دکتر شاهین شمس
دکتر شاهین شمس
متخصص جراحی فک و صورت
دکتر گوگانی
دکتر صابر سید گوگانی
متخصص ارتودنسی
دیبا
کلینیک تخصصی دیبا
دکتر بابایی
دکتر بابایی
متخصص پوست،مو، زیبایی، لیزر
ایران نوین
کلینیک ایران نوین
کاشت مو
دکتر نوروزعلی
دکتر علیرضا نوروزعلی
جراح - دندانپزشک
بیوتی لیزر
بیوتی‌لیزر
دکتر کیان‌پیشه
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
کلینیک دندانپزشکی رویال
کلینیک دندانپزشکی رویال
دکتر عباسی
دکتر محسن عباسی
متخصص جراحی دهان، فک و صورت، ایمپلنتولوژیست
کلینیک صدف
دکتر فرح آل قیس
متخصص کاشت و پیوند مو
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو ، لیفت با نخ
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
 ابتلا به فشار خون را می توان یکی از شایع ترین بیماری ها در دنیا دانست. علل ابتلا به فشار خون متعدد اند و موارد مختلفی در بروز این اختلال دخیل هستند. عموما فشار خون به دلیل تنگ بودن دیواره رگ ها که به وسیله عوامل مختلفی ایجاد می شود به وجود می آید و عبور خون را در رگ با مشکل مواجه می کند. روش های مختلفی برای کنترل و درمان فشار خون وجود دارند که از جمله می توان به رژیم غذایی اشاره کرد. در ادامه به باید ها و نباید ها و همچنین رژیم غذایی مناسب برای فشار خون اشاره خواهیم کرد. با دکتر سلام همراه باشید.

فشارخون بالا یکی از بیماری های است که بسیاری از افراد به آن مبتلا هستند، اگر شما نیز جزو آن دسته از افراد هستید که از این بیماری رنج می برید باید برخی موادغذایی را حذف و بعضی را در رژیمتان قرار دهید.

فشارخون بالا يكى از بيمارى هاى شايع قرن اخير به دنبال زندگى مدرن و ماشينى است كه خطر بيمارى هاى قلبى، عروقى و سكته مغزى و قلبى و مرگ را به دنبال دارد.

افرادى كه از بيمارى فشارخون رنج مى برند بايد رژيم غذايی سالم و مناسب مصرف كنند تا از خطر ابتلا به بيمارى هاى قلبى، سكته ها و مرگ پيشگيرى كنند.

مواد غذایی حاوى فیبر بالا مانند سبزیجات، میوه ها و دانه ها پايه و اساس هر رژیم غذایی سالم هستند.

موادغذايى كه فشارتان را مثل دارو تنطيم مى كند

غذاهای حاوی پتاسیم بالا يكى لازمه هاى رژيم غذايی در افراد مبتلا به فشارخون بالا است و اگر شما در زمره آن دسته از افرادى هستيد كه بيمارى فشار خون دارند حتما در برنامه غذايى خود غذاهاى حاوى پتاسيم مانند موز، خربزه و آووکادو را بگنجانيد زیرا پتاسیم اثر سدیم يا به عبارتى نمك را كم كرده و فشار خون بالا را کاهش می دهد.

معجزه امگا ٣ در كاهش فشار خون

امگا ٣ ماده غذايى بسيار مفيد و موثر در كاهش فشار خون است اين ماده در مواد غذایی مانند دانه های کتان، گوشت گاو، ماهی قزل آل غنی از اسیدهاى امگا ٣ هستند و در صورتى كه مبتلا به فشارخون بالا هستيد مصرف اين موادغذايى حاوى امگا ٣ را ف راموش نكنيد.

شكلات خوراكى محبوبى كه فشارخونتان را كم مى كند

شکلات تلخ كه حاوی حداقل 200 میلی گرم فنول کاکائو باشد به عنوان يك ماده غذايى مفيد و موثر در كاهش فشار خون شناخته مى شود و به عنوان يك خوراكى محبوب بر خلاف باور بسيارى كه شكلات را براى خود مضر مى دانند شكلات تلخ در بسيارى بيمارى ها مانند فشارخون مفيد است.

نمك را از سر سفره تان برداريد

غذاهای کم سدیم يا به عبارتى كم نمك يكى از لازمه هاى رژيم غذايى در افراد ميتلا به فشارخون بالا است و كسانى كه از اين بيمارى رنج مى برند نبايد در روز بیش از 1500-2000 میلی گرم نمک مصرف كنند زيرا استفاده بيش از اين مقدار نمك خطر افزايش خون را به دنبال دارد.

غذاهاى كنسروى فشارخونتان را بالا مى برد

كسانى كه از فشارخون بالا رنج مى برند بايد برخى موادغذايي را از رژيم خود حذف كنند برخى مواد غذايى به دليل افزودنى و نمك بالا براى مبتلايان به فشارخون مانند سم بوده و براى آن ها خطرناك است .

برخى موادغذايى مانند زیتون، غذاهای کنسرو شده، غذاهای فرآوری شده با نمك بالا، ترشی ها و غذاهاى نمك سود عامل افزايش فشارخون محسوب شده و بايد از مصرف آن ها در رژيم غذايي اجتناب كنيد.

چاى و قهوه با فشارتان بازى مى كند

کافئین ماده ای است كه مصرف بیش از حد آن می تواند باعث افزایش فشار خون شود برخى افراد اعتياد به مصرف قهوه و چاى به ميزان زياد دارند و اين عادت براى سلامتى بسيار مضر و خطرناك است .

سمى كه مرگ را خبر مى كند

الکل يكى از مواد بسيار مضر است كه حركت خون در شريان ها را مختل می کند و م تواند فشار خون را افزايش دهد و تهديد كننده بزرگ براى سلامت بدن و جان افراد محسوب مى شود.

اگر فشارخونتان بالاست اين گوشت ها را نخوريد

چربی های ترانس و چربی های امگا 6 در افزايش فشار خون موثر هستند و به همين از مصرف غذاهای بسته بندی شده و گوشت های آماده در سوپرماركت ما مانند همبرگرها و ساندويج ها اجتناب کنید زیرا باعث افزایش التهاب در بدن و فشار خون می شود.

غذاهاى شيرين ممنوع

شکر و قند عامل ابتلا به بسيارى بيمارى ها مانند ديابت و چاقى محسوب مصرف قند بالا در رژيم غذايى با فشار خون بالا ارتباط مستقيم دارد به همين دليل از مصرف موادغذايى حاوى شكر و قند بالا مانند شيرينى ها چرب خوددارى كنيد.

بخور، نخورها برای مبتلایان به فشارخون

منبع: باشگاه خبرنگاران

5 1000
ارسال شده در 8 مرداد 1396 توسط با موضوع تغذیه
پيلتن شاپ

مطالب پیشنهادی

پیشنهاد سردبیر

  • از فراموشی تا خطر مرگ
  • سالاد سیب زمینی و لبو با رسپی ترکیه
  • بدون مراجعه به پزشک از کجا بدانیم حامله ایم
  • میزان توده‌ عضلانی آقایان در برابر خانمها
  • دانستنی های حاملگی در هفته دهم
  • بیماری های مرتبط با اختلال در بلع
  • آلودگی نسبی استخرهای تهران به آمیب های مختلف
  • سلاح سانچیکو چه نوع سلاحی است و به چه دردی می خورد؟
  • محبوبترین ها

  • خرما، توت، انجير يا كشمش؟ چای را با چه چیزی بنوشیم؟
  • این خصوصیات جذابیت را کاهش میدهند
  • افرادی که دچار سنگ کیسه صفرا هستند مطالعه کنند
  • عوامل جانبی تاثیرگذار بر سلامت روده
  • خطاهای رایج در زمینه سلامتی
  • بیماری خطرناک و پرهزینه کبدی
  • ایمن درمانی برای سرطان غدد لنفاوی غیر هادکین
  • دستورات رژیم لاغریِ پنج: دو بر چه مبنایی است
  • رپورتاژ

  • فیزیوتراپی- راه حلی برای بهبود حرکت
  • جراحی های زیبایی و ترمیمی دکتر بهجو
  • مرکز تخصصی دندانپزشکی دکتر سید سعید هاشمی
  • دندانپزشک زیبایی- ایمپلنتولوژیست – لمینیت
  • خواب راحت مادرها در دوران بارداری
  • کلینیک صدف
    دندانپزشکی دکترسلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما پذیرش آگهی
    x