دکتر نوروزعلی
دکتر علیرضا نوروزعلی
جراح - دندانپزشک
کلینیک صدف
دکتر فرح آل قیس
متخصص کاشت و پیوند مو
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
دکتر گوگانی
دکتر صابر سید گوگانی
متخصص ارتودنسی
دکتر شاهین شمس
دکتر شاهین شمس
متخصص جراحی فک و صورت
دیبا
کلینیک تخصصی دیبا
کلینیک دندانپزشکی رویال
کلینیک دندانپزشکی رویال
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
دکتر عباسی
دکتر محسن عباسی
متخصص جراحی دهان، فک و صورت، ایمپلنتولوژیست
دکتر بابایی
دکتر بابایی
متخصص پوست،مو، زیبایی، لیزر
ایران نوین
کلینیک ایران نوین
کاشت مو
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو ، لیفت با نخ
بیوتی لیزر
بیوتی‌لیزر
دکتر کیان‌پیشه

تغییر سبک زندگی، استفاده از فست فودها و غذاهای چرب و نشستن های طولانی مدت پشت میز سبب شده امروزه داشتن وزن ايده‌آل براي بسياري از افراد به آرزويي تبديل شود که نه زن و مرد می شناسد و نه گروه سنی و اکثر افراد از این موضوع رنج می برند. جالب اينكه اين روزها پشت ميز نشين‌ها بيشتر از ساير اشخاص در معرض چنين آسيبي هستند و در بيشتر مواقع از مشكلاتي كه نشستن طولاني مدت پشت ميز براي آنها ايجاد كرده است به ويژه اضافه وزن گله مي‌كنند.
وجود انواع غذاهاي فوري يا همان فست فودها و ورود آنها به برنامه غذاهايي خانواده‌ها در تمام طبقات شايد متهم رديف اول افزايش وزن افراد باشد، اين در حالي است كه در دنياي مدرن امروز بي‌تحركي هم دليل ديگري براي برهم خوردن توازن وزن تبديل شده است. مكانيزه شده مشاغل و از بين رفتن جايگاه فعاليت‌هاي بدني در حرفه‌ها و مشاغل مختلف باعث شده تا پديده‌اي به نام پشت ميز نشيني به آفتي براي داشتن تناسب اندام مناسب تبديل شود تا به آنجا كه اشتغال در دنياي صنعتي دغدغه‌اي به نام اضافه وزن را نيز با خود به همراه آورده است، معضلي كه راه فرار از آن داشتن برنامه دقيق براي مقابله با بي‌تحركي در ساعات متمادي است كه فرد پشت ميز مي‌نشيند و به وظايفي كه برعهده وي گذاشته شده ‌است عمل مي‌كند.
همه آنهايي كه براي لاغر شدن تلاش مي‌كنند، مي‌دانند كه حفظ وزن مطلوب بسي سخت‌تر و دشوارتر از گرفتن رژيم‌هاي سخت و طاقت فرسا و انجام فعاليت‌هاي ورزشي سنگين است. محيط كار يكي از مكان‌هايي است كه در به هم زدن رژيم لاغري نقش بسزايي ايفا مي‌كند. بيشتر افرادي كه تصميم به كاهش وزن مي‌گيرند وقتي به محيط كار مي‌روند، نمي‌توانند رژيم و برنامه غذايي‌شان را ادامه دهند و خود را به وزن دلخواه برسانند، به همين خاطر پشيمان شده و روند قبل از رژيم را ادامه مي‌دهند. حال آنكه مي‌توان تنها با رعايت برخي موارد خود را از اضافه وزن در محيط كار در امان داشت.

تنقلات ممنوع

يكي از عادات تغذيه‌اي رايج در محيط‌هاي كاري به ويژه فضاهايي كه افراد به صورت گروهي دور يك ميز مي‌نشينند، مصرف تنقلات در ساعات مختلف روز است كه چون در شكل دست جمعي مصرف مي‌شود هم دچار تعدد دفعات شده و هم افراد را به خوردن ترغيب مي‌كند. به عبارتي مي‌توان گفت، مصرف تنقلات كه در گذشته ميان بچه‌ها رايج بود، اكنون به يكي از عادت‌هاي غذايي بزرگسالان تبديل شده است. بنابراين اگر از افزايش وزن خود گله داريد كمي به آنچه در محيط كار مي‌خوريد فكر كنيد. متوجه مي‌شويد كه بايد خوردن تنقلات و كيك و شيريني را در ساعت‌هاي كاري كاهش داده و براي جبران نيروي از دست رفته بدن تان از ميوه، آبميوه، غلات و لبنيات استفاده كنيد.

