دکتر بابایی
دکتر بابایی
متخصص پوست،مو، زیبایی، لیزر
دکتر نوروزعلی
دکتر علیرضا نوروزعلی
جراح - دندانپزشک
دکتر علیرضا فقیهی
دکتر علیرضا فقیهی
متخصص گوش و حلق وبينى
ایران نوین
کلینیک ایران نوین
کاشت مو
کلینیک صدف
دکتر فرح آل قیس
متخصص کاشت و پیوند مو
دکتر عباسی
دکتر محسن عباسی
متخصص جراحی دهان، فک و صورت، ایمپلنتولوژیست
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو ، لیفت با نخ
دکتر گوگانی
دکتر صابر سید گوگانی
متخصص ارتودنسی
کلینیک دندانپزشکی رویال
کلینیک دندانپزشکی رویال
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
دکتر شاهین شمس
دکتر شاهین شمس
متخصص جراحی فک و صورت
بیوتی لیزر
بیوتی‌لیزر
دکتر کیان‌پیشه
دیبا
کلینیک تخصصی دیبا

چرا در میانسالی چاق می شویم تاثیر کمبود خواب در چاقی تاثیر استرس در افزایش وزن افزایش وزن با کم تحرکی

دلایل متفاوتی برای افزایش وزن در میانسالی وجود دارد که می توان به تغییر شرایط هورمون ها، افزایش استرس و کمبود خواب اشاره کرد. در این مقاله از دکتر سلام دلیل اصلی افزایش وزن در دوران میانسالی را آماده کرده ایم. پیشنهاد ما این است که حتما این بخش را مطالعه بفرمایید.

بسیاری از ما با افزایش سن در حفظ وزن مناسب دچار مشکل می شویم و روند افزایش وزن را تجربه می کنیم. اما آیا تا به حال به این مساله فکر کرده اید که دلیل اصلی این شرایط چه چیزی است؟ یک راهنمایی: عادات غذا خوردن شما ممکن است مقصر اصلی نباشند.

به گفته دکتر کارولین آپوویان، مدیر مرکز تغذیه و مدیریت وزن در مرکز پزشکی بوستون، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون و معاون انجمن چاقی آمریکا، دلایل مختلفی در زمینه افزایش وزن تاثیرگذار هستند. تغییر در شرایط هورمون ها، یک سبک زندگی کم تحرک، افزایش استرس و کمبود خواب به واسطه انجام وظایف، تنها چند نمونه از این دست هستند.

اما دلیل اصلی افزایش وزن میانسالی روند طبیعی از دست دادن توده عضلانی است. مقدار توده عضلانی بدون چربی ما در وهله نخست به واسطه نرخ متابولیکی تعیین می شود. به بیان دیگر، هرچه توده عضلانی بیشتری داشته باشیم، کالری بیشتری خواهیم سوزاند.

میزان توده عضلانی از حدود سن 30 سالگی به طور طبیعی روند افول خود را آغاز می کند و این فرآیند که به نام کم‌ماهیچگی یا سارکوپنیا شناخته می شود، در حدود 40 سالگی تسریع می شود. در صورتی که به طور فعال اقدامی در راستای حفاظت و ساخت توده عضلانی بدون چربی صورت نگیرد، بدن به کالری کمتری نیاز خواهد داشت، سرعت سوخت و ساز کند خواهد شد، و عضله از دست رفته با چربی جایگزین خواهد شد.

در نتیجه این پرسش مطرح می شود که برای پیشگیری از کم‌ماهیچگی چه کاری باید انجام داد؟ دکتر آپوویان سه راهنمایی را ارائه کرده است که شامل:

انجام تمرینات ورزشی با وزنه حداقل دو بار در هفته که با پیشرفت هر چه بیشتر به وزن وزنه ها و شدت تمرینات افزوده می شود.

دنبال کردن یک رژیم غذایی سرشار از منابع پروتئین بدون چربی، از جمله اسموتی های پروتئین.

خواب به میزان کافی. این کار فرصت لازم را برای ترمیم و بازسازی عضلات در اختیار بدن قرار می دهد.

منبع: عصر ایران

5 1000
ارسال شده در 7 مرداد 1396 توسط با موضوع سلامت سالمندان
پيلتن شاپ

مطالب پیشنهادی

کلینیک صدف
دندانپزشکی دکترسلام

درباره ی دکتر سلام

مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما پذیرش آگهی
x