مشاوره زیبایی
کلینیک دکتر شادآلویی/ساختمان پزشکان
کلینیک دکتر شادآلویی
متخصص ارتودنسی _ زیبایی و دندان
دکتر ادیب
دکتر محمود ادیب
جراح دندانپزشک ایمپلنتولوژیست
دکتر محمد علی بیات شهبازی/ ساختمان پزشکان
دکتر محمد علی بیات شهبازی
فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
دکتر کمالی
دکتر کمالی
پوست مو و زیبایی
دکتر شبنم شادابی/ساختمان پزشکان
دکتر شبنم شادابی
متخصص جراحی پلاستیک بینی و صورت
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
دکتر علی میقانی /ساختمان پزشکان
دکتر علی میقانی
بورد تخصصی گوش و حلق و بینی و جراحی سر و گردن
دکتر مقیمی
دکتر مهرداد مقیمی
فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
طراح طب
طراح طب
مرکز اسکن و طراحی سه بعدی جراحی زیبایی صورت
گلزار/ساختمان پزشکان
دکتر منیره تهرانی
جراح- دندانپزشک زیبایی
گروه پزشکان برنا
دکتر غلامرضا اکبری
پزشک پوست و مو
دکتر فرزاد فرامرزی
دکتر فرزاد فرامرزی
فوق تخصص آندوسکوپی و کولونوسکوپی بدون درد
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو ، لیفت با نخ
دکتر ایمانی
دکتر محمدتقی ایمانی
فوق تخصص جراحی پلاستیک، زیبایی و ترمیمی
ساج
کلینیک ساج
زنان و زایمان
دکتر محمد علی بیات شهبازی/ ساختمان پزشکان
دکتر محمد علی بیات شهبازی
فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
دکتر ترنگ آقا بیگی/ ساختمان پزشکان
دکتر ترنگ آقا بیگی
دندانپزشک
دکتر علی میقانی /ساختمان پزشکان
دکتر علی میقانی
بورد تخصصی گوش و حلق و بینی و جراحی سر و گردن
دکتر زهره سادات نوروززاده/ساختمان پزشکان
دکتر زهره سادات نوروززاده
جراح دندانپزشک
گروه پزشکان برنا
دکتر غلامرضا اکبری
پزشک پوست و مو
دکتر فرزاد فرامرزی
دکتر فرزاد فرامرزی
فوق تخصص آندوسکوپی و کولونوسکوپی بدون درد
ساج
کلینیک ساج
زنان و زایمان
دکتر شبنم شادابی/ساختمان پزشکان
دکتر شبنم شادابی
متخصص جراحی پلاستیک بینی و صورت
دکتر ایمانی
دکتر محمدتقی ایمانی
فوق تخصص جراحی پلاستیک، زیبایی و ترمیمی
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
دکتر ادیب
دکتر محمود ادیب
جراح دندانپزشک ایمپلنتولوژیست
گلزار/ساختمان پزشکان
دکتر منیره تهرانی
جراح- دندانپزشک زیبایی
دکتر وحید عارفی ( ساختمان پزشکان)
دکتر وحید عارفی
جراح و متخصص بیماری‌های لثه(پریودانتیکس)
دکتر مقیمی
دکتر مهرداد مقیمی
فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
کلینیک دکتر شادآلویی/ساختمان پزشکان
کلینیک دکتر شادآلویی
متخصص ارتودنسی _ زیبایی و دندان
دکتر آرین دخت آزادمنش/ ساختمان پزشکان
دکتر آرین‌دخت آزادمنش
جراح دندان پزشک
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو ، لیفت با نخ
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
طراح طب
طراح طب
مرکز اسکن و طراحی سه بعدی جراحی زیبایی صورت

هر انسان سالم در طول شبانه روز به 8 ساعت خواب کامل نیاز دارد. بنابراین یک سوم طول عمر انسان در خواب سپری خواهد شد؛ از این رو نحوه خوابیدن شما در سلامت شما بسیار تاثیر گذار است و همچنین می تواند سبب بهبود بسیاری از بیماری ها نیز بشود.  در این مطلب قصد داریم به درمان برخی بیماری ها با بهبود وضعیت خوابیدن بپردازیم. در ادامه با دکتر سلام همراه باشید.

در این مطلب بهترین حالت های خوابیدن در صورتی که مبتلا به درد پایین کمر هستید و همچنین برخی کارهای دیگر که موقع استراحت در شب می توانید انجام دهید تا درد پایین کمر شما آرام گیرد را به شما معرفی می کنیم.

تاثیر حالت خوابیدن بر درد پایین کمر

با درد پایین کمر درگیر هستید؟ شما تنها نیستید. مطالعات جهانی نشان می دهد که علت اصلی ناتوانی در سراسر جهان درد پایین کمر است.  جالب توجه تر این است که بیشتر دردهای کمر علت جدی پزشکی مانند سرطان یا آرتریت را ندارد و اغلب به خاطر ا سترس یا فشار ایجاد شده در موقعیت های بد، حالات عجیب موقع خواب و سایر عادات سبک زندگی ایجاد می شود.

در اینجا بهترین حالت های خوابیدن در صورتی که مبتلا به درد پایین کمر هستید و همچنین برخی کارهای دیگر که موقع استراحت در شب می توانید انجام دهید را به شما معرفی می کنیم:

 

1. خوابیدن به یک پهلو با یک بالش بین زانوها

 

اگر خوابیدن به پشت احساس ناراحت کننده ای برایتان دارد، سعی کنید به یک سمت بخوابید:

  • اجازه دهید شانه راست یا چپ تان روی تشک در راستا با سایر قسمت های بدنتان باشد.
  • یک بالش بین زانوهای تان قرار دهید.
  • اگر بین کمر و تشک فاصله وجود دارد می توانید از یک بالش کوچک زیر کمرتان برای حمایت استفاده کنید.

چه از یک بالش یا دو بالش استفاده کنید، باید همیشه به یک سمت بخوابید، درغیر این صورت باعث مشکلاتی از قبیل عدم تعادل عضلانی و حتی کژپشتی یا اسکولیوز (scoliosis، انحراف جانبی ستون مهره‌ها (به راست یا چپ)، می‌تواند به علت ناهنجاری مادرزادی (مثلاً نوروفیبروماتوز) یا اسکولیوز اکتسابی (مثلاً بیماری راشیتیسم) ایجاد شود)، خواهد شد.

 

این حالت چطور به شما کمک می کند؟

به یک سمت خوابیدن به تنهایی نمی تواند حال شما را بهتر کند. ترفند آن استفاده از بالش بین دو زانوهاست. بالش می تواند باسن، لگن و ستون فقرات شما را در تراز بهتری حفظ نماید.

 

2. خوابیدن به پهلو به حالت جنینی

 

اگر فتق دیسک کمر (herniated disk) دارید، شاید دلتان بخواهد خوابیدن به یک پهلو در حالت جنینی را امتحان کنید:

  • به پشت بخوابید و سپس به آرامی به یک پهلو بچرخید.
  • زانوهایتان را به سمت قفسه سینه تا بزنید و بالا تنه را به آرامی به سمت زانوها متمایل کنید.
  • یادتان باشد که هر از گاهی پهلویتان را عوض کنید تا از هر گونه عدم تعادل جلوگیری شود.

 

این حالت چطور به شما کمک می کند؟

دیسک شما لایه ای نرم است که بین دو مهره در ستون فقرات شما قرار گرفته است. فتق زمانی رخ می دهد که دیسک از محل خود خارج شده و باعث ایجاد درد عصبی تا ضعف می شود. زمانی که بالاتنه را به حالت جنینی قرار می دهید، فضای بین مهره ها را باز می کنید.

 

3. با قرار دادن یک بالش پایین شکم تان

 

ممکن است شنیده باشید که خوابیدن روی شکم برای کمردرد تان مضر است. این مساله تا حدی درست است، چون ممکن است فشار اضافی به گردنتان وارد کند. ولی اگر خود را در حالت خواب روی شکم تان مشاهده کردید، نیازی نیست خودتان را مجبور به تغییر حالت نمایید. به جای آن:

– بالشی زیر لگن و پایین شکم خود قرار دهید تا بخشی از فشار وارد بر پشت را خنثی  کند.

– بسته به احساسی که این موقعیت در شما ایجاد می کند، ممکن است بخواهید یک بالش زیر سرتان استفاده کنید یا نکنید.

این حالت چطور به شما کمک می کند؟

افرادی که بیماری خراب شدن دیسک بین مهره ای ( degenerative disk، خرابی یا دژنرسانس حداقل یکی‌ از دیسک‌های بین‌مهره‌یی ستون‌فقرات. بیماری دژنراتیو دیسک درواقع بیماری مرتبـط با سن و یـک بیماری پیری است) دارند، ممکن است بیشترین فایده از خوابیدن روی شکم به همراه بالش را ببرند. این کار هر گونه فشاری که در فاصله بین دیسک ها وجود دارد را از بین می برد.

 

4. خوابیدن به پشت با یک بالش زیر زانوها

برای برخی از افراد خوابیدن به پشت می تواند بهترین حالت برای از بین بردن درد کمر باشد:

– به پشت دراز بکشید.

– یک بالش زیر زانوهای تان گذاشته و ستون فقرات تان را در حالت طبیعی قرار دهید. بالش مهم است، باعث می شود منحنی پایین کمرتان پر شود.

– شما می توانید یک حوله تا شده کوچک زیر کمرتان برای حمایت بیشتر قرار دهید.

این حالت چطور به شما کمک می کند؟

وقتی به پشت می خوابید، وزن شما به طور مساوی توزیع می شود. نه تنها این، بلکه در وسیع ترین قسمت بدن گسترش پیدا می کند. در نتیجه فشار کمتری روی نقاط فشار احساس می کنید. همچنین قادر به تنظیم دقیق ستون فقرات و اندام های داخلی خود هستید.

 

5. خوابیدن به پشت در حالت خمیده 

 

آیا وقتی روی کاناپه چرت می زنید، احساس راحتی می کنید؟ اگرچه خوابیدن روی کاناپه ممکن است بهترین انتخاب برای درد پشت نباشد، ولی این حالت اگر لغزش مهره ( spondylolisthesis، به رانده شدن یک مهرهٔ به طرف جلو بر روی مهرهٔ زیرین، لغزش مُهره یا مهره‌رانش می‌گویند) داشته باشید، برایتان مفید است. روی خرید یک تخت قابل تنظیم سرمایه گذاری کنید، تا بتوانید با بهترین تراز و پشتیبانی بخوابید.

این حالت چطور به شما کمک می کند؟

لغزش مهره ای شرایطی است که یکی از مهره های شما روی مهره زیرین خود قرار می گیرد. خوابیدن در حالت خمیده ممکن است برایتان مفید باشد، چون بین ران و بالاتنه شما زاویه ایجاد می کند. این زاویه باعث کاهش فشار روی ستون فقرات می شود.

 

به یاد داشته باشید: کلید در تراز بندی است

صرف نظر از حالتی که انتخاب می کنید، حفظ تراز بندی درست ستون فقرات تان مهم ترین بخش معادله است. به خصوص روی هماهنگ کردن گوش، شانه ها و باسن تمرکز داشته باشید. ممکن است متوجه فاصله بین بدنتان و تخت شده باشید که ماهیچه ها و ستون فقرات تان را تحت تاثیر قرار می دهد. می توانید این فشار را با استفاده از بالش برای پر کردن فاصله ها، کاهش دهید.

هنگام چرخیدن در تخت باید مراقب باشید. در حین چرخیدن و حرکت کردن ممکن است تراز بدن تان را به هم بزنید. همیشه تمام بدن تان را با هم حرکت دهید، ستون فقرات را محکم و کشیده نگه دارید. حتی ممکن است آوردن زانو به سمت سینه باعث راحتی بیشتر هنگام چرخیدن شما شود.

منبع: سیمرغ

5 1000
ارسال شده در 20 تیر 1396 توسط با موضوع آناتومی و فیزیولوژی انسان
[bws_google_captcha]

تایید کنید که ربات نیستید !!!

پیشنهاد سردبیر

  • فواید ورزش پیلاتیس را باهم مرور میکنیم
  • ورزش های که باعث افزایش سوخت و ساز بدن می شوند
  • اضطراب اختلال عصبی ، درد و فشار
  • علت های ژنتیکی لاغر نشدن
  • اوتیت مزمن میانی Chronic otitis media
  • داروهای بیماران خاص قاچاق می شود
  • دستور تهیه شیرینی حاج کریمی پیشنهادی ویژه برای پذیرایی نوروز
  • پیری زودتر از موعد با مشکلات روحی و روانی
  • محبوبترین ها

  • خودشناسی چه مزیت هایی دارد؟
  • شناختن همسر آینده با این موارد
  • درگیری بسیاری از بانوان با اختلالات روحی
  • نوع بیماری روانی شما نشان دهنده شخصیت شماست
  • با این 8 راهکار کودکی باهوش داشته باشید
  • اصول کلیدی برقراری رابطه مناسب با فرزندان چیست؟
  • رهایی از عذاب وجدان پس از نه گفتن!
  • خودپرستی در شریک زندگی و طرز رفتار با وی
  • رپورتاژ

  • نیمی از بانوان ایرانی نمی توانند فولات را جذب کنند.
  • چشمانی زیبا و گیرا با پپتیدها!
  • کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی رویال
  • آسیب های دندان از آنچه فکر می‌ کنید به شما نزدیک ‌تر است!
  • دکتر حسن عامری جراح زیبایی گوش و بینی
  • دندانپزشکی دکترسلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما پذیرش آگهی
    x