دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو پلاسماجت
ایران نوین – رجایی
لاغری با دستگاه یا رژیم
کلینیک ایران نوین
دکتر وفایی
دکتر حمیدرضا وفایی
جراحی پلاستیک و ترمیمی (لیپوماتیک)
کلینیک ساج
پلی‌کلینیک شبانه‌روزی ساج
هر آنچه شما می‌خواهید
کلینیک شارلوت
کلینیک شارلوت
کلیه خدمات پوست،مو و زیبایی
دکتر فرزاد حسینی
دکتر فرزاد حسینی
لیفت صورت
دکتر محسن پور حقیقی
دکتر محسن پور حقیقی
متخصص دندان پزشکی ترمیمی و زیبایی
دکتر علیرضا فقیهی
دکتر علیرضا فقیهی
جراحى زيبايى بينى ( رينوپلاستى)
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
آزمایشگاه نیلو
آزمایشگاه نیلو
اختلالات اسيد امينه
کلینیک دندانپزشکی رویال
کلینیک دندانپزشکی رویال
دکتر گوگانی
دکتر صابر سید گوگانی
متخصص ارتودنسی
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
دکتر نوروزعلی
دکتر علیرضا نوروزعلی
جراح - دندانپزشک

عواقب مصرف زیاد ویتامین B عوارض زیاده روی در مصرف ویتامین ها زیاده روی در مصرف ویتامین D چه خطراتی دارد خطرات ناشی از زیاده روی در مصرف ویتامین A   این موضوع بر هیچکس پوشیده نیست که ویتامین ها فواید بسیاری برای بدن دارند و می توانند از سرطان پیشگیری کنند ولی اگر در مصرف آن ها زیاده روی شود قطعا جواب منفی خواهد داد و حتی می تواند سرطان زا باشد. عوارض زیاده روی در مصرف انواع ویتامین ها را در این مقاله برایتان گردآوری کرده ایم.

مولتی ویتامین ها

نباید روزانه بیش از یک مولتی ویتامین مصرف کنیم. مصرف روزانه بیش از یک مولتی ویتامین در دراز مدت منجر به عوارض خطرناکی می شود. بیشترین خطر هم مربوط به زیاده روی در مصرف مولتی ویتامین های حاوی آهن یا کلسیم است.

مسمومیت کلسیمی عوارضی مثل شکم درد، ضعف استخوان ها، یبوست، نامنظم بودن ضربان قلب و افسردگی،‌ دارد. زیاده روی در مصرف آهن یکی از خطرناکترین موارد مصرف بی رویه مواد معدنی می باشد که می تواند به اسهال، تخریب کبد، کاهش فشار خون و حتی کما منجر شود.

ویتامین C

گرچه همونطور که گفته شد، مقادیر اضافی اون از طریق ادرار دفع می شود اما خالی از عارضه هم نیست و ممکن است که عوارضی نظیر اسهال، حالت تهوع و استفراغ، سوزش سر دل، انقباض عضلات، سردرد، بیخوابی و سنگ کلیه رو به دنبال داشته باشد.

یک فرد معمولی، به روزانه ۶۵ تا ۹۰ میلی گرم ویتامین C نیاز دارد. این مقدار رو می توان از طریق خوردن یک پرتقال بزرگ یا یک فنجان فلفل دلمه ای خرد شده، تأمین کرد.

ویتامین A

به هیچ وجه در مصرف این ویتامین زیاده روی نکنید. ویتامین A، محلول در چربی است و برای استفاده بدن باید در کبد مورد فرایندهای خاصی قرار بگیرد. مقدار زیاد این ویتامین برای بدن سمی است. تحقیقات نشان می دهند که ویتامین A در دو شکل بتا کاروتن و رتینول (از مشتقات این ویتامین)، می توانند سرطان زا باشند. مقدار زیاد رتینول با نارسایی های مادرزادی، ضعف استخوان ها و تخریب کبد، در ارتباط است.

ویتامین E

عواقب مصرف زیاد ویتامین B عوارض زیاده روی در مصرف ویتامین ها زیاده روی در مصرف ویتامین D چه خطراتی دارد خطرات ناشی از زیاده روی در مصرف ویتامین A

افراط در دریافت ویتامین E با بروز سرطان در ارتباط است. این ویتامین هم محلول در چربی است و از منابع غذایی مثل گوشت، تخم مرغ و سبزیجات، تأمین می شود.

بنابراین،‌ معمولاً‌ مردم دچار کمبود ویتامین E نمی شوند. یک فرد معمولی به روزانه ۱۵ میلی گرم از این ویتامین نیاز دارد. سوء مصرف این ویتامین منجر به اختلال در لخته شدن خون و قرار گرفتن در معرض خطر خونریزی، می شود. همچنین، احتمال بروز سرطان ریه و پروستات رو هم افزایش می دهد.

ویتامین D

برخلاف ویتامین E، کمبود ویتامین D بسیار شایع است. تخمین زده می شود که از هر چهار نفر،‌ سه نفر به کمبود ویتامین D مبتلا هستند.

پس استفاده از مکمل این ویتامین، چیز بدی نیست. اما اگر روزانه بیش از ۵۰۰۰۰ واحد از اون مورد استفاده قرار بگیرد، برای بدن سمی می باشد. مسمومیت ویتامین D منجر به ورود کلسیم زیاد به خون و ضعف استخوان ها، سنگ کلیه، حالت تهوع، مشکلات کلیوی و رسوب کلسیم در بافت های نرم بدن می شود.

ویتامین B

ویتامین B انواع مختلفی دارد اما بیشترین محدودیت رو برای مصرف اسید فولیک (ویتامین B9) و ویتامین B6 در نظر می گیرند.

ویتامین های B مانند ویتامین C، محلول در آب هستند اما زیاده روی در مصرف اونها عوارضی رو به دنبال دارد. به عنوان مثال، افراط در دریافت اسید فولیک با بروز سرطان در ارتباط است. همچنین،‌ می تواند به مشکلات معده، اختلال در خواب، خارش و جوش پوستی و تشنج، منجر شود. مصرف بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلی گرم ویتامین B6 هم منجر به تخریب سلول های عصبی می شود.

پس هیچ وقت بدون صلاحدید و مشورت پزشک اقدام به مصرف مولتی ویتامین و انواع قرص ها و مکمل های ویتامین نکنید و حتماً مقدار مصرف رو با پزشک خود چک کنید تا از خطراتی که بخشی از اونها در این پست برشمرده شد، در امان باشید.

منبع: سلامتی

5 1000
ارسال شده در 1 تیر 1396 توسط با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • انتخاب بادام هندی مناسب
  • علل کاهش روابط اجتماعی بین ایرانیان
  • حرکات نوزاد چگونه باید باشند
  • آیا واقعاً با رژیم غذایی رنگ چشم تغییر میکند؟
  • خواص زیره را باهم مرور کنیم
  • درمان بیماری های گوارشی به کمک طب سوزنی
  • یاد بگیریم، چگونه با قلبمان رفتار کنیم
  • خوردن چه تعداد ایبوپروفن در روز بلامانع است
  • محبوبترین ها

  • تحريم دستفروش ها، راه مقابله با قاچاق دارو
  • ساخت واكسن براي مسموميت بيماري ايكولي
  • بررسی تاثیر آسپرین بر تارهای صوتی
  • گرایش افراد به مصرف دگزامتازون در این فصل
  • رادیو داروهای تولید داخل از نوع خارجی خالص‌تر است
  • داروهاي معده با كاهش توان ذهني در افراد مسن مرتبط است
  • آگاه نكردن پزشكان از مصرف داروهاي مسكن، خطرناك است
  • دارويي براي تقويت عملكرد افراد مبتلا به سندرم دان ساخته شد
  • رپورتاژ

  • استفاده از لوازم آرایشی در بارداری
  • به اندام خود زیبایی دوچندان ببخشید
  • کلینیک ارتودنسی دکتر گوگانی
  • ليزر موهای زائد با الکس کوترا
  • ارائه خدمات ویژه سلامت و زیبایی دندان در کلینیک دیبا
  • ارکید
    تلگرام دکتر سلام
    دندانپزشکی دکترسلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما
    x