دکتر نداف کرمانی
دکتر مجید نداف کرمانی
کلینیک دیبا
دندانپزشکی دیبا
دکتر نوروزعلی
دکتر علیرضا نوروزعلی
دکتر افشین قرایی
افشین قرایی
کلینیک ساج
پلی‌کلینیک شبانه‌روزی ساج
دکتر رضا شعبان‌پور
دکتر رضا شعبان‌پور
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
دکتر محمدرضا کاظمی
دکتر محمدرضا کاظمی
دکتر گوگانی
دکتر صابر سید گوگانی
نیلوفر داوودپور
دکتر نیلوفر داودپور
دکتر عامری
دکتر محمدحسن عامری
آزمایشگاه نیلو
آزمایشگاه نیلو
دکتر وحید عارفی
دکتر وحید عارفی

تخمه هندوانه

هندوانه یکی از میوه های آبدار است که خواص درمانی بی نظیری دارد. تخمه هندوانه هم دارای خواص زیادی می باشد که منبع پروتئین، ویتامین B و مواد معدنی است. در این مقاله از دکتر سلام به فواید تخمه هندوانه بر سلامتی بدن پرداخته ایم. توصیه ما این است که این بخش را از دست ندهید.

هنگامی که به خواص هندوانه برای سلامتی فکر می کنید، احتمالا به فکر تخمه یا دانه هایش نیستید. احتمالا در مورد شیرینی و آبدار بودن هندوانه فکر می کنید و از دنیای خواص تخمه هندوانه برای سلامتی تان بی خبرید، پس بخوانید:

مواد مغذی موجود در تخمه هندوانه

واقعیت این است که تخمه هندوانه هنگامی که خشک شده و بو داده شود، یک میان وعده غنی است. وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا the United States Department of Agriculture، لیستی از مواد مغذی موجود در تخمه هندوانه تهیه کرده است:

پروتئین موجود در تخمه هندوانه

تخمه های هندوانه غنی از پروتئین هستند، 1 لیوان تخمه خشک شده حاوی 30.6 گرم پروتئین است که 61 درصد نیاز روزانه ما را تامین می کند. پروتئین موجود در تخمه های هندوانه حاوی چندین اسید آمینه است که یکی از آن ها آرژنین arginine است. با این که بدن مقداری آرژنین تولید می کند، مرکز تحقیقاتی Medline Plus می گوید که ولی وجود آرژنین اضافه می تواند به بسیاری از فرایندها در بدن کمک کند و حل برخی از مشکلات جسمی را تسهیل نماید. برخی از خواص درمانی آرژنین شامل: تنظیم فشار خون و درمان بیماری عروق کرونر قلب است.
دیگر اسید آمینه های تشکیل دهنده پروتئین تخمه هندوانه:

  1. تریپتوفان tryptophan
  2. گلوتامیک اسید glutamic acid
  3. لیزین lysine

ویتامین B

تخمه هندوانه همچنین سرشار از ویتامین های گروه B هستند. انجمن سرطان آمریکا The American Cancer Society گزارش می دهد که ویتامین B برای تبدیل مواد غذایی به انرژی و دیگر عملکردهای مهم بدن لازم است. بیشترین ویتامین B موجود در تخمه هندوانه نیاسین niacin است،1 فنجان تخمه خشک شده هندوانه حاوی 3.8 میلی گرم نیاسین است که 19 درصد نیاز روزانه را تامین می کند. نیاسین برای حفظ سیستم عصبی، سیستم گوارشی و سلامت پوست مهم است.
دیگر ویتامین های گروه B تخمه های هندوانه:

  1. فولات folate
  2. تیامین thiamin
  3. ریبوفلاوین riboflavin
  4. ویتامین B6
  5. اسید پانتوتنیک pantothenic acid

هندوانه

مواد معدنی

مواد معدنی موجود در تخمه هندوانه فراوانند. منیزیم فراوان ترین ماده معدنی موجود در تخمه هندوانه است. مقدار 556 میلی گرم یا 139 درصد نیاز روزانه آن هم فقط در 1 فنجان تخمه خشک شده هندوانه. بر اساس گزارش موسسه ملی بهداشت the National Institutes of Health، منیزیم به تنظیم فشار خون و سوخت و ساز کربوهیدرات ها کمک کرده و تاثیر مثبت بر قند خون دارد.

دیگر مواد معدنی موجود در تخمه های هندوانه:

  1. فسفر
  2. آهن
  3. پتاسیم
  4. سدیم
  5. مس
  6. منگنز
  7. روی

چربی ها

شگفت انگیز ترین نکته در مورد دانه هندوانه مقدار چربی موجود در آن است. در یک فنجان تخمه خشک شده هندوانه ، 51 گرم چربی است که 11 قسمت آن چربی اشباع است و سایر چربی ها تک غیر اشباع ، چند غیراشباع و اسیدهای چرب امگا 6 می باشد. انجمن قلب آمریکا The American Heart Association گزارش می دهد که چربی های تک و چند غیر اشباع کلسترول خون را کاهش می دهند و اسیدهای چرب امگا6 می توانند در کاهش فشار خون موثر باشند.

تنها اشکال مصرف تخمه هندوانه در مقدار کالری موجود در 1 لیوان آن است – با مصرف یک لیوان تخمه هندوانه بیش از 600 کالری دریافت خواهید کرد.

منبع: سیمرغ

5 1000
ارسال شده در 15 تیر 1396 توسط با موضوع خواص میوه و سبزیجات

ارکید
تلگرام دکتر سلام
دندانپزشکی دکترسلام

درباره ی دکتر سلام

مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما
x