کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
دکتر گوگانی
دکتر صابر سید گوگانی
متخصص ارتودنسی
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
آزمایشگاه نیلو
آزمایشگاه نیلو
اختلالات اسيد امينه
کلینیک ساج
پلی‌کلینیک شبانه‌روزی ساج
هر آنچه شما می‌خواهید
دکتر علیرضا فقیهی
دکتر علیرضا فقیهی
جراحى زيبايى بينى ( رينوپلاستى)
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو پلاسماجت
دکتر وفایی
دکتر حمیدرضا وفایی
جراحی پلاستیک و ترمیمی (لیپوماتیک)
کلینیک شارلوت
کلینیک شارلوت
کلیه خدمات پوست،مو و زیبایی
ایران نوین – رجایی
لاغری با دستگاه یا رژیم
کلینیک ایران نوین
دکتر فرزاد حسینی
دکتر فرزاد حسینی
لیفت صورت
دکتر فرزاد فرامرزی
دکتر فرزاد فرامرزی
فوق تخصص گوارش و كبد و آندوسكوپی
دکتر محسن پور حقیقی
دکتر محسن پور حقیقی
متخصص دندان پزشکی ترمیمی و زیبایی
دکتر نوروزعلی
دکتر علیرضا نوروزعلی
جراح - دندانپزشک
کلینیک دندانپزشکی رویال
کلینیک دندانپزشکی رویال

مدیتیشن در 5 مرحله راهکارهای شادابی با مدیتیشن راهکارهای شادابی تکنیک شادابی تاثیر مدیتیشن در شادابی

افراد شاداب نسبت به سایر افراد زندگی موفق تری دارند. چرا که هم خود انگیزه بالایی دارند و هم به دیگران انگیزه می دهند. اما برای به دست آوردن شادابی در زندگی چه راهکارهایی وجود دارد؟ ما در این مطلب قصد داریم شما را با تکنیکی برای به دست آوردن شادابی آشنا نماییم. با دکتر سلام همراه باشید.

بر اساس یک مطالعه جدید، فراتر رفتن از ماورای مرزهای بدن در هنگام مراقبه (مدیتیشن) منجر به شادابی بیشتری می‌گردد. نتایج حاصل از این تحقیق، نشان می‌دهد که تکنیک‌هایی که باعث رهایی شخص از مرزهای حسی بدن می‌شوند، می‌توانند به درمان اختلالات رفتاری کمک کنند.

ما معمولا برای پیگیری شادابی، افرادی خودمحور هستیم. من یک بستنی می‌خواهم، من می‌خواهم برنامه تلویزیونی مورد علاقه‌ام را تماشا کنم، من آن زن یا آن مرد را به عنوان شریک زندگی‌ام می‌خواهم. این قاعده کلی می‌تواند به رضایتمندی منجر شود. هنگامی‌که من بتوانم به خواسته‌هایم برسم، و این در حالی است که همین قاعده کلی می‌تواند به حالات غیر رضایتمندی منجر شود در صورتیکه من نتوانم به آنچه می‌خواهم دست پیدا کنم.

تلاش در جهت خوشنودسازی خویشتن، با فراز و نشیب‌های زندگی رابطه‌ای مستقیم دارد – واقعیت‌هایی که از کنترل من خارج هستند. فکر کردن بیش از حد به شکست‌های زندگی و غوطه‌ور کردن خود بین آن‌ها می‌تواند به آسانی به نارضایتی از زندگی منجر شود.

این دنیا تنها برای به تحقق درآوردن نیازهای من به وجود نیامده است – این حداقل درسی است که ما در حین بزرگ شدن باید یاد بگیریم. یک نوزاد این سعادت را دارد که در هر زمان که گریه کند، به خواسته اصلی‌اش که شیر خوردن است، برسد؛ تصور او از جهان این است که به محض درخواست خواسته‌اش، می‌تواند به سرعت به آن دست پیدا کند. اما پس از آن، در دوران کودکی، آرام آرام به ناچار متوجه می‌شود که او در بهشتی که متصورش بود، نیست؛ بدین معنی که دیگر نمی‌تواند به تمام لذت‌هایی که دوست دارد، برسد. صبوری در زمان‌های ناامیدی، درسی است که یادگیری‌اش برای او ضروری است.

به وسیله مدل خوشنودسازی جدیدی که “مدل خود محوری/شادی ازخودگذشتگی” نامیده می‌شود، مایکل دامبرون و متیو ریکارد در حال توسعه ایده‌ای هستند که به ما نشان می‌دهد که چگونه در حین بزرگ شدن شادابی را فرا بگیریم. در اصل، آن‌ها بیان می‌کنند که خود محوری زمانی توسعه پیدا می‌کند که ما شرایط خود را از شرایط دیگران مهمتر می‌پنداریم؛ خویشتن، فارغ از دیگران و محیط اطراف در نظر گرفته می‌شود.

در آن سوی داستان، هر چه از خود گذشته‌تر باشیم، به این معنی است که بیشتر خود را به محیط پیرامون وابسته می‌دانیم و همینطور نیاز بیشتری در رابطه با برقراری ارتباط با دیگران حس می‌کنیم. همچنین از خود گذشتگی با احساسات مفیدی نظیر محبت و عشق نیز همراه است. یک فرد خود محور، شخصیتی ثابت دارد که بسیار به برآورده شدن امیال شخصی اش، اصرار دارد و البته به طور مداوم دچار ناامیدی نیز می‌شود. فردی که شخصیتی از خود گذشته داشته باشد، با دیگران مرتب در ارتباط است و تمایلاتش را در حد انتظار و منطبق با محیط پیرامونش طلب می‌کند – این منجر به یک شادابی حقیقی می‌شود.

در واقع، تحقیقات روانپزشکی نشان می‌دهند که چگونه استفاده بیش از حد از ضمیر اول شخص “من”، منجر به وجود پریشانی در افراد و در بعضی موارد حتی منجر به افسردگی می‌شود. یکی از دلایل مهمی که افراد دچار آشفتگی و افسردگی می‌شوند، کمبود ارتباط با دیگران است؛ کمبودی که نتیجه‌اش، تقویت احساس تنهایی و به طبع آن جدایی از دیگران است. البته باید به این موضوع نیز اشاره کرد که تمام افراد خودمحور، دچار ناپایداری‌های روانی نیستند، اما خودمحوری حاد معمولاً با تبعاتی همراه است. از خود گذشتن و همراه شدن با محیط اطراف و جهان، می‌تواند شما را شاداب‌تر سازد.

در مقاله‌ای که در نوامبر سال ۲۰۱۶ در مجله آگاهی و شناخت منتشر گردید، مایکل دامبرون به صورت آزمایشات تجربی نشان داد که گذر از مرزهای بدن در هنگام مراقبه، به شادابی بیشتر منجر می‌شود. به شکل جالبی، افراد شرکت کننده در این آزمایش تا به حال مراقبه را تجربه نکرده بودند، بلکه تنها دانشجویان معمولی دانشگاه بودند. آن‌ها به مدت ۲۱ دقیقه به یک نوار صوتی که دستورالعمل‌های مراقبه را به آرامی بیان می‌کرد، گوش داده بودند و یا همین میزان زمان را به استراحت پرداخته بودند. با مقایسه این دو گروه معلوم شد که دانشجویانی که مراقبه کرده بودند، احساس آرامش بیشتری داشتند و پس از آن شاداب‌تر از دسته دیگر به نظر می‌رسیدند.

مدیتیشن در 5 مرحله راهکارهای شادابی با مدیتیشن راهکارهای شادابی تکنیک شادابی تاثیر مدیتیشن در شادابی

اما در حین مراقبه چه چیزی رخ می‌دهد؟ شما برای متمرکز شدن بر اجزای مختلف بدنتان راهنمایی می‌شوید. در ابتدا، شما احساسی قوی نسبت به بدن خود دارید – و همینطور عین همین احساس را در رابطه با گذر زمان. اما به مرور، شما حس خود نسبت به بدنتان و همینطور گذر زمان را از دست می‌دهید – شما در جریان مراقبه قرار گرفته اید. آنچه مایکل دامبرون در حال حاضر نشان می‌دهد این است که حتی افرادی که هیچ تجربه‌ای از مراقبه ندارند نیز در عرض اندک زمانی با انجام مراقبه می‌توانند از منیت و خودخواهی خارج شده و شادابی خود را افزایش دهند.

این تحقیق برای اختلالات روانی بسیار مهم است. در حال حاضر ثابت شده است که مراقبه و تمرکز حواس می‌تواند به درمان بسیاری از اختلالات رفتاری کمک نماید. یک راهکار جهت اثربخشی این موضوع این است که از خود محوری فرد کاسته شود و به طبع آن خلق و خوی شخص بهبود پیدا می‌کند. این یافته‌ها همچنین پیامدهایی را برای تحقیق روانپزشکی دیگری که با عنوان مخزن شناور یا مخزن حس زدایی در جریان است، داشته‌اند.

مبتدی‌ها چگونه شروع کنند؟

مدیتیشن در پنج مرحله

شما در یک مخزن آب در حالیکه نور کمی وجود دارد و هیچ صدایی به آن راه پیدا نمی‌کند، شناور هستید؛ دمای آب این مخزن مطابق دمای بدن یعنی ۳۷ درجه است و از غلظت بالای نمک برخوردار است. شخص به جز شنیدن صدای دم و بازدم خودش، به سختی می‌تواند چیز دیگری را بشنود و یا حتی ببیند. به دلیل اینکه شما در آبی با دمای بدن شناور هستید، به تدریج دیگر بدن خود را احساس نمی‌کنید و پس از آن احساس آرامش می‌کنید و در نتیجه احساس شادابی می‌کنید.

من تمایل دارم که از این اثر با عنوان “مراقبه فوری” نام ببرم، زیرا پس از مدتی شما به حالاتی از آگاهی دست پیدا می‌کنید که معمولا افرادی که به طور مرتب به مراقبه می‌پردازند، از آن‌ها بهره‌مند هستند: کمتر احساس خودخواهی کردن، بهتر ارتباط برقرار کردن با افراد و محیط پیرامون. اما آیا این می‌توان از آن با عنوان یک تکنیک برای اختلالات روانی در آینده استفاده نمود؟

اینکه بتوانید از مرزهای بدن خود فراتر بروید، می‌تواند شما را وادار به از خودگذشتگی، اهمیت ندادن به گذر زمان، و شادابی کند. جاستین فاینستاین، مدیر یک مرکز تحقیقاتی در تولسا در اوکلاهاما است. او در حال حاضر به بررسی تاثیرات شناور بودن در مخزن آب، بر روی افراد گوناگون می‌پردازد؛ حال این افراد ممکن است که از اختلالات روانی رنج ببرند و یا حتی اشخاصی سالم باشند. هر چند این تحقیق او هنوز به پایان نرسیده است، ولی او اذعان می‌دارد که تا این جای کار، بیشتر افراد پس از انجام این آزمایش از میزان خود محوریشان کاسته شد، همچنین دچار آشفتگی کمتری شدند و در نتیجه شادابی بیشتری بدست آوردند.

منبع: سلامت نیوز

5 1000
ارسال شده در 1 مرداد 1396 توسط با موضوع روانشناسی

پیشنهاد سردبیر

  • نشانه های سکته مغزی در چشم
  • دریافت ویتامین دی کافی از طریق این مواد غذایی
  • ارتباط نوع مواد غذایی با باهوش شدن
  • علاقه به کتک کاری در اطفال
  • مقابله با سرطان سینه به وسیله این خوراکی ها
  • در صورت داشتن این نشانه ها رژیم غذایی خود را تغییر دهید
  • آیا اختلال سلوک می تواند ارثی باشد؟
  • عوامل اصلی تحلیل و عقب نشینی لثه
  • محبوبترین ها

  • نکات مهم درباره ماندگارشدن سفیدی دندان
  • پوسیدگی دندان و مصرف مواد قندی
  • از زبان دندانپزشکان توصیه هایی در مورد دندان هایتان بشنوید
  • آیا با معنا و مفهوم فیشور سیلانت آشنا هستید
  • به خاطر دندان هایتان شکلات مصرف کنید
  • ایمپلنت دندان و مراقبت قبل و بعد از آن
  • دندان قروچه کردن کودکان چه علتی دارد؟
  • چه معالجه های دندان‌پزشکی در طی عادت ماهیانه خانم‌ها نباید انجام شود؟
  • رپورتاژ

  • بهترین کلینیک تخصصی کاشت مو کدام است ؟
  • کلینیک شنوایی افشین قرایی
  • درمان های زیبایی دندان توسط دکتر مجید فر
  • تغذیه و تناسب اندام در کلینیک ایران نوین
  • کرم های طبیعی و شگفت انگیز شرکت ایده آرای پیشگام
  • ارکید
    دندانپزشکی دکترسلام
    تلگرام دکتر سلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما
    x