دکتر رضا شعبان‌پور
دکتر رضا شعبان‌پور
طراحی لبخند با لومینییرز سرامیکی بدون کوچک‌ترین تراش
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
نیلوفر داوودپور
دکتر نیلوفر داودپور
ارائه خدمات ترمیمی-زیبایی
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو پلاسماجت
کلینیک ساج
پلی‌کلینیک شبانه‌روزی ساج
هر آنچه شما می‌خواهید
کلینیک دندانپزشکی رویال
کلینیک دندانپزشکی رویال
دکتر نوروزعلی
دکتر علیرضا نوروزعلی
جراح - دندانپزشک
ایران نوین – رجایی
لاغری با دستگاه یا رژیم
کلینیک ایران نوین
دکتر گوگانی
دکتر صابر سید گوگانی
متخصص ارتودنسی
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
دکتر وفایی
دکتر حمیدرضا وفایی
جراحی پلاستیک و ترمیمی (لیپوماتیک)
کلینیک یکتا
کلینیک یکتا
کلینیک تخصصی پوست و مو
آزمایشگاه نیلو
آزمایشگاه نیلو
اختلالات اسيد امينه

راهکار های برقراری ارتباط با بیماران چگونه با بیماران خود رفتار کنیم چگونه ارتباط موثری با بیماران داشته باشیم بهترین روش برای برقراری ارتباط با بیمار

بعضی از دکترها نمی توانند رابطه خوبی با بیمارانشان ایجاد کنند و بخاطر همین بیماران به توصیه های پزشک خود پایبند نمی مانند. همه ی دکتر ها دوست دارند که تمام بیمارانشان به حرف هایشان گوش بدهند تا بتوانند سلامتی خود را بدست بیاورند و همچنین این مسئله باعث افزایش رضایت دکتر ها از شغل و حرفه خود می شود.

احتمال بیشتری وجود دارد که بیماران به صحبت‌های افرادی که با بیمار ارتباط موثری را برقرار می‌سازند، توجه کنند و به توصیه‌ها و تجویزهای آن‌ها پایبند بمانند. در ضمن افرادی که می‌توانند روابطی کاربردی را با بیماران ایجاد نمایند به مراتب از حرفه و شغل خود رضایت بیشتری دارند و همواره از کار خود لذت می‌برند و اما چگونه می‌توان یک رابطه کاربردی را با بیماران ایجاد نمود.

امروزه یکی از نقاط تمایز پزشک، پرستار، ماما، بهیار و هر فرد دیگری که با بیمار در ارتباط است توانایی‌های آن‌ها در برقراری ارتباط با بیمار<Communicating with the patient> است. احتمال بیشتری وجود دارد که بیماران به صحبت‌های افرادی که با بیمار ارتباط موثری را برقرار می‌سازند، توجه کنند و به توصیه‌ها و تجویزهای آن‌ها پایبند بمانند.

در ضمن افرادی که می‌توانند روابطی کاربردی را با بیماران ایجاد نمایند به مراتب از حرفه و شغل خود رضایت بیشتری دارند و همواره از کار خود لذت می‌برند و اما چگونه می‌توان یک رابطه کاربردی را با بیماران ایجاد نمود.

گوش کردن فعال

گوش کردن فعالانه بخش بسیار مهمی از ارتباط با بیماران را تشکیل می‌دهد. همان‌گونه که از نام این شیوه مشخص است قرار نیست تنها شنونده باشیم بلکه در گوش کردن فعالانه در کنار توجه به صحبت‌ها و رفتارهای کلامی بیمار، به رفتارهای غیر کلامی آنها نیز توجه خواهیم داشت و پس از اینکه اطلاعات کلامی و غیرکلامی را دریافت نمودیم، به ارائه بازخورد می‌پردازیم به نحوی که بیمار متوجه شود به صحبت‌های انجام شده توسط وی اشراف کامل داریم. بنابراین زمانی به صحبت‌های بیماران گوش می‌دهیم توجه داشته باشیم که ارائه بازخورد نیز جزیی از شنیدن فعالانه است.

سکوت کردن

همانند گوش کردن فعالانه، سکوت نیز یک ابزار قدرتمند در ارتباط با بیماران به حساب می‌آید به این دلیل که اگر در گفت‌وگوهای انجام شده با بیماران به صورت منطقی از سکوت استفاده نماییم بیماران می‌توانند نکاتی را که به آن‌ها توضیح داده شده است را بیشتر بررسی کنند تا به طور کامل متوجه منظور ما گردند. البته به مدت زمان سکوت نیز باید توجه شود و به گونه‌ای رفتار نشود که بیمار بی‌انگیزگی و بی‌علاقگی را در برخوردهای ما احساس کند. بنابراین زمانی که با بیماران در حال گفت‌وگو هستیم حتما زمان‌های را برای سکوت در نظر بگیریم تا اثرگذاری صحبت‌های ما چندین برابر گردد.

خارج نشدن از موضوع اصلی به شیوه محترمانه

در جریان گفت‌وگو ممکن است بیمار از صحبت در مورد موضوع اصلی منحرف گردد و به مسائل حاشیه‌ای که ارتباطی به بیماری و درمان وی ندارد بپردازد. در این مواقع توصیه می‌شود که بیمار را به اصل مطلب هدایت نماییم ولی آن‌چیزی که اهمیت دارد نحوه انجام این کار است به این معنی که تلاش کنیم تا با رعایت احترام به صحبت‌های بیمار این کار را انجام دهیم. به عنوان مثال در نظر بگیرید بیمار به جای اینکه در مورد بیماری خود صحبت کند در خصوص مشکلات خانوادگی که باعث شده اکنون بیمار شود مشغول صحبت است. در پاسخ به این بیمار بهتر است گفته شود که: ممنون که توضیحات کاملی را بیان کردید ولی اجازه دهید تا تمرکز اصلی ما بر روی درمان بیماری شما باشد چون این‌ها تماما اتفاقاتی بوده است که قبلا رخ داده و اکنون به بهبودی شما کمکی نمی‌کند.

استفاده از سوالات باز

منظور سوالاتی هستند که بیمار در زمان پاسخ گویی توضیحاتی را به صورت چندین جمله ارائه می‌نماید ولی در مقابل، سوالات بسته جواب‌هایی مانند بله و خیر دارند. در اغلب اوقات توصیه می‌شود که از سوالات باز در شروع گفت‌وگو با بیماران استفاده شود به این خاطر که اگر اجازه دهیم خود بیمار در خصوص شرایط و بیماری خود صحبت کند اکثرا اطلاعات بیشتری به دست می‌آوریم نسبت به زمانی که خود اقدام به پرسیدن سوالات بسته نماییم. البته سوالات بسته نیز کاربرد خود را دارند مثلا در زمان برخورد با بیماری که از ارائه اطلاعات خودداری می‌کند یا افرادی که خجالتی و یا درونگرا هستند و حتی در مواقعی که بیمار شرایط مساعدی برای صحبت‌کردن ندارد می‌توان از سوالات بسته نیز استفاده نمود. در ضمن توصیه می‌شود که در جریان مصاحبه با بیمار پس از پرسیدن سوالات باز به سراغ سوالات بسته برویم به این خاطر که سوالات باز اطلاعات کلی را به ما ارائه می‌کند و سوالات بسته نیز اطلاعات تکمیلی و دقیق را مشخص می‌نماید. بنابراین سعی کنیم در گفت‌وگو با بیماران ابتدا از سوالات باز استفاده نماییم و سپس به سمت سوالات بسته حرکت نماییم.

راهکار های برقراری ارتباط با بیماران چگونه با بیماران خود رفتار کنیم چگونه ارتباط موثری با بیماران داشته باشیم بهترین روش برای برقراری ارتباط با بیمار   راهکار های برقراری ارتباط با بیماران چگونه با بیماران خود رفتار کنیم چگونه ارتباط موثری با بیماران داشته باشیم بهترین روش برای برقراری ارتباط با بیمار

شفاف‌سازی

از دیگر مهارت‌های ارتباط با بیمار شفاف‌سازی است. هدف از این مرحله درک هرچه بهتر شرایط بیمار است و در این راستا بهتر است آنچه را از صحبت‌های بیمار متوجه شده‌ایم را با ادبیات خود و نه بیمار بیان سازیم. اگر احساس کردیم که قسمتی را به خوبی متوجه نشدیم می‌توان هر آنچه از صحبت‌های بیمار برداشت کرده‌ایم را به زبان خود بیان نماییم. این کار علاوه بر حس خوبی که به بیمار خواهد داد باعث می‌شود تا همواره اطلاعات دقیق و کاملی را از بیمار دریافت نماییم. به عنوان مثال بیمار می‌گوید: یک هفته است که سردرد دارم و این درد زندگی را از من گرفته و دیگر هیچ کاری نمی‌توانم انجام دهم در ضمن بعضی وقت‌ها احساس می‌کنم کل خانه به دور سرم می‌چرخد که اصلا نمی‌توانم بایستم. در پاسخ بگوییم: پس شما یک سردرد شدیدی دارید که بعضی اوقات سرگیجه هم به اون اضافه می‌شود. درست متوجه شده‌ام؟

ارائه بازخورد

همان‌طور که در قسمت گوش‌کردن فعالانه نیز صحبت کردیم گوش دادن بهتر است همراه با ارائه بازخورد از سوی ما باشد به نحوی که بیمار متوجه شود به صحبت‌های وی توجه شده است. بازخوردی که ارائه می‌دهیم بهتر است شامل جنبه‌های کلامی و غیر کلامی بیمار گردد. به عنوان مثال گاهی بیمار می‌گوید که از شرایط خانوادگی خود بسیار نگران است و به صورت مستقیم به این موضوع اشاره می‌کند ولی در مقابل امکان دارد بیمار اصلا صحبتی در این خصوص انجام ندهد و تنها از طریق حالات صورت، زبان بدن متوجه شرایط موجود شویم. بنابراین اگر قصد داریم بازخورد مناسبی را ارائه دهیم نیاز است که هم به جنبه‌های کلامی توجه نماییم و هم به جنبه‌های غیر کلامی.

خلاصه کردن

در پایان گفت‌وگو با بیماران سعی کنیم تا خلاصه‌ای از مطالب گفته شده را با بیمار مرور نماییم. پس از این که صحبت‌های لازم را با بیمار انجام دادیم ممکن است وی از اجرا و عمل نمودن به صحبت‌های گفته شده صرف نظر کند بنابراین در صورتی که تمایل داریم بیمار پس از اتمام گفت‌وگو همچنان به توصیه‌های ما پایبند بماند تداوم در ارتباط موثر شکل گرفته لازم به نظر می‌رسد. یکی از روش‌های که به ادامه‌یافتن پایبندی بیمار کمک می‌کند ارائه یک خلاصه از نکات مهمی است که در جریان گفت‌وگو بیان گردید. این خلاصه الزاما قرار نیست زمان زیادی بگیرد و حتی می‌توان در چند جمله و در عرض یک دقیقه انجام شود به این خاطر که هدف اصلی ارائه خلاصه ایجاد این حس در بیماران است که به آن‌ها توجه شده و دغدغه‌های آن‌ها به خوبی مورد توجه قرار گرفته است.

منبع: شفا آنلاین

5 1000
ارسال شده در 5 مرداد 1396 توسط با موضوع پزشکی

پیشنهاد سردبیر

  • طبخ ماهی به روش ایتالیایی
  • برنامه سلامت نوروزی واعلام آخرین اقدامات
  • نبود بیماری روحی و جسمی در خانه ای پاک
  • رازهای بهره مندی از عمر طولانی
  • معاینه منظم پستان چه مزیتی دارد؟
  • پیامد های خطرناک مصرف قلیان و دخانیات
  • پایین نگه داشتن فشار خون با سبزی ها و میوه ها
  • 7 پیامد خطرناک که در اثر ناخن جویدن به وجود می آید
  • محبوبترین ها

  • درمان های آنتی بیوتیکی برای آکنه
  • گریز از مو های فرفری با سشوار(آموزش تصویری)
  • استفاده خودسرانه از ماسک های صورت جوش ها را بدتر می کند
  • موخوره و انواع مختلف آن
  • سرمازدگی پوست به دلیل چه عواملی بوجود می آید
  • ترفندهای موثر برای آرایش
  • 9 کلید طلایی برای اینکه مو هایی پرپشت داشته باشید
  • اسرار و رمز زیبایی خانم های هندی
  • رپورتاژ

  • ارائه بهترین خدمات دندانپزشکی در کلینیک رویال
  • كلينيك تخصصى دندانپزشکی سعادت آباد
  • دکتر شاهین بهجو جراح زیبایی و ترمیمی
  • خدمات دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی دکتر نوروزعلی
  • ورزش و یوگا در بارداری و توصیه های مربوطه
  • ارکید
    تلگرام دکتر سلام
    دندانپزشکی دکترسلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما
    x