جراح و متخصص پوست و مو پلاسماجت
دکتر علیرضا فقیهی
جراحى زيبايى بينى ( رينوپلاستى)
کلینیک ساج
کلینیک ایران نوین
کلینیک دندانپزشکی رویال
دکتر وفایی
دکتر حمیدرضا وفایی
جراحی پلاستیک و ترمیمی (لیپوماتیک)
آزمایشگاه نیلو
اختلالات اسيد امينه
فایده دار بودن بخشی از DNA ساخت پروتئین توسط DNA ژنوم انسان تحقیقات جدید در مورد DNA
بخشی از DNA انسان بی فایده است و دقیقا مثل آپاندیس که هنوز فلسفه ی وجود آن مشخص نشده است، فایده دار بودن یا بی فایده بودن این قسمت از DNA هنوز مشخص نشده است. پس از 20 سال فرضیه سازی و نظردهی دانشمندان، مطالعات جدید نشان دهنده ی چیز دیگری است. با دکتر سلام همراه باشید.

نتایج مطالعه صورت گرفته توسط محققان دانشگاه هیوستون نشان می دهد، حداقل 75 درصد از DNA انسان، ناخواسته و بی فایده است.

مفید یا بی فایده؟

زمانی که محققان در دهه 1950 میلادی، نحوه کدگذاری دستورالعمل برای ساخت پروتئین ها توسط DNA را مورد مطالعه قرار داده بودند، عنوان کردند که تقریبا همه دی‌ ان‌ ای‌ اقدام به کدگذاری برای ساخت پروتئین می کند. در دهه 1970 میلادی مشخص شد که تنها درصد کمی از یک ژنوم، پروتئین های عملکردی را کدگذاری می کند.

زیست شناسان متوجه شدند که قسمتی از DNA کدگذاری نشده همچنان می تواند دارای نقش حیاتی – به عنوان مثال تنظیم فعالیت ژن های کدگذاری پروتئین –  باشد؛ اما همچنان حدود 90 درصد از ژنوم انسان، DNA ناخواسته و بی فایده است. نتایج این مطالعه سال 1972 در مجله ساینس منتشر شد.

در طول دهه 2000 میلادی، مطالعات متعددی صورت گرفت تا نشان دهد، DNA ناخواسته آنگونه که عنوان می شود، نیست. یکی از اصلی ترین ادعاها در این زمینه، سال 2012 مطرح شد و گروهی از محققان کنسرسیوم ژنومیک موسوم به ENCODE عنوان کردند که حدود 80 درصد از DNA در ژنوم انسان دارای عملکرد است.

دن گروئر (Dan Graur) از دانشگاه هیوستون از جمله محققانی بود که نتایج پروژه ENCODE را باور نداشت. به اعتقاد وی، اگر همه DNAانسان مفید و عملکردی باشد، بخش زیادی از جهش های مضر را در توالی های مهم شاهد خواهیم بود؛ اما اگر بخشی از DNA بی فایده باشد، جهش ها تأثیری نخواهند داشت.

محققان عنوان می کنند که بدلیل نحوه عملکرد تکامل، اگر تمامی DNA انسان دارای یک هدف مشخص باشد، همه ما باید صاحب میلیون ها فرزند باشیم؛ درصورتیکه هر انسان تنها صاحب چند فرزند است. براین اساس، می توان حدس زد که تنها بخشی از DNA انسان مفید و عملکردی است و بقیه آن، ناخواسته و بی فایده است.

شفا آنلاین