دیبا
کلینیک تخصصی دیبا
ایران نوین
کلینیک ایران نوین
کاشت مو
دکتر نوروزعلی
دکتر علیرضا نوروزعلی
جراح - دندانپزشک
دکتر بابایی
دکتر بابایی
متخصص پوست،مو، زیبایی، لیزر
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
دکتر شاهین شمس
دکتر شاهین شمس
متخصص جراحی فک و صورت
کلینیک دندانپزشکی رویال
کلینیک دندانپزشکی رویال
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
دکتر گوگانی
دکتر صابر سید گوگانی
متخصص ارتودنسی
بیوتی لیزر
بیوتی‌لیزر
دکتر کیان‌پیشه
دکتر عباسی
دکتر محسن عباسی
متخصص جراحی دهان، فک و صورت، ایمپلنتولوژیست
کلینیک صدف
دکتر فرح آل قیس
متخصص کاشت و پیوند مو
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو ، لیفت با نخ

این یک واقعیت است که بسیاری از مشکلات سلامتی، اضافه‌ وزن و بیماری‌های مختلف به دلیل مصرف غذاهای فرآوری‌شده و بخصوص انواع فست‌فود‌ها است. البته در زندگی شلوغ و شهری امروز هم شاید کنار گذاشتن تمام غذاهای آماده و فرآوری شده خیلی عملی نباشد و هر چقدر هم سخت‌گیر باشید هر چند وقت یکبار خودتان را در یک رستوران فست‌فود پیدا کنید. اما آیا دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم و کاهش وزن به معنی خداحافظی همیشگی با فست‌ فود است؟

نه الزاما؛ درواقع در یک برنامه غذایی سالم هم می‌توان جای کوچکی برای فست‌فودها هم پیدا کرد، اما به شرطی که در هنگام انتخاب‌های خود بیشتر دقت کنید و کمی برای غذایی که می‌خواهید سفارش بدهید زمان بگذارید. در این مطلب از دکتر سلام برخی از این نکته‌های ساده و کوچک که می‌تواند به شما کمک کند در عین رعایت یک برنامه‌ غذایی مناسب کاهش وزن را هم از دست ندهید را با هم مرور می‌کنیم. با دکتر سلام همراه باشید.

1) سایز کوچک را انتخاب کنید

– اگر رستوران فست‌فودی که انتخاب کرده‌اید غذاهایش را در سایز‌های مختلف ارائه می‌کند، همیشه سعی کنید که کوچک‌ترین سایز را انتخاب کنید. البته شاید در هنگام گرسنگی انتخاب پیتزای خانواده منطقی‌ترین انتخاب به‌نظرتان برسد، اما واقعیت این است که این دست غذاها کالری اضافی بسیاری دارند و انتخاب یک سایز کوچک‌تر می‌تواند به معنی کلی صرفه‌جویی در مصرف کالری باشد. برای مثال یک همبرگر دوبل با پنیر به تنهایی حدود 800 کالری دارد، اما یک همبرگر معمولی یا سایز کوچک حدود 250 کالری دارد که اختلاف قابل ملاحظه‌ای است و باید آن را در نظر داشته باشید. همچنین با انتخاب سیب‌زمینی سرخ‌ شده سایز کوچک به جای بزرگ می‌توانید حدود 200 کالری دیگر هم صرفه‌جویی کنید. به همین سادگی یک وعده با حدود 1000 کالری اضافی را به یک غذای نرمال با اندازه و محتوی قابل قبول تبدیل کنید.

2) پیش‌غذاها و دسرهای سالم‌تر را انتخاب کنید

– بسیاری از رستوران‌های فست‌فود پیش‌غذاها، سالادها و دسرهای سالمی هم دارند که می‌توانید به جای انتخاب‌های همیشگی از آن‌ها استفاده کنید. برای مثال به جای سیب‌زمینی سرخ‌ شده یا قارچ سوخاری که هم مقدار زیادی روغن جذب می‌کنند و هم کالری بسیار زیادی دارند می‌توانید از یک سالاد تازه با سس کم‌چرب یا سیب‌زمینی تنوری لذت ببرید. سالادهای میوه و ماست‌های طعم‌دار هم می‌توانند انتخاب‌های سالم دیگری باشند که بدون وارد‌کردن کالری‌های پوچ به بدن شما غذای اصلی را برای شما لذت‌بخش‌تر کنند.

3) سبز باشید

– می‌توانید غذای خود از یک سالاد سبزیجات با مرغ یا ماهی سرخ‌ شده و سس کم‌چرب یا بدون چربی شروع کنید. خیلی‌ها فکر می‌کنند که صرف سفارش سالاد به عنوان غذا یا پیش‌غذا می‌تواند باعث لاغری شود، اما باید به این نکته توجه داشته باشید که محتوی کالری سس‌ها و افزودنی‌هایی که به این سالادها اضافه می‌شوند می‌تواند چندبرابر کالری خود محتویات سالاد باشد و باعث نتیجه معکوس شود. به طور کلی باید از سالادهای پرسس و آن‌هایی که با مرغ یا گوشت سرخ‌شده عرضه می شوند دوری کنید.

4) به دنبال غذاهای کبابی باشید

– شاید تا چندسال پیش فست‌فود به معنی غذای سرخ‌شده بود، اما امروزه رستوران‌های متعددی وجود دارند که سعی می‌کنند بدون استفاده از روغن و سایر فرآیند‌های ناسالم غذای خود را تهیه کرده و به دست مشتری برسانند. غذاهای سرخ‌کردنی و پخته‌شده مثل ساندویچ مرغ یا فیله ماهی سرشار از چربی و کالری اضافی هستند. در صورت امکان به سراغ رستوران‌هایی بروید که تنها غذای کبابی سرو می‌کنند یا در منوی غذا به دنبال گزینه‌های حاوی گوشت یا مرغ کبابی مثل سینه مرغ یا بوقلمون گریل‌شده یا رست‌بیف باشید.

5) انتخاب‌های خودتان را داشته‌ باشید

– به خاطر داشته‌باشید که شما به هنگام انتخاب و سفارش غذا حق دارید درباره محتویات آن و چیزی که در کنار غذا برای شما سرو می‌شود نظر بدهید. حواستان به گزینه‌های سالم‌تر باشد و همیشه مراقب مقدار غذایی که سفارش می‌دهید باشد. در بسیاری از رستوران‌های فست‌فود می‌توانید بخواهید محتویات غذای شما را با روغن کم یا بدون روغن آماده کنند که می‌تواند در کاهش محتوی کالری نهایی سفارش شما موثر باشد. همچنین مجبور نیستید که همه مخلفات غذا، از جمله پنیر و سس‌های مخصوص اضافه‌شده، را نوش‌جان کنید.

6) حواستان به نوشیدنی‌ها باشد

– یکی از دلایل اصلی مصرف کالری اضافی به همراه فست‌فود عادت خیلی از ما به مصرف نوشیدنی‌های قندی گازدار همراه با این غذاهاست. بسیاری از این نوشیدنی‌ها بیشتر از چند برابر مصرف مجاز روزانه شما قند در خود دارند و برای مثال یک نوشابه قوطی می‌تواند حدود 170 کالری داشته باشد که تقریبا به اندازه نیمی از کالری موجود در یک همبرگر است! به جای این نوشیدنی‌ها سعی کنید خودتان را به خوردن آب یا نوشیدنی‌های سبک‌تر عادت بدهید و به این ترتیب به کاهش وزن و سلامتی خودتان هم کمک کنید.

7) عجله ممنوع

– فست‌فود شاید به سرعت آماده شود، اما مجبور نیستید آن را به سرعت نوش‌جان کنید! وقتی در خوردن غذای خود عجله می‌کنید دیگر حواستان به آنچه می‌خورید نیست و شاید بیشتر از آن‌چه باید غذا بخورید. به خودتان فرصت بدهید که با دقت به غذایی که می‌خورید و مقدار آن توجه کنید. به این شکل به احتمال بسیار زیاد قبل از آن‌که غذای خود را تمام کنید احساس سیری خواهید کرد و کالری اضافی ورودی بدن خود را کمتر می‌کنید.


در این باره بیشتر بخوانید: نوشیدن چای سبز قبل از خوردن فست فود

برای کالری سوزی ناشی از فست فود چه نوع ورزش هایی مناسب ترند


هر گونه کپی برداری با ذکر نام و لینک دهی دکتر سلام مجاز است.

5 1000
ارسال شده در 9 مرداد 1396 توسط با موضوع تغذیه
ویزیت یاب
کلینیک صدف
دندانپزشکی دکترسلام

درباره ی دکتر سلام

مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما پذیرش آگهی
x