دکتر عباسی
دکتر محسن عباسی
متخصص جراحی دهان، فک و صورت، ایمپلنتولوژیست
دکتر گوگانی
دکتر صابر سید گوگانی
متخصص ارتودنسی
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
کلینیک صدف
دکتر فرح آل قیس
متخصص کاشت و پیوند مو
بیوتی لیزر
بیوتی‌لیزر
دکتر کیان‌پیشه
دیبا
کلینیک تخصصی دیبا
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
دکتر شاهین شمس
دکتر شاهین شمس
متخصص جراحی فک و صورت
دکتر بابایی
دکتر بابایی
متخصص پوست،مو، زیبایی، لیزر
کلینیک دندانپزشکی رویال
کلینیک دندانپزشکی رویال
ایران نوین
کلینیک ایران نوین
کاشت مو
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو ، لیفت با نخ
دکتر نوروزعلی
دکتر علیرضا نوروزعلی
جراح - دندانپزشک

بی‌ شک الگوی خواب صحیح یکی از ارکان تندرستی است. کما اینکه مطالعات بسیاری حاکی از آن هستند که کم‌ خوابی و پرخوابی می‌ تواند شانس ابتلا به اضافه وزن را افزایش دهند و تاثیرات نامطلوبی بر سلامت بدن داشته باشند، لذا برای پیشگیری از چاقی و دستیابی به تغذیه‌ای سالم، می‌ بایست از یک الگوی خواب صحیح پیروی کنید.

در همین راستا، مطالعه‌ای جدید به بررسی ارتباط مدت زمان خواب با الگوی غذایی افراد پرداخت. در این مطالعه 27983 شرکت کننده خانم در سنین 35 تا 74 سال واقع در ایالات متحده امریکا یا پورتوریکو، شرکت کردند. بررسی تفاوت‌ های تکرر مصرف وعده‌ ها و میان وعده غذایی طی روز، منجر به تعیین دو نوع الگوی غذایی در زنان مورد مطالعه شد:

1- الگوی غذایی اول

💠 شامل مصرف وعده‌ های غذایی (صبحانه، ناهار و شام) در ساعات مرسوم و متعارف مصرف آنها بود.

2- الگوی غذایی دوم

💠 دریافت منظم وعده‌ های غذایی در ساعات متعارف (صبحانه، ناهار و شام) وجود نداشت و به جای آن مصرف خوراکی‌ ها و میان‌ وعده‌ های غذایی بر مصرف وعده‌ های غذایی اصلی روزانه غالب بود.

پس از مقایسه الگوهای غذایی با توجه به مدت زمان خواب خانم‌ ها مشاهده شد که با کاهش مدت زمان خواب افراد، تمایل برای صرف وعده‌ های غذایی اصلی در زمان‌ های متعارف آنها کاهش می‌ یافت. بالعکس، با کوتاه‌ تر شدن مدت زمان خواب، میزان گسترش میان‌ وعده‌ های غذایی نسبت به وعده‌ های غذایی اصلی افزایش می‌ یافت.

همچنین کاهش تمایل به غذا خوردن در زمان‌ های متعارف صرف غذا (زمان‌ های صرف صبحانه، ناهار و شام) و افزایش مصرف میان‌ وعده‌ ها نسبت به وعده‌ های غذایی اصلی، با دریافت انرژی بیشتر از چربی و شکر و دریافت کمتر از میوه و سبزی مرتبط بود.

ضمنا مشاهده شد که خواب بیش از حد نیز موجب نامناسب شدن الگوی غذایی افراد می‌ شد، چرا که زنانی که خواب طولانی‌ تری داشتند (مساوی و بیش از 10ساعت) دارای الگوی غذایی مشابه با افراد دارای خواب کمتر از 6 ساعت بودند.

نکته عملی

افرادی که خواب کم (کمتر از 6 ساعت) یا خواب زیاد (مساوی و بیش از 10 ساعت) دارند، بیشتر مستعد ابتلا به بی‌ نظمی غذایی و کاهش کیفیت رژیم غذایی هستند، و ممکن است شانس ابتلا به چاقی، سندرم متابولیک و غیره در آنها افزایش یابد. لذا به همه افراد توصیه می‌ شود که از یک الگوی خواب صحیح و نظم غذایی برخوردار شوند.

منبع: Your Doctor

5 1000
ارسال شده در 10 اردیبهشت 1396 توسط با موضوع تغذیه
پيلتن شاپ

مطالب پیشنهادی

پیشنهاد سردبیر

  • چطوری مسواک را میکروب زدایی کنیم
  • باید این مواد را در دوران قاعدگی بخورید!
  • اطلاعاتی در مورد ظروف نچسب
  • همه چیز درمورد فواید نوشیدن چای
  • بالا بردن کیفیت زندگی مبتلایان به زوال عقل
  • با این کار این روغن مفید سرطانزا می شود
  • برای افزایش طول عمر این 6 گیاه و ادویه را در برنامه غذایی خود داشته باشید
  • با یک برنامه ریزی کاری موفق مسیرهای پیشرفت را سریعتر طی کنید
  • محبوبترین ها

  • پی بردن به تیپ شخصیتی با نحوه خواب
  • جدایی والدین و پیامدهای ناگوار آن
  • رواج حسادت در میان زنان و دختران
  • عکس العمل مادر بر گریه نوزاد
  • چهار قدم تا بالا رفتن عزت نفس
  • 10 علامتی که می توانید بفهمید پسری به شما جذب شده است
  • گاهی اوقات داشتن اضطراب لازم است
  • انواع احساسات در خردسالان
  • رپورتاژ

  • ترک سیگار با جدیدترین روش توسط دکتر احیایی
  • مصرف این غذاهای بد باعث لاغری شما می شود!
  • موسسه تخصصی و زیبایی پوست تانی
  • ارائه خدمات ارتودنسی با استفاده از روش های نوین و پیشرفته
  • کلینیک سیب سرخ -گونه‌گذاری،فرم‌دهی چانه، برجسته‌سازی لب
  • کلینیک صدف
    دندانپزشکی دکترسلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما پذیرش آگهی
    x