نیلوفر داوودپور
دکتر نیلوفر داودپور
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
دکتر رضا شعبان‌پور
دکتر رضا شعبان‌پور
دکتر نوروزعلی
دکتر علیرضا نوروزعلی
دکتر محمدرضا کاظمی
دکتر محمدرضا کاظمی
آزمایشگاه نیلو
آزمایشگاه نیلو
کلینیک دیبا
دندانپزشکی دیبا
دکتر گوگانی
دکتر صابر سید گوگانی
دکتر وحید عارفی
دکتر وحید عارفی
دکتر عامری
دکتر محمدحسن عامری
دکتر افشین قرایی
افشین قرایی
دکتر نداف کرمانی
دکتر مجید نداف کرمانی
کلینیک ساج
پلی‌کلینیک شبانه‌روزی ساج
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
افراد بسیار زیادی در سطح جامعه هستند که از کمرویی رنج می برند. این اختلال شخصیتی می تواند بسیار مشکل آفرین باشد و در مواقع مختلف گربیان گیر شما شود. کمرویی به علل مختلفی در فرد ایجاد می شود، اما راهکار هایی اساسی وجود دارند که با انجام آنها خواهید توانست بر این اختلال غلبه کنید که در ادامه به تشریح آنها خواهیم پرداخت. با دکتر سلام همراه باشید.

افراد بسیاری هستند که از کمرویی رنج می‌برند ولی برخی آن را پنهان کرده و در برخی دیگر بیشتر قابل مشاهده است. خجالتی بودن و گریز از تعاملات اجتماعی با رشد تکنولوژی افزایش نیز یافته است چرا که این روزها می‌توان به سادگی پشت کامپیوتر پنهان شده و از برخوردهای رو در رو با دیگران گریخت و در نتیجه فرد فرصت تمرین مهارت‌های اجتماعی را بیش از قبل از دست می‌دهد. افراد کمرو از لذت معاشرت با دیگران محروم بوده و از عدم اعتماد به نفس نیز رنج می‌برند. اکثر آدم‌های خجالتی وقت و انرژی بسیار زیادی را صرف پنهان‌کردن کمرویی خود می‌کنند اما با انجام برخی تمرینات و توجه به نکات خاصی می‌توان شرایط را تغییر داد.

تعریف کمرویی

به دستپاچه شدن در مقابل افراد و احساس ناراحتی کردن در حضور دیگران کمرویی گفته می‌شود. برخلاف درو‌نگرایان که در اوقات تنهایی خود انرژی می‌گیرند، اغلب آدم‌های خجالتی از ته دل می‌خواهند با دیگران رابطه برقرار کنند، ولی نمی‌دانند چطور باید این کار را انجام دهند یا اینکه نمی‌توانند اضطراب اجتماعی ناشی از برخورد دیگران را تحمل کنند. این افراد ممکن است در محیط‌های اجتماعی، راحت و دارای اعتماد‌به‌نفس به‌ نظر بیایند، ولی اغلب مشغول مکالمه‌ای درونی و منفی هستند و احساس خوب‌ نبودن و ناامنی می‌کنند و از خود می‌پرسند چطور توسط دیگران دیده یا قضاوت می‌شوند. چه خجالتی‌بودن پنهان باشد چه آشکار، باعث آسیب به کسانی می‌شود که آن را تجربه می‌کنند.

  • خجالتی‌ها دچار مشکلات اجتماعی می‌شوند، مثل دشواری در ملاقات با آدم‌ها و یافتن دوست‌های جدید که می‌تواند منجر به انزوا، تنهایی و افسردگی شود.
  • آنها وقتی که آشکارا مضطرب هستند، کم‌حرفی‌شان ممکن است باعث شود سایرین فکر کنند که آدم‌هایی مغرور و پر‌افاده‌ای هستند یا علاقه‌ای به صحبت ندارند.
  • آدم‌های خجالتی دائما حواس‌شان به ظاهر و رفتارشان است و به شدت مراقب حرکات خود هستند.
  • آدم‌های خجالتی بین ترس از نامرئی بودن و دیده‌نشدن یا دیده‌شدن و بی‌ارزش بودن گیر افتاده‌اند.

علل کمرو بودن افراد

در بزرگسالان عوامل زیادی موجب کمرویی اجتماعی می‌شود. این عوامل شامل فرهنگ (به طور کلی، غربی‌ها کمتر از شرقی‌ها احساس خجالت می‌کنند)، نوع تربیت، مزاج آدم‌ها، عوامل موروثی و تجارب زندگی می‌شود. برخی دیگر از علل کمرو و خجالتی بودن عبارت است از:

  • تربیت نادرست
  • کمبود محبت
  • عدم اعتماد به نفس
  • ضعف روابط اجتماعی
  • کنترل افراطی خانواده
  • زودرنج بودن
  • مورد انتقاد قرار گرفتن
  • ارتباط با افراد کمرو
  • ناکامی و شکست
  • نقص عضو یا بیماری
  • فقر و تنگدستی
  • عدم احساس امنیت در خانواده
  • تاکید خانواده بر ایده آل بودن فرد
  • مورد تحقیر و تمسخر واقع شدن
  • طرد شدن از طرف خانواده و اطرافیان
  • استرس و اضطراب ناشی از حضور در جمع
  • شیوه‌های نادرست آموزش در مراکز آموزشی
  • مشکلات روحی و روانی مانند افسردگی و اضطراب
 

درمان کمرویی

1- مهارت‌های مکالمه‌ای را تمرین کنید

  • چند موضوع آماده برای صحبت با آدم‌هایی که می‌بینید، داشته باشید. مثل اتفاقی خبری و یا نظری درباره‌ی اتفاقات اطراف‌تان. سوال‌هایی با پایانِ باز بپرسید و جواب‌های نفر مقابل را دنبال کنید. حتی می‌توانید قبل از اینکه در موقعیت قرار بگیرید، بعضی از این موضوعات را با خود تمرین کنید.

2- با موقعیت‌های کوچک شروع کنید

  • می‌توانید برخوردهای اجتماعی را با لبخند‌ زدن و گفتن سلام به هر چند نفری که می‌توانید شروع کنید. از یک نفر ساعت بپرسید، از شخص دیگری تعریف کنید و یا به کسی کمک کنید. راه‌های ساده‌ای برای صحبت‌کردن با دیگران پیدا کنید. در معرض موقعیت‌های تهدید‌کننده قرار گرفتن می‌تواند به آهستگی کمک کند بر ترس‌های خود غلبه کنید.

3- آنقدر‌ها هم که فکر می‌کنید آدم‌ها به شما اهمیت نمی‌دهند

  • انسان‌ها خیلی بیشتر از آنچه فکرش را بکنید به ظاهر و صحبت‌های خودشان اهمیت می‌دهند. آنها خیلی کمتر از چیزی که شما از مهارت‌های اجتماعی خود و مسائل وابسته به آن می‌ترسید، به رفتارهای شما توجه می‌کنند. این حقیقت به‌تنهایی باید بتواند مقداری از حس وحشت، نگرانی و ناراحتی شما را کاهش دهد.

4- نکات و رفتار مثبت خود را تقویت کنید

  • بعد از برخوردی اجتماعی به جای اینکه به اشتباهات و ایرادات خود بچسبید، به کارهای خوبی که در آن موقعیت کرده‌اید و اینکه چطور در یک لحظه بر کمرویی غلبه کرده‌اید، تمرکز کنید. تمرین زیاد، موفقیت‌های بیشتری را به دنبال خواهد داشت.

5- توقعات واقع‌بینانه‌ داشته باشید

  • کمال گرا نباشید. بسیاری از آدم‌های خجالتی، وقتی بحث موقعیت‌های اجتماعی پیش می‌آید، خود را پایبند معیارهای کمال و بهبودهایی غیرممکن و دست‌نیافتنی می‌کنند. آنها وقتی به چیزی که می‌خواهند، دست پیدا نمی‌کنند، خود را به شدت سرزنش می‌کنند. قبل از اینکه عازم موقعیتی اجتماعی باشید، برای خود هدف‌های واقع‌بینانه‌ای تعیین کنید.

6- گاهی پذیرفته نشدن کاملا عادی است

  • هر‌ چند‌ وقت یکبار، همه‌ی آدم‌ها، چه خجالتی باشند یا نه، نوعی از پس زده شدن و پذیرفته نشدن از جانب دیگران را تجربه می‌کنند. همه از شما خوش‌شان نمی‌آید و این ایرادی ندارد. توقعات خود را از این بابت به درستی کنترل کنید. معمولا پس زدن هیچ ربطی به شخصی که طرد شده ندارد.

7- زبان بدنتان را تغییر دهید

  • سعی کنید زبان بدنتان را تغییر دهید. تماس چشمی برقرار کنید و لبخند بزنید، هنگام راه رفتن به بالا نگاه کنید، به روشنی و با قاطعیت صحبت کنید، وقتی صحبت می‌کنید دست‌هایتان را حرکت دهید، وقتی با شما حرف می‌زنند سر تکان دهید و صاف بایستید. این کار به تمرین نیاز دارد بنابراین برای درمان کمرویی کار خود را با کسانی شروع کنید که آن‌ها را می‌شناسید و با آن‌ها احساس راحتی می‌کنید.

8- تظاهر کنید که خجالتی نیستید

  • بعضی اوقات لازم است تظاهر کنید که احساس راحتی می‌کنید تا اینکه آهسته آهسته اعتماد به نفس خود را به دست آورید. قبل از اینکه از خانه خارج شوید، از خودتان بپرسید که شخصیت جدید شما چگونه رفتار خواهد کرد. آسان‌ترین راه چیست؟ وقتی به سوپرمارکت می‌روید برای چند لحظه با فروشنده ارتباط برقرار کنید، یک مکالمه کوتاه داشته باشید و حتی با او شوخی کنید.

9- به ظاهر خود توجه کنید

  • لزومی ندارد لباس‌های گران قیمت تهیه کنید. کافی است ظاهری آراسته داشته باشید و مطمئن باشید ظاهر آراسته اعتماد به نفس فرد را تقویت می‌کند. مو‌هایتان را تمیز و مرتب نگه دارید، لباس‌های نو و شیک بپوشید و از عطرهای خوشبو استفاده کنید. قبل از اینکه از خانه خارج شوید، همه تلاش خود را بکنید تا خوب به نظر برسید و خودتان را دوست داشته باشید.

10- خوش بین باشید

  • کمرویی گاهی ناشی از داشتن نگاه بدبینانه است. مطمئنا آن ابر خاکستری بدبینی که با خود به هرکجا می‌برید، به عزت نفستان صدمه خواهد زد. پس دیدگاه‌ها و تفکرات منفی را کنار بگذارید و خوش بین باشید. به زودی در می‌یابید که وقتی نسبت به دیگران و دنیای اطرافتان دید مثبت‌تری داشته باشید، اعتماد به نفستان بیشتر خواهد شد.

برای تلاش نکردن بهانه نیاورید یا از ملاقات با آدم‌های جدید دوری نکنید و پشت کامپیوترتان مخفی نشوید. شما تنها کسی هستید که می‌تواند خود را از رابطه‌های بالقوه‌ای که می‌تواند برای شما شادی به ارمغان بیاورد و افق‌های جدیدی را به روی‌تان بگشاید، محروم کند. با ایجاد ارتباطی دوباره با آدم‌های واقعی، با زندگی عهدی دوباره ببندید و به بقیه اجازه دهید لذتِ بودن با شما را تجربه کنند.

منبع: ستاره

5 1000
ارسال شده در 18 تیر 1396 توسط با موضوع روانشناسی

ارکید
دندانپزشکی دکترسلام
تلگرام دکتر سلام

درباره ی دکتر سلام

مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما
x