دکتر مجید نداف کرمانی
دکتر مجید نداف کرمانی
فوق تخصص جراحی پلاستیک، زیبایی
دندانپزشکی زیبایی دکتر نظری
دندانپزشکی دکتر داوود سید نظری
جراح- دندانپزشک ترمیمی،زیبایی، ایمپلنتولوژیست
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
دکتر فلاح/ساختمان پزشکان
کلینیک دندانپزشکی دکتر فلاح
دندانپزشک
کلینیک زیبایی یکتا
کلینیک زیبایی زیبایی
پوست، مو و لیزر
دندانپزشکی هیراد/ساختمان پزشکان
دندانپزشکی هیراد
ارائه کلیه خدمات دندانپزشکی(ایمپلنت، لمینیت،عصب‌کشی و....)
دکتر ایمانی
دکتر محمدتقی ایمانی
فوق تخصص جراحی پلاستیک، زیبایی و ترمیمی
دکتر احمدی لاریجانی/ساختمان پزشکان
دکتر احمدی لاریجانی
دندان پزشک
دکتر فراهانی/ ساختمان پزشکان
دکتر مهدی فراهانی
متخصص جراحی
کلینیک دکتر شادآلویی/ساختمان پزشکان
کلینیک دکتر شادآلویی
متخصص ارتودنسی _ زیبایی و دندان
گلزار/ساختمان پزشکان
دکتر منیره تهرانی
جراح- دندانپزشک زیبایی
دکتر فرزاد فرامرزی
دکتر فرزاد فرامرزی
فوق‌تخصصی آندوسکوپی و کولونوسکوپی
دکتر شاهین کریمیان
دکتر شاهین کریمیان
فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
طراح طب
طراح طب
مرکز اسکن و طراحی سه بعدی جراحی زیبایی صورت
دکتر خرازی
دکتر محمدرضا خرازی
کلینیک کاشت مو و ابرو
دکتر وحید عارفی ( ساختمان پزشکان)
دکتر وحید عارفی
جراح و متخصص بیماری‌های لثه(پریودانتیکس)
دکتر وحید عارفی ( ساختمان پزشکان)
دکتر وحید عارفی
جراح و متخصص بیماری‌های لثه(پریودانتیکس)
دندانپزشکی هیراد/ساختمان پزشکان
دندانپزشکی هیراد
ارائه کلیه خدمات دندانپزشکی(ایمپلنت، لمینیت،عصب‌کشی و....)
کلینیک زیبایی یکتا
کلینیک زیبایی زیبایی
پوست، مو و لیزر
دکتر مجید نداف کرمانی
دکتر مجید نداف کرمانی
فوق تخصص جراحی پلاستیک، زیبایی
دکتر ایمانی
دکتر محمدتقی ایمانی
فوق تخصص جراحی پلاستیک، زیبایی و ترمیمی
گروه پزشکان برنا
دکتر غلامرضا اکبری
پزشک پوست و مو
دکتر فرزاد فرامرزی
دکتر فرزاد فرامرزی
فوق‌تخصصی آندوسکوپی و کولونوسکوپی
دکتر علی میقانی /ساختمان پزشکان
دکتر علی میقانی
بورد تخصصی گوش و حلق و بینی و جراحی سر و گردن
دکتر محمد علی بیات شهبازی/ ساختمان پزشکان
دکتر محمد علی بیات شهبازی
فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
طراح طب
طراح طب
مرکز اسکن و طراحی سه بعدی جراحی زیبایی صورت
دکتر ترنگ آقا بیگی/ ساختمان پزشکان
دکتر ترنگ آقا بیگی
دندانپزشک
دکتر خرازی
دکتر محمدرضا خرازی
کلینیک کاشت مو و ابرو
دکتر شاهین کریمیان
دکتر شاهین کریمیان
فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
کلینیک جوان
کلینیک جوان
پوست، زیبایی و لیزر
گلزار/ساختمان پزشکان
دکتر منیره تهرانی
جراح- دندانپزشک زیبایی
کلینیک دکتر شادآلویی/ساختمان پزشکان
کلینیک دکتر شادآلویی
متخصص ارتودنسی _ زیبایی و دندان
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو ، لیفت با نخ
دکتر احمدی لاریجانی/ساختمان پزشکان
دکتر احمدی لاریجانی
دندان پزشک
کلینیک دندان پزشکی دکتر مرضیه مظفری/ ساختمان پزشکان
دکتر مرضیه مظفری
دندان پزشک ( ونیر کامپوزیت، لمینیت سرامیکی، روکش های تمام سرامیکی و ...)
دندانپزشکی زیبایی دکتر نظری
دندانپزشکی دکتر داوود سید نظری
جراح- دندانپزشک ترمیمی،زیبایی، ایمپلنتولوژیست
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
دکتر فراهانی/ ساختمان پزشکان
دکتر مهدی فراهانی
متخصص جراحی
دکتر فلاح/ساختمان پزشکان
کلینیک دندانپزشکی دکتر فلاح
دندانپزشک
  غذا خوردن چگونه می تواند بر تناسب اندام شما نقش داشته باشد؟ متخصصان تغذیه می گویند، افرادی که غذا را به مدت طولانی تری می جوند و به آرامی غذایشان را می خورند می توانند از شانس بیشتری برای تناسب اندام برخوردار باشند. افزایش دادن تعداد جویدن غذا، می تواند باعث شود که مواد مغذی بیشتری جذب بدن گردد.

 به گزارش بلاغ، کالری سوزی دغدغه بسیاری از ما در در دنیای امروز است. و در این نوشتار به شما می گوییم که چرا آهسته غذا خوردن باعث افزایش کالری سوزی می‌شود. در ادامه این مطلب را به نقل از بازده بخوانید.

غالبا همه‌ی آدم‌ها به یکدیگر توصیه می‌کنند غذای‌شان را به خوبی و به اندازه‌ی کافی بجوند. در طب آیورودا، یکی از مکاتب پزشکی که حدود از ۷۰۰۰ سال پیش در هندوستان به وجود آمده است، جویدن آهسته و کامل غذا به عنوان عاملی ضروری برای تقویت دستگاه گوارش به شمار می‌رود که می‌تواند اجزای غیرقابل هضم غذاها را از مواد مغذی ضروری تفکیک کند.

هم‌چنین بسیاری از آدم‌ها در ایالات متحده نیز، بعضا با تعصب، بر این باور اتفاق نظر دارند. در اوایل قرن بیستم، فردی به نام هوراس فلچر که خود را «کارشناس تغذیه‌ی اقتصادی‌» خوانده بود، توصیه می‌کرد آن‌قدر لقمه‌تان را بجوید تا به مایع تبدیل شود و به صورت ناخودآگاه بلعیده شود. ماری روچ، نویسنده و دانشمند و مولف کتاب قورت: ماجراهای دستگاه گوارش، در این زمینه می‌گوید: «فلچر به شدت عاشق بهره‌وری، و همواره به دنبال استخراج بیش‌ترین‌ّها از کم‌ترین‌ها بود. منظور وی این نبود که لقمه‌تان را ۳۰ بار یا به اندازه‌ای متعادل بجوید – وی اعتقاد داشت هر لقمه را باید صدها بار بجوید»

فلچر پزشک نبود،‌ ولی اعتقاد داشت این میزان جویدن به بدن کمک می‌کند بیش‌ترین بهره را از غذاها کسب نماید. به گفته‌ی روچ، «وی اساسا ادعا می‌کرد اگر نصف غذای‌تان را به فقرا بدهید و آن‌ها بتوانند غذاها را کامل‌تر از شما بجوند، حتما بیش‌تر از شما مواد مغذی جذب بدن‌شان می‌شود» ولی پژوهش‌های ماری راچ نتوانست برای تایید نظریه‌های فلچر شواهد کافی به دست بیاورد. وی می‌افزاید: «معده‌‌تان به خوبی می‌تواند از عهده‌ی تجزیه‌ی غذاها و جذب مواد مغذی‌شان بر بیاید»

از لحاظ علم تغذیه، به نظر نمی‌رسد آهسته‌تر غذا خوردن و افزایش تعداد جویدن‌ها بتواند آن‌چنان تاثیری بر جذب بیش‌تر مواد مغذی داشته باشد. ولی پژوهش‌ها نشان می‌دهند این کار می‌تواند به کنترل اشتها و افزایش وزن کمک کند.

طبق یافته‌های برخی پژوهش‌های اولیه، جویدن غذا تا وقتی که «هیچ‌یک از تکه‌های درشت غذا باقی نماند‌» میزان کالری‌‌سوزی را در فرایند گوارش افزایش می‌دهد: حدود ۱۰ کالری اضافه در ازای هر ۳۰۰ کالری غذا. (از سویی دیگر، غذا خوردن سریع هیچ‌ گونه کالری‌سوزی در بر نخواهد داشت). هم‌چنین جویدن بیش‌تر و کامل‌تر غذاها باعث افزایش گردش خون در معده و روده‌ها می‌شود. به نوشته‌ی پژوهشگران این مطالعه، با صرف اندک زمانی بیش‌تر در جویدن غذا، از لحاظ نظری می‌توانید ماهانه ۲۰۰۰ کالری بیش‌تر بسوزانید.

 

بر اساس مطالعه‌ای که نتایج آن در مجله‌ی آمریکایی تغذیه‌ی بالینی منتشر شد، آدم‌های چاق معمولا کم‌تر از آدم‌های لاغر غذای‌شان را می‌جوند؛ حتی اگر میزان غذای مصرفی و هم‌چنین اندازه‌ی لقمه‌های هر دو گروه یکسان باشد. طی این مطالعه، هنگامی که گروه پژوهشی از شرکت‌کنندگان خواستند هر لقمه را ۴۰ بار بجوند،‌ مشاهده نمودند هم آدم‌های لاغر و هم آدم‌های چاق کم‌تر از گذشته غذا می‌خورند. وقتی آن‌ها اندکی بیش‌‌تر از حد معمول غذای‌شان را جویدند، میزان هورمون‌های مربوط به گرسنگی و سیری در دستگاه گوارش‌شان به خوبی و به شکلی مناسب تنظیم شد. پژوهشگران این چنین نتیجه‌گیری کردند که «اصلاح فرایند جویدن می‌تواند به ابزاری موثر در مبارزه علیه چاقی تبدیل شود»

هم‌چنین جویدن اضافی سرعت غذا خوردن را نیز کم می‌کند؛ و این خود، به فواید جویدن بیش‌تر غذا برای سلامتی می‌افزاید. دکتر مینا شاه، استاد تغذیه در دانشگاه تگزاس کریستین،‌ درباره‌ی تاثیرات سرعت غذا خوردن بر میزان غذای مصرفی به مطالعه پرداخت. وی دریافت، آدم‌هایی که تمایل دارند آهسته غذا بخورند، کم‌تر نیز غذا می‌خورند. به گفته‌ی وی، آهسته غذا خوردن به آدم‌ها کمک می‌کند آگاهانه‌تر و سازگار با احساس سیری‌ حقیقی‌شان غذا بخورند.

این کار هم‌چنین می‌تواند به حفظ تناسب اندام کمک نماید. یک گروه پژوهشی دیگر نیز به مدت ۸ سال به مطالعه بر روی گروهی از افراد پرداخت؛ بر این اساس آن‌ها دریافتند در طول دوره‌ی مطالعه، افرادی که آهسته غذا می‌خوردند نسبت به آن‌هایی که با سرعت غذا می‌خوردند، با افزایش وزن کم‌تر مواجه شدند. این نتایج صرف‌نظر از شاخص توده‌ی بدنی افراد، نوشیدنی‌های مصرفی‌شان یا بسامد فعالیت‌های بدنی‌شان به دست آمد. از سویی دیگر، بر اساس نتایج مطالعه، میان غذا خوردن سریع و افزایش ۳۵ درصدی خطر ابتلا به سندرم سوخت و سازی در افراد رابطه‌ی مستقیم وجود دارد؛ این سندرم شامل مجموعه‌ای از مشکلات سلامتی نظیر فشار خون بالا، افزایش قند خون، بالا رفتن کلسترول بد، و افزایش چاقی شکمی می‌شود.

با وجود این‌، نمی‌توان به جرات ادعا کرد سرعت غذا خوردن و تعداد جویدن‌های افراد به تنهایی می‌تواند باعث کنترل وزن و حفظ تناسب اندام شود، و دانشمندان هنوز به تعداد ایده‌آل جویدن هر لقمه‌ی غذا پی نبرده‌اند. ولی به هر صورت، به نظر نمی‌رسد صرف اندک زمانی بیش‌تر برای جویدن غذا – به ویژه اگر از آن دسته افرادی هستید که همیشه پیش از دیگران شام‌شان را تمام می‌کنند – خالی از فایده باشد.

بلاغ نیوز

5 1000
ارسال شده در 21 اردیبهشت 1396 توسط با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • داروهای ضد کلسترول برای دیابتی ها مفید است
  • شیشه و پستانک و عوارض استفاده زیاد از آن
  • اطلاعاتی در مورد بیماری چشمی گلوکوم
  • بهبود خراش مغزی با جویدن آدامس
  • روش های غیر اصولی کاهش وزن در فضای مجازی
  • دکتر مهدی زاد: درد در دوران قاعدگی را جدی بگیرید!
  • تاثیرات مفید شیردهی بر بدن مادر
  • احداث اولین آزمایشگاه واقعیت مجازی در کشور
  • محبوبترین ها

  • درمان خانگی برای تغییر فرم بینی
  • عفونت زایی وسایل ورزشی
  • ویتامین ها و راه و روش مصرف شان
  • آنالایزرهای بیوشیمی را بهتر بشناسیم
  • حاشیه های اجرای طرح تحول سلامت
  • اعتیاد به الکل در چه کسانی بیشتر است
  • دریافت امواج مغزی با تلفن همراه
  • رواج مصرف سیگار الکترونیکی در بین بیکاران انگلیسی
  • رپورتاژ

  • تزریق بوتاکس در کلینیک زیبایی یکتا
  • محصولات پزشکی و بهداشتی شرکت رهاورد دانش پزشکی
  • لیزر بهترین روش در مشکلات دندان های مصنوعی و خانم‌های باردار
  • زیبایی و جوانسازی پوست در کلینیک یکتا
  • دستگاه بخور و لزوم خرید آن برای خانه
  • دندانپزشکی دکترسلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام) است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما پذیرش آگهی