در این قسمت به تفاوت بین استرس و اضطراب می پردازیم، کارشناسان معتقدند که استرس یک عامل محرک برای شروع کار، فعالیت مثبت و تأثیرگذار است. کمتر کسی پیدا می ­شود که بتواند بگويد برای انجام کار و فعالیت خودش استرس ندارد و بودن در موقعیت پرتنش را تجربه نکرده باشد. این استرس­ ها آسیب‌ رسان نیستند و اتفاقا باعث ایجاد جهش در انجام کار می­ شوند، وقتی میزان استرس زیاد می­ شود، دیگر تأثیر مثبت ندارد.

استرس رفته‌ رفته به اضطراب تبدیل می­ شود و می ­تواند منجر به یک اختلال بزرگ شود که کنترل آن به‌ مرور سخت می‌شود. پس اگر در طول روز با استرس‌های کوچک در قبال به‌ موقع انجام‌ دادن کار مواجه هستید، نگران نباشید، اما اگر این استرس شدت پیدا کند و در طول روز دائما تکرار شود، ممکن است حتی به خواب­ های شما هم راه پیدا کند و باعث کاهش کیفیت خواب شما شود. این اضطراب باید درمان شود و با مراجعه به یک متخصص راه‌حلی برای آن پیدا شود.

خواب‌تان را کنترل کنید

شاید برخی از افراد بر این باور باشند که خوابیدن کمتر از هفت ساعت در طول شبانه‌ روز برای‌شان کافی است، این عده احتمالا بر این باورند که نباید خواب شب را در بهترین حالت تجربه کنند و شاید بتوانند آن را با خواب عصر گاهی هم جبران کنند. به عقیده کارشناسان و بنابر آمار جهانی تعداد این دسته از افراد روز به‌ روز در حال افزایش است. خواب شبانه تأثیر زیادی در متابولیسم بدن افراد دارد و تأثیر صددرصدی در عملکرد روز بعد افراد دارد. اگر خواب با استرسی داشته باشید، برای فعالیت ­های روز بعدتان نمی­ توانید درست فکر کنید، درست تصمیم بگیرید و خروجی خوبی داشته باشید. به همین دلیل بهتر است که خواب‌ تان را جدی بگیرید.

در این باره بیشتر بخوانید: رابطه مصرف ماست و کاهش استرس و اضطراب

همه خواب­ ها کابوس نیستند

– اختلالات اضطرابی وقتی راه به خواب­ های ما پیدا می­ کنند، به خواب‌های ما شمایل کابوس می­ دهند. اغلب ما فرق بین کابوس و رویا را نمی­ دانیم، بسیاری از خواب­ های ما شباهتی به کابوس ندارند و صرفا در اثر حجم زیاد کار روزانه و تعدد اتفاقات روزانه در ذهن ایجاد می ­شوند. به همین علت است که کارشناسان نام کابوس را به بیشتر خواب­ هایی که در طول روز می­ بینیم، نسبت نمی­ دهند.

کابوس چه زمانی شکل می­ گیرد

– کابوس در اصل یک مرحله از خواب است که در آن مغز همچنان فعال و در حال پردازش اطلاعات جدید است. در این مرحله تمامی تصاویری که ما می­ بینیم، با احساسات ما همراه می­ شوند و واقعی به نظر می­ رسند. به همین دلیل است كه اغلب ما تصور می­ کنیم واقعی هستند. اغلب کابوس ­ها در مرحله REM در نیمه‌ شب اتفاق می‌ افتند. REM یک مرحله از خواب است که در آن پلک‌ها به‌ سرعت حرکت می­ کنند و ذهن ما مشغول خلق تصاویر و رویا پردازی می‌ شود. تفاوت کابوس و رویا در این است که ما هنگام دیدن رویا اغلب تصاویر مثبت و خوبی که در بیداری آرزوی داشتن‌ شان را داریم، می‌ بینیم، اما کابوس­ ها پر از تصاویر منفی و ناراحت‌ کننده برای هر فرد هستند.

