهشت 1396 توسط با موضوع تغذیه
ویزیت یاب
دندانپزشکی دکترسلام

درباره ی دکتر سلام

مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما پذیرش آگهی
x