بهبود آرتروز با روش های خانگی

برخی عوامل مختلف در سبک زندگی می توانند باعث پیشرفت آرتروز در بدن شوند. شایع ترین امراض مربوط به مفاصل را در این بخش مورد بررسی قرار خواهیم داد. چند راهکار عملی و ساده برای کنترل آرتروز وجود دارند از جمله می توانیم به استفاده از زردچوبه، طب سوزنی ، مدیتیشن، کمپرس سرد و گرم و ماساژ اشاره کنیم.

اینجا هزاران نفر تونستن به وزن ایده آل برسند

شما به کمک این کلینیک به صورت تضمینی میتونید وزن کم کنید. نه نیازی به ورزش های سخت هست نه قرص و داروی خطرناک، خیلی ساده و بدون دردسر فقط با تکنیک های اختصاصی این کلینیک آنلاین.

مطالعات محققان دانشگاه ساری(surrey)انگلیس به سرپرستی علی مبشری نشان می‌دهد ارتباط مستقیمی بین سوخت و ساز بدن و ورم مفاصل وجود دارد؛ به همین دلیل رژیم غذایی و ورزش به پیشگیری از آرتروز کمک می‌کند.

این مطالعه نشان می‌دهد تغییرات متابولیک (سوخت و ساز) ناشی از زندگی بی‌تحرک و فقر مواد غذایی، می‌تواند منجر به برنامه‌ریزی مجدد سلول‌ها شود و از این طریق با پیشرفت آرتروز مرتبط است. این تغییرات متابولیک در توانایی سلول بر تولید انرژی تاثیر می‌گذارد و باعث می‌شود مقدار زیادی قند تولید شود. قند مازاد زمانی که به انرژی تبدیل نشود، به اسید لاکتیک تبدیل می‌شود.
به گزارش مدیکال ساینس،محققان آرتروز را نوعی بیماری استهلاکی می‌دانند که با افزایش سن رخ می‌دهد و با رژیم غذایی سالم و ورزش منظم قابل کنترل است. این مطالعه نشان می‌دهد سبک زندگی سالم، سوخت و ساز سلول ها، بافت‌ها و اندام‌ها را تغییر می‌دهد و قادر به پیشگیری و کنترل بیماری‌های جدی است.

آرتریت (التهاب مفاصل) به التهاب دردناک در ناحیه مفاصل گفته می شود که یکی از بزرگترین معضلاتی است که افراد به مرور زمان و با گذشت سن با آن مواجه می شوند. شایع ترین دردهای ناشی از آرتروز در نواحی زانو، لگن، ستون فقرات و دست دیده می شود.
استئوآرتریت (آرتروز)، آرتریت روماتویید، آرتریت عفونی، ورم مفاصل پسوریاتیک و نقرس، پنج گروه عمده آرتریت محسوب می شوند. آرتروز شایع ترین نوع آرتریت است.

این التهاب دردناک سبب تورم و اختلال حرکت مفاصل می شود و معمولا در ناحیه دست، زانو، لگن و ستون مهره ها بیشتر است. سه عامل اضافه وزن، سن و آسیب دیدگی مفاصل، مهمترین دلیل بروز آرتروز هستند. استفاده از دارو، ورزش و در موارد حاد، عمل جراحی توصیه می شود.

چند راهکار عملی و ساده برای کنترل آرتروز:

1-رژیم غذایی حاوی زردچوبه

– زردچوبه حاوی یک ماده شیمیایی به نام کورکومین است که با کاهش التهاب، درد مفاصل را کاهش می دهد.

2-طب سوزنی

– تحقیقات نشان می دهد طب سوزنی که از چین باستان برای درمان انواع عارضه ها مورد استفاده قرار می گرفته، قادر به کاهش درد مفاصل است. البته توصیه می شود که این روش تحت نظارت متخصص انجام شود.

3- استفاده از طب سنتی

– استفاده از گیاهانی مانند پنجه شیطان، کندر، گزنه، بروملین و درخت چهل سکه تحت نظر پزشک، به کاهش التهاب و درد مفاصل کمک می کند.

4-ماساژ

– ماساژ منظم یکی از روش هایی است از سفتی و درد مفاصل جلوگیری می کند.

5-کمپرس سرد و گرم

– دوش ولرم صبح سبب انعطاف پذیری مفاصل می شود. همچنین توصیه شده است مقداری یخ درون کیسه پلاستیکی ریخته و درون یک حوله پیچیده شود و روی مفاصل دردناک قرار داده شود تا درد مفاصل کاهش یابد.

6-مدیتیشن

– تکنیک تمدد اعصاب و تمرکز، یکی از مهمترین روش های کاهش درد ناشی از آرتروز است.


همه چیز درمورد گلوکوزامین را بخوانید


برخی از توصیه های پزشکان برای جلوگیری از بروز آرتروز عبارتند از:

– ورزش منظم روزانه به مدت حداقل 30 دقیقه

– انجام حرکات کششی در طول روز

– اجتناب از حمل اشیای سنگین

– استفاده از تشک طبی و استاندارد

– اجتناب از نشستن طولانی مدت پشت کامپیوتر

– پوشیدن لباس گرم در روزهای سرد

– نوشیدن مقدار کافی آب در روز

– درمان انواع کم خونی

– آگاهی از علایم آرتروز

– خوردن صبحانه کامل

– کنترل استرس

– خواب کافی

– محافظت از مفاصل

مواد غذایی که در درمان آرتروز مفید هستند عبارتند از:

– کلم بروکلی

– انواع سبزی ها

– اسید چرب امگا 3

– استفاده از انواع ماهی

– نخود فرنگی

– حبوبات

– کدو

– خربزه

– گردو

– بادام

– لبنیات

– سیب زمینی

– ذرت

– آناناس

– انگور قرمز

– توت فرنگی

– هلو

– تمشک

– انبه

– کیوی

– پرتقال

– طالبی

– زنجبیل

– کنجد

– روغن زیتون

– سنجد

– سیاه دانه

نتایج این مطالعه در نشریه Nature Reviews Rheumatology منتشر شده است.

ایرنا