اين‌گونه غذا نخوريد

توصيه بعدي كه براي شما داريم اين است كه هنگام كار با رايانه هرگز غذا نخوريد، زيرا در اين شرايط متوجه ميزان مصرف خوراكي كه در حال خوردن آن هستيد، نمي‌شويد و بيش از ميزاني كه بدنتان به مواد غذايي نياز دارد غذا مصرف مي‌كنيد. موضوع ديگري كه بايد به آن توجه داشته باشيد اين است كه براي جلوگيري از پرخوري و ناراحتي‌هاي گوارشي نبايد ايستاده و با عجله غذا بخوريد. متاسفانه در بسياري از محيط‌هاي كاري يا در خيابان مشاهده مي‌شود افرادي كه به هر دليل عجله دارند ايستاده و در حين حركت غذا مصرف مي‌كنند كه اين رفتار ضمن اينكه ممكن است موجب از بين رفتن سلامت دستگاه گوارش آنها شود ممكن است اضافه وزن را نيز براي آنها به همراه داشته باشد. ديگر اينكه بعد از خوردن غذا بلافاصله به ميزكارتان بازنگرديد و كمي به خودتان زمان دهيد. البته نه به معناي اين‌كه به اين بهانه وقت زيادي را هدر دهيد و موجب نارضايتي مديران خود‌ شويد، فقط چند دقيقه به خود زمان دهيد و بعد، كار را از سر بگيريد. این را هم مد نظر داشته باشید تا زماني كه در محل كار هستيد از خوردن نوشابه‌هاي گازدار و آب ميوه‌هاي شيرين پرهيز كنيد.

نشستن به‌اندازه

اگر شما از آن دسته افرادي هستيد كه بيشتر وقت خود را روي صندلي اداره مي‌گذرانيد و شب‌ها هم روي مبل راحتي خانه‌تان مي‌نشينيد يا لم مي‌دهيد، بد نيست بدانيد به همين راحتي خود را در معرض چاقي، ديابت، بيماري‌هاي قلبي، انواع سرطان، حتي مرگ زودرس قرار داده‌ايد. در واقع حتي اگر اهل ورزش كردن هم باشيد، نشستن طولاني شما را در معرض ابتلا به بيماري قرار مي‌دهد. جالب اينكه مطالعات نشان مي‌دهد اندازه دور كمر افرادي كه بيش از ديگران روي صندلي مي‌نشينند، بيشتر از ديگران بوده و اين افراد بيشتر از اشخاصي كه چنين رفتاري ندارند، از ابتلا به فشار و قند خون رنج مي‌برند. محققان همچنين معتقدند نشستن طولاني مدت آن‌قدر مضر است كه حتي تاثير تمرينات ورزشي را از بين مي‌برد، به‌طوري كه اگر فردي هر روز ورزش كند و در عين حال روزانه سه ساعت در مقابل تلويزيون بنشيند، هيچ تفاوتي با فردي كه ورزش نمي‌كند از نظر وزن و سايز نخواهد داشت. شايد جالب باشد بدانيد كه عده‌اي از متخصصان تغذيه براي نشان دادن مضرات نشستن اين حالت را با رفتاري مانند جويدن مقايسه كرده و مي‌گويند؛ بدن در حالت نشسته حتي از هنگامي كه مشغول جويدن آدامس هستيد، انرژي كمتري مي‌سوزاند.

 

منبع: فردا
5 1000
ارسال شده در 10 اردیبهشت 1396 توسط با موضوع پزشکی
ویزیت یاب
کلینیک صدف
دندانپزشکی دکترسلام

درباره ی دکتر سلام

مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما پذیرش آگهی
x