مشاوره زیبایی
ساختمان پزشکان، دکتر حبیب سهرابی
دکتر حبیب سهرابی
متخصص گوش،حلق،بینی جراح زیبایی بینی
کلینیک یکتا/ساختمان پزشکان
کلینیک یکتا
مجهزترین کلینیک پوست و مو زیبایی با دستگاه لیزر الکساندرایت
ساج
کلینیک ساج
زنان و زایمان
طراح طب
طراح طب
مرکز اسکن و طراحی سه بعدی جراحی زیبایی صورت
کلینیک سیب سبز
کلینیک سیب سبز
آفر ویژه برای پکیجها
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
دکتر مجید صالح
دکتر مجید صالح
متخصص جراحی فک وصورت،زیبایی بینی
ایران نوین
کلینیک ایران نوین
کاشت مو
دکتر هادی صادق /کلینیک
دکتر پژمان هادی صادق و دکتر پریسا هادی صادق
متخصص ارتودنسی
دکتر مقیمی
دکتر مهرداد مقیمی
فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
دکتر عارفی
دکتر وحید عارفی
جراح و متخصص بیماری های لثه
دکتر فرزاد فرامرزی
دکتر فرزاد فرامرزی
فوق تخصص آندوسکوپی و کولونوسکوپی بدون درد
دکتر ادیب
دکتر محمود ادیب
جراح دندانپزشک ایمپلنتولوژیست
گروه پزشکان برنا
دکتر غلامرضا اکبری
پزشک پوست و مو
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
دکتر ایمانی
دکتر محمدتقی ایمانی
فوق تخصص جراحی پلاستیک، زیبایی و ترمیمی
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
کلینیک دندانپزشکی پارسا/ساختمان پزشکان
کلینیک دندانپزشکی پارسا
ایمپلنتوژیست
دکتر عارفی
دکتر وحید عارفی
جراح و متخصص بیماری های لثه
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
دکتر ادیب
دکتر محمود ادیب
جراح دندانپزشک ایمپلنتولوژیست
دکتر ایمانی
دکتر محمدتقی ایمانی
فوق تخصص جراحی پلاستیک، زیبایی و ترمیمی
دکتر هادی صادق /کلینیک
دکتر پژمان هادی صادق و دکتر پریسا هادی صادق
متخصص ارتودنسی
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو ، لیفت با نخ
طراح طب
طراح طب
مرکز اسکن و طراحی سه بعدی جراحی زیبایی صورت
ساختمان پزشکان، دکتر حبیب سهرابی
دکتر حبیب سهرابی
متخصص گوش،حلق،بینی جراح زیبایی بینی
ایران نوین
کلینیک ایران نوین
کاشت مو
گروه پزشکان برنا
دکتر غلامرضا اکبری
پزشک پوست و مو
کلینیک یکتا/ساختمان پزشکان
کلینیک یکتا
مجهزترین کلینیک پوست و مو زیبایی با دستگاه لیزر الکساندرایت
ساج
کلینیک ساج
زنان و زایمان
دکتر مقیمی
دکتر مهرداد مقیمی
فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
کلینیک سیب سبز
کلینیک سیب سبز
آفر ویژه برای پکیجها
دکتر فرزاد فرامرزی
دکتر فرزاد فرامرزی
فوق تخصص آندوسکوپی و کولونوسکوپی بدون درد
دکتر مجید صالح
دکتر مجید صالح
متخصص جراحی فک وصورت،زیبایی بینی

بدست آوردن توانایی به نام پرواز کردن از جمله قدیمی ترین خواسته های انسان ها بوده است؛ انسان اولیه همیشه به دنبال یافتن راهی برای پرواز بوده است. امروزه با کشف هواپیما انسان توانسته است به این آرزوی خود دست یابد اما بدن انسان برای پرواز طراحی نشده است! پس وی چگونه تعادل خود را در حین پرواز حفظ می کند؟ با دکتر سلام همراه باشید.

بدن انسان به لحاظ فیزیولوژیک برای پرواز ساخته نشده است. این نکته را می‌توان از تغییرات عملکرد اعضای مختلف بدن در اثر نیروهای پرواز فهمید. تغییر در مؤلفه‌های پرواز، ازجمله افزایش و کاهش ارتفاع، تغییر سریع در مسیر پرواز، تغییرات سرعت و حتی نحوه جایگیری سرنشینان در هواپیما، عواملی هستند که می‌توانند بر عملکرد بدن انسان در پرواز اثر بگذارند.

چشم، نخستین قربانی

چشم انسان ازجمله حساس‌ترین اعضای بدن محسوب می‌شود که هرگونه تغییر در شرایط محیطی می‌تواند عملکرد مناسب آن را تغییر دهد. می‌دانیم که فشار اتمسفر با افزایش ارتفاع کم می‌شود و این کاهش فشار باعث کاهش فشار نسبی گازهای تشکیل دهنده اتمسفر می‌شود و زمانی که فشار نسبی اکسیژن ـ به‌عنوان مهم‌ترین و حیاتی‌ترین عنصر در حفظ بقای انسان، کم شود ـ چشم نخستین عضو است که تغییر در عملکرد خود را نشان می‌دهد. تداخل دید، کبود شدن زیر ناخن‌ها و لب‌ها، حس سرخوشی کاذب (خنده‌های بی‌دلیل)، حالت تهوع، استفراغ، سرگیجه، سر درد، تصمیم‌گیری نامناسب، کاهش سرعت تصمیم‌گیری، تغییر در رفتارهای شخصیتی، خمیازه و خواب آلودگی، کاهش دایره دید، حس سوزن‌سوزن شدن بدن و عرق‌کردن، همگی ازجمله نشانه‌های نارسایی در سیستم تنفسی انسان هستند. این نارسایی می‌تواند در اثر کمبود اکسیژن در محیط یا بیماری‌های مرتبط به دستگاه گردش خون و هموگلوبین در جذب اکسیژن و انتقال آن به نقاط مختلف بدن مربوط باشد.

گوش داخلی

بینایی، گوش داخلی و اعصاب پوستی، سه حسی هستند که در تشخیص موقعیت به بدن کمک می‌کنند. تغییر در اطلاعات ارسالی توسط این سه عضو به مغز یا ارسال اطلاعات متناقض، باعث می‌شود مغز درک درستی از موقعیت بدن در محیط نداشته باشد و در نتیجه آن را با پردازش و خروجی نادرست نشان دهد. زمانی که چشم، نور ستارگان را به عنوان خط ساحلی فرض می‌کند، بدن تمایل دارد در تاریکی شب از آن به عنوان عاملی برای تنظیم افق استفاده کند. اگر خلبان، هواپیمای خود را با توجه به این خط نور ـ که با افق واقعی چند درجه تفاوت دارد ـ تنظیم کرده و سپس دستگاه افق مصنوعی نصب شده داخل هواپیما را نگاه کند، متوجه خواهد شد در حال گردش به چپ یا راست است. البته دیگر حس‌های مربوط به تشخیص موقعیت نیز پیام‌های متناقضی از این گردش را ارسال می‌کنند که در صورت نبود اعتماد به سیستم‌های ناوبری هواپیما، می‌توانند باعث سردرگمی و عدم تشخیص صحیح موقعیت شود. گوش داخلی با داشتن سه کانال برای نگهداری مایعی به نام آندولنف و مژک‌های دیواره این کانال‌ها برای حس کردن حرکت مایع گوش داخلی، از جمله مهم‌ترین اعضای بدن در تشخیص و برقراری تعادل است. هر کدام از این کانال‌ها، مسئولیت ثبت شتاب حرکت را در یکی از سه بعد فضا برعهده دارند. به این معنی که حتی وقتی با چشمان بسته در محیطی مانند خودرو یا هواپیما قرار می‌گیرید، با افزایش سرعت رو به جلو یا افزایش سریع ارتفاع، مایع گوش داخلی حرکت کرده و حسگرهای موجود در دیواره آن، اطلاعات را به صورت تحلیلی از حرکت به مغز ارسال می‌کنند که در این حالت مغز تصمیم می‌گیرد با انقباض برخی ماهیچه‌های بدن، از زمین‌خوردن انسان جلوگیری کند. در حالی که ممکن است این اطلاعات نادرست بوده و کسانی که فرد مورد آزمایش را نگاه می‌کنند، با صحنه‌ای عجیب و شاید خنده‌دار روبه‌رو شوند.

حفظ تعادل

برای جلوگیری از تداخل پیام‌های ارسالی به مغز و در دست داشتن تحلیل درست از موقعیت، خلبانان باید به دستگاه‌های تشخیص موقعیت و ناوبری هواپیما اعتماد کرده و از باور احساس نادرست در تشخیص موقعیت اجتناب کنند. اگر جزو افرادی هستید که احتمال می‌دهید دچار عدم درک صحیح از موقعیت (بیماری پرواز) خواهید شد، حتما از کسی که کارت پرواز صادر می‌کند بخواهید صندلی کنار پنجره را به شما بدهد. دیدن افق در روز می‌تواند به تحلیل ذهن شما از موقعیت کمک کند.

خلبانان برای جلوگیری از ارسال پیام‌های متناقض به مغز، هنگام گردش هواپیما یا اوجگیری سریع، همواره از خم شدن و تکان دادن سریع سرشان خودداری می‌کنند. شما نیز سعی کنید همین کار را انجام دهید تا از پروازتان لذت ببرید.

منبع: جام جم آنلاین

5 1000
ارسال شده در 30 اردیبهشت 1396 توسط با موضوع عمومی
کد کم چیست؟

آخرین متد ایمپلنت و ارتودنسی در جهان با دستگاه کدکم، ثبت نام برای مشاوره رایگان

اطلاعات بیشتر
دندانپزشکی دکترسلام

درباره ی دکتر سلام

مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما پذیرش آگهی
x