آزمایشگاه نیلو
آزمایشگاه نیلو
اختلالات اسيد امينه
کلینیک شارلوت
کلینیک شارلوت
کلیه خدمات پوست،مو و زیبایی
دکتر محسن پور حقیقی
دکتر محسن پور حقیقی
متخصص دندان پزشکی ترمیمی و زیبایی
دکتر رضا شعبان‌پور
دکتر رضا شعبان‌پور
طراحی لبخند با لومینییرز سرامیکی بدون کوچک‌ترین تراش
کلینیک دندانپزشکی رویال
کلینیک دندانپزشکی رویال
دکتر وفایی
دکتر حمیدرضا وفایی
جراحی پلاستیک و ترمیمی (لیپوماتیک)
دکتر فرزاد حسینی
دکتر فرزاد حسینی
لیفت صورت
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
کلینیک ساج
پلی‌کلینیک شبانه‌روزی ساج
هر آنچه شما می‌خواهید
دکتر نوروزعلی
دکتر علیرضا نوروزعلی
جراح - دندانپزشک
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
دکتر علیرضا فقیهی
دکتر علیرضا فقیهی
جراحى زيبايى بينى ( رينوپلاستى)
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو پلاسماجت
ایران نوین – رجایی
لاغری با دستگاه یا رژیم
کلینیک ایران نوین
دکتر گوگانی
دکتر صابر سید گوگانی
متخصص ارتودنسی

علل بی خوابی درمان بی خوابی داشتن خواب راحت خواب راحت بی خوابی در سالمندان بی خوابی

بی خوابی را می توان یکی از ساده اما جدی ترین مشکلاتی است که هرکسی ممکن است به آن مبتلا شود؛ ابتلا به بی خوابی علل مختلفی را شامل می شود که با شناسایی آنها می توان به مقابله با این اختلال پرداخت. یکی از معضلاتی که سلامت سالمندان را تهدید می کند، ابتلا به بی خوابی است؛ به همین سبب قصد داریم تا در این مطلب به بررسی این موضوع و روش های درمان آن بپردازیم، با دکتر سلام همراه باشید.

بسیاری از سالمندان دچار بی‌ خوابی هستند و ممکن است در به خواب رفتن دچار مشکل باشند.

یا اینکه پس از فقط پس از چند ساعت خواب بیدار شوند. خستگی روزانه‌شان ممکن است آن‌قدر شدید باشد که نتوانند کارهای معمول روزانه را انجام دهند

ممکن است بتوان با انجام اقدامات ساده‌ای مشکل بی‌خوابی در سن بالا را حل کرد، پیش از آنکه درمان دارویی ضرورت پیدا کند.

یک نکته مهم این است که الگوهای خواب در سالمندی ممکن است تغییر کند. تا حدود نیمی از سالمندان ممکن است خوابشان سبک شود، به‌طور مکرر از خواب بیدار شوند و خستگی روزانه داشته باشد. همچنین در میان سالمندان نسبت به افراد جوان‌تر کاهشی در مرحله عمیق خواب و افزایشی در بیدار شدن در طول شب رخ می‌دهد.

علل بی خوابی درمان بی خوابی داشتن خواب راحت خواب راحت بی خوابی در سالمندان بی خوابی   علل بی خوابی درمان بی خوابی داشتن خواب راحت خواب راحت بی خوابی در سالمندان بی خوابی

درحالی‌که بسیاری از سالمندان از بدخوابی شکایت دارند، شمار نسبتاً کمی از آن‌ها واقعاً دچار اختلال خواب هستند و شمار بسیار کمتری نیاز به مصرف دارو دارند.

اختلال‌های خواب در سالمندان ازجمله شامل قطع تنفس (آپنه) حین خواب و نشانگان پای بی‌قرار است.

پزشکان گاهی برای درمان بی‌خوابی سالمندان دارو تجویز می‌کنند، اما این داروها برای درمان بی‌خوابی کوتاه‌مدت به کار می‌روند و معمولاً نمی‌توانند اختلالات درازمدت خواب را برطرف کنند. از طرف دیگر داروهای خواب‌آور ممکن است با ایجاد وابستگی مشکلات خواب را بدتر کنند. پس از مصرف میان‌مدت تا درازمدت داروهای خواب‌آور اگر دارو به ناگهان قطع شود، ممکن است فرد دچار بی‌خوابی برگشتی (ریباند) و کابوس رخ دهد.

قطع تنفس حین خواب بسته به علت آن با تغییرات رفتاری برای نخوابیدن به پشت، وسایل دهانی که مجرای هوایی را باز نگه می‌دارند، کاهش وزن و قطع داروهایی که مهارکننده تنفس هستند، درمان می‌شود. گاهی برای درمان این بیماری داروهای محرک تنفس مانند استازولامید تجویز می‌شود یا از «فشار مداوم مثبت مجرای هوایی» که از طریق ماسکی که شب شخص به صورت می‌زند، استفاده می‌شود.

علل بی خوابی درمان بی خوابی داشتن خواب راحت خواب راحت بی خوابی در سالمندان بی خوابی   علل بی خوابی درمان بی خوابی داشتن خواب راحت خواب راحت بی خوابی در سالمندان بی خوابی   علل بی خوابی درمان بی خوابی داشتن خواب راحت خواب راحت بی خوابی در سالمندان بی خوابی

در مورد نشانگان پای بی‌قرار خط اول درمان تجویز داروهای «آگونیست دوپامین» است که تأثیرشان مانند ناقل عصبی دوپامین در مغز است. این داروها ممکن است تهوع، سرگیجه و خواب‌آلودگی هستند. داروهای بنزودیازپینی مانند آلپرازولام، کلونازپام و تمازپام نیز به‌عنوان داروی خواب‌آور در افراد دچار این نشانگان تجویز می‌شوند،‌ اما این داروها باعث خواب‌آلودگی روزانه می‌شوند و بر خود حرکات پا تأثیری ندارند.

به‌جز این مواد اختلال خاص خواب در سالمندان، اغلب مؤثرترین رویکرد به برای درمان بی‌خوابی رعایت «بهداشت خواب» است، یعنی توجه به روش‌ها و رفتارهایی که یا باعث بهبود خواب شبانه می‌شوند یا مانع خواب خوب می‌شوند.

ازجمله رفتارهایی که به بهبود خواب کمک می‌کنند، می‌توان به رعایت یک برنامه منظم خواب‌وبیداری، انجام رفتارهایی قبل از خواب مانند به توالت رفتن، خوردن یک میان وعده سبک یا مطالعه و ورزش منظم تا چهار ساعت پیش از زمان خواب، مصرف نکردن مواد کافئین‌دار مانند چای و قهوه در شش ساعت مانده به زمان خواب، پرهیز از سیگار کشیدن در نزدیکی زمان خواب، چرت زدن عصرگاهی و پرهیز از الکل و داروهای خواب‌آور اشاره کرد.

منبع: همشهری

5 1000
ارسال شده در 31 تیر 1396 توسط با موضوع سلامت سالمندان

پیشنهاد سردبیر

  • دوربینی چشم یا هایپروپی و راه های درمان آن
  • این دور ریختنی های بسیار پرارزش
  • در بیماری های اعصاب جدیدترین درمانها کدامند؟
  • موارد مصرف ژل پروفایل
  • داروي ايبوبروفن دركند شدن روند بيماري دركودكان مبتلا به «سيستيک فايبروسيز» موثراست
  • از شخصیت جنسی خود بیشتر بدانید!
  • تحت چه شرایطی احتمال سرطان سینه وجود دارد؟
  • ابتلا به امراض قلبی با بیماری های کلیوی
  • محبوبترین ها

  • اگزما و مواد غذایی مفید برای آن
  • اطلاعات کامل درباره افتادگی رحم‌ و راههای درمان
  • چگونه از تباهی لکه زرد جلوگیری کنیم؟
  • روزه برای افراد با فشارخون بالا ممنوع!
  • بیماری هایی که در فصل سرما به سراغ شما می آید
  • نارسایی قلبی به چه علتی بوجود می آید
  • نگران افزایش چربی در کبد خود باشید!
  • تهدید به مبتلا شدن به پنومونی در این فصل
  • رپورتاژ

  • استحکام وسلامت استخوان فک= نجات دندان های لق
  • خدمات دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی دکتر صدرا مقدم
  • مرکز دندانپزشکی لوتوس
  • آشنایی با جدیدترین رکورددار رژیم دکتر کرمانی
  • کلینیک دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی رویال
  • ارکید
    تلگرام دکتر سلام
    دندانپزشکی دکترسلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما
    x