مشکلات شیفت کاری مدیر خطرناک کمبود خواب افراد شاغل رفتارهای ناهنجار محیط کار خطر سلامتی افراد شاغل خطر ساعات کاری طولانی افراد شاغل

این روزها دغدغه بسیاری از مردم پیداکردن کار مناسب است. فردی که مدت‌ها به دنبال یافتن شغل است با اولین پیشنهاد کاری خوشحال می‌شود، اما نکته‌ای که در این میان کمتر به آن توجه می‌شود، حفظ سلامتی است. تعدادی از کارها به مشاغل سخت مشهورند و همان‌طور که از اسم‌شان پیداست به‌ دلیل سختی کار خطراتی را به‌ همراه دارند. اما گاهی اوقات، کار کردن در یک محیط اداری معمولی هم می‌تواند برای سلامتی مضر باشد و در درازمدت فرد شاغل را با مشکلات روحی و جسمی بی‌شماری مواجه کند. پس بهتر است خطراتی که سلامتی‌تان را تهدید می‌کند بشناسید و برای مقابله با آن‌ها اقدامان مناسب را انجام دهید.

کمبود خواب

– پزشکان توصیه می‌کنند هر فرد بالغ در طول شبانه‌روز حداقل باید حدود 8 ساعت بخوابد. اما برخی افراد شاغل به این موضوع توجه نمی‌کنند و به‌ دلیل حجم کاری زیاد مجبورند شب‌ها تا دیر وقت بیدار بمانند یا صبح‌ها زودتر از خواب برخیزند. البته فنجان‌های قهوه و چای هم کمی مقصرند، زیرا با داشتن کافئین آن‌ها را هوشیارتر کرده و کمتر احساس خستگی خواهند کرد، در نتیجه به کم‌خوابی ادامه دهند. گاهی اوقات پیش می‌آید که بدون مصرف محرک‌ هایی مانند قهوه و چای، شب‌ها دچار بی‌خوابی می‌شویم. فکر می‌کنید علت آن چیست؟ متخصصان معتقدند یکی از اولین دلایل بی‌خوابی استرس است؛ به‌ ویژه نگرانی‌هایی که در محیط‌های کاری پیش می‌آید. بیشتر کسانی که از کم‌خوابی رنج می‌برند به خستگی و کسالت روزانه به‌ عنوان بیماری نگاه نمی‌کنند اما این موضوع جدی‌تر از این حرف‌هاست و می‌تواند زندگی شخصی را تحت‌ تاثیر قرار دهد و راندمان کاری را پایین بیاورد. اختلال در عملکرد حافظه، کاهش تمرکز، حوادث کاری، تصادفات و مانند آن‌ها از عوارض کوتاه‌ مدت کم‌خوابی‌اند و در درازمدت ممکن است مشکلاتی مانند بیماری‌های قلبی، افزایش فشار خون، حمله قلبی، سکته مغری، اختلالات و تغییرات خلق‌ و خو و افسردگی را ایجاد کند.

کاهش فعالیت بدنی و چاقی

– ماهیت برخی کارها با نشستن پشت میز و کم‌تحرکی همراه است. نتایج تحقیقات پزشکی نشان می‌دهد اگر فردی در هفته بیش از 40 ساعت پشت میز بنشیند، پس از مدتی چاق می‌شود. این روزها هم خیلی از کارها توسط اینترنت و رایانه انجام می‌شوند و ارتباطات حضوری کمتر شده که همین موضوع به اپیدمی چاقی دامن می‌زند.

– در سال 2010 نیز یک مجله پزشکی آمریکایی پس از تحقیقات مختلف به این نتیجه رسید، بیشتر افراد چاق در محیط‌های کاری نسبت به افراد لاغر راندمان کمتری دارند که در این میان سطح بازدهی مردان چاق نسبت به زنان چاق پایین‌تر است.

مشکلات شیفت کاری مدیر خطرناک کمبود خواب افراد شاغل رفتارهای ناهنجار محیط کار خطر سلامتی افراد شاغل خطر ساعات کاری طولانی افراد شاغل   مشکلات شیفت کاری مدیر خطرناک کمبود خواب افراد شاغل رفتارهای ناهنجار محیط کار خطر سلامتی افراد شاغل خطر ساعات کاری طولانی افراد شاغل

آلودگی هوای داخلی

– خوشبخانه قانون سیگار ممنوع در بسیاری از محیط‌های کاری رعایت می‌شود. در برخی ادارات هم اتاق ویژه‌ای برای افراد سیگاری در نظر گرفته شده تا مزاحم افراد غیرسیگاری نباشند. با وجود این، برخی از افراد به این موضوع توجه نمی‌کنند. قرار گرفتن در معرض دود یک همکار سیگاری تهدیدی برای سلامتی شماست که می‌تواند مشکلات تنفسی و ریوی را به دنبال داشته باشد.

در این باره بیشتر بخوانید: رفع مشکلات تنفسی و این خوراکی ها

خطرات دوری راه

– یکی از بزرگ‌ترین خوشبختی‌ های دنیا این است که از محیط کار تا خانه فقط یک کوچه فاصله باشد. هر چه این مسیر دورتر باشد به همان نسبت خوشبختی دور می‌شود، زیرا فاصله زیاد محل کار تا خانه اثرات روحی و جسمی ناگواری را همراه دارد.

– در این زمینه تحقیقی انجام شده که در آن افراد شاغل از گروه‌های مختلف بررسی شده‌اند. برخی از آنها برای رسیدن به محل کارشان حدود 30 دقیقه و برخی دیگر بیش از یک ساعت در راه بودند. در پایان مشخص شد افرادی که فاصله محل کار تا خانه‌شان دورتر بود، بیشتر در معرض ابتلا به درد کمر و گردن، کلسترول بالا و چاقی قرار داشتند. علاوه‌ بر این، معلوم شد کسانی که مسیر رفت‌ و آمدشان بیش از 90 دقیقه طول می‌کشد، استرس بیشتری دارند و همین عامل بر راندمان کار و لذت از انجام فعالیت‌های روزانه تاثیر منفی می‌گذاشت.

رفتارهای ناهنجار در محیط  کاری

– فرقی نمی‌کند چه شغلی دارید و در کجا کار می‌کنید، به‌ هر‌حال افرادی هستند که همیشه روی اعصاب‌تان راه می‌روند. بیشتر افراد پس از مدتی می‌توانند با این افراد نا‌خواسته کنار بیایند و حتی نسبت به هم رفتار مودبانه‌ای داشته باشند. اما گاهی اوقات، اوضاع از کنترل دو طرف خارج شده و رفتار های غیر دوستانه یا مشاجرات لفظی پیش می‌آید. هیچ‌ کس نزاع‌های محیط کاری را دوست ندارد، زیرا این شرایط برای افرادی که به‌ طور مستقیم به این جریان ارتباط دارند، تنش‌زا و ناراحت‌ کننده است و موجب آزار دیگران و پایین‌ آمدن سطح خلاقیت و راندمان کار می‌شود. کار کردن در چنین محیطی همواره با تشویش و نگرانی همراه است و می‌تواند سبب پرخاشگری و نا آرامی در زندگی خانوادگی شود.

دردهای مزمن

– کارکردن پشت میز به مدت طولانی به بروز دردهای مزمن مانند کمردرد می‌انجامد. نشستن پشت رایانه هم ممکن است به کمر، گردن، مچ و انگشتان آسیب برساند. اگر کارفرما به آسایش کارمندان و خرید میز و صندلی و تجهیزات استاندارد توجه نکند، کارمندان پس از مدتی دچار دردهای مزمن می‌شوند که بر عملکردشان تاثیر می‌گذارد.

مشکلات شیفت‌های کاری

– شیفت‌های شبانه می‌تواند تهدیدی برای سلامتی باشد. تغییرات سوخت‌ و ساز بدن و افزایش احتمال بروز بیماری‌هایی مانند دیابت، امراض قلبی و چاقی از جمله عوارض آن است. از سوی دیگر، ساعت‌ های نامنظم شیفت‌ های کاری در ساعت بیولوژیکی بدن اختلال ایجاد می‌کند و با مشکلات جسمانی، روحی و تغییرات رفتاری همراه است. کم‌خوابی، خستگی از عوارض ناشی از آن‌هاست.

مشکلات شیفت کاری مدیر خطرناک کمبود خواب افراد شاغل رفتارهای ناهنجار محیط کار خطر سلامتی افراد شاغل خطر ساعات کاری طولانی افراد شاغل   مشکلات شیفت کاری مدیر خطرناک کمبود خواب افراد شاغل رفتارهای ناهنجار محیط کار خطر سلامتی افراد شاغل خطر ساعات کاری طولانی افراد شاغل   مشکلات شیفت کاری مدیر خطرناک کمبود خواب افراد شاغل رفتارهای ناهنجار محیط کار خطر سلامتی افراد شاغل خطر ساعات کاری طولانی افراد شاغل

ساعات کاری طولانی

– نتایج تحقیقی در این زمینه نشان می‌دهد افرادی که اول از همه سر کار می‌آیند و آخرین نفر به خانه می‌روند، بالاترین سطح فرسودگی و کمترین سطح خوشحالی را دارند. در این تحقیق مشخص شد افراد پرکاری که حتی تعطیلات هم کار می‌کنند همیشه موفق نیستند و حتی ممکن است خستگی و کسالت ناشی از کار زیاد به ارتباط خانوادگی و سلامت جسمانی‌شان آسیب برساند.

مدیر خطرناک

– در بعضی محیط‌های کاری مدیرانی وجود دارند که حتی حضور و راه‌ رفتن‌شان هم سبب استرس و ناراحتی کارمندان می‌شود. اما راه حل مقابله با این تنش چیست؟ برخی از متخصصان روش‌هایی را برای مقابله با این مشکل توصیه می‌کنند. یکی از آن‌ها رویارویی و گفت‌ و گوی چهره‌ به‌ چهره با این‌ گونه رئیس‌ هاست. وقتی نگرانی و ترس از حضور مدیر از بین می‌رود، محیط کاری رضایت‌ بخش‌تر می‌شود، کارمندان احساس راحتی بیشتری دارند و در نهایت، بازده کاری در گروه‌های سالم افزایش می‌یابد.

منبع: مجله زندگی ایده آل

5 1000
ارسال شده در 24 خرداد 1396 توسط با موضوع عمومی

پیشنهاد سردبیر

  • این نکات را در خصوص ایدز میدانید؟
  • آسیب رسان ها به رابطه جنسی
  • ازهویج و تره چطوری سوپ درست کنیم؟
  • پیشگیری از آلوده شدن مسواک
  • پیامدهای یائسگی زودرس یا بچه‌دار نشدن
  • درباره برچسب های غذا این اطلاعات جامع را بخوانید
  • اصول مقابله با سل با روش های ساده
  • روش های اساسی برای کنترل قند خون در تعطیلات نوروز
  • محبوبترین ها

  • کنترل سلامت قند خون با تمرکز حواس روزانه
  • برای درمان دیابت نوع1 پروتئین ضد التهابی کشف شد
  • اصطلاح پیش دیابت
  • پمپ انسولین چه کارایی دارد؟
  • جراحی بای پس عروق کرونر و بیماران دیابتی مبتلا به بیماری قلبی
  • درمان چاقی و دیابت با فعال سازی سیستم ایمنی
  • پیشگیری از افزایش ناگهانی قند خون بعد ازغذا با خوردن پروتئین
  • مادر باردار و هشدارهایی برای قند خون
  • رپورتاژ

  • مرکز فروش محصولات درمان زخم،دیابت و سوختگی
  • پلی کلینیک شبانه روزی ساج
  • لبخندی کودکانه با دندان هایی سالم
  • جراحی پلاستیک و ترمیمی
  • خدمات پیشرفته پوست و مو گروه زیبایی برنا
  • الو دکتر

    دندانپزشکی دکترسلام
    تلگرام دکتر سلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما