ریشه نگرانی در چیست راه های جلوگیری از نگرانی بیش از حد دلایل نگرانی بیش از حد چگونه نگرانی بیش از حد را درمان کنیم؟ چرا بیش از حد نگران می شویم؟ پیشگیری از نگرانی بیش از حد

در مورد هر چیز کوچک نگرانی بیش از حد بیانگر چه موضوعی می باشد؟ می خواهیم از زاویه ی دید دیگر به این موضوع نگرانی بیش از حد در انسان ها بپردازیم. زاویه ای که تا کنون از آن به این موضوع نگاه نشده است. در این مقاله می خواهیم علل نگرانی بیش از حد در انسان را از دیدگاه علمی بررسی کنیم.

اما قبل از آن چند مثال میزنیم. شما نگرانی بیش از حد دارید به دلیل اینکه از خودتان سوال میکنید چرا در یک کلاس آموزشی فوق العاده شرکت نکردم؟ یا چرا به یک مکان بزرگتر نقل مکان نکردم؟ یا چرا به دنبال یک شغل جدید نگشتم؟

شما هم مورد تصمیم های قبلی خودتان دچار نگرانی بیش از حد می‌شوید، و هم درباره آینده نگرانید که آیا میتوانید بدهی خودتان را بپردازید، یا آیا میتوانید درآمد خود را افزایش دهید، یا به دنبال شغلی که دلخواهتان هست بگردید یا نه.

در نتیجه، این چرخه ی نگرانی بیش ازحد، درمورد گذشته و آینده، مرتبا زمان حال شما را تحت تاثیر قرار میدهد.

اما تمام نگرانی ها کاملا طبیعی است. همه‌ی مردم اینگونه نگرانی ها را دارند، چرا؟ آیا دلیل علمی وجود دارد؟

بله. ما امروزه آنچه را که میخواهیم، خیلی دیر به دست می آوریم و این برخلاف ساختار برنامه ریزی مغز ماست.

ریشه نگرانی در چیست راه های جلوگیری از نگرانی بیش از حد دلایل نگرانی بیش از حد چگونه نگرانی بیش از حد را درمان کنیم؟ چرا بیش از حد نگران می شویم؟ پیشگیری از نگرانی بیش از حد   ریشه نگرانی در چیست راه های جلوگیری از نگرانی بیش از حد دلایل نگرانی بیش از حد چگونه نگرانی بیش از حد را درمان کنیم؟ چرا بیش از حد نگران می شویم؟ پیشگیری از نگرانی بیش از حد

نگرانی بیش از حد به دلیل دسترسی طولانی مدت

مفز ما طوری طراحی شده که بسیاری از تصمیم هایی که ما میگیریم بر این اساس استوار شده است که نتیجه ی سریع داشته باشند . اما امروزه، زندگی مدرن باعث شده که خیلی زود نیتوانیم از انتخاب های خودمان نتیجه رضایت بخش بگیریم. به همین دلیل اکثر نگرانی های ما در مورد چیزهایی ست که در آینده رخ میدهد. با خودمان میگویم اگر الان این تصمیم را بگیرم، فردا یا هفته آینده یا سال آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

ما بیش از حد آینده گرا هستیم ، اما مغز ما نمی‌تواند در مورد آینده ی خیلی دور، فکر یا تصوری داشته باشد و این مسئله باعث میشود میزان استرس خود را بالا ببریم، و در نتیجه دچار نگرانی بیش از حد شویم.

مغز ما مایل به دیدن بازخود سریع تصمیمهایش است

مغز بشر به گونه ای تکامل یافته که برای تصمیم هایی که میگیرد نیاز به دیدن نتیجه ی سریع است. به عبارتی مغز انسان امروز، از زمانی که ما در قارها به صورت گروهی زندگی میکردیم، دارای ساختار تقریبا ثابتی است که نیاز به تغییر شکل دارد.

انسانهای اولیه، نگرانی هایی که داشتند می‌توانستند خیلی سریع با تصمیم های فوری رفع کنند. اینکه کجا پناه بگیرند که از باران خیس نشوند؟ یا اینکه برای امروز چه غذایی پیدا کنند؟

در طول صدها هزار سال، نگرانی های بشر در این دسته قرار میگرفت. اما فقط در ۵۰۰ سال اخیر است که نگرانی های قبلی رفع شده است و نگرانی های جدید جای آنها را گرفته اند.

مدت زمانی که انسان دارای زندگی مدرن شد، آنقدر سریع اتفاق افتاد که مغز ما نتوانست خودش را با آن همگام سازد. تکامل ، یک پدیده ی طولانی مدت و آهسته است که ۵۰۰ سال در مقابل آن بسیار ناچیز است. مغز ما احتیاج به زمان بسیار زیادی دارد که در ساختارش دچار تکامل شود.

نتیجه ی چنین رخدادی، ایجاد خشم، نگرانی بیش از حد، استرس های مضمن و اضطراب همیشگی ما شده است. چرا که بسیاری از چیزهایی که ما نگران آن هستیم، راه حل سریع ندارند و مغز ما برای این مسئله برنامه ریزی نشده است. مغز ما ترجیح می‌دهد راه حل های سریع را بدست آورد.

سوال اینجاست که چگونه میتوان با این عقب ماندگی در تکامل مغزی، مبارزه کرد؟

چه کار میتوان کرد که در مورد آینده دچار نگرانی بیش از حد نداشته باشیم؟

ریشه نگرانی در چیست راه های جلوگیری از نگرانی بیش از حد دلایل نگرانی بیش از حد چگونه نگرانی بیش از حد را درمان کنیم؟ چرا بیش از حد نگران می شویم؟ پیشگیری از نگرانی بیش از حد   ریشه نگرانی در چیست راه های جلوگیری از نگرانی بیش از حد دلایل نگرانی بیش از حد چگونه نگرانی بیش از حد را درمان کنیم؟ چرا بیش از حد نگران می شویم؟ پیشگیری از نگرانی بیش از حد   ریشه نگرانی در چیست راه های جلوگیری از نگرانی بیش از حد دلایل نگرانی بیش از حد چگونه نگرانی بیش از حد را درمان کنیم؟ چرا بیش از حد نگران می شویم؟ پیشگیری از نگرانی بیش از حد

به دنبال چیزهایی باشید که میتوانید آنها را کنترل کنید

زمان آینده‌ی خود را کوتاه کنید و تا حد ممکن چیزها را کوچک تر در نظر بگیرید. مثلا به جای اینکه از خودتان بپیرسد آیا میتوانم بالاخره یک شغل خوب پیدا کنم، از خودتان بپرسید در هفته ی آینده به دنبال چند تا فرصت شغلی میتوانم بروم؟

هدفتان را در طول هفته به پنج قسمت تقسیم کنید و هر بار یک قسمت از آنرا انجام دهید. اگر به شهر جدید نقل مکان کرده‌اید و نگران هستید که آیا میتوانم در این شهر دوست خوبی برای خودم پیدا کنم یانه، توجهتان را بر روی این بگذارید که در طول روز چند نفر را میتوانید ملاقات کنید.

اگر نگران پرداخت وام خانه هستید، تمرکز خود را بر روی این قرار دهید که در طول یک ماه یا یک هفته، چقدر میتوانید پول پس انداز کنید تا وامتان را زودتر بدهید.

ترفند اصلی این است که انرژی خود را بر روی چیزهایی بگذارید که قابل اندازه گیری و شمارش هستند.

به این صورت میتوانید این حس را داشته باشید که بر زندگی خود کنترل دارید. در نتیجه، نگرانی بیش از حد در مورد آینده را از خودتان دور میکنید.

اینکه در طول یک ماه بتوانید ۱۰۰ دلار پس انداز کنید، قطعا تمام مشکلات مالی شما را حل نمیکند، اما باعث ریز شدن مشکلات و دیدن آنها میشود و از شر اینکه مشکلات ناشناخته داشته باشید، رها می‌شوید.

نتایج فوری که به دست می‌آورید را بشمارید

یک لطفی در حق خودتان بکنید و از حالا به بعد به جای تمرکز بر نتایجی که دیر به دست میآید، بر نتایجی که روز به دست میآید تمرکز کنید. همین حالا و از همین هفته، این عادت را شروع کنید. آنرا موکول به آینده نکنید.

نگران سلامتی تان در آینده هستید؟ به جایش شروع کنید به شمارش اینکه در طول روز چه مقدار میوه و سبزیجات تازه استفاده میکنید. یا در طول روز چقدر پیاده روی یا ورزش میکنید.

نگران خرید ماشین جدید هستید؟ به جایش سعی کنید روزانه از ریخت و پاش هایی که داریید، کم کنید. یا مثلا به جای اینکه از بیرون غذا بخرید، همان غذا را در خانه تهیه کنید یا به جای خرید قهوه صبحگاهی در مسیر خانه، آنرا در خانه بخورید.

اینکه مغز شما هنوز خودش را با زندگی مدرن امروزی تطابق نداده است به این معنا نیست که شما به حد کافی باهوش و توانمند نیستید که نتوانید از پس این مشکل برآیید. پس از خواندن این مقاله و به محض اینکه این راه حل ها را در زندگی خود پیاده ساختید، متوجه خواهید شد که مشکل نگرانی بیش از حد ، از زندگی شما آرام آرام حذف میشود.

منبع: مجله قرمز

5 1000
ارسال شده در 29 خرداد 1396 توسط با موضوع روانشناسی

پیشنهاد سردبیر

  • بررسی جزئیات رژیم مایعات
  • کوفته گل کلم کم کالری
  • وزن کردن در این مواقع اشتباه است
  • ژنوتروپين داروي معجزه‌آسا براي رشد كوتوله ها
  • نیاز خردسالان به نوازش
  • حواستان به از بین بردن موهای زائد با این روشها باشد
  • فوت و فن براشینگ مو
  • هوای تهران در وضعیت سالم قرار گرفت
  • محبوبترین ها

  • افزایش بیماران مالزیایی مبتلا به ویروس زیکا
  • تاثیر روابط ایران و روسیه بر حوزه سلامت
  • پرداخت هزینه 250 دلاری یک شخص برای درمان ماهی
  • سندرم نادری که زندگی این زن را مختل کرده است
  • درمان تمام بیماری ها با استفاده از خون بند ناف
  • تماس با سگ ابولایی و ابتلا به بیماری اش
  • درمان و جراحی سرپایی خر و پف توسط این جراح
  • درمان سردرد با این دستاورد جدید
  • رپورتاژ

  • لبخندی کودکانه با دندان هایی سالم
  • فروشگاه تجهیزات پزشکی بازار طب
  • ارائه پیشرفته ترین خدمات دندانپزشکی توسط دکتر راه انجام
  • خدمات دندانپزشکی پیشرفته توسط دکتر فرهت مجید فر
  • پوستی به لطافت و درخشندگی ابریشم
  • الو دکتر

    دندانپزشکی دکترسلام
    تلگرام دکتر سلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما