دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
کلینیک صدف
دکتر فرح آل قیس
متخصص کاشت و پیوند مو
دکتر گوگانی
دکتر صابر سید گوگانی
متخصص ارتودنسی
دکتر شاهین شمس
دکتر شاهین شمس
متخصص جراحی فک و صورت
بیوتی لیزر
بیوتی‌لیزر
دکتر کیان‌پیشه
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
ایران نوین
کلینیک ایران نوین
کاشت مو
دیبا
کلینیک تخصصی دیبا
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو ، لیفت با نخ
دکتر نوروزعلی
دکتر علیرضا نوروزعلی
جراح - دندانپزشک
دکتر بابایی
دکتر بابایی
متخصص پوست،مو، زیبایی، لیزر
دکتر عباسی
دکتر محسن عباسی
متخصص جراحی دهان، فک و صورت، ایمپلنتولوژیست
کلینیک دندانپزشکی رویال
کلینیک دندانپزشکی رویال
دکتر علیرضا فقیهی
دکتر علیرضا فقیهی
متخصص گوش و حلق وبينى

مواد غذایی مضر برای فشار خون درمان فشار خون تاثیر عصبانیت بر فشار خون پیشگیری از فشار خون افزایش خطر فشار خون

ابتلا به فشار خون را نمی توان یک بیماری دانست، بلکه فشار خون می تواند زمینه ی بسیاری از بیماری های خطرناک از جمله بیماری های قلبی را برای افراد ایجاد کند. یکی از مهم ترین عواملی که سبب ابتلا به فشار خون می شود، عادات غذایی نادرست است. در این مطلب قصد داریم شما را با مواد غذایی افزایش دهنده خطر ابتلا به فشار خون آشنا نماییم.

1- سدیم

به صورت نمك طعام به انواع خوراكی‌ها افزوده می‌شود و یا از طریق تركیب با سایر مواد غذایی در جیره روزانه افراد قرار می‌گیرد.

در حالی كه نیاز به سدیم كه از مواد معدنی ضروری بدن محسوب می‌گردد، با مصرف 3-2 گرم نمك تامین می‌گردد، ولی متاسفانه به علت عادات غلط و تغذیه نامناسب، ذائقه اغلب ما نمك بیشتری را طلب می‌نماید و با استفاده از نمكدان سر سفره، با پاشیدن نمك در غذاهای خود، مقدار مصرف خود را باز هم بالاتر می‌بریم.

علاوه بر همه اینها گرایش ما به مصرف نان و تنقلات حاوی نمك مثل چیپس، بادام، فندق، بادام زمینی و پسته شور، انواع تخمه‌ها و بهطور كلی آجیل‌ها و یا چاشنی‌های مختلف، چوب‌شور، پفك، سس، خیارشور، كلم‌شور، ترشی‌ها و رب‌ها، مصرف سدیم را هر چه بیشتر بالا می‌برد.

توجه داشته باشید سدیم در تركیب طبیعی اغلب مواد غذایی مصرفی وجود دارد و به مواد غذایی فرآوری‌شده نیز برای طعم دادن و یا به منظور نگهداری بیشتر و افزودن به زمان ماندگاری آنها نمك اضافه می‌شود.

2- چاقی

به موازات افزایش وزن، خطر ابتلا به پرفشاری خون نیز به طور چشمگیری افزایش می‌یابد.

به خصوص اگر چربی ناشی از زیادهروی در مصرف خوراكی‌ها در ناحیه شكم انباشته شود.

3- مشروبات الكلی

از عوامل افزایش‌دهنده پرفشاری خون تلقی می‌گردد و علت احتمالی آن را دفع بیشتر پتاسیم و منیزیم از طریق پیشاب تحت تاثیر شرب الكل قلمداد نموده‌اند.

همچنین بالا بردن سطح چربی‌های خون نیز از آثار دیگر مشروبات الكلی به حساب می‌آید.

4- ترشح بیشتر انسولین

تحت تاثیر پرخوری و ریزه‌خواری و به موازات بالا رفتن وزن، گیرند‌ه‌های انسولین حساسیت خود را از دست داده و مرتبا به مقدار ترشح و انباشتگی انسولین در جریان خون افزوده می‌شود و به علت انباشتگی مایعات و عدم دفع سدیم، موجبات پرفشاری خون فراهم می‌گردد.

5- كشیدن سیگار

مواد غذایی مضر برای فشار خون درمان فشار خون تاثیر عصبانیت بر فشار خون پیشگیری از فشار خون افزایش خطر فشار خون

از ابعاد مختلفی بر افزایش پرفشاری خون تأثیرگذار می‌باشد.

6- عصبانیت

هر نوع عصبانیتی، تغییراتی را در سطح هورمون‌های مختلف بدن ایجاد می‌نماید كه باعث افزایش پرفشاری خون می‌گردد و این موضوع در افرادی كه عصبانیت، ناامیدی و سرخوردگی‌ها را در درون خود سركوب می‌نمایند، اثرات مخرب و مضاعفی در بالا بردن سطح فشارخون از خود باقی می‌گذارد.

7- شیوه زندگی

عدم تحرك و ورزش، عامل تحلیل عضلات و موجب افزایش پرفشاری خون تلقی می‌گردد.

با توجه به موارد نام‌برده شده می‌توان نتیجه‌گیری كرد كه جهت درمان و كاهش سطح پرفشاری خون به موازات كاهش وزن اضافی، انجام مرتب ورزش و حركات سبك بدنی، كاهش مقدار مصرف سدیم چه به صورت نمك طعام و چه به صورت جوش شیرین و كاهش مصرف مواد غذایی حاوی سدیم مانند سوسیس و كالباس، گوشت‌ها و ماهی‌های دودی، انواع كنسروها، سس‌ها و رب‌ها، تردكننده‌های گوشت، ادویه‌های مركب مثل كاری، سویاسس، چاشنی‌های آماده برای درست كردن سالاد، كچاپ، خردل، ترشی، زیتون پرورده یا غیرپرورده، خیارشور، كلم و سبزیجات شور، تنقلات مثل چیپس، پفك، غلات بوداده شده مثل گندم، برنجك، عدسی، نخودچی، ذرت بوداده و آجیل شور و بو داده مثل تخمه‌ها، پسته، بادام، بادام زمینی، بادام هندی و  فندق برای افرادی كه فشارخون بالا دارند و یا در معرض ابتلا به پرفشاری خون می‌باشند توصیه می‌شود.

منبع: زندگی آنلاین

5 1000
ارسال شده در 6 مرداد 1396 توسط با موضوع تغذیه
ویزیت یاب

مطالب پیشنهادی

پیشنهاد سردبیر

  • بر قند خون خوردن کشمش چه فوایدی دارد؟
  • کنترل و مدیریت بیماری هموفیلی
  • روش های تغذیه ای موثر برای رفع بی خوابی
  • با دمدمی‌مزاج ها اینگونه باشید
  • 17 حقیقت کثیف که باید در رابطه با سیگار بدانید
  • معجزات روغن دانه‌های هندوانه برای پوست
  • انواع سکسکه های خطرات
  • رایج ترین بیماری ها درسنین پایین همراه با نشانه های آن ها
  • محبوبترین ها

  • برای درمان لکنت زبان در کودکان از چه سنی اقدام کنیم
  • پیامدهای ناشی از چاقی اطفال در خارج از منزل
  • نکات مهمی که باید درباره خواب کودکان بدانید
  • اهمیت تقویت مهارت های گفتاری کودک
  • روروک ومضراتش برای کودک
  • پیامدهای مضر آفت کش ها برای ذهن کودکان
  • نسخه غذایی برای کودکان دو ساله
  • مشکل بیش فعالی و روش های درمانی برای آن
  • رپورتاژ

  • دکتر حسن عامری جراح زیبایی گوش و بینی
  • آسیب های دندان از آنچه فکر می‌ کنید به شما نزدیک ‌تر است!
  • اپتی ویژن، درمان نوین خستگی چشم
  • ارائه بهترین خدمات دندانپزشکی در کلینیک رویال
  • لیزرهای نوین راه حلی آسان برای زیبایی لبخند
  • کلینیک صدف
    دندانپزشکی دکترسلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما پذیرش آگهی
    x