استرس و اضطراب دشمن خواب راحت

– اولین قدم برای دورشدن از کابوس و ایجاد تصاویر شفاف به هنگام خوابیدن، مراجعه به پزشک و ازبین‌ بردن اختلالات اضطرابی در فرد است. همین باعث می­ شود که ما بتوانیم تا حد زیادی کنترل خواب‌ مان را به دست بگیریم. سعی کنید قبل از خواب به هیچ‌کدام از مسائلی که در طول روز شما را درگیر کرده است، توجه نکنید. اگر در محل کارتان استرس دارید، اگر درگیری عاطفی پیدا کردید و یا هر ذهنیت دیگری دارید، بهتر است که آن را رها کنید و به فکر یک خواب راحت باشید.

خوابم یا بیدارم؟

– یکی از مهم­ترین کارهایی که باید در هنگام خوابیدن انجام دهید، این است که دقیقا به ناخودآگاه ذهن‌ تان تلقین کنید که خواب می‌بینید و اين كه دوست دارید خواب‌ تان چه چیزهایی را شامل شود، این کار ذهن شما را از بلاتکلیفی رها می­ کند. احتمالا برای‌ تان پیش‌ آمده که خواب باشید و کابوس ببینید، به‌ محض برخاستن از خواب، چه حس مطبوعی پیدا می­ کنید؟ از این که متوجه می‌شوید خواب بودید و هیچ‌ کدام از تصاویری که دیدید، واقعیت نداشته است. از دیگر توصیه ­های کارشناسانه این است که در طول روز و در هنگام بیداری هم چند باری از خودتان بپرسید که آیا خواب هستید و یا بیدار، این خودآگاهی از بیداری می ­تواند به شما کمک به‌ سزایی کند. حالا ما به شما پیشنهاد می ­کنیم که پیش از خواب به خودتان بگویید که خواب می­ بینید.

در این رابطه بیشتر بخوانید: روش های جانبی تاثیرگذار بر استرس و اضطراب

کابوس از شما دور باد

– از دیگر کارهایی که می­ توان پیش از خواب برای داشتن رویا انجام داد، این است که به هر چیزی که برای تان مطلوب بوده، فکر کنید. اگر می‌خواهید صاحب یک خانه باشید، تصویر آن را برای خودتان پیش از خواب بسازید. کارهایی از این دست می‌تواند به شما در داشتن یک خواب بدون استرس کمک مضاعفی کند.

منبع: مجله زندگی ایده آل

5 1000
ارسال شده در 20 خرداد 1396 توسط با موضوع روانشناسی

پیشنهاد سردبیر

  • آبسه کبدی – علائم و درمان
  • التهاب کبد چه نوع بیماری است
  • درمان کمرویی در سنین پایین
  • رفع شوره سر با این روش های موثر
  • مشکلات ناشی از کم خوابی
  • سلامت ریش و سبیل شما با این کارها
  • حلوای آرد گندم رژیمی
  • تومورهای سرطانی جزو خطرناک ترین پیامدهای سیگار
  • محبوبترین ها

  • پیشگیری از سرطان های کشنده با ترک سیگار
  • ماده مخدر كتامين چیست
  • سیگار را ترک کنید و به سلامتی نزدیک شوید
  • همه آسیب ها و مضرات دود کردن قلیان
  • بهترین راه موفق شدن در ترک سیگار
  • قرص برنج و این آسیب ها
  • تاثیر دود سیگار روی استرس و اضطراب
  • تاثیرات منفی اعتیاد بر اعضای خانواده
  • رپورتاژ

  • متد جدید ترمیم مو فقط در یک جلسه
  • خدمات دندانپزشکی دکتر فريال حاجی زاده
  • خدمات پیشرفته پوست و مو گروه زیبایی برنا
  • بهترین کلینیک تخصصی کاشت مو کدام است ؟
  • معرفی تمام محصولات سان‌سی در نمایشگاه بین‌المللی (25 تا 28 اردیبهشت‌ماه)
  • الو دکتر

    دندانپزشکی دکترسلام
    تلگرام دکتر سلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما