tarbyat-badani

دوره آموزشی مربوط به بدن انسان، است که در طول آموزش ابتدایی و متوسطه  یادگیری روانی حرکتی در یک بازی و یا جنبش محیط اکتشاف به ارتقاء سطح سلامت را تشویق می کند

تربیت‌بدنی گونه ای تربیت است که به‌ واسطه آن  فعالیت های ورزشی مجموعه وجود انسان را مورد تربیت قرار می دهد.تربیت‌ بدنی فرایندی است آموزشی ـ تربیتی که هدف آن بهبود بخشیدن به رشد همه‌ جانبه انسان از طریق فعالیت های جسمانی است. تربیت بدنی شامل کسب و پردازش مهارت های حرکتی، توسعه و نگهداری آمادگی جسمانی برای تندرستی و سلامت، کسب دانش های علمی درباره فعالیت های جسمانی و تمرین و توسعه تصور و ذهنیت مثبت از فعالیت های جسمانی به عنوان وسیله ای برای اجرا و عملکرد انسان است.

تربیت بدنی علمی است منظم اصولی و تدریجی که به منظور تقویت کامل بدن بالا بردن عوامل جسمانی بارور نمودن استعدادها و پرورش صفات اخلاقی از سن کودکی تا پیری ادامه دارد.

زیر مجموعه‌های متعارف  تریت بدنی عبارتند از:

۱- روان‌شناسی ورزشی: از یافته‌های روان‌شناسی و انسان‌شناسی برای مطالعه رفتار ورزشی استفاده می کند. روان‌شناسی ورزش به رشد جامع فرد، یادگیری حرکتی و اجرا توجه دارد و روان‌شناسان ورزش عوامل روان‌شناختی مؤثر بر یادگیری، اجرا و مهارت های حرکتی را بررسی می کنند.

۲-  جامعه‌شناسی ورزشی: عبارت است از بررسی نقش ورزش در جامعه است. جامعه‌شناسان ورزشی آثار متقابل ورزش و نظام های تربیتی، سیاسی، اقتصادی و رسانه‌های گروهی و ارتباط جمعی را مورد بررسی قرار می دهند.

۳-  تعلیم و تربیت: عبارت است از بررسی و مطالعه روش آموزش و تعلیم و تربیت ورزش که به بررسی دوره تحصیلات، آموزش تربیت معلم، ارزیابی، مدیریت و سازمان‌دهی در تربیت‌بدنی و ورزش می پردازد.

۴-  فلسفه تربیت‌بدنی و ورزش: با تجزیه و تحلیل، نقد و بررسی مسائل و ارزیابی عقاید، باورها و ارزش های ورزشکاران و تربیت‌بدنی سروکار دارد. ‌

۵- یادگیری حرکتی: به عوامل مؤثر بر کسب و اجرای مهارت های حرکتی توجه دارد. شناخت مراحل یادگیری و  روش تسهیل یادگیری از مسائل مورد علاقه متخصصان یادگیری حرکتی است.

۶- رشد و تکامل حرکتی: به بررسی عوامل مؤثر بر تکامل قابلیت های حرکتی پایه می‌پردازد. متخصصان تکامل حرکتی تأثیر متقابل عوامل ژنتیکی و محیطی بر قابلیت اجرای مهارت های حرکتی را به روش طولی و عرضی بررسی می کنند.

۷- فیزیولوژی ورزشی: یا فیزیولوژی کاربردی، اثر تمرینات و موقعیت کاری بر بدن انسان را مورد مطالعه قرار می دهد. فیزیولوژیست ها در ورزش ظرفیت هوازی، خستگی و پاسخ های فیزیولوژیکی ورزشکار به برنامه‌های مختلف را بررسی می کنند.

۸- طب ورزشی: عبارت است از رابطه طبی بین فعالیت جسمانی و بدن. طب ورزشی اثر فعالیت جسمانی بر بدن و عوامل مؤثر بر اجرا را مورد مطالعه علمی قرار می دهد. این نوع طب، تأثیر محیط، داروها و رشد فعالیت های جسمانی را بررسی می کند و با پیشگیری از آسیب، درمان و بازپروری در ارتباط است.

۹- بیومکانیک ورزشی: عبارت است از مطالعه نیروهای مؤثر بر بدن انسان و تأثیر این نیروها. بیومکانیک به بررسی علمی حرکات، سیستم عضلانی اسکلتی، کاربرد قوانین فیزیک در حرکت انسان و جابجایی ابزار ورزشی و تجزیه و تحلیل مکانیکی فعالیتی می پردازد.

۱۰- تربیت‌بدنی تطبیقی: توانایی ها و محدودیت های افراد دارای نیازهای ویژه و معلول را مورد بررسی قرار می دهد، همچنین به طراحی برنامه‌های مناسب برای این دسته از افراد که قادر به انجام فعالیت، همسان افراد عادی نیستند می پردازد.

tarbyat-badani1

حوزه های وابسته تربیت بدنی

تندرستی (بهداشت)

آموزش بهداشت، ‌آمادگی کلی فرد یعنی بهداشت جسمانی، ذهنی،اجتماعی، هیجانی و روانی را در نظر دارد. بهداشت دارای سه بخش آموزشی، خدماتی و بهداشت محیط‌‌ زیست است.

تفریحات سالم

فعالیت های اختیاری که به وسیله آن ها فرد از نظر روحی و جسمی بازپروری می‌شود برای تمام رده‌های سنی ضروری است. با تفریحات سالم، افراد استفاده مفید و سازنده از اوقات فراغت را یاد می گیرند .

حرکات موزون

حرکات موزون سومین حوزه وابسته به تربیت‌بدنی و ورزش است. این حرکات فعالیت های عمومی هستند آمیخته‌هایی از حرکت و هنر، حرکات موزون یعنی بیان زیبایی شناسی در قالب حرکت.

منبع-http://www.elmevarzesh.com