دکتر محسن پور حقیقی
دکتر محسن پور حقیقی
متخصص دندان پزشکی ترمیمی و زیبایی
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
دکتر وفایی
دکتر حمیدرضا وفایی
جراحی پلاستیک و ترمیمی (لیپوماتیک)
آزمایشگاه نیلو
آزمایشگاه نیلو
اختلالات اسيد امينه
دکتر نوروزعلی
دکتر علیرضا نوروزعلی
جراح - دندانپزشک
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
ایران نوین – رجایی
لاغری با دستگاه یا رژیم
کلینیک ایران نوین
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو پلاسماجت
کلینیک شارلوت
کلینیک شارلوت
کلیه خدمات پوست،مو و زیبایی
کلینیک ساج
پلی‌کلینیک شبانه‌روزی ساج
هر آنچه شما می‌خواهید
دکتر فرزاد حسینی
دکتر فرزاد حسینی
لیفت صورت
کلینیک دندانپزشکی رویال
کلینیک دندانپزشکی رویال
دکتر علیرضا فقیهی
دکتر علیرضا فقیهی
جراحى زيبايى بينى ( رينوپلاستى)
دکتر گوگانی
دکتر صابر سید گوگانی
متخصص ارتودنسی

مواد غذایی ضد سرطان کاهش خطر سرطان پروستات رادیکال آزاد خوراکی های حاوی آنتی اکسیدان تغذیه‌ سالم آنتی اکسیدان   آنتی‌اکسیدان‌ها از آن کلماتی هستند که در مقالات سلامتی و پزشکی زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما خیلی‌ ها از معنی آن‌ ها اطلاع دقیقی ندارند. بیشتر ما تنها می‌دانیم که غذاهای سرشار از آنتی‌اکسیدان برای سلامتی ما مفید هستند و بهتر است از محصولات بهداشتی حاوی آنتی‌اکسیدان استفاده کنیم تا اثرات پیری در پوست دیرتر نمایان شود؛

اما واقعا چرا این ترکیبات افسانه‌ ای این‌ قدر مورد توجه هستند و دقیقا چه کاری برای بدن ما انجام می‌دهند؟ آنتی‌اکسیدان‌ها جلوی چه چیز را می‌گیرند و چطور به عمر بیشتر سلول‌ها و بدن ما کمک می‌کنند؟

اگر برای شما هم این سوال پیش‌ آمده، اما جواب مناسبی برای آن پیدا نکرده‌اید، بهتر است در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا هم بهتر آنتی‌اکسیدان‌ها را بشناسید، هم از نحوه تأثیر و عملکرد آن‌ها در بدن اطلاع پیدا کنید.

آنتی‌اکسیدان به زبان ساده

آنتی‌اکسیدان‌ها ترکیباتی هستند که در خوراکی‌ها پیدا می‌شوند و باعث پیشگیری یا تأخیر در بروز صدمه به سلول‌های بدن می‌شوند. این ترکیبات به‌ صورت طبیعی در بسیاری از غذاها به‌ خصوص گیاهان یافت می‌شوند. این ترکیبات با پاک‌سازی یا دفع مواد جانبی مضر ناشی از فعالیت‌های سلول‌های بدن که رادیکال‌های آزاد نام دارند، باعث پیشگیری یا توقف صدمات به آن‌ها می‌شوند. به‌ وسیله گوارش از غذاهایی که می‌خوریم، آزاد می‌شوند و به کمک جریان خون به تمام سلول‌های بدن می‌رسند و از صدمات رادیکال‌های آزاد پیشگیری می‌کنند.

رادیکال آزاد چیست؟

رادیکال آزاد یک عبارت کلی است که برای توصیف ترکیبات با قدرت واکنش بالا در بدن استفاده می‌شود. قدرت واکنش بالا به معنی قابلیت اتصال، ترکیب و نهایتا صدمه‌رساندن به سلول‌های بدن و DNA است و بیشتر اوقات برای توصیف آسیب‌های سلولی که منجر به تولد سلول‌های سرطانی می‌شوند، به کار می‌روند.

رادیکال‌های آزاد می‌توانند به‌دلیل عوامل خارجی مثل سیگار‌کشیدن یا سموم تولید شده؛ اما بیشتر آن‌ها در نتیجه فرآیند طبیعی متابولیسم بدن تولید می‌شوند؛ بنابراین می‌توان آن‌ها را تا حدی با پیشگیری یعنی سیگار‌نکشیدن یا پرخوری‌ نکردن کنترل کرد، اما حذف کامل آن‌ها امکان‌پذیر نیست.

– بدن ما مجهز به سیستم‌های دفاعی است که تأثیر رادیکال‌های آزاد را کاهش می‌دهند، اما نیاز به کمک خارجی هم دارد، این‌جاست که آنتی‌اکسیدان‌ها به کار می‌آیند. این مولکول‌ها به رادیکال‌های آزاد چسبیده و در نتیجه خطر احتمالی برای سایر مولکول‌ها مثل DNA سلول‌ها را کاهش می‌دهند. رادیکال‌های آزاد بعد از چسبیدن به آنتی‌اکسیدان‌ها دیگر آزاد نیستند و به‌ احتمال‌زیاد قدرت آسیب‌ رساندن به سلول‌ها را نخواهند داشت.

مواد غذایی ضد سرطان کاهش خطر سرطان پروستات رادیکال آزاد خوراکی های حاوی آنتی اکسیدان تغذیه‌ سالم آنتی اکسیدان

گیاهان؛ سرشار از آنتی‌اکسیدان

– ویتامین‌هایی که در نقش آنتی‌اکسیدان عمل می‌کنند، شامل ویتامین‌‌های A ،C و E هستند. سایر مواد غیر ویتامینی که به‌ عنوان آنتی‌اکسیدان عمل می‌کنند هم شامل لوتئین و لیکوپن می‌شوند. البته مواد متعدد دیگری هم در انواع میوه‌‌ها و خوراکی‌ها وجود دارند که حداقل در شرایط آزمایشگاهی خواص آنتی‌اکسیدانی از خود نشان می‌دهند که شامل ده‌ها هزار ترکیب مختلف می‌شوند.

– البته گفتن این که برخی از این مواد خارج از شرایط آزمایشگاهی و در سیستم گوارش بدن چطور عمل خواهند کرد، ساده نیست. در بدن ابتدا این مواد باید جذب روده شده، به مقدار کافی در عضو موردنظر جمع‌ شده و سپس به قسمتی از سلول‌ها بروند که در حال تخریب با رادیکال‌های آزاد هستند. به‌ علاوه هزاران ماده و هزاران واکنش ممکن وجود دارد که تعیین تأثیر دقیق هر آنتی‌اکسیدان بر عملکرد و سلامتی بدن را دشوار می‌کند.


در این باره بیشتر بخوانید: با مصرف قهوه حتی با وجود سرطان هم می توانید زنده بمانید!


چه باید کرد؟

– یک روش بررسی غذاهایی با خواص سلامتی ثابت‌شده، ملاحظه تأثیر آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن‌هاست. دانشمندان با تحقیق روی خوراکی‌‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان و تأثیر آن‌ها بر کاهش یا افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف به این نتیجه می‌رسند که باید چه غذاهایی بیشتر مصرف شوند. برای مثال نقش گوجه‌فرنگی که سرشار از آنتی‌اکسیدان پروتئینی لیکوپن است، در کاهش خطر سرطان پروستات بدخیم به اثبات رسیده‌ است یا مثلا به نظر می‌رسد خوراکی‌های سرشار از بتاکاروتن‌ها خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می‌دهند.

مثال دیگر قهوه است که خود یک منبع غنی از آنتی‌اکسیدان به‌ شمار می‌رود و می‌تواند برای برخی بیماری‌های کبدی ازجمله سرطان کبد مفید باشد؛ اما این مسئله که این خواص درمانی دقیقا به‌خاطر آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این غذاهاست یا مرتبط با ترکیبات دیگری است یا مجموعه تمام این‌ها با هم منجر به خواص درمانی می‌شوند، هنوز شناخته‌ شده نیست.

مواد غذایی ضد سرطان کاهش خطر سرطان پروستات رادیکال آزاد خوراکی های حاوی آنتی اکسیدان تغذیه‌ سالم آنتی اکسیدان

پس چه کار کنیم؟

– ویتامین‌ها و مواد معدنی که خواص آنتی‌اکسیدانی دارند، همگی جزو مواد مغذی ضروری بدن هستند و برای عملکرد سالم و درست بدن به آن‌‌ها نیاز داریم؛ بنابراین فارغ از همه این داستان‌ها باید آن‌ها را در برنامه غذایی خود بگنجانید. در ضمن خوراکی‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان که معمولا در گروه میوه‌ها و سبزی‌ها یافت می‌شوند، شامل سایر مواد مغذی ازجمله پروتئین، کربوهیدرات، فیبر و آب هم هستند و دلایل بی‌شماری برای توصیه به مصرف آن‌ها وجود دارد. مصرف روزانه 5 سهم میوه و سبزی‌ برای سلامت بدن ضروری است و در این بین انتخاب میوه‌ها و سبزی‌های رنگارنگ می‌تواند به شما کمک کند بهتر آنتی‌اکسیدان‌های موردنیاز بدن خود را تأمین کنید. رژیم غذایی مناسب رژیمی است که طیف وسیعی از غذاهای گیاهی در آن وجود داشته باشد.

– از آن‌جا که تحقیقات انجام‌ شده نمی‌توانند دقیقا مشخص کنند که خواص سلامتی برخی خوراکی‌ها به‌ خاطر آنتی‌اکسیدان‌هاست یا سایر ترکیبات موجود در آن‌ها، بهتر است به‌ جای مکمل‌های غذایی از خود خوراکی‌ها به‌ صورت طبیعی استفاده کنید.

هرگونه کپی برداری با نام دکتر سلام و لینک دهی مستقیم مجاز است.

5 1000
ارسال شده در 4 مرداد 1396 توسط با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • علائم و درمان پرولاپس رحم راباهم مرور میکنیم
  • مشاغل افسرده کننده و اضطراب آور
  • مضرات تبلت خریدن برای بچه زیر 6 سال
  • شرح کامل و مفصل در ارتباط با پایش دی‌ اکسید کربن-کاپنومتری
  • نشانه های مختلف برای اختلالات تیروئید در بدن
  • آیا داروهای ضد افسردگی برروابط جنسی تاثیر میگذارد؟
  • 4 نشانه اعتیاد به خوردنی های شیرین
  • کم خونی چه عوارضی به همراه دارد
  • محبوبترین ها

  • احتمال طاسی زودرس، در این مردان بیشتر است
  • آیا سرطان زا بودن ظروف پلاستیکی حقیقت دارد؟
  • مکانیزم های دفاعی و شخصیت انسان
  • تعریف بیهوشی و نوع بیهوشی
  • با مصرف این 10 ماده خوراکی کبدی سالم داشته باشد
  • گیاهان مناسب برای مشکلات پوستی
  • ارتباط نارسایی کلیه با مرگ و میر مبتلایان
  • روغن های مفید برای افزایش شفافیت پوست
  • رپورتاژ

  • اصلاح طرح لبخند و دندانپزشکی زیبایی
  • کاهش وزن همراه با حفظ حجم عضلات بدن
  • تغذیه و تناسب اندام در کلینیک ایران نوین
  • کلینیک شنوایی افشین قرایی
  • معرفی تمام محصولات سان‌سی در نمایشگاه بین‌المللی (25 تا 28 اردیبهشت‌ماه)
  • ارکید
    تلگرام دکتر سلام
    دندانپزشکی دکترسلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما
    x