کلینیک دیبا
دندانپزشکی دیبا
دکتر افشین قرایی
افشین قرایی
آزمایشگاه نیلو
آزمایشگاه نیلو
دکتر نداف کرمانی
دکتر مجید نداف کرمانی
دکتر وحید عارفی
دکتر وحید عارفی
دکتر نوروزعلی
دکتر علیرضا نوروزعلی
دکتر محمدرضا کاظمی
دکتر محمدرضا کاظمی
دکتر عامری
دکتر محمدحسن عامری
دکتر گوگانی
دکتر صابر سید گوگانی
کلینیک ساج
پلی‌کلینیک شبانه‌روزی ساج
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
دکتر رضا شعبان‌پور
دکتر رضا شعبان‌پور
نیلوفر داوودپور
دکتر نیلوفر داودپور
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو

لاغری

کسانی که می خواهند وزن خود را کاهش دهند باید هفته ها و ماه ها صبر کنند تا فرایند آهسته کاهش وزن سالم اتفاق بیافتد. ولی این به معنی نیست که نمی توانید برای افزایش سرعت آن گام های بردارید. در این بخش از دکتر سلام 15 روش برای کاهش وزن را آماده کرده ایم. با ما همراه شوید.

در کل لاغر شدن در واقع انتخاب و تغییرات زیاد کوچکی است. نباید منتظر باشید تا این تغییرات سراغ شما بیاید بلکه باید خودتان دست بکار شوید.

در زیر به ۱۵ روشی که در کمتر از ۱۵ دقیقه به کاهش وزن کمک میکنند، میپردازیم:

۱. تقویم خود را چک کنید

برنامۀ خود را چک کنید تا ببینید برای هفتۀ آینده چه چیزی در انتظار شماست.

اگر برنامه ای دارید که سبب بهم خوردن رژیم غدایی تان میشود – مانند داشتن رزرواسیون شام و یا داشتن جلسه در تایمی که به انجام فعالیت های فیزیکی اختصاص داده اید – برنامه ریزی کنید تا این شرایط را جبران کنید. مثلا میتوانید زودتر از خواب بیدار شوید تا کمی پیاده روی کنید ویا میتوانید در رستوران منو را بررسی کنید و غذایی سالم سفارش دهید.

2. جذب نور خورشید( آفتاب گیری)

قبل از اینکه به محل کار بروید و پشت میزتان بنشینید، چند دقیقه بیرون بایستید؛ با این کار ممکن است بیسکویت های اتاق استراحت کمتر ما را وسوسه کنند. همانطور که معلوم است، قرار گرفتن در معرض آفتاب صبحگاهی با کاهش وزن و اشتها مرتبط است. اتومبیل خود را کمی از محل کار خود دورتر پارک کنید ویا یک ایستگاه زودتر از اتوبوس پیاده شوید تا بتوانید زیر نور خورشید پیاده روی کنید.

۳. دستور پخت های جدید پیدا کنید

وعده های اصلی و میان وعده های تازه خوشمزه را جستجو کنید، خوردنی های وسوسه انگیزی مانند کاپ کیک و ناچو. این دستور پخت ها را در آشپزخانه در تختۀ مربوط به غذاهایی که دوست دارید بچسبانید.

۴. بعد ناهار پیاده روی کنید

پیاده روی

قدم زدن با سرعت تند به مدت ۱۵ دقیقه حدود ۷۰ کالری می سوزاند. این کار را هر روز انجام دهید و هر هفته ۴۹۰ کالری بسوزانید( که معادل یک دسر بستنی موز خامه ای است).

۵. برای طول هفته میان وعده های سالم آماده کنید

آجیل و میوۀ خشک در کیسه های جداگانه آماده کنید. سبزیجات خام را بشویید و خرد کنید. داشتن میان وعده های تازه و آماده به این معنی است که شما مجبور به استفاده از غذاهای ناسالم و مانده یخچال نیستید.

۶. به یکی از دوستانتان زنگ بزنید

میل به غذاهای ناسالم زیاد طول نمیکشد و حتی اگر چیزی یا کسی را داشته باشید که باعث دوری شما از مصرف تنقلات ناسالم میشود، سریع تر و راحت تر میتوانید مصرف آنها را کنار بگذارید.

۷. انجام مدیتیت( به فکر فرو رفتن) برای دور کردن استرس

وقتی سعی دارید که لاغر شوید، چند دقیقه را بدون انجام کاری بگذرانید! بله درست خواندید! فعالیت های آرام کردن و ساکت شدن مانند مدیتیشن(Meditation) اثر هورمون کورتیزول( هورمون استرس که تمایل به چاقی و مصرف میان وعده های شکردار و شیرین را افزایش میدهد) را خنثی میکند.

۸. چوب گردگیری را بدست بگیرید!

گردگیری؛ تی کشی؛ جارو کشیدن. تمیزکاری فعالیت صحیحی است! با ۱۵ دقیقه، انجام گردگیری ۲۵ کالری، جارو کشیدن ۴۵ کالری و یا شستن لباس با دست ۱۰۰ کالری میتوانید بسوزانید.

۹. پختن غذای کوینوا(Quinoa)

پختن غذای کوینوا ۱۸ دقیقه طول میکشد و یکی از سریع پخت ترین غذاهایی است که سبب سوختن بیش از ۱۰۰ کالری در روز میشود.

۱۰. به باغچه خود رسیدگی کنید( باغبانی کنید)

باغبانی

چیدن علف های هرز و گیاهان مزاحم هم باعث زیباتر شدن باغچه تان میشود و هم سبب سوزاندن ۶۰ کالری در ۱۵ دقیقه میشود. همچنین فعالیت های نشست و برخواست باغبانی ماهیچه های ران را سفت میکند.

۱۱. شیرین کننده های بهتری بخرید

پاکت شکر خود را دور بیندازید! و پاکت استویا(Stevia) را به سبد خرید خود بیافزایید. تحقیقات نشان میدهند، برخلاف شکر تصفیه شده، شیرین کننده های طبیعی و بدون کالری سطح قند خون را نرمال نگه میدارند و تمایل به مصرف شیرینی را کاهش میدهند.

۱۲. انجام فعالیت های سبک(free weights)

اگر مشکل قلبی دارید، فرصت کاهش وزن سریع را از دست میدهید! تمرین های مقاومتی بافت های عضلانی ضعیف و لاغر را که کالری و چربی بیشتری را میسوزانند، میسازد.

13. زودتر بخوابید

خوابیدن

هر شب ۱۵ دقیقه زودتر به رختخواب بروید تا زمانیکه بتوانید ۷ تا ۸ ساعت خواب عمیق داشته باشید. با این کار میتوانید تا صبح خوب استراحت کنید. محرومیت از خواب انگیزه را از بین میبرد و تمایل به خوردن را افزایش میدهد. براساس مطالعه ای، افرادی که خواب کمی دارند روزانه ۳۰۰ کالری بیشتر مصرف میکنند.

14. لامپ چراغ را عوض کنید

براساس مطالعه ای، فضاهایی با روشنایی خوب انتخاب چیزهای سالم را بیش از ۲۴ درصد افزایش میدهد. لامپ های کم نور را با لامپ های پرنورتر عوض کنید. اکنون سالاد از مک و پنیر جذاب تر به نظر میرسد!

۱۵. تغییر در صفحه های اجتماعی

سایت ها و وبلاگ های مورد علاقه خود را دنبال کنید تا الهام های خوبی بگیرید و از افرادی که شما را به تغییر عقیده وسوسه میکند فاصله بگیرید، مانند کسی که هر روز از دسرهای خانگی خود عکس به اشتراک میگذارد. مطمئن باشید اینها موثرند؛ شما مجبور نیستید هرروز با این عکس ها مواجه شوید. طبق مطالعه ای دیدن عکس غذاهایی با کالری بالا میتواند تمایل به خوردن غذاهای ناسالم را افزایش دهد؛ پس این صفحه ها را دنبال نکنید.

منبع: سلامتی

5 1000
ارسال شده در 4 تیر 1396 توسط با موضوع سلامت اعضای خانواده

ارکید
تلگرام دکتر سلام
دندانپزشکی دکترسلام

درباره ی دکتر سلام

مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما
x