مقوی سازی غذای کودک کودکان بدغذا تغذیه کودک تغذیه صحیح کودک تزیین غذای کودک بد غذایی کودک

یکی از مهم‌ترین مشکلات والدین در رابطه با کودکان تغذیه آن‌هاست. حتما برای شما هم پیش آمده که کودک‌تان به بشقاب غذایی که برای او آماده کرده‌اید لب نزده یا به بهانه سیر بودن از خوردن غذا امتناع کرده است. بسیاری از کودکان نسبت به غذا بهانه‌ گیرند. ذائقه آن‌ها غذاهای جدید را نمی‌پسندد و علاقه به غذاهایی مثل ژامبون، پیتزا یا پاستا باعث می‌شود تمایلی به غذاهای جدید نشان ندهند. شما می‌توانید از تدابیر زیر برای تغییر ذائقه فرزندتان و علاقه مند کردن او به غذاهای مختلف استفاده کنید.

1) روش‌های مختلف را امتحان کنید

– چنانچه می‌خواهید ذائقه فرزندتان تغییر کند، غذاهای مختلف را امتحان کنید. برای این کار بهتر است دستور پخت‌های روزانه خود را کنار بگذارید و کمی خلاقیت به خرج دهید.

– برای مثال، اگر کودک شما نوع خاصی از سبزیجات را دوست ندارد و نمی‌خورد، آن را از برنامه غذایی خانواده حذف نکنید و صورت‌های مختلف پخت آن را امتحان کنید. شما می‌توانید آن را به‌صورت بخارپز، تنوری، داخل سالاد یا سوپ یا مخلوط‌شده با سایر سبزیجات و ادویه‌ها طبخ کنید تا طعم آن کمی دلپذیرتر شود.

– این کار برای انواع گوشت و ماهی هم کاربردی خواهد بود. بوی زخم گوشت را می‌توان با مخلوط‌ کردن آن با انواع سبزیجات یا سس‌ها از بین برد؛ علاوه‌ بر این، می‌توان آن را به‌ صورت کبابی یا پخته مصرف کرد.

در این باره بیشتر بخوانید: مقوی سازی غذای کودک

2) ترکیب کنید!

– مواد غذایی مورد علاقه کودک‌ تان را با موادی که به آن علاقه ندارد، ترکیب کنید. البته باید دقت کنید، برای استفاده از حداکثر شانس خود از ترکیب‌های نامتناسب به‌ شدت خودداری کنید. با ترکیب مواد غذایی که کودک به آن‌ها علاقه ندارد یا مواد ناشناخته‌ای که کودک هنوز طعم آن‌ها را امتحان نکرده است با غذاهای دیگر، می‌توانید آن‌ها را استتار کنید تا کودک طعم آن‌ها را به‌ درستی متوجه نشود. اگر کودک شما پنیر دوست دارد، سبزیجات را با پنیر مخلوط کنید یا اگر به سیب‌زمینی سرخ‌ شده علاقه دارد می‌توانید کمی هویج یا کدوی سرخ‌ شده را هم در کنار آن سرو کنید.

3) زیبایی، حرف اول را می‌زند

– حتما به این نکته توجه کرده‌اید که کودکان اجسام رنگارنگ را دوست دارند و به سمت آن‌ها جذب می‌شوند. بشقاب کودک‌تان را با رنگ‌های زیبا تزیین کنید. برای این کار می‌توانید از ایده‌های جدید و خلاقانه و سبزیجات رنگارنگی مانند هویج، فلفل‌های رنگی، گوجه‌ فرنگی یا سیب‌زمینی کمک بگیرید. می‌توانید به‌ راحتی و با قرار دادن دو عدد زیتون سبز یا سیاه و یک هویج پخته کوچک، پوره سیب‌زمینی فرزندتان را به شکل یک دلقک درآورید.

4) رستوران‌ بازی کنید

– در مراحل خرید یا آماده‌ کردن مواد غذایی از کودک‌تان کمک بگیرید. این کار به کودک شما کمک می‌کند تا علاوه‌ بر آشنا شدن با مواد غذایی استفاده‌ شده در بشقاب غذایی که برای او آماده کرده‌اید، با لمس و حس‌ کردن آن‌ها، با این مواد ارتباط برقرار کند. برای او توضیح دهید که این مواد از کجا می‌آیند و چطور آماده می‌شوند. دستور پخت غذا و بعضی روش‌ها و دستورهای مخفی خود را برای کودک توضیح دهید و اجازه بدهید تا جایی که می‌تواند در پخت غذا سهم داشته باشد. در نتیجه، کودک شما در تمام مراحل طبخ غذا در کنارتان حضور داشته و اشتیاق بیشتری برای چیدن میز و خوردن غذا خواهد داشت.

5) غذاخوردن با خانواده را فراموش نکنید!

– زمان غذا بهترین زمان برای تشویق کودک به غذا‌ خوردن است. غذا را در آرامش و در کنار سایر اعضای خانواده میل کنید. اجازه دهید کودک با بشقاب غذای خود آشنا شود و مواد استفاده‌ شده در غذا را بشناسد. چنانچه فضایی شاد و دلپذیر برای صرف شام مهیا کرده‌اید می‌توانید از آن برای بحث با کودک‌تان بر سر غذایی که دوست ندارد یا تغییر دادن نظر او دربارة غذاهایی که تا به حال امتحان نکرده است، استفاده کنید.

– در آخر باید به این نکته تاکید شود که اجبار کودکان به خوردن غذاهایی که دوست ندارند به‌ هیچ‌ وجه نتیجه مثبتی نخواهد داشت. صبر و حوصله‌ داشتن و صحبت‌ کردن، بهترین روش برای حفظ آرامش خانواده و حل تمام مشکلات است.

مطلب مرتبط: برنامه غذایی کودکان ۷ تا ۱۱ سال

برنامه غذایی کودک ۴ تا ۶ ساله

تهیه و تنظیم: ساناز مطلبی خامنه کارشناس تغذیه و رژیم درمانی

منبع: دکتر سلام

5 1000
ارسال شده در 17 خرداد 1396 توسط با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • تاثیرعادات غذایی و نحوه دریافت مواد غذایی نوجوان
  • درباره سفیدی دندان با پوست موز چقدر اطلاعات دارید؟
  • فواید کدوی تلخ ( خربزه تلخ)
  • تاثیر روحیات مادر بر جنین
  • خاصیت ۶ میوه مهم زمستانی
  • زندگی با عروس سن بالا
  • این خواننده محبوب روی تخت آی سی یو
  • با ورزش از سکته و فشارخون دورشوید
  • محبوبترین ها

  • علاقه مندان به یوگا بخوانند
  • توصیه های کینگ کمالی در خصوص رمز تفکیک عضلات بدون چربی
  • در ورزش و بدنسازی تنفس چه نقشی دارد؟
  • فواید برداشتن گام های بلند
  • بالا بردن لذت ورزش با این کارها
  • باشگاههای ورزشی از نظر بهداشت چگونه باید باشد
  • ارتباط سبکی و سنگینی وزنه و تعداد تمرینات در بدنسازی
  • معرفی ورزشهای باهوش کننده
  • رپورتاژ

  • خدمات جراحی لیزر و عروق دکتر محمدی توفیق
  • هایفو HIFU – لیفت صورت بدون جراحى
  • اصلاح طرح لبخند و دندانپزشکی زیبایی
  • رژیم‌درمانی، پوست و لیزر تخصصی کلینیک سیب سبز
  • مرکز دندانپزشکی لوتوس
  • الو دکتر

    تلگرام دکتر سلام
    دندانپزشکی دکترسلